• Ingen resultater fundet

„DER STURM" DIREKTION: HERWARTH WALDEN

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "„DER STURM" DIREKTION: HERWARTH WALDEN"

Copied!
22
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

541.

„DER STURM"

DIREKTION: HERWARTH WALDEN

INTERNATIONAL KUNST

E K S P R E S S I O N I S T E R OG K U B I S T E R MALERIER OG SKULPTURER

U D S T I L L E D E

VESTERBROGADE 58

GEORG KLEIS K Ø B E N H A V N * MCMXVIII

(2)

(3)

G E O R G K L E I S

K U N S T H A N D E L

FORGYLDERETABLISSEMENT

VESTERBROGADE 58

T E L F . C E N T . 5366 & 13555 M E D O M S T I L L I N G E R

ØSTERGADE 4

T E L F . B Y E N 4978. - P R I V A T B Y E N 1487 u

BREDGADE 28

T E L F . P A L Æ 1680

U D S A L G I P R O V I N S E N

ODENSE o AARHUS o AALBORG

UDSALG AF RAMMER

K R I S T I A N I A

(4)

T r y k t hos J Jørgensen & Co. (Ivar Jantzen)

(5)

Til Formulering af den nye Kunst

Enhver Formulering i Kunsten er uheldig, fordi den forvandler Formerne til Formler. Der e r udkommet mange Formelbøger til den nye Bevægelse i den bildende Kunst. De er værdiløse, fordi de ikke fører til n y Kunst, det vil sige til selve Kunsten, men fordi de i Stedet for et Begreb sætter et andet. De er værdiløse, fordi de er skrevet p a a Grundlag af til­

fældige Billedbekendtskaber, fordi de ikke adskiller Kunstneren f r a Efterligneren. Fordi Forfatterne af disse Bøger k u n ser Teorien og ikke Billederne.

Som Slagord f o r den samlede nye Kunst bruges oftest Ordet Futurisme. Hvis m a n vil formulere ganske kunsthistorisk, m a a m a n sige følgende: Futu­

risterne danner Overgangen f r a Neoimpressionisme (Pointillisme) til Ekspressionisme. Futuristerne er egentlig k u n en enkelt Gruppe italienske Malere, som h a r Forfatteren F . T. Marinetti til teoretisk Ordfører.

Gruppen omfatter tre betydende Kunstnere. De hed­

der Umberto Boccioni, Carlo D. Carra og Gino Seve- rini. Futuristerne gaar u d f r a Objektet, m e n anven­

der del uden Hensyn til Forestillingsformer, Tid og Rum, og ikke som noget hvilende, men som noget bevæget. De vil altsaa f. Eks. ikke afbilde en eller anden Danserinde, men anskueliggøre Dansens Be­

greb. De anvender ikke mere Objektet som Model f o r en Genstand, men som Del af et Billede. De h a r

(6)

en objektiv Vision. De former det optiske Indtryk til en Billedenhed. Naturefterlignelsens Formler bli­

ver atter Former. Formen staar f o r dem højere end Farven. Det drejer sig hos Futuristerne om F o r m ­ lernes Ødelæggelse til Fordel for Billedet — og ikke til Fordel for Formerne, som det altid saa urigtigt siges.

Denne Befrielseskamp er saa stærk, a t Farvernes Renhed og Farveforbindelsernes kunstneriske Logik ikke er saa stærkt synlige i Billedet, som denne Ma­

lers Længsel ønsker og fordrer. Det samme k a n fastslaaes om de første Kubister. De inddeler Fladen thematisk og former Farvefladerne efter Formforbin­

delserne. Denne Bevægelses første Kunstnere er:

Albert Gleizes og Jean Metzinger og ikke Pablo Pi­

casso, hvilket med Uret er paastaaet. Gleizes og Met­

zinger er desuden Kubisternes teoretiske Ordførere.

Denne Bevægelses bestemmende Kunstnere hedder — foruden de nævnte —: Fernand Léger, Robert Delau- nay, George Braque, Jacoba van Heemskerck.

Oskar Kokoschka er den, som søger Overgangen f r a Impressionisme til Ekspressionisme. Bevægelsen;

som m a n kalder Ekspressionisme, udgaar f r a Objek­

tet. Kun genkendes dette straks som Billedets Ele­

ment og ikke som Billedets Mening. Billederne males efter Farve- og Formrelationer uden Hensyn og Vilje til Efterligning, k u n med Blik for Billedet som en formet Flades Enhed. Billederne m a a ikke betragtes som pyntende (eller som m a n udtrykker det daar- ligere: dekorative), de er Udtryk f o r en Vision, en Aabenbaring, som bliver synlig, en Følelse, som bli­

ver formet Skikkelse med Maleriets Midler: F o r m og Farve. Følelsen bliver umiddelbart til F o r m , ikke middelbart gennem Objektet. Farve og F o r m er si_m Middel, der fremkalder Følelse, lige saa umiddelbart som Tonen. Denne Bevægelses vigtigste Kunstnere

(7)

hedder: Kandinsky, Marc Chagall, Franz Marc, Cam- pendonk, Paul Klee.

Alexander Archipenko er vor Tids første eks­

pressionistiske Billedhugger. Han er den Kunstner, der i Stedet for Kropformens Efterligning h a r naaet Dannelsen af legemlige Former. — William Wauer h a r skabt den absolute Plastik. Med sine monumen­

tale Buster har han desilden løst det Problem at forme Objektet umiddelbart plastisk, altsaa uden Efterligning af Naturen.

Enhver Formulering er uvigtig. Vigtigt derimod a t se. Vigtigt at føle. Vi er alle for dannede. Det er paa Tide, a t vi lader os danne paany. Det er paa høje Tid. Og dertil er det en lykkelig Tid, vi lever i.

HERWARTH WALDEN

(8)

Das Wissen um die Kunst

Ioh bin nicht der Meinung, dafl es u m die Kunst heute schlechter steht. E s stehen n u r zu viele u m die Kunst herum. Sie packen sie mit stumpfen Sinnen an, sie befiihlen sie, o h ne zu fiihlen, sie bedenken sie ohne Bedenken. Sie stellen sich vor die Kunst, ohne sie sich vorstellen zu konnen. Sie finden die Kunst gesucht, weil sie Gesuchtes nicht finden. Sie suchen die Natur, die sie nicht kennen. Sie kennen die Natur nicht, weil sie auBer ilinen ist. Sie sind von Kunst auBer sich, weil die Kunst sich in sie zwångt. Sie sind bezwungen. Dieses Lachen, dieses Hohnen ist die Verzweiflung des Unterliegenden, das Aufleben des Lebendigen gegen ihr Totes. Sie wer- den von dem Erlebnis beschiittelt. f h r e Kinderge- hirne kreisen. Das Leben reiBt ihnen, miiBigen Zu- schauern, die Måuler offen, sie klammern sich schreiend a n Begriffe, die sich vor ihnen losen, sie fassen in die Bilder, die sie schon långst gefaBt ha- ben. Sie zerren a n einem Zipfel der Kunst, weil sie ihnen zu groB ist. Sie norgeln, kleine Kinder, die nicht Schritt halten konnen. Die Sonne scheint und die Kunst leuchtet, auch wenn Kinder noch nicht er- wacht sind. W å r e n sie Kinder, wenn sie erwachten.

Sie wiirden sehen, daB die Sonne eine schone Kugel ist, wie eine Schiitzenscheibe, mit der m a n spielen k a n n . Sie wiirden sich im Urwaldgestriipp der F a r ­

(9)

ben furchten. Sie wiiBten, daB die Båume i n den Himmel wachsen, u n d daB der Himmel in die E r d e reicht. Das alles und vieles andere Schone wiirden sie wahrnehmen, wenn sie Kinder oder Kunstler wåren. Aber solange sie es nicht sind, solange wissen sie nur, dafi die Sonne nach verschiedenen Millionen J a h r e n ausgebrannt sein wird, daB m a n sich im Ur- wald nicht zu f u r c h t e n braucht, daB die Båume nicht in den Himmel wachsen, und daB der Horizont eine Vorstellung ist, so eng, wie das, was sie Denken nennen.

Die Natur ist den braven Leuten der W u n d e r bar. Natur, das weiB man, wie das gemacht wird.

Gewitter, elektrische Entladung. W a s ist Elektrizi- t å t ? Elektrizitåt entsteht dadurch, daB m a n . Ent- steht? Geburt, eine hochst einfache Angelegenheit.

Das eine Organ tut dazu dieses, das andere jenes. Das Denken geschieht duroh das Gehirn. Man weiB noch viel mehr von der Natur. Blutkreislauf. Bakterien.

Kampf u m s Dasein. Atome. Elemente. Alles hochst einfache Sachen. Die Natur kennt man. Alles ist hochst natiirlich. Findet m a n das nicht natiirlich, so liegt eben ein Dåmmerzustand vor. Wieder eine hochst natiirliche Erklårung. Ein dauernder Dåm­

merzustand ist Geisteskrankheit. Alles eben so ein- fach wie naturlich. Und die Wissenschaft, die es so herrlich weit gebracht h a t u n d ganz genau weiB, wie es die Natur macht, soli mit dem bischen Kunst nicht fertig werden? W o die Kunst doch n u r die Natur naturlich nachahmt. Bei Menschen h a t die Wissenschaft wenigstens einen Blutkreislauf festge- stellt. Die Kunst h a t n u r eine Oberflåche. Die Ivunst- gelehrten haben die Bilder offenbar experimentell zerschnitten und erfahrungsgemåB festgestellt, daB in ihnen n u r Leinenfåden enthalten sind. Also Blut h a t die Kunst nicht. F a r b e n sind Fabrikware. Ge-

(10)

tiihltes k a n n m a n nicht malen und die Existenz der Seele u n d des Geistes ist nicht nachgewiesen. Nur wie alles aussieht, das weiB m a n genau. Und wenn etwas nicht so aussieht, wie m a n es weiB, so ist das eben kerne Kunst. Die Kunstgelehrten wissen, was Kunst ist. Nåmlich das, w a s sie nicht wissen.

W i r wissen es, meine Freunde, aber wir sagen es nicht. Weil es so unsagbar schon ist.

HERWARTH WALDEN

(11)

J a c o b a v a n H e e m s k e r c k

Albert Gleizes

(12)

F r a n z M a r c

C a m p e n d o n c

(13)

M a r c C h a g a l l

K a n d i n s k y

(14)

W i l l i a m W a u e r

(15)

M a r c C h a g a l l

Gosta Adrian-Nilsson (Sverige)

1. Baaden Kr. 200

2. Dekorativ Tegning » 200

3. Hvid Matros i et Landskab 4. Matroser i det grønne Land

Rudolf Bauer (Tyskland)

Malerier

5. Symfoni XII » 2.000

6. Fugale III » 3.000

7. Komposition 28 » 3.000

8. Komposition 20 » 500

(16)

9. Presto IX Kr. 8.000 10. Billede

11. Furioso IV » 300

12. Vivace III 300

13. Symfoni V 300

14. Blomsterbi ilede 350

Campendonk (Tyskland)

15. Vinterlandskab » 1.000

16. Bayersk Landskab med Køretøj » 800

17. Balkonen » 300

Marc Chagall (Rusland)

18. Den hellige Droskekusk » 10.000

19. Interiør » 5.000

20. Kvæghyrden » 8.000

21. Paris, set gennem Vinduet » 15.000 22. I Luften

23. Bager » 1.000

24. Mælkepige II » 1.000

25. Dame med Vifte » l.OOd

26. Søndag » 1.000

27. Tegning » 1.000

28. Snefruen » 1.000

29. Figen » 1.000

30. Koen flyver bort » 1.000

31. Kvinde » 1.000

32. Personligheder 1.000

33 Ved Arbejdet 1.000

34. Offentlige Badeanstalter 1.000

(17)

F r a n z M a r c

Albert Gleizes (Frankrig)

35. Landskab med Træer Kr. 2.000

36. Landsbyen » 500

37. Lille Banegaard » 500

38. Mand i Hængekøje » 4.000

Sigrid Hjertén-Griinewald (Sverige)

39. Pige i Skygge » 1.000

Jacoba van Heemskerck (Holland)

40. Billede I » 1.500

41. Billede VIII » 500

(18)

42. Billede 22 Kr. 1.000

43. Billede 31 » 600

44. Billede 36 » 500

45. Billede 38 » 400

46. Billede 46 » 1.500

47. Billede 48 » 400

48. Billede 64 4.000

49. Tegning 28 » 150

50. Tegning 24 » 150

51. Tegning 22 » 150

Alexei Jawlensky (Rusland)

52. Den Pukkelryggede » 800

53. Grønne Øjne » 800

Kandinsky (Rusland)

54. Fragment 1913. (Centrum) » 4.000 55. Billede med hvid Band » 4.000 56. Billede med hvid F o r m 5.000

57. Improvisation XIII 3.000

58. Improvisation 22 » 3.000

59. Billede med Bueskytten » 3.000

Paul Klee (Tyskland)

60. Taarnenes Idé » 500

61. Composition af transparente Oran­

ger og blaat » 400

62. Komposition » 500

63. Havnebillede, Nat » 400

64. Komposition » 500

65. Fest paa Vandet » 500

66. I. D. 400

(19)

K a n d i n s k y

67. Græsset, som gror Kr. 400

68. Pige » 400

69. Nedslag » 300

70. L.s Seværdigheder 400

71. Komposition i Broderistil » 400

72. Dæmonens Blik > 500

Otokar Kubin (Måhren)

73. Huset I » 500

74. Huset III » 500

75. Vreden » 500

76. Stoltheden » 500

Fernand Léger (Frankrig)

77. Nøgen Model i Atelieret 5.000

(20)

Franz Marc f (Tyskland)

78. Svinene Kr. 5.000

79. Den røde Kvinde » 6.000

80. De t r e Heste » 8.000

Jean Metzinger (Frankrig)

81. Kvindehovede » 2.000

82. Kone med Hest » 3.000

Georg Muche (Tyskland)

83. Billede » 500

84. Billede XVII » 500

85. Billede XXI » 800

86. Herwarth Walden tilegnet » 600

87. Mørkt Billede » 400

88. Tung Bevægelse » 400

Gabriele Miinter (Tyskland)

89. Stilleben med Fugle » 600

90. Stilleben med smaa Figurer » 600 91. Stilleben med hvide Blomster » 600

92. Stilleben med Hane •* 600

93. Stilleben med hvid Vase » 600

Pablo Picasso (Spanien)

94. Violinspillerske » 10.000

95. Stilleben » 3.000

96. Tegning » 1.000

(21)

97 98 99 100

101 102 103.

104.

105.

106.

107.

108.

109.

110.

111.

112.

113.

114.

115.

116.

117.

118.

119.

120.

Fritz Stuckenberg (Tyskland)

Landskab Kr. 1.000

Danserinde » 1.000

Duggen » 800

T r æ » 300

Arnold Topp (Tyskland)

Gult Billede » 300

Komposition af Grønblaat » 400 Billede med t o Figurer » 400

Forladt By . » 400

Hjemkomst » 400

Maria Uhden f (Tyskland)

Dukken » 200

Gøgler » 200

Bidetur » 100

Aften » 100

Eftermiddag » 100

Hav » 100

Lys Have » 100

Nattebillede » 300

Nell Walden (Sverige)

F o r a a r » 800

Blaa Flagren

Lidenskab » 1.000

Glasbillede 45 » 200

Glasbillede 46 » 150

Glasbillede 37 » 200

Farvelagt Tegning 46 » 200

(22)

121. Farvelagt Tegning 56 122. Farvelagt Tegning 57 123. Farvelagt Tegning 59

Kr. 200 200

» 200

Marianne von Werefkin (Rusland)

124. Ved Brønden » 1.000

125. Afbrændt By » 1.000

B I L L E D H U G G E R A R B E J D E R

Alexander Archipenko (Rusland)

126. Siddende » 3.000

127. Danserinde » 3.000

William Wauer (Tyskland)

128. Monumental Buste 1 * 3.000

129. Monumental Buste II » 3.000

130. Skøjteløberen » 300

131. Bryder » 300

132. Hugget » 300

133. Danserinde » 200

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Es hat mir immer geschienen — und gewiss nicht nur mir — als wenn diese Arie alle die Empfindungen einer neuen Liebe ausdrücke, die weil sie noch ihrem Gegenstände

Die Eltern versprachen dieses, und die Kinder wurden gerührt, als ich ihnen desfalls auch zu Herzen redete, und ihnen die Liebe, welche der Heiland zu ihnen trägt, zu

Hirschfeld sagt: „Die Gartenkunst ahmt nicht nur die Natur nach, indem sie den Wohnplatz des Menschen verschönert; sie erhöht auch das Gefühl von der Güte der Gottheit; befördert

Denn abgesehen davon, daß man die Leute von den Vorteilen der Knicken nicht gleich überzeugt und daß man auch das Land, was die Knicken für sich wegnehmen, nicht gleich

2. die Nutzung des Archivguts durch die Stellen, bei denen die Unterlagen ent- standen sind oder die sie abgegeben haben, wenn sie das Archivgut für die Erfüllung ihrer Aufgaben

Nach diesem Rundblick iiber die Moglichkeiten, die bereits geschaffen sind und die sich noch darbieten werden, wird man sehen, dass uns allen grosse und

Der Menge fehlt gemeiniglich die feine Unterscheidnngs- gabe zwischen Recht und Unrecht, sofern nicht das un- mittelbare Gesuhl reden darf und auch gehort wird; aber

Sie hielten die Eskimo fiir Unholde (Troli). die Medianiter gesehlagen hatten. dargestellt wurde und dass diese Geschichten, die sich von einer Generation auf die