• Ingen resultater fundet

Kopi fra DBC Webarkiv

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kopi fra DBC Webarkiv"

Copied!
28
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Kopi fra DBC Webarkiv

Kopi af:

Alle børn skal have chancen for at opdage, hvad kunst, kultur og kreativitet kan betyde for deres liv

Dette materiale er lagret i henhold til aftale mellem DBC og udgiveren.

www.dbc.dk

e-mail: dbc@dbc.dk

(2)

Kære læser - har du mulighed for at støtte os?

POV er et uafhængigt medie, der er åbent for alle og støttet af vores læsere.

Vi vil ikke lukke vores indhold inde bag en betalingsmur, men det koster selvfølgelig at lave redigeret kvalitetsjournalistik.

Hvis du har mulighed for at støtte POV med et fast månedligt beløb, kan du hjælpe os med fortsat at udkomme.

Det kan du gøre nemt og direkte med Visa eller Mastercard ved at klikke her:

25 kr./md. 50 kr./md.

100 kr./md.

Alle børn skal have chancen for at opdage, hvad kunst,

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(3)

POV BUSINESS // PORTRÆT – Den næste generations dannelse er for vigtigt et projekt til, at vi kan overlade det til markedskræfterne, politisk fnidder og internettets

algoritmer. Derfor har Det Kgl. Teaters nye chef en vision om en bred politisk koalition, hvor man i en slags

trepartsforhandlinger samler kulturpolitikerne, kulturinstitutionerne, undervisningsministeriet og

folkeskolen. Sammen skal de sørge for, at børn i hele landet får adgang til kunst og kultur. Kulturinstitutionerne har masser af gode ideer at byde ind med. De skal blot have arbejdsro og slippe for fortsatte nedskæringer, siger Kasper Holten.

Han blev operachef på Det Kgl. Teater allerede som 26-årig og blev siddende på posten i elleve år frem til 2011. Herefter tog han til London og blev leder af det britiske Royal Opera House i Covent Garden, som hører til blandt de førende operahuse i verden.

Siden september 2018 har han været tilbage på Kgs. Nytorv i

København som teaterchef for hele Det Kgl. Teater, som med et årligt budget på knap 800 mill. kr. hører til blandt de største kulturelle virksomheder i Danmark.

Mistet 100 mill. kr. om året

Med Kasper Holtens tiltrædelse som chef på Kgs. Nytorv er det første gang i tyve år, at teateret får en direktør, som kommer fra

teaterverdenen. Men med en mor, som har været

nationalbankdirektør, en morfar som har været økonomiminister, og en far, som også er økonom, flyder der også et vist økonomisk talent i hans årer.

Og det er der brug for i en organisation, som gennem de sidste 10 år har fået beskåret sit tilskud, så det nu er 100 mill. kr. mindre om året, og som derfor har været afhængig af især bidrag fra de store fonde og i mindre grad sponsorater fra private virksomheder.

af Poul Arnedal

Publiceret 05/08/2019 i Kultur/POV Business/Scenekunst

kultur og kreativitet kan betyde for deres liv

Vi ved godt, at ’nye penge’ er urealistisk “

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(4)

”I 00’erne fik vi jo Operahuset og Skuespilhuset og ekstra penge til at drive de to bygninger. Men så ramte finanskrisen i 2009, og det begyndte at gå den anden vej i hele samfundet. Siden er der blevet skåret i den statslige bevilling, så vi har noget, der svarer til ca. 100 mill. kr. mindre – hvert eneste år,” konstaterer Kasper Holten, der tager imod på sit kontor bag Gamle Scene og med direkte udsigt til Danske Banks hovedkontor.

Det, vi beder om, er arbejdsro

Siden 2015 har det især været omprioriteringsbidraget, hvor der hvert år er blevet skåret 2 pct. af alle offentlige institutioners budgetter efter den såkaldte ’grønthøstermetode’, som på linje med alle andre

institutioner har ramt teateret.

”Og vi beder sådan set ikke om at få pengene tilbage,” siger teaterchefen:

”Vi ved godt, at ’nye penge’ er urealistisk, men ligesom alle andre i kulturlivet har vi taget vores tørn og været med til at finansiere nogle betydelige besparelser. Det, vi beder om nu, er arbejdsro, og at vi med den nye regering kan se en ende på omprioriteringsbidraget, så vi kan løfte vores opgave med at komme ud til flere danskere, spille mere teater, nå flere børn og alle de andre offensive dejlige ting, vi hellere vil tale om end nedskæringer og penge.”

Vi er a ængig af fondene

I indeværende år får Det Kgl. Teater 519 mill. kr. fra staten og 48 mill.

kr. fra Københavns Kommune. Hertil kommer budgetterede entreindtægter på 130-140 mill. og 30 mill. i forbindelse med kommerciel udlejning af teatrets forskellige scenehuse til private virksomheder og andre kulturinstitutioner. Tilbage er der 40-50 mill.

fra private fonde og sponsorer, hvoraf fondene udgør langt den største part.

Selv om besparelserne har ramt teatret ganske hårdt og bragt os i en form for identitetskrise, så har de også

tvunget os til at genopfinde os selv og tænke over, hvem vi er

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(5)

”Det er vigtigt at understrege, at de danske skatteborgere gennem statens bidrag stadigvæk er langt vores største sponsor. Men uden de private fonde og sponsorer ville vi ikke være i stand til at fastholde alle vores aktiviteter. Og vi er ikke længere der, hvor bidragene fra fondene bare er flødeskum. Vi er afhængige af fondene for at kunne drive Det Kgl. Teater på den måde, som man kender det.”

“Uden deres støtte ville vi ikke være i stand til at lave så store og spektakulære opsætninger, som vi trods alt heldigvis kan, og som er en forudsætning for at være hele Danmarks nationalscene.”

‘KONG ARTHUR’ VED MOESGAARD. FOTO: MIKLOS SZASBO.

Samspil mellem det politiske og fondene

”Hvis de offentlige bevillinger bliver ved med at falde, risikerer vi også, at udviklingen underminerer viljen hos de private fonde til at støtte os.

De vil ikke bare fylde huller ud i økonomien skabt af offentlige besparelser,” fortsætter Kasper Holten og uddyber:

”De vil ofte gerne specifikt støtte noget, som man kan se som en mergevinst. Og det kan man jo godt forstå. De er ikke interesseret i udelukkende at kompensere for faldet i bevillinger, der skal dække udgifter til vores huse, ejendomsskat, personale og de driftstunge omkostninger.

Derfor betyder samspillet mellem det politiske og fondene enormt meget. Det har der været for lidt af hidtil, men jeg kan fornemme, at der er ved at ske noget. F.eks. har Henrik Tvarnø, der er direktør i A.P.

Møller Fonden, som er en af vores store bidragsydere, fornyligt været ud og sige noget i den offentlige debat om sådan et samarbejde.”

“Jesper Nygaard fra Realdania har også udtalt sig om en bedre arbejdsdeling mellem politikerne og fondene. Og Søren K. Andersen

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(6)

fra Bikuben Fonden har talt om, at man skal tænke over, hvad man skal støtte og fremelske.”

Hvis vi blot får arbejdsro …

I modsætning til de fleste andre store kulturinstitutioner har Det Kgl.

Teater ligesom Filminstituttet ikke blot en økonomisk rammekontrakt med kulturministeriet men også en politisk aftale, som udstikker teatrets retningslinjer for en fireårig periode. Den nuværende aftale, som alle folketingets partier bortset fra Enhedslisten tilsluttede sig, udløber til nytår. Derfor skal der nu forhandles en ny politisk aftale.

”Både Venstre og, så vidt jeg har forstået, Socialdemokratiet gik til valg på at afskaffe omprioriteringsbidraget. Mit håb er, at der kan samles et bredt flertal til at skabe ro om kulturlivet i den næste fireårsperiode.”

“Selv om besparelserne har ramt teatret ganske hårdt og bragt os i en form for identitetskrise, så har de også tvunget os til at genopfinde os selv og tænke over, hvem vi er. Det har krævet en hel del justeringer, men hvis vi blot får arbejdsro nu, så har vi stor appetit på fremtiden.”

Den næste generations dannelse

Udover at nå ud til endnu flere danskere med teatrets forestillinger, ligger især børns adgang til kunst og kultur den kongelige teaterchef på sinde.

”Den næste generations dannelse er for vigtigt et projekt til, at vi kan overlade det til markedskræfterne og politisk fnidder. Mit ønske er, at vi kunne samle en bred politisk koalition og lave en slags

trepartsforhandlinger, hvor man samler kulturorganisationerne, kulturpolitikerne, undervisningsministeriet og folkeskolen og lavede en arbejdsdeling, for folkeskolen kan ikke løfte det her alene. Men hvis vi nu gjorde én ting, Nationalmuseet noget andet, musikskolerne i Jylland noget tredje osv., så kunne vi nå meget langt.”

Det er jo ikke sådan, at børn i Nordsjælland fødes genetisk prædisponeret for at kunne lide klassisk

ballet eller obospil. Det er fordi, de fik chancen

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(7)

”Nogle mener, at Det Kgl. Teater er elitært, men det er jo ikke sådan, at børn i Nordsjælland fødes genetisk prædisponeret for at kunne lide klassisk ballet eller obospil. Det er fordi, de fik chancen. Og der er for mange børn i Danmark, der ikke får chancen for at opdage, hvad kunst og kultur og kreativitet kunne betyde for deres liv.”

“Vi ved fra hjerneforskningen, at det styrker børns udvikling både fagligt og socialt, hvis man arbejder kreativitet med kunst og kultur.

Ikke bare som passiv tilskuer, men rigtigt arbejder med det. Og der er mange gode idéer derude. Vi har et projekt med 26 partnerskabsskoler i Jylland og 19 i København, støttet af Det Obelske Familiefond.”

“Når vi f.eks. er i Billund kommune og arbejder med nogle skoler, og de sætter opera på skoleskemaet, så får de et forløb, hvor de arbejder med nogle af vores kunstnere om, hvordan man egentlig fortolker en opera, og hvad den handler om. Så sætter de selv en lille udgave af Drot og Marsk op, beskæftiger sig med selv at synge, selv at lave scenografi, og hvad det er, en kunstner tænker over, hvad han eller hun skal skabe.”

“Det er altså et samspil mellem kunstnerne og børnene. Efter de så selv har knoklet med det, så – nu er Billund godt nok lidt langt væk, men skolerne i København, vi samarbejder med – så få vi dem herind og opleve ’the real thing’. Så forstår de det pludseligt. Det har vi stor succes med.”

En kulturpolitisk vision

“Og jeg er sikker på, at Statens Museum for Kunst har sine succeshistorier, Copenhagen Phil gør det på sin måde, på

Nationalmuseet har Rane Willerslev sine tanker, og at vi alle sammen hele landet rundt har idéer, forslag, projekter og måder at gøre det på.”

“Hvis vi nu alle sammen sætter os sammen og løfter i flok og siger: ”Nu går jeg efter andenklasserne i København. Tager du så musikskolerne i Østjylland? Så kan vi hjælpe med nogle digitale redskaber til Aalborg Teaters arbejde med unge!” Hvad ved jeg. Vi skal tænke bredt og sammen skabe noget handlekraft med politisk saft og kraft. Dannelsen af næste generation er for vigtig til kun at overlade det til internettets algoritmer.”

Mit store ønske for en kulturpolitisk vision er at gå ind i en rigtig bred drøftelse om, hvordan vi alle sammen

kan løfte i fællesskab

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(8)

”Derfor er mit store ønske for en kulturpolitisk vision at gå ind i en rigtig bred drøftelse om, hvordan vi alle sammen kan løfte i fællesskab.

Hvordan vi sammen kan løfte opgaven med, at alle danske børn vokser op med at kunne spille musik, beskæftige sig med billedkunst, med litteratur og aktivt beskæftige sig med at skabe og forstå kunsten.”

Færre midler gør teateret mindre tilgængelig

Når man sådan sidder over for ham i chefkontoret, er man ikke et sekund i tvivl om, at han mener det med dannelsen af den næste generation dybt alvorligt. Han har selv sammen med sin familie valgt at sige farvel til topjobbet i Covent Garden for at hans to børn kunne komme i en dansk skole.

I sin tid i London har han på nærmeste hold oplevet, hvad det betyder, når der bliver skåret i bevillingerne til kulturlivet:

”Når du bliver ved med at skære, sker der det, at kulturen bliver mere elitær. Den bliver mindre tilgængelig, og den bliver mindre risikovillig.

Der sker nemlig det, at du gør dig mere afhængig af nogle private penge, som i hvert fald i England også omfatter nogle privatpersoner, der kan have en meget stærk smag inden for f.eks. opera.”

“Og du gør dig afhængig af at sætte billetpriserne op til et meget højt niveau, så det kan være svært for almindelige mennesker at få råd til at gå ind og se en opera. Dvs. når du skærer, så vil konsekvensen på et eller andet tispunkt være, at kunsten blive mindre tilgængelig. Kunsten bliver for de få. Det, tror jeg, er det modsatte af, hvad man ønsker fra politisk side her i Danmark.”

Når du bliver ved med at skære, sker der det, at kulturen bliver mere elitær. Den bliver mindre

tilgængelig, og den bliver mindre risikovillig

 Menu “   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(9)

FOTO: PRESSEFOTO/SELINA MEIER

Et folkeligt teater?

Vi vender tilbage til kritikken af Det Kgl. Teater for at være elitær og langt væk fra den almindelige dansker. Kan det mon nogensinde blive en folkelig national institution?

”Ja!”, konstaterer Kasper Holten uden tøven. ”I virkeligheden er vi langt hen ad vejen allerede folkelige. Hvis man kikker på tallene, så regner vi med, at omkring 40 pct. af vore billetter i 2018 bliver solgt til kunder uden for Storkøbenhavn. Det være sig på turnéer eller de 60.000 mennesker, vi spiller King Arthur for ved Moesgaard i Aarhus.”

“Samtidig er der også folk fra hele Danmark, der kommer her og ser forestillinger i Det Kgl. Teaters forskellige huse. Vi er på turné i hele landet og sælger 70.000 biletter. Vi har lige været rundt med Den Kgl.

Sommerballet og skal rundt med Opera i Det Fri i august. Til

sommerballetten har vi allerede haft 21.000 mennesker fra hele landet inde at se gratis ballet på gader og stræder. Vi har lavet live

biograftransmissioner af tre forestillinger over hele landet.”

I branchen gør vi det nogen gange selv lidt svært, når vi bruger de der etiketter med elitært, finkulturelt, folkeligt, bredt, smalt osv. ’Nøddeknækkeren’ f.eks.?

Er det finkultur? Det er Tjajkovskij og Balanchine

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(10)

“Takket være et sponsorat fra Audi har vi været ude på

produktionsvirksomheder rundt omkring i landet, hvor nogle af vores bedste operasangere har optrådt i en utraditionel sammenhæng og ganske gratis. Vi var bl.a. på fiskeauktionen i Hanstholm og på Thise Mejeri og give nogle kunstneriske oplevelser til danskere, som måske ellers ikke ville opleve det.”

Hvad er elitært?

”I branchen gør vi det nogen gange selv lidt svært, når vi bruger de der etiketter med elitært, finkulturelt, folkeligt, bredt, smalt osv.

’Nøddeknækkeren’ f.eks.? Er det finkultur? Det er Tjajkovskij og Balanchine. To af de største kunstnere, der er fostret nogensinde, opført af dansere på det allerhøjeste eliteniveau, og som har øvet sig hele livet.”

“Og så er det god juleunderholdning, hvor du tager børnene med ind.

Er det bredt eller smalt? ’Kong Arthur’ ved Moesgaard, som er et stort show med motorcykler og heste og gang i den og ballade. Men som også er et identitets-drama om jagten på Gralen. Operaen ’La Boheme’, som er en tåreperseropera, og hvor folk vælter ind? Er det bredt eller smalt?”

“Selvfølgelig vil der altid være danskere, der siger, at det at gå i det kongelige ikke lige er noget for mig. Og det er også fint, men en stor majoritet af danskerne siger, at selv hvis de ikke selv kommer her, så er det fint, at det findes. Ligesom jeg aldrig kunne drømme om at gå ind og se en volleyballkamp, men synes, det er fint, at vi har et Team Danmark og et landshold i volleyball.”

“Når vi jævnligt måler opbakningen sammen med YouGov, så siger 70 pct. af danskerne, at de gerne vil støtte og betale til, at der findes en nationalscene. Også selvom antallet af danskere, der bruger den, er lavere end det.”

Fokus på kundeoplevelsen

Når vi jævnligt måler opbakningen sammen med YouGov, så siger 70 pct. af danskerne, at de gerne vil

støtte og betale til, at der findes en nationalscene.

Også selvom antallet af danskere, der bruger den, er lavere end det

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(11)

”Selvfølgelig kan og skal vi blive bedre, men jeg har en fundamental tro på fremtiden. Som jeg sagde tidligere, så er vi i gang med at genopfinde os selv og blive mere kundeorienteret for nu at tale businesssprog.”

“Vores publikum er jo også kunder. Hvis vores publikum ikke kan lide en forestilling, kan vi ikke redde det ved at have en skøn bar og gode parkeringsforhold.”

“Men en dårlig kundeoplevelse kan godt ødelægge en god

publikumsoplevelse. For hvis du har set en forestilling, du rigtig godt kunne lide, men det var noget kaos at købe biletterne, det var svært at komme frem til forestillingen, vanskeligt at finde en parkeringsplads, besværligt at komme hjem igen, og du kunne ikke få noget at drikke i pausen, eller hvad det nu måtte være, så kan det godt spolere en ellers god aften.”

“Derfor er vi er nød til at styrke vores fokus på, hvad det er for en oplevelse, vores kunder gerne vil have, og skræddersy og personalisere den mere.”

“Den familie på fem, der skal i Dyrehaven til Kong Arthur, er ikke ude efter den samme oplevelse, som det ægtepar på 62 år, som skal ind og se Kongens Fald i Skuespilhuset eller det par i 20erne, der er på date og skal se La Boheme i Operaen. Det er forskellige oplevelser, de efterspørger.”

“Derfor skal vi blive meget bedre til ikke at tvinge publikum til at passe ind i en fastlåst Kgl. Teater-skabelon. Vi skal kunne tale til mange forskellige målgrupper og skabe mulighed for mange forskellige typer kundeoplevelser.”

“Indadtil skal vi fortsat være ét samlet kongeligt teater, men over for kunderne mange forskellige kongelige teatre, og her har vi en stor opgave i at udvikle vores organisation, og den er vi allerede i gang med.”

Vi skal blive meget bedre til ikke at tvinge publikum til at passe ind i en fastlåst Kgl. Teater-skabelon. Vi skal kunne tale til mange forskellige målgrupper og skabe mulighed for mange forskellige typer kundeoplevelser

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(12)

“Vi skal gøre tingene bedre og smartere og mere effektivt, så vi kan få pengene, vi får fra det offentlige, fra billetindtægter, fra fonde og sponsorer og fra vores kommercielle indtægter ned på scenen og skabe store og forskellige publikumsoplevelser. Det er jeg sikker på, nok skal lykkes – bare vi får arbejdsro” fastslår Kasper Holten.

”For den næste lange del af mit liv”

Foreløbig er han ansat som teaterchef frem til sommeren 2024. Om det bliver til mere – eller mindre – afgøres af teaterets kommende

bestyrelser, som udpeges for fire år ad gangen.

”Da jeg hørte, at den tidligere direktør Morten Hesseldal havde fået et nyt job [som direktør på Gyldendal, red.], havde jeg lige taget hul på min freelance-karriere og skulle rejse verden rundt og nyde det frie liv.”

“Så da jeg overvejede, om jeg skulle søge det her job, gjorde jeg det meget klart over for mig selv, at jeg ikke skulle søge det, med mindre jeg håber på, at det ville blive de næste 15 år af mit liv.”

“At så både jeg kan fortryde det, eller bestyrelsen kan, vil ingen af os kunne spå om. Men det er et job, som jeg kun ville søge, hvis mit ønske var, at det var den næste lange del af mit liv, der skulle gå med det. Det er i min optik ikke et job, man kan nå at gøre på seks år. Så jeg håber at være her i mange år,” slutter Kasper Holten.

Topfoto: Kasper Holten i Det Kgl. Teaters Foyer ved busten af Clara Pontoppidan, Poul Arnedal.

Det er et job, som jeg kun ville søge, hvis mit ønske var, at det var den næste lange del af mit liv, der skulle

gå med det. Det er i min optik ikke et job, man kan nå at gøre på seks år. Så jeg håber at være her i mange år

FACEBOOK TWITTER LINKEDIN PINTEREST

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(13)

TA G S : A L M E N D A N N E L S E B A L L E T B I L L U N D D E T K G L . T E A T E R K A S P E R H O LT E N K U LT U R P O L I T I K

N A T I O N A L S C E N E P O U L A R N E D A L P O V B U S I N E S S T E A T E R T H I S E M E J E R I

DU KAN MÅSKE OGSÅ VÆRE INTERESSERET I FØLGENDE:

Erfaring fra

bestyrelsesarbejde gør ere kvinder til adm. direktører

At få den gode idé – fem konkrete værktøjer

Virksomhedernes fem største

karrieredræbere for kvinder

Poul Arnedal er født i 1947 og har arbejdet med journalistik stort set hele sit voksne liv.

Som freelancejournalist har han beskæftiget sig med de fleste discipliner og sagsområder inden for journalistikken – både som skrivende journalist, tv-tilrettelægger og forfatter. Han har skrevet til alle de landsdækkende aviser og en lang række fagblade, magasiner og ugeblade. Arbejdet for DRTV, TV2, TV3 og Nordisk Film.

Som 20-årig flyttede han til London, og kærligheden til den engelske hovedstad og interessen for britisk kultur og politik har været dybt forankret i hans DNA lige siden og resulteret i lange og talrige London-ophold.

Han er indtil videre forfatter og medforfatter til ti bøger, som strækker sig fra en bog om Rom sammen med fotografen Søren Rud over klima og natur til krimien, 'Liget i

Horsekæret', der foregår i Tisvilde – og London.

S E N E S T E A R T I K L E R P O U L A R N E D A L

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(14)

Poul Arnedal bor i Tisvilde og slapper allerbedst af, når han kokkererer.

Kan du lide, det han skriver, er du meget velkommen til at indbetale et beløb til ham på Mobile Pay: +45 61416505

P O V A B O N N E N T

Vil du støtte borgerjournalistik og ua ængige ekspertanalyser i et medie, hvor ordet også er dit?

Har du mulighed for at støtte POV med et fast månedligt beløb på 25, 50, eller 100 kr., kan du gøre det direkte med Visa eller Mastercard.

Det er nemt og hurtigt, og aftalen kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

25 kr.

50 kr.

100 kr.

Støt POV med MobilePay

Du kan også spontant støtte POV’s journalistik med en flad tyver (eller mere) via MobilePay 64023 - eller ved at klikke på logoet:

P O V W E E K E N D

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(15)

Ugebrevet POV WEEKEND udsendes hver fredag morgen, gratis selvfølgelig.

Emailadresse

Fornavn

Efternavn

T I L M E L D D I G H E R

P O V I N S T A G R A M

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(16)

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(17)

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(18)

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(19)

P O V T W I T T E R

Tweets

by @Pointofviewint

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(20)

Aug 12, 2019

Aug 11, 2019

Aug 11, 2019 POV International Retweeted

Den danske musiker Simon Lec har udsendt albummet Forced March, hvor han undersøger, hvilken betydning det har haft at vokse op i en jødisk familie, der flygtede fra det kommunistiske regimes udrensning af polske jøder i 1969.#dkmusik@Pointofviewintpov.international/simon-lec-alle…

POV International Retweeted

1. tweet som ikke-politiker. Som jeg ser det har vi en trivselskrise, ligesom vi har en klimakrise. Det er uacceptabelt at fx 24 pct af unge kvinder på 16-24 år ikke trives. Vi må sætte alle sejl ind for at løse trivselskrisen @Heunicke

@Pointofviewint pov.international/pernille-schno…

POV International Retweeted

Den her tekst blev ret personlig for mig. Der er få oplevelser så stærke som dengang jeg læste min mors Toni Morrison-bog Blå blå øjne første gang. Nu er Toni Morrison død. Og jeg har skrevet en hyldest til hende i @Pointofviewint pov.international/jeg-laeste-bla…

POV International Retweeted

'Så snart en leder har opnået 50,1 pct. af stemmerne, udøver han

uindskrænket magt over de resterende 49,9 pct. af befolkningen,' skriver vores kloge seniorrådgiver Christer @laenkholm i @Pointofviewint. Om fremtiden for

Det Jødiske Samfund

@Joedisksamfund

Simon Lec: Alle ekstremer rører ved en grundlæggend…

MUSIK // INTERVIEW - "Mine forældre så ikke sig selv ale…

pov.international

Pernille Schnoor

@P_Schnoor

Pernille Schnoor: Vi må sætte alle sejl ind for at løse tr…

INTERVIEW // TRIVSEL - Der er brug for, at vi går på tvær…

pov.international

Sebastian Cordes

@SebastianCordes

Jeg læste “Blå blå øjne” – en hyldest til Toni Morrison MINDEORD // TONI MORRISON - Der er få læseoplevels…

pov.international

Folkekirkens Nødhjælp

@noedhjaelp

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(21)

Embed View on Twitter Aug 9, 2019

Jul 22, 2019 skrøbelige stater. Læs med her: fal.cn/33mk6

POV International Retweeted

Min artikel om UDLEJNINGS el-løbehjul får nogle sære kommentarer med på vejen.

Nu fra @Pointofviewint blog. Den passer vist bedre til dem end min egen blog om svindel facebook.com/81004047245248…

Skrøbelige stater og deres fremtidsudsigter

INTERNATIONALT // KOMMENTAR - Situationen i skrøbel…

pov.international

KaldMigBareSoya

@KarinaMimoun

F O R E G Å E N D E A R T I K E L N Æ S T E A R T I K E L

Peter Tudvad: Jeg elsker dig far – vi mødes igen i lyset

Stress – pas på dig selv efter sommerferien

S E N E S T E A R T I K L E R O M K U L T U R

Den danske sang lever – og har det godt

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(22)

SANGBOG // KOMMENTAR – Skal det være “den røde” eller “den blå”?

#MeToo-brøl fra Sverige til Danmark

ESSAY // #MeToo – Tre markante profiler fra litteraturens verden, Marianne Stidsen,

Copenhagen Pride: En hyldest til mangfoldigheden og kærligheden

CPH PRIDE // INTERVIEW – Så længe ikke alle accepterer og behandler

Fællesskab, dannelse og ansvar er vejen til borgerlig genrejsning

POLITIK // KOMMENTAR – At den borgerlige regering faldt ved valget den

Ind til min egen kerne – med det som bogens præmis er jeg nødt til at stå af

ANMELDELSE // BØGER – “Jeg tror simpelthen ikke på, at vi ændrer

M E N U

POLITIK & SAMFUND DEBAT

EU

INTERNATIONALT AFRIKA

ASIEN EUROPA

MELLEMØSTEN

SYD- OG LATINAMERIKA

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(23)

USA KLIMAKRISE

MILJØ & BÆREDYGTIGHED LIGESTILLING

KVINDER MÆND MINORITETER

LGTB+

MEDIER PODCAST POV BUSINESS

ARBEJDSMARKED UDDANNELSE KULTUR

BØGER DESIGN ESSAYS

SATIRE FILM HISTORIE

KULTURHISTORIE KUNST

MUSIK

SCENEKUNST POV PLAY / SPIL VIDEN

VIDENSKAB DIGITALT LIV & MENNESKER

BØRN & UNGE HJEM & HAVE KÆRLIGHED & SEX

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(24)

MAD MODE REJSE SPORT OM POV

STØT POV DIT SYNSPUNKT OM POV

REDAKTION MEDIEPARTNERE DEBATREGLER

COOKIES & PRIVATLIV

S K R I B E N T E R

Alexander Meinertz Amalie Keren Maarbjerg Annegrethe Rasmussen Asger Røjle Christensen Bent Gringer

Birgitte Vestermark Bjarke Larsen

Cathrine Rygaard Rasch Cecilie Marie Meyer Chili Djurhuus

Christel Skousen Thrane Claus Ankersen

Dorte Jelstrup Dorte Toft Emilie Kellberg Frederik Bojer Bové Henrik Schilling Henrik Strube Iben Louise Birkkjær Jakob Brønnum Jan Eriksen Jan Larsen Jørgen Dragsdahl Karen Hammer Katrine Blom Klaus Bo

Kristian V. Jensen Kristin Parello-Plesner Lars Luplau

Lauritz Korfix Schultz Lone Theils

Lotte Ladegaard

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(25)

Mads Bab Maria Helleberg Marianne Egelund Siig Marie Sainabou Jeng Marieke Burgers Mette Bærbach Bas Mette Holm Mette Nexmand Michael Bernth Michaël Dorbec Monica Krog-Meyer Morten Bay

Morten Holm-Nielsen Morten Skovgaard Nadja Pass Nana Balle Niels Rohleder Nikolaj Bøgh Nikolina Olsen-Rule Nils-Christian Nilson Ole Blegvad

Philip Sampson Pia Christmas-Møller Poul Arnedal

Poul Hauch Fenger POV International Povl Gad

Rasmus Mark Pedersen Sara Høyrup

Sebastian Dorset Signe Wenneberg

Simon Kratholm Ankjærgaard Solveig Autzen og Michael Martini Søren Jensen

Søren Kenner Steen Blendstrup Steen Stage Steffen Groth Stephanie Caruana Susanne Bernth Susanne Sayers Thomas Milsted Tommy Heisz

Trine Nygaard Wibrand Trine-Maria Kristensen Ulla Rønberg

Yasmin Abdel-Hak

R E D A K T I O N

CHEFREDAKTION

Annegrethe Rasmussen, chef- og erhvervsredaktør Alexander Meinertz, kultur og POV Weekend

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(26)

DAGREDAKTØRER Kristian V. Jensen, Instagram Steen Stage, udland

Michael Bernth, digital redaktør Michaël Dorbec, grafik og design Monica Krog-Meyer, sprog

FAGREDAKTION Claus Ankersen Poul Arnedal, portræt Nana Balle, fødevarer og mad Frederik Bojer Bové, film Jakob Brønnum, litteratur Jan Eriksen, musik

Dorte Jelstrup, kunst og filosofi Lotte Ladegaard, børn- og unge Amalie Keren Maarbjerg, videnskab Lauritz Korfix Schultz, historie Morten Skovgaard, POV Play Dorte Toft, Techredaktør

M E S T L Æ S T E

Frygt, fordømmelse og misforståelser om en tragedie – prisen for tabte nuancer er høj

KOMMENTAR // MEDIER – Pressedækningen af den forfærdelige sag om en 15-årig dreng med infantil autisme, som ulykkeligvis har knivdræbt … More

01 01

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(27)

Isam B udråbes til muslimsk fundamentalist i Berlingske

KOMMENTAR // KULTUR – Berlingskes kulturredaktør, Anne Sophia Mygind Hermansen (ASH), brændemærkede i en artikel i går i ramme alvor … More

På røven i Nakskov Fjord

LONGREAD // REPORTAGE – Man kan tage på ferie i det græske ø-hav. Men man kan også bare tage til … More

02 02

03 03

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

(28)

 

Søg

POINT of VIEW International

 Menu   

POV International anvender cookies til at optimere oplevelsen på siden og til at indsamle statistikker.

Indstillinger.

Jeg accepterer

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Johan Otto Angelberg virkede som forstmand i en periode midt i 1690erne. Han blev ansat som vandrelærer i skovdyrkning, og i den anledning ud- sendtes en forordning

Man står ved en skillevej, hvor jobcentre- ne fra at være et meget centralt sty- ret område kommer til at være i mere åben konkurrence med de øvrige vel- færdsområder i kommunen

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Men måske er det værd at blive set på som allerede død – om ikke andet fordi, man så får mere tid til at hygge sig med de andre allerede døde.. Men som

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

Det kan i øvrigt bemærkes, at ErhvervsPh.D.-andelen kun udgør 5-6 procent af det samlede ph.d.-optag (Videnskabsministeriet, 2010); det vil svare til omkring 10 procent af