• Ingen resultater fundet

Skiftingemotivet i De Underjordiske

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Skiftingemotivet i De Underjordiske"

Copied!
9
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Skiftingemotivet i De Underjordiske

Det

folkloristiske grundlag i Ingemanns bornholmske

eventyr

fra 1817

Af Anne Petersen

Come away, O, human child!

To the woods andwaterswild With afairy handin hand,

Forthe world 'smorefullofweepingthan

you canunderstand(1).

Verden over kendes sagnet om skiftingen. Spædbørn har man passet godt på, for de var særligt udsat for fare.Truet af dæmoner, det onde eller for¬

bytteise, fordi de endnu ikke tilhører den kulturelle orden.Detgørdet først,

når det får et navn. I nordisk folketro har det været det lillefolk, højfolk, bjergmænd, huldrer, vætter, eliefolk, eller underjordiske som har lagt en

skifting istedet foretudøbt menneskebarn. Sære,tavseogindesluttedebørn

harværetopfattetsom skiftinge. Handicappedeoganderledes børn ligeså.

Med romantikken bliver sådanne folkelige forestillinger moderne i den forstand, atde indgårsommotiver i musik,teater, billedkunst oglitteratur.

Der kommer i sidste halvdel af 1810'erne og første halvdel af 20'erne en kollosal interesse foreventyr.Etaf de første litterære danske eksperimenter

medeventyrgenren,IngemannsbornholmskeeventyrDe Underjordiske fra 1817,baserersig i høj grad på skiftingeforestillingen.

Deterdenne artikelshensigtatvise, hvilket grundlag Ingemann har haft,

oghvordan han udfolder det litterært.

Æstetikhistorisk er det nemlig et overset faktum, at den folkloristiske

motivverdens litteræretilsynekomst har betydning i romantikkensæstetiske

kriterier. F.eks. i kravetom lokalkolorit.

De

Underjordiske

Handlingen udspiller sig i det 14. århundrede på Valdemar Atterdagstid, da

der blev kæmpet for kristendommens endelige indførelse. Den historiske

(2)

ramme er en 'gotisk' kulisse på Burgunderholm (Bornholm), enmærkelig

ogafsondretø iØstersøen. Dennordlige halvdel aføenbebos af den krist¬

neBonahvede, Mamas fader. Densydligehalvdel bebos af Ulfson, der ikke

er ensandnordlænder, mendog udgiver sigforatværedet.

Eventyrets grundlæggende konflikt ermellem lysetsogmørkets magter.

Skæringspunktet i denne konflikt er de forbyttede Surting og Sigurd Ib.

»Sidstnævnte vokser op hos de gode underjordiske. Skiftingen Surting vok¬

serophos den frommeMarna, hvis mand Ulfson har ladet deres førstefød¬

teskønne ogdejlige, lyslokkede ogblåøjedesøn forbytte til skiftingen; der

først beskrives somethæsligt skelende misfoster med gulgrønne,gnistren¬

dekatteøjne, men senere viser sig at være rar og godmodig. Ulfson far til gengæld adgang til diamantslottene underjordenogden mægtige alrune.En

alruneeri dennefortællingetmagisk billede, der givermagt overnaturens

væsener(havfruerogunderjordiske)ogmulighed foratundersøgenaturens hemmeligheder-at trænge indinaturensvæsen. Med andre orden djæv¬

lepagt: den førstefødte i bytte for penge, magt og viden. Den tålmodige

moder udfører sine før så kærepligter overfor dværgen. Siden fødes datte¬

renElna,som i faderens fraværbehørigt døbes.Ihende forenes nordens og

sydens skønheder i denmestharmoniske skikkelse, hedder det. Da Elna er

voksen har mørkets kræfter med deunderjordiskes hjælpovertaget magten efteret sørøverslag. Ulfson adlydesnuhartadsom enkonge. Handlingener nogetlangogkompliceret ogden historiskeramme ervist ikke helt præcis.

Desuden forekommer et skibbrud ved Maurerkysten (efter forlis i Øster¬

søen!). Her får muselmændene deres bekomst og en af de stærke vikinger opholder sig forenstund på den evigungeMorganas feslot. Som det måske fremgår, er der hverken tale om et eventyr eller en roman, men netop et genreeksperiment.

Denårhusianskeforsker Ib Johansenplacerer De Underjordiske i dendel

afIngemannsforfatterskab, somhar førtenupåagtet tilværelseved siden af

de historiske romanerog salmedigtningen.De Underjordiske er en vidun¬

derfortælling, fordi den etablerer sekundære universer, kan vi sige med Ib

Johansen(2).De sekundære universerer enlitteraturteoretisk bestemmelse,

som ercentral i hele den forskningstradition, der beskæftiger sig med fan¬

tastiskefortællinger. I den forskningstradition er det underbelyst, at disse

sekundæreuniverser (bjergfolkogunderjordiske for eksempel) har eksiste¬

reti folketroen ogdervedgivetnæring til litteraturen (3). Detvil sige, atlit¬

teraturen skylder den folkelige fortællingenstordel af sin eksistens-som detfølgende forhåbentlig vil sandsynliggøre.

(3)

Bornholmsk lokalkolorit

Ingemannskriver i sin Forerindring(4), atfortællingen i det væsentligeer

»grundetpaa mundtlig meddelte bornholmske Localsagn, saavelsompaa Middelalderens TraditioneromElementaraanderogdefra Orientenhen¬

tede Forestillinger om Feer, samt den hele, i Folkefantasien udviklede Dæmonologi«.

Viserherdelsenforkærlighed for 'folkefantasien', hvor fortællingens stof

erhentet,og en opmærksomhedoverfor den lokale kolorit, 'localsagnene'.

Delsservi,atdetmiddelalderlige stof bevidsterfremdragetogblandet godt

oggrundigt sammenmed orientalske feer. Etrigtigt eventyr-mix. Grundla¬

geterforestillingenom de underjordiskeogandrenaturvæsener.

Lad os først kigge på det bornholmske. Forskeren H.A.Koefoed har

behandletdet bornholmske sagnstof i artiklen Lidtom de underjordiskepå Bornholm, somomhandlersagn,hvor de underjordiske optræder i forsvaret

aføen.Bl.a. skulle de havespilletenrolle under krigen modenglænderne i

1807-14! Vi kan her se, at de underjordiske traditionelt tænkes som både godeogonde, ganske svarende til detdualistiske fortælleunivers,Ingemann byggerop. Vi kan også konstatere, at underjordskongen optræder til hest,

som han gørdet i Ingemanns fortælling, idet den retskafne Bonahvede en Sankt Hans nat møder de underjordiske til hest. Bonavede, Bondehvede

ellerBondevætte,somhanerblevet kaldt(5),erenlokal sagnhelt, derskul¬

le være avlet afbornholmsk bonde og en havfrue (6). At gøre Bonahvede kristen, erenaf de digteriske friheder, Ingemanntagersig.

Der er ikke mindst tale om en sagnkreds, der - som nævnt - lader de underjordiske forsvare øen. Detlader Ingemann dem ogsågøre, men ind¬

lejret i fortælleuniversets dualisme, der lader detværedesorte, sælsomme,

dvs. ondeunderjordiske i ledtog med Ulfson. Så den sejr, deropnåes ved de underjordiskes mellemkomst bifaldes ikke affortællerholdningen. Jeg kan berolige med, at ikke én af de onde overlever til slut, idet Ingemann lader

alleudøbtebukkeunder for densorte død, således atkun den hvide,pudsi¬

ge skifting Surting kan videreføre diamantslottene underjorden, da ende¬

gyldigt kristendommen sejrer. Detsvarersig ikkeatgå i ledtog med mørk¬

hedensfyrste.

I artiklen Ingemanns bornholmske eventyrDe Underjordiske behandler

Koefoed særligt ord og navnestof med et bornholmsk lokalpræg. Det vil sige, at der her kan findesetmerepræcistsvarpådetfolkloristiske grund¬

lag. De mundtlige kilder har sandsynligvis været bornholmske studenter¬

kammeraterpå Valkendorfs kollegium. Ingemann har måske-gennemden

fælles ven Grundtvig - truffet P.N.Skovgaard, forfatteren til Beskrivelse

(4)

overBomholm(1804). Det kansagtenstænkes, siger Koefoed, atdennehar

meddelt hamlocalsagn (7).

Det centrale argument, for at stoffet stammer fra Bornholm, bliver for

Koefoed det sproglige, tonen, ordene og endelig navnestoffet, som erude¬

lukkende bornholmsk. Someksempel kan hernævnes,atElnaogMarnaer bornholmske varianter af Ellen ogMaren.Desudenvidner brug af stednav¬

neom, at Ingemannhar hørtom Bornholmsgeografi, menikke selvværet der. Sammefantasifulde forholdtilgeografi udfolder sig også i andre hen¬

seender-skibbruddetpå muselmændenes maurerkystser, somnævnt,ud til

at forekomme i Østersøen.

De Underjordiske indeholder altså et rimelig detaljeret billede af hvad

bornholmsk folketro forbinder med deunderjordiske kombineret med fasci¬

nationen afetmiddelalderligt inventar aftapre riddere, pilgrimme ogkors- togsfarere. Mandstugt ogKristi stridsmænd. Ædle og renejomfruer. Samt

en enkelt fristende orientalsk kunstnerinde Morgana, der bebor etpurpur¬

farvet fe-slot ogindhylder de mandlige nordboere i sin fristende, menfarli¬

ge skønhed, der røber siggennemnæstengennemsigtigeklæder, hvorigen¬

nemhendesyppige,livssvulmende ynder, hendes høje, bævende svanebarm

ses.Dererhedt hos Morgana,ognår hunertrætafmænd forvandles de til

ravneungereller krager(8).

Til middelalderinventaret hører også elementarånderne, som Ingemann

selv nævner. Disse forestillinger er beskrevet i Paracelsus' værk om den besjælede natur. Ifølge dette findes der salamandre i ilden, dværge i bjer¬

genes indre, sylfider i luften, nymfer ogundiner i vandet (9). Disse para- celsiske naturvæsenererkilde til bl.a. GoethesFaust, og til flere af Hoff¬

manns fortællinger. Den eventyrbølge, der hærgede i slutningen af

1810'erne ogstartenaf 20'erneerkendetegnet afenfascinationaf'det hoff¬

mannske'(10). Derføjes selvfølelig til det folkelige stof. Etfællestræk mel¬

lem folkedigtningogkunsteventyrer, at naturenbesjæles med disse leven¬

degjortevæsener.

De tvedelte naturvæsener-

skiftingen

og

havpigen

ForSigurd stod bedriftens krans, omstrålet af eftermælets evigeglans,

som livets skønnestepalme, ogpåanden udødelighedsynteshan ikke at tro, end navnets og bedrifternes minde. Dog derfor var livet ham ikke

mindre kært ogvigtigt; munter,som enVælsklandssøn,stormede han vild

og kraftiggennem verden, men med nordisk sind: med denstore bauta¬

stenforøjesøgtehan dådognydelse her, uden frygtfor det hisset, hvor

handog kun så tåge ogskyer.

(5)

Sigurder ennatursøn,som etnyskabt menneske i denne verden, der elsker

den barnlig som sin himmerig, og syntes hverken at længes efter venner ellerfrænder. Hanhar kendskab til det underjordiske, fordi han joervok¬

set ophos dem, haren voldsom appetit på det jordiske, og erblind for det overjordiske, det himmelske. Det far Ingemannnuvænnethamaf med.

Figuren bliver bærer afet tema om helingen af det splittede menneske.

Skiftingen Surting er sendebud mellem de forskellige universer og lister

blændstøv iøjnene på fjender. Han erutilpas på søen. Jordenogikke van¬

deterhans element. HvorSurting som enlaverenaturerbundet til sit ele¬

ment, erSigurd friogubunden, den frieste karl under solen.Fordi han hver¬

ken erbundet eller beskyttet af dåbens indvielse, er hans hjerte åbent for forlokkelser ogdjævleblændværk. Surting forærer ham engylden lut. Den¬

ne dværgegave oplader hans ubeskyttede sind desto mere for de dunkle

kræfter. Halvtforryktihovedet bliver han, da han-udi egenindbildning?-

forelskersig i enhavpige oghelsthavde styrtetsig i havet.

Om denparacelsiske havfruelære siger troldmandenUlfson,atkærlighed

til enhavfrueer

farligogkan koste dig dit liv. Har du engangsvoret en havfrue troskab

ogdu bryder den, så må hun dræbe dig, omhun også elsker digog erble¬

vet etlykkeligerevæsen ved dig. Ved menneskeelskov, må du vide, bliver

havetsogunderverdenens beboere ligesomviogophøreratværeetånd¬

løstspil af naturkræfter.

Ogsåpræstenkommer medadvarende ord. Således advaret fraflere siderer deringen tvivlom, atdet er endæmoniskogfarlig kærlighed.Undine-sag-

nets grundmotiverlængslen efter forløsning, efterenudødeligsjæl. Skuf¬

fes denne længsel medettroskabsbrud, vil det medføre dødog ødelæggel¬

se.Af alle sjælløsenaturvæsenererdet alene undinen somved kærlighed til

enmand, kanopnåenmenneskelig sjæl (11).

Kan duejtiljorden oghimmelen mighæve

Da jegsom havskummet dø

Havpigen bærertemaerneforlokkelseogfrelse fra første færd. Selvom hun

erbundet til sit element ogdermedrepræsentererfaldetsmulighed, har hun dog en længsel efter atblive hævet ogløsnet. Hun symboliserer længslen

efter dethøje (himlen), såvelsomdet dybe (faldet,forlokkelsen). Huner en tvedelt naturogderfor beslægtet med Sigurd, således erdet gennemmødet

medhende,athan viaadskillige vildfarelserogprøvelser finderhjem. Men

inden bliver han halvtforrykt, idet han lader sig lokke af Morganaog ikke

ladersig befri. Kunved hjælp af den blåfarves symbolik (havfruen, havet,

(6)

himlen) lader fortælleren ham undslippe fe-dronningens magt. Opholdet

hosMorganaer envildfarelse såstor, athan ikke kan bringes ud afden ved

nok så mangebønnerogkristenheltedåd,menkun ved den magiske alrune.

Hans naturbundethed gør, at han ikke lader sig skræmme af den mægtige alrune, somgiver hammagttilatudforskenaturenshemmelighederogder¬

med lade den rislende kilde kølnehansflammer. Hos Morganabrændte hans

blikligesom medenfortærende flamme,nu oplades hans øjne for elemen-

taråndernes verden. Ved kerubernes hjælp, tusinde små væsener i luften, ligesom flyvende småbørn, bringes han til havpigen.

Hermå hanigennem flere prøvelser, f.eks. må han undgåatfalde for fri¬

stelsenatbemægtige sig havpigen medmagt. Hanved fra de underjordiske,

atdegodmodige naturånder sjældent dog elskede det menneskesombeher¬

skede dem med den mægtigealrune, oghan frygterat tabe hendes kærlig¬

hed ogtillid vedatvise sigsom hendesherre (12).

Denfølsomme barde synger omhavfruetroen:

Forglemtmighavermin hjertens ven Vilaldrig fra dybetmigdrage Synkdybt, synk dybt! usaligemø!

Forskertseterhimmelensrige:

Som havskummet skal du smelte og

Skalaldrig til livetopstige

Farvesymbolikken bruges flere steder til at fremstille Sigurds snart vage, snartstærkeerindringom den skønne havmø. Viserdet tydeligst i det føl¬

gende, som omhandler et blåt skærf: Ser du ikke, det har himmelenssom havetsfarve: detminder mig om det høje, som om det dybe. Og videre da

hantror athaveindset, athan bør glemme havpigen: Han hævede sine øjne

mod defunklende stjerner. Da gled det svimlende blik ned til havet, og

andre længsleropstodnu ihanshjerte.

Ved det sidste møde mellem detotvedeltenaturerhar hun forvandlet sig

til et menneske. Hun kalder sig Vanda (!). Sigurd svigternu sin havmø og forelsker sig i Vanda. Menhans troløshedbliver kærlighedens sejr, da han skuffe menneskepigen og betro hende, at han elsker en havpige. Da åbenbarer hunsig for ham somselvsamme havmø, ogaltersåre godt, idet

dennerenekærlighed mellem detotvedelte bliver til deres fælles frelse.

Tilbagepå den forårsgrønne øforenes han med sinVanda. De har levet

sammeni kyskhed ietårog er nu rede til dåben. Da tørredes fligen på det

søgrønne klædebon sombestandig havde været vådsom de bølger hvorfra

hun varopsteget til livet. Ved dåben bliverhavpigen til et menneske. Idet

(7)

han døbes, sker det samme for ham, idet han i dåbsøjeblikket kommer til

bevidsthedom sig selvogsin byrd.

Derfejres bryllup omkring den smykkede majstangogder fejressommer iby.

Og den godmodige skifting Surting bliver konge over diamantslottene

underjorden!

Dennefremstillingaf De Underjordiske skalses sometforsøg påatana¬

lysere teksten, sådanatdens egetværdigrundlag kommer frem. Ingemanns

univers er en kristen dualisme ogdenne tankeform har jeg loyaltforsøgtat fremstille her.

Vi kan afIngemannsfortale se,atder i anvendelsen affolklore harværet taleom enintention, sombliver forløst. Oggennemdennemålbevidste brug

bliver stoffetmoderniseret, ogkommer dermed til atindgå i dannelseskul-

turen.

Hvad der videre hændte

skiftingemotivet

Mange år senere skriver Brandes om Bournonvilleballetten Et Folkesagn (1854), ati dansen er:

Folkephantasier afhøj poetisk Værderhergjenoptagneoggjenfødtepaa

enMaade, hvorpaa detnæstenskullesyntesurtoligtatde kundegjenfø- des, nemlig for denydre Sands, ogde have iDandsen fundet den eneste mulige Form, hvori de legemligt kundeopstaaaf Graven, gjenkendes og heltforstaaes(13).

Manbehøver kunbruge sine øjne foratbegribeatballettens borgfrøkener

en skifting, hedder det videre, thi for Brandes erDandsen emnets eneste

naturlige Sprogl

ForBrandeserde folkelige forestillinger afgået ved døden for i detæste¬

tiskeatgenopstå til kondensatogbilleddannelse. Sådan serBrandes folke¬

eventyrets moderne genbrug.

Det synesjeg nunok der kan gøres enrække indvendinger imod. Bl.a.

ved atanføre, at det værk, vi ovenfor har setbeskrevet, netop gennem de

folkloristiske motiver foregriber den moderne og interessante udformning

afkunsten, vi senere ser. Eksempelvis i Bournonvilles ballet, somudspiller sig indenfor den poetiske realismes handlingsrum, idet der skildres etge¬

nuint sammenhængende miljø. Med lokalkoloritsomdet fordredes iroman¬

tismens teater. Det moderne og interessante betegner det, der udtrykker splittelse og disharmoni -i denne motivkreds udtrykt gennem naturvæse¬

ner, der kanbringe mennesket derud, hvor dunkle kræfter råder. Denlokale

kolorit bliver afbetydning for en senere merepsykologisk realisme. Det er

(8)

iensådan æstetik- ogteksthistorisk sammenhæng, vi kanseIngemannstid¬

ligeeventyr.

Iøvrigt havde Brandes heller ikke held medatbegraveskiftingen i dan¬

sen. Skiftingeforestillingen lever i dag som en del af den moderne storby¬

folklore, idet mange børn forestiller sig at være forbyttede. Sådan for en

stund ogmåske under indflydelse afatvære uvennermed forældrene. Freud

har beskrevet denne helt almindelige barnlige fantasi som folklore (14).

Desudenharskiftingemotivet har haft flere litterære fortolkere siden-både

ibørnenes ogi de voksnes litteratur (15). Senest Charlotte Weitzesfremra¬

gende novellesamling Skifting fra efteråret 1996. Men deter enhelt anden

historie.

1 Af Yeats digt The stolen Child . Fra Fairy & Folktales of Ireland. Buckinghamshire 1973.

2 Ib Johansen behandler DeUnderjordiske i sin bogSphinksens forvandlinger.Århus 1986.Den indskrives her ifantasy-genrens historie,menhanforholder sig ikke til det folkloristiskegrund¬

lag. 3 Ennæring, der hosIngemannbliver ekstra spændende, fordi den skalsesi relation til naturvidenskabeligt videbegæromatfindenaturenshemmeligheder. Kuntreår efter opdagesen afhemmelighederne: elektromagnetismen. Så Ingemannentroldmand i H.C.Ørsted? 4 Upagi-

neretForerindring. 1843. Dvs. enfortale til 1. Udgave af de samlede værker. Udkommer igen i

1875.Forlaget Brage udgiver i 1985 De Underjordiskeseparat.Deterdenne udgave, mineøvrige

citaterstammerfra. 5 I artiklen Bonavedde(af Aage Rohmann) redegøres for,hvilke betyd¬

ningermankanantage,der liggerinavnet.Detkan især diskuteres,omendelsenbetydervætte.

Bornholmske samlinger, bd. 22. Rønne 1934. S. 105-113. 6 Se BengtHolbeks ogIørnPiøs Fabeldyrogsagnfolk,s.80.Politikens forlag 1967. 7 Artiklerne der henvises tilerLidtomde underjordiske på Bornholm s. 176 ogIngemannsbornholmskeeventyrDe Underjordiskes 54.

Beggefra 1963ogbegge optrykt i Bornholmiania, OdenseUniversitetsforlag 1982, hvortil side¬

henvisninger gælder. 8 Sv. Møller Kristensen siger i Den dobbelteeros (kbh. 1966),at der ingen legemlighederhos denungeIngemann. Atdetersådan,atlegemet hardenenegode funk¬

tion, at kunne kæmpe for åndens herredømme. Det gældernok ikke fe-dronningens legeme.

9 Undinemotiveterundersøgt af Sven Hakon Rossel. Han kommerogsåherlidt ind påvorfor¬

tælling, men af gode grunde udfoldes skiftingemotivet ikke. Udførligehenvisninger til Para-

celsuslitteraturen findes her. La Motte FoucésUndine, 1811,sombygger på det middelalderlige Undine-sagn,eroversatafOehlenschlæger i 1816oghar utvivlsomtværetinspirerendeforhav¬

fruen ivorfortælling. S.H.Rossel:Undine-motivet hos Friedrich de la Motte-Foucué,H.C.Ander¬

senogJean Giradoux. EDDA 3, 1970. 10 SeGreene-Gantzberg:E.T.A.HoffmanniDanmark.

IN:Kortprosai norden, ed: Mogens Brøndsted. 1983. 11 Jvf. Det middelalderligeUndine-sagn

som erråstof for la Motte-FoucuésUndine, derigenerforlæg for Andersenshavfrue.Somi det middelalderlige stofogi det beslægtede Melusinesagnerderforskellige variationerover,hvem

deterder må dø. Hos Foucué får detentragisk udgang. Hos Andersenopløses hunsomskum på havet,menlovesenudødelig sjæl. I detmiddelalderlige stof får den troløse ridderdødskysset. Jvf.

SvenHakon Rosselsartikel, note9. 12 Motivetomrunekastetogrunernesnaturbeherskelse kendes fratrylleviserne ElverskudogRidder Stigs Runer. Deterbrugt af HertziSven DyringsHus.

SeGyldendals Litteraturhistorie (1976) 1984, bind 3,s.260ff. Her gælderrunernesmagtdetero¬

tiske med fokusdet dæmoniske, når erotikkentager magtenfra mennesket. 13 Georg Bran¬

des:Bournonville, GadeogHartmann:etFolkesagn. I: KritikerogPortraiter1870. Iøvrigtbrød

Brandessig ikkeomIngemann,han siger,atforfatterskabet ophører på tærsklentil tanken,ogat Ingemann skriver for troende, bønder ogbørn -og det var ikke pænt ment. Se artiklen om B.S.Ingemann i Samlede Skrifter, 1879. 14 Freud: Family Romances. In standard Edition.

Noter

(9)

Vol.9. London 1959.Oprindelig titel: Der Familienroman der Neurotiker. 15 Hostrupsstykke

Mester ogLærling, 1852. Selma LagerlöfseventyrSkiftingen i Troldogmenneske, 1915ogDoris Lessings skræmmenderomanDetfremmede barn, 1985. Ogmangeflere. ElsaBeskow, Ingeborg Buhl,Henning Kure har skrevet for børn, hvorskiftingemotivet indgår.E.T.A.Hoffmann hartaget motivetopi Klein Zaches. Første danske oversættelse i 1841 af Mathilde Fibiger:Hansemand med

tilnavnet Zinnobber.

Summary

The

changeling motif

in

Ingemann

s

De Underjordiske

Theconceptof the changeling is universal. Alloverthe world populär lore hasassumed that chil-

dren whoweredifferent had beenexchanged by "the little people"-in Danishcalled deunder¬

jordiskeorunderground people. In Danish Romanticism the populär notions formpartofartand

literature. One of the first Danishliterary experiments with the fairytalegenre,Ingemann's tale

from Bornholm Deunderjordiske (The Little People) of 1817, is basedonthechangelingconcept.

Thearticlegivesanaccountof thistext.Itshows that De Underjordiskegivesadetailed picture of whatpopulär loreonthe island of Bornholm associated with the little people,and that the tale involves afascination with medievaltrappings, with valiant knights andcrusaders,pure,noble damsels,aswellas ahint of(female) Oriental colour. Amongthe medievalfeatures belongs the

notion of animated nature,anideaof which Romanticismwasfond.

The article demonstrates that the taledevelops the changelingmotifas amoral-religiousmotif;

the diabolical and the divineareexchanged with the exchange of thechildren. This overall anti-

thesissplits intoanumber of other pairs: above ground("unearthly")/underground,spiritual/sen- sual, good/evil. The point is that thesecontrastsarenotdeveloped by Ingemann,theyaresimply negated byanappealtodivine intervention.

In addition the article describes otherexamples of howfolklore motifs inRomanticism anti- cipateamodern andinteresting formofart,as canalsobeseenin Bournonville's EtFolkesagn (A

FolkTale), aRomantic balletplayedoutinanarenaof poetic realism. Inthisgroupof folklore motifs, the "demonic"natureof supernatural beingsexpressesthe idea that therearepowerswhich

canlurepeopleoutwhere dark forces rule.

Finally, it is noted how it canbe said that the changeling conceptlives ontodayaspart of

modern urbanfolklore.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I det følgende skal en lille tilsvarende undersøgelse gennemføres med udgangspunkt i den polske oversættelse af Holbergs latinske rej- seroman Niels Klims underjordiske rejse

De regio- nale forskelle er særlig store i Ru- mænien, ikke blot fordi landet er over dobbelt så stort som Bulgarien, men også fordi det historisk set har været delt mellem to

fjernelse med kemiske midler burde sikkert også forsøges (na- triumklorat m. Kun i gunstigste tilfælde kan en bunkeklædt flade tilkultive- res med rødgran, denne kræver

På særlig stærkt vandet areal blev kartoffeltoppen mandshøj, uden at udbyttet af knolde dog steg tilsvarende, men i øvrigt var udbyttet så stort og tydeligt,

Hegnenes bidrag til ruheden af stor orden er beregnet af deres projektionsareal på en nord—syd orienteret lodret plan. Dette areal er for hvert hegn ganget med

For den østrigske fyrs vedkommende synes således klimatallene fra Gutenstein (årlig nedbør 890 mm) ikke at være gunstigere end de tilsvarende danske tal, navnlig

— 16 forskjellige Kobbere til Pragtudgaven af Niels Klims underjordiske Reise.. Abildgaard og Juel

Som dansker kan man føle sig beskæmmet over, at vi er standset ved P. E- Mullers undersøgelser, som har vist andre vej fremover. generations grankulturer i