• Ingen resultater fundet

K ØN ,  ETNICITET OG MARGINALISERING I INSTITUTIONER

Daginstitutionen forstås som tidligere nævnt i denne forskningsundersøgelse  som del af det samlede uddannelsessystem (Brostrøm 2004; Petersen 2009; Ro‐

sendal Jensen & Petersen in press). Derfor indledningsvist et par overordnede  bemærkninger om udsathed og ulighed i uddannelsessystemet, som ligeledes  blev berørt i foregående afsnit. Uddannelsessociologisk forskning, særligt Han‐

sens generationsundersøgelse (Hansen 1986, 1988, 2003, 2005) viser, at social  klasse fortsat har betydning i det danske uddannelsessystem. Forstået sådan, at  forældres uddannelseslængde og jobposition statistisk set har betydning for  børns uddannelseslængde og jobposition. Uddannelsesstatistik viser ligeledes,  at kategorierne køn og etnicitet har betydning for unges uddannelseslængde,  uddannelsestype og fremtidig jobposition.  

  Kvalitative studier i daginstitutioner og skoler peger på, at kategorierne  køn, klasse og etnicitet må ses i samspil med hinanden, når man vil forstå hver‐

dagens institutionelle marginalisering (Palludan 2005; Gilliam 2006; Bundgaard 

& Gulløv 2008). Studierne viser f.eks., hvordan det særligt er minoritetsdrenge  med en lavere social klassebaggrund, der (bliv)er udsatte i daginstitution og  skole (Palludan 2005; Gilliam 2006; Bundgaard & Gulløv 2008).  

  Gilliams studie af minoritetsdrenge i folkeskolen peger desuden på, at  drengene ikke blot udsættes for marginalisering, de forholder sig aktivt og del‐

tagende til den forståelse som ballademagere, de bliver mødt med, og de udvik‐

ler en modkultur til skolen (Gilliam 2006).  

 

3.4.1. En afstikker om ’minoritetsbørn’

Når der i denne sammenhæng i forhold til sociale mønstre omkring etnicitet  benyttes betegnelsen minoritetsbørn eller minoritetsdrenge, og ikke f.eks. børn  med anden etnisk baggrund end dansk eller tosprogede børn, er det dels for at betone  en bestemt opfattelse af etnicitet og kultur, dels for at fremhæve en ulige sam‐

fundsmæssig relation mellem minoritet og majoritet.  

  Skytte (2007) beskriver tre forskellige kulturforståelser: En evolutionistisk,  en relativistisk og en kontekstuel. En evolutionistisk kulturforståelse ser den  kulturelle udvikling som en entydigt fremadskridende proces, der har nået sit  foreløbige højdepunkt i dagens vestlige lande (Skytte 2007, p. 20). En relativi‐

stisk kulturforståelse forsøger derimod at forstå kulturer ’på deres egne præ‐

misser’ og indebærer en essentialistisk forståelse af kulturer som afgrænsede,  lukkede universer (Skytte 2007, p. 21). En kontekstuel kulturforståelse indebæ‐

rer, at kultur ikke opfattes som en egenskab ved en gruppe, men som udtryk for  relationer mellem grupper (Skytte 2007, p. 23). Skytte skriver:  

 

”De kulturelle træk, som får betydning for etnicitet, er ifølge denne kulturopfat‐

telse dem, som skiller forskellige grupper fra hinanden, ved at folk selv bruger  trækkene som tegn på forskelle.” (Skytte 2007, p. 23). 

 

Undersøgelsen her lægger sig op ad en kontekstuel kulturforståelse, hvor kon‐

teksten også refererer til en mere overordnet samfundsmæssig kontekst.  

 

3.4.2. Kategorier i samspil

De omtalte studier af Palludan (2005), Gilliam (2006) og Bundgaard & Gulløv  (2008) peger på styrken i et forskningsmæssigt blik, der ikke fokuserer på køn,  klasse og etnicitet som isolerede kategorier, der har betydning for udsathed,  men et blik, der ser på, hvordan køn, klasse, etnicitet og andre sociale kategorier  får betydning i samspil med hinanden.  

  Der findes en del kvalitative studier af dansk pædagogisk praksis, der har  fokus på enten køn eller etnicitet,9 selvom det forskningsmæssige fokus på køn i  en dansk pædagogisk og uddannelsesmæssig praksis er relativt begrænset         

9 Se f.eks. Kampmanns studie af køn i daginstitutioner (Kampmann 2000). 

sammenlignet med eksempelvis i Norge og Sverige. I denne sammenhæng  fremhæves primært studier, der ser på, hvordan køn, etnicitet og klasse får be‐

tydning i samspil med hinanden i en dansk pædagogisk praksis. Dette blik på,  hvordan kategorier får betydning i samspil, synes mere præcist at kunne ind‐

fange, hvordan og hvornår forskelle mellem børn gør en forskel. Med et sådant  mere kompleks blik på hverdagen bliver det f.eks. tydeligt, at det ikke giver  meget mening generelt at tale om ’taberdrenge’ i daginstitutioner og skoler,  men at det giver mening at tale om, at det særligt er drenge med minoritetsbag‐

grund fra familier med forældre, der har kort eller ingen uddannelse, der taber i  uddannelsessystemet.10 Og at denne ulighed i uddannelsessystemet både hæn‐

ger sammen med den måde, drengene mødes på i institutioner og drengenes  strategier i disse møder.  

 

3.4.3. Lighedsidealer og forskelssættende normer

Gilliam fremhæver på baggrund af omtalte studie, at lærerne ikke ønsker at  gøre forskel på børnene, men at de oplever, at når de ud fra individuelle vurde‐

ringer udpeger ballademagere, så bliver det ofte de etniske minoritetsdrenge. 

Disse drenge bliver ’umulige børn’, der står i et modsætningsforhold til lærer‐

nes ideal om ’det ordentlige menneske’ (Gilliam 2006). Gilliams studie peger  således på, at der på den ene side eksisterer et udtalt lighedsideal hos lærerne,  men samtidig opererer normer om ’det ordentlige’, der er knyttet til hvid,  dansk middelklasse. Hvor lighedsidealet er udtalt, er normerne ofte uudtalte og  kan dermed operere ubemærket i skolens hverdag. At der i danske institutioner  eksisterer normer, der udgrænser det ikke‐danske og ikke‐middelklasse som  anderledes og problematisk, peger også Palludans (2005) og Bundgaard & Gul‐

løvs (2008) studier på. 

  Palludan (2005) peger f.eks. på, at personalet i den børnehave, hun har  undersøgt, typisk slår en ’udvekslingstone’ an overfor majoritetsbørn og en 

’undervisningstone’ an overfor minoritetsbørn. Der tales med andre ord oftere  med majoritetsbørn og til minoritetsbørn. Palludan beskriver desuden, hvad         

10 For øvrige studier af køn og etnicitet uddannelsessystemet, se f.eks. Kofoeds og Staunæs  klasserumsstudier (Kofoed 2004 og Staunæs 2004) og Bissenbakker Frederiksens studie af  danskfagets curriculum (Frederiksen 2008).  

hun kalder den respektable krop. Den respektable krop i børnehaven er en  krop, der er beskæftiget i et roligt tempo med et afdæmpet lydniveau. En del af  den respektable kropsførelse handler om at være verbalt udvekslende; at bruge  sit sprog. Den respektable krop er en forudsætning for at opnå et partnerskab  med og anerkendelse fra pædagogerne. Gennem beskrivelser af samtaletonen  mellem børn og pædagoger og den respektable/ikke‐respektable krop viser Pal‐

ludan, hvordan det bliver sværere for minoritetsdrenge med lavere social klas‐

sebaggrund at opnå anerkendelse i børnehaven (Palludan 2005).  

  Bundgaard & Gulløv beskriver ud fra et studie i en børnehave et forhold,  der minder om det Gilliam finder i skolen. På den ene side nedtoner pædago‐

gerne i børnehaven, at der er forskel på børnene, på den anden side forklarer de  situationer, som de forstår som uhensigtsmæssige, med børnenes familiebag‐

grund, og når det handler om minoritetsbørn med kulturelle forskelle. Bund‐

gaard & Gulløv konkluderer bl.a. på den baggrund, at den ulighed man i man‐

ge år har kunnet finde i uddannelsessystemet, genfindes i børnehaven (Bund‐

gaard & Gulløv 2008). Studierne viser, hvordan et lighedsideal kan operere  samtidig med normer om dansk middelklasse, der særligt udgrænser minori‐

tetsdrenge med lavere socialklassebaggrund.11 Bundgaard & Gulløv er inde på,  at det hænger sammen med, at pædagogerne forklarer det uhensigtsmæssige  hos børnene med deres familiebaggrund (Bundgaard & Gulløv 2008) og altså  ikke med f.eks. en uhensigtsmæssig pædagogik i institutionen. Institutionerne  synes ikke at have øje for, hvordan selve institutionslivet, også mod hensigten,  kan være med til at reproducere social ulighed. 

  Det tilsyneladende paradoksale i, at et lighedsideal opererer samtidigt  med normer, der afspejler en dansk middelklasses forståelse, kan måske forkla‐

res med, at social lighed i Danmark traditionelt og vedvarende ækvivaleres  med kulturel enshed (Frederiksen 2008, p. 238). Kampmann udfolder pointen  ift. etnicitet og det danske uddannelsessystem med nedenstående citat:  

 

”Som i den britiske sammenhæng i 60’erne og 70’erne er den danske retorik i den  grad præget af særlige italesættelser af de etniske minoritetsbørn og deres foræl‐

       

11 Se Bissenbakker Frederiksen for en definition af normer: ’Normer betegner jeg som de forestil‐

linger og idealer, som strukturerer og regulerer tænkemåder og handlinger.’ (Frederiksen 2008,  p. 19). 

dre. De beskrives og diskuteres udpræget i mangeltermer, som tilhørende en pro‐

blemkategori og belastningsenhed. På dette grundlag iværksættes diverse former  for særforanstaltninger, hvad enten det er i de daglige interaktioner og eventuelle  opdelinger i klasserummet, eller i de institutionelt etablerede test og fordelings‐

principper, som udelukkende er møntet på etniske minoritetsbørn. Der er således  reelt tale om systematisk forskelsbehandling, som ikke alene skyldes individuelle  og personlige fordomme, som kan bearbejdes af den enkelte professionelle, men om  institutionelt forankrede praktikker, der i den britiske terminologi uden tvivl ville  tilhøre kategorien ”institutionel racisme.”” (Kampmann 2006, p. 139). 

 

Afsnittet her om køn, etnicitet og marginalisering begyndte med et fokus på 

’det anderledes’, de udsatte, de marginaliserede, minoritetsdrenge, hvis foræl‐

dre har kort eller ingen uddannelse, og afsnittet rundes af med et perspektiv‐

skifte, et kritisk blik på de institutionelle normer, der gør, at en udgrænsning og  problematisering af minoritetsdrenge fra lavere sociale klasser giver mening i  det danske uddannelsessystem og dermed også i danske daginstitutioner. 

Kampmann fortsætter: 

 

”Opgøret med denne grundlæggende opfattelse af etniske minoritetskulturelle  aspekter som ”afvig” fra en ikke‐problematiseret dansk ”normalitet”, må dels in‐

kludere en øget opmærksomhed mod danskeres egen etnicitet, dels mod denne et‐

nicitets og kulturs særlige historiske konstruktion, for derved endelig at inddrage  kritiske refleksioner om dens relative karakter.” (Kampmann 2006, p. 139f).