5 9
Revolutionen,
modernitetenog
demuligegenrer
B i r g i t E r i k s s o n
DenneartikelhandleromforholdetmellemGoethesværkogDenfranskerevolu- tion.Densudgangspunkter,athvismaniGoethesforholdtilrevolutionenkunser
modvilje,distanceogmanglendeforståelse,såoverserman,hvordanrevolutionen
bådeformeltogtematisksættersigigennemihansforfatterskabi1790’erne.Til- svarendemanglermanetvigtigtperspektiv,hvismanafskriverdentysketænkning
iperiodensomapolitiskoginderlighedsdyrkende.Revolutionentogsiganderledes
ud set fra Tyskland, men dens problemstillinger var på ingen måde fraværende.
Goethesværkerpåmangemåderanfægtetafrevolutionen.Isitarbejdemedfor- skelligelitteræregenrerudforskedeogeksperimenteredehanmednogleafrevo- lutionensogibredereforstandmodernitetensheltcentralespørgsmål,herunder
isærselvbestemmelsen,detsocialeogforholdetmellemdenindividuelleogalmene
historie.Efterenkortfremstillingaf,hvordandissetogsigudiTyskland,fokuserer
jegisærpåtoafGoethesværkerframidtenaf1790’erne.Efternoglemindrepro- duktiveårudfoldedehansigi1790’erneienmangfoldighedafgenrer.Hanskrev
dramaer,epikogdigteogaltsådeværker,detdrejersigomher:novellekransen
Tyske udvandrerhistorier(Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten1795)ogdan- nelsesromanenWilhelm Meisters læreår(Wilhelm Meisters Lehrjahre1795-96).
RevolutioneniTyskland
ImodsætningtilmangeafsinetyskesamtidigevarGoetheikkebegejstret,daDen
franske revolution brød ud i 1789. Hans modvilje blev ikke mindre, efterhånden
somrevolutionenfikblodigefølger,iFrankrigiformafterrorregimetogiEuropai
formafrevolutionskrigene.Goethedeltogselv–ikkesomsoldat,mensomiagtta- ger–itofelttogi1792og1793ogberettedesenereomdemihhv.Felttog i Frankrig
(Campagne in Frankreich)og“BelejringafMainz”(“BelagerungvonMainz”).Han
varførstehåndsvidne,daudenlandsketropperi1792gikindiFrankrigogforsøgte
atslårevolutionennedogoplevedebådedeallieredesafgørendenederlagvedVal-
Om selvbestemmelse og historieskrivning hos Goethe
passage | 64 |vinter 2010
6 0
myogdenefterfølgendefranskebelejringaftyskområde.Hanbeskrevmedstor
realismekrigenmedaldenskaos,mudderogdød,menindså,ihvertfaldifølgesin
egenfremstillingmangeårsenere,ogsåkonsekvensenafnederlaget:Atdetikke
kunvarhæren,dervargåetiopløsning,menatdetgamlesystemhavdetabt,at
revolutionenikkelodsigstoppe,ogat“ennyepokeiverdenshistorien”dermedvar
begyndt(jf.Øhrgaard,125).
DennyeepoketogsigdogmegetforskelligudiFrankrigogTyskland.IFrankrig
havdehistorienmedrevolutionenfået“folket”somnytsubjekt.ITysklandvardet
stadigeliten,derblevopfattetsomhistorienssubjekt.Grundenetildetteerflere.
FørstogfremmesthavdeTysklandimodsætningtilFrankrigikkenogencentralise- retstatsmagt,ikkenogetborgerskabafbetydningogikkenogenbyer,deristørrelse
nærmedesigParis.Landetbestodafmereend300overvejendemegetsmåstater
meddetkulturellelivkoncentreretomkringmindrehoffer,ogdetvarsværtatfå
øjepådetkollektivesubjekt,derkunnetagemagten.Selvomnogleintellektuelle
i1700-talletbegyndteatkrydserundtmellemuniversiteterne,varderhverkenet
offentligtrumellerenpolitiskdebat,derkunnesammenlignesmedFrankrigs.
TilgengældvardetblandtdatidensintellektuellealmindeligtatopfatteImma- nuelKantsfilosofiogDenfranskerevolutionsomtosiderafsammesag.Deså,at
detindenforfilosofienogpolitikkenvarlykkedesatvæltedetraditionellesystemer
ogetablereennyordenbaseretpåprincippetomfrihedogselvbestemmelse(jf.
Gailus,15).Mangetyskeintellektuelleforetrakdaogsådentyskevariantogmen- te,atoplysningstænkningeniTysklandkunnerealiserespåenanderledesfredelig
mådeendiFrankrig.Detkrævedeblot,atdeoplystefyrstertogderesforpligtelser
overforalmenhedenalvorligtogafegendriftsikredefrihedensudbredelse.
Detyskediskussionerkomderforihøjgradtilatdrejesigommennesketsdan- nelse snarere end samfundets styreformer. IMenneskets æstetiske opdragelse fra
1795kunneFriedrichSchillersåledesdragedenlæreafDenfranskerevolutions
blodigefølger,atpolitiskfrihedoglykkeikkebareforudsattereformerafkonstitu- tioner,menogsåafmennesket.Somhanskrevomrevolutionen:
dersynesatbeståenfysiskmulighedforatsættelovenpåtronen,forendeligatrespekte- remennesketsomsitegetmåloggøresandfrihedtilgrundlagfordenpolitiskeforening.
Et forfængeligt håb! Denmoralske mulighed er ikke til stede, og det gavmilde øjeblik
finderenuimodtageligslægt.(Schiller,32)
ProblemetvarifølgeSchiller,atforstandensoplysningikkehavdeforædletmenne- sket.Delavereklasservarstadigråogtøjlesløse,dehøjereslappeogdepraverede.
Beggeklassertilhørtesåledesden“uimodtageligeslægt”,somnødvendigvismåtte
forædleseller“opdragesæstetisk”,føroplysningensidealerkunnerealiseres.
Dentysketendenstilatfokuserepåindividetssnarereendsamfundetsdannelse
komendnutydeligeretiludtrykiWilhelmvonHumboldtsIdeer til et forsøg på at bestemme grænserne for statens virksomhedfra1792.Somessayetstitelindicerer,
erdetafgørendeikkeatskabeenfristat,atindføredemokrati,ytringsfrihedeller
lignende,menviaenimplicitmagtdelingmedfyrsterneatsikreindividetetfrirum
hinsidesstatensvirksomhed.Frihedenerdermednegativtdefineretsomfrihedtil
“
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
6 1 at kunne leve sit eget liv uden ydre indblanding. Der er ingen ambitioner om at
kontrollereellergøresigtilsubjektforstatsmagten,hvisrollekuneratforsvare
borgernemodindreogydreforstyrrelserafderesfrihed.Deteriprivatlivet,atmen- nesketmåstræbeeftersitsandemål,someratdannesinekræftertiletvelpropor- tionerethele.SomHumboldtformulererdetisin“Teoriommennesketsdannelse”
fraomkring1793,måvisøge“ivoresegenpersonatgivebegrebetomhumanitet
(…)etsåstortindholdsommuligt”(Humboldt,235).
Forestillingenom,atmankunnesætteparentesomdetsamfundsmæssigeni- veauogrealiserehumanitetoghelhedimennesket,vistesigdoghurtigtproblema- tisk.Fxgjordecensuren,atHumboldtsessayomgrænserneforstatensvirksomhed
førstkunnetrykkesisinhelhedi1851–enomstændigheddermodsatessayetselv
illustreredebehovetforikkebareatbegrænse,menogsåatkontrollerestatsmagten.
DetvardahellerikkeHumboldtsindskrænkedeudgaveafmennesketsfrihed,meni
langthøjeregradDenfranskerevolutionsradikaleudvidelseafselvbestemmelsens
domæne,derkomtilatrepræsenteremoderniteten.Tysklandkomderimodtilat
fremståsominderlighedensogåndelighedenssted,hvormandyrkededigtningog
tænkningudenpolitiskeellersocialekonsekvenser,oghvorBildungellerdannelse
ikkeførtetil,mensnarereerstattedefriheden.
ForholdetmellemFrankrigogTyskland,revolutionogtænkning,handlingog
digtning,selvbestemmelseogdannelseerimidlertidikkeheltsåenkelt,somoven- ståendemodsætningindicerer.Fordetførsteerdetnæppehensigtsmæssigtatfor- stådannelsestænkningensomentendendirektevejtilellerenerstatningforsocial
frihedoglykke.Vedattematisereemnersomfrihed,selvbestemmelse,menneske- lighedogfællesskabvardentætforbundetmedtidensmestbrændendepolitiske
dagsordener og kunne have helt modsatrettede funktioner, alt efter om læseren
fokuseredepå,atdannelsensidealerkunnerealiseresiindividet,elleratdeikke
lodsigrealisereidetsociale.Fordetandetkander–somdetindenforforskellige
samfunds-oghumanvidenskabermarkeresunderoverskriftersomden“kommu- nikative”,“kulturelle”eller“performativevending”–væregodegrundetilatlave
mindre skarpe skel mellem diskurser, bevidsthed og sociale forhold. I forhold til
enbegivenhedsomDenfranskerevolutionerdetfxoplagtatsepå,hvordanden
hængersammenmedfremkomstenafennydiskursognyeforestillingeromselvbe- stemmelse,repræsentation,historieognaturligvisfolket.Artiklensudgangspunkt
erdaogså,atdentysketænkningogdigtningpåtrodsaffokuseringenpåindividet
udforskedeogeksperimenteredemeddet,dervarkerneproblemeriDenfranske
(ogenhveranden)revolution:selvbestemmelsen,detsocialeogforholdetmellem
denindividuelleogalmenehistorie.
Selvbestemmelseogalmenhed–efterKant
DaFriedrichSchlegeli1798skrev,at“Denfranskerevolution,Fichtesvidenskabs- læreogGoethesMeisterertidsalderensstørstetendenser”(Schlegel2000a,116),
markeredehan,atrevolutionerkanskeindenforbådedetpolitiske,detfilosofi- skeogdetlitterærefelt.NårhanikkeinkluderedeKantsfilosofi,vardetmuligvis,
fordi den allerede i 1798 havde så bred gennemslagskraft, at den ikke længere
passage | 64 |vinter 2010
6 2
repræsenterededetnye.Tilgengældkandetretendenserforståsiforlængelseaf
den.MedKantsfilosofivarsubjektivitetenblevetsaticentrum,ogdetsammevar
hansdistinktionmellemfremtrædelserogtingeneisigselvogdenhermedforbund- nedoktrinommennesketsmoralskefrihed.
Kantbrugtemangepolitiskemetaforer,dahanbeskrevetsubjekt,derikkeaner- kendtenogenautoritetudenforsigselv,menlovgavforsigselvogverden.Em- blematiskerhansindledningtil“Besvarelseafspørgsmålet:Hvaderoplysning?”
(1784),sombeskriver,hvordanmennesket,bådehvadangårdenlogiskeforstand,
denpraktiskefornuftogdenæstetiskedømmekraft,ikkemåstoleblindtpåbø- gerogforskrifter,menskalfrigøresigfraandresledelse.Mennesketmå,lyder
denberømteformulering,trædeudafsin“selvforskyldteumyndighed”.Detskal
“Sapereaude!”,havemodtilatbrugesinegenforstandudenenandensledelse
(Kant1993b,71).
ForKantvardetsamtidigvigtigtatfastholde,atdetselvbestemmendesubjekt
ikkebetød,atalmenhedenforsvandt.Detvarnudenenkeltesopgaveatkonsti- tueredetalmeneogrepræsenterehelheden(jf.Øhrgaard,127ogBoyle,54-55).
Manskulle,somdetlyderiKantsmoralskeimperativ,kunhandleefterdenmak- sime,sommansamtidigervilligtilatophævetilalmengyldiglov.Pådenmåde
forbandthandirektedetenkeltemenneskesetiskehandlingmeddenalmengyl- digefornuft,detkonkretemenneskelivmedenuniverselmenneskelighed.
Hvordanmankunneindfridettekravompåéngangatkonstitueresigselv
ogdetalmene,eksperimenteredeGoethemed.Almenhedenvarnetop,hvadhan
savnedebådeiDenfranskerevolution,somihansøjnevarnogetpartikulært,der
postuleredesigsomhelhed,ogidetgamlestyre,derfaldt,fordidetikkehavde
evnetatvaretagealmenhedensinteresser.
OgsåKanthavdeproblemermedatsealmenhedenrealiseretidenprærevo- lutionæreverden.Såledesvarhans“Idétilenalmenhistoriemedverdensborger- lighensigt”(1784)etforsøgpåatskabeetalternativtildenmodvilje,somiagt- tagelsenafsamtidenindgødham.Nårhanbetragtedemenneskenesgøren,var
denstortset“sammenvævetafdårskab,barnagtigforfængelighed,ogofteogså
afbarnagtigondskabsfuldhedogødelæggelsestrang”(Kant1993a,51).Alligevel
håbede han, “at det, der hos de enkelte subjekter falder i øjnene som forvirret
ogregelløst,doghosheleartenvillekunneerkendessomenstadigtfremadskri- dendeomendlangsomudviklingafdennesoprindeligeanlæg”(ibid.,50).
Dette håb var til gengæld vigtigt i hans historieopfattelse, da det var den
antagelse,derangavenudvejfradentrøstesløseempiri.Antagelsenvar,atnatu- renimenneskehedenrealiserededenfornuft,somkunneværesværatfåøjepå
idetenkelteliv.Vedsomartatværeudstyretmedenfornufthavdemennesket
mulighedforattrædeudafråhedenogstræbemoddet,dervarnaturensyderste
målmeddet:“enfuldkommenretfærdigborgerligforfatning”(ibid.,57).
Kantindskrevdermedmennesketienfremskridtshistorie,menindrømmede
samtidig, at den skjulte naturhensigt ikke var en empirisk iagttagelse, men hans
egenidé:
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
6 3 Deterganskevistetforbavsendeogtilsyneladendeparadoksaltudgangspunktatvilleaf-
fatteenhistorieefterenidéom,hvorledesdetmåtteforholdesigmedverdensgang,hvis
denskulleværeioverensstemmelsemedvissefornuftigeformål–idetteøjemedsynes
deraleneatkunnefrembringesenroman.(ibid.,67)
Nårhantrodsdehypotetiskekonjunktiverinsisteredepåatskrivedenneroman,
skyldesdet,atalternativetvaruacceptabelt.Manmåtteforestillesigenorden,fordi
manellerskunhavdekaotiskogmeningsløstilfældighed.Ensådantilfældighedide
menneskeligeforholdvarifølgeKantikkeioverensstemmelsemednaturensøvrige
indretninger,mendetvarhellerikkehensigtsmæssigtattropåden:“atbearbejde
denalmeneverdenshistorieefterennaturplan,dersigtermodenfuldkommenbor- gerligforeningimenneskearten,måansesformuligtogisigselvbefordrendefor
dettenaturformål”(ibid.,67).
Det var altså ikke bare naturhensigten, men ogsåhistorien ellerromanen om
fremskridtet,derskulleskubbemenneskehedenidenrigtigeretning.Naturenkla- rededetikkealene;detvaroptilmenneskeneatfuldbyrdedensfornuftigehensig- ter,ogderforblevromanensåvigtig.
Enmodernehistorie?
Kantstankermarkerertydeligtdeparadokser,dererbådeiperiodenshistorieopfat- telseogidenarrativereaktionerpåsamme.Pådenenesidevarhanénblandtflere,
sombegyndteatforestillesigogbegrebsliggøreensammenhængendeogaltomfat- tendeverdenshistorie–HistorienmedstortH.Detvardogdefærreste,dersom
Kantså,atder“kun”vartaleomforestilling–menaltsåenforestilling,derkunne
påvirkemenneskersmåderatopfattesigselvogagerepå.Pådenandensidemåt- tehanindrømme,atindividernesagerenfremstodsomforvirretogregelløs.Han
forsøgtemedsin“roman”omfremskridtetatindskrivedenneagerenidenstore
Historie,menpegedeindirektepådet,derkomtilatindgåiperiodensandenfrem- voksendehistorieopfattelse:detforvirredeogregelløseellerimerepositivetermer
differentieringen,temporaliteten,dynamikkenogaccelerationen.
Kantillustrererdet,somogsåReinhartKoselleckogiforlængelseafhamAn- dreasGailusharpåpeget:atderislutningenafdet18.århundredeopstodethi- storiebegreb,hvorenhedogforandringstodietparadoksaltogproblematiskfor- holdtilhinanden,oghvorforskellenmellemerfaringerogforventningervoksede.I
Passions of the Sign. Revolution and Language in Kant, Goethe, and Kleistargumen- tererGailusfor,atmanfiktonarrativesvarpådetteparadoksalehistoriesyn.Den
enegav–somKantgørdether–meningtilverdensiøjnefaldendeforskelle,kon- tingenseroginstabilitetervedatindskrivedemienfremskridtshistorie.Denanden
distanceredesigkritiskfrafremskridtstænkningensdomesticeringafdetnyeogfo- kuseredepådetsingulæreogdiskontinuerte.
ForGailuseropdelingenklar:Detførstesvarerdenepiskegenreellerroma- nen.Detandeterdenmodernenovelle,somhananalyserer.Hanpåviser,hvordan
deførstepoetologiskeovervejelserovernovellegenrenunderstregerdensmodsæt- ningtilfremskridtsorienteredeverdenshistorierskontinuitetmellemfortid,nutid
“
passage | 64 |vinter 2010
6 4
ogfremtid.FriedrichSchlegelbeskrevi1801novellensomenanekdote,dermå
væreinteressantisigselv,“regardlessoftheconnectionofnations,ortimes,orthe
progressofhumanityanditsrelationtoBildung.Thusitisahistorythat,strictly
speaking,doesnotbelongtohistory”(SchlegelciteretefterGailus,23).Goetheslog
enlignendetonean,dahani1827tilvennenJohannPeterEckermannkommed
denbemærkning,dererblevetståendesomhans“definition”afgenren:atnovellen
er“denindtrufne,uhørtebegivenhed”(Goethe1999,11).
Hvadderliggeridissetreord,indtrufne,uhørteogbegivenhed,kannaturlig- visdiskuteresogerblevetdet.Meddetobestemmelserafbegivenhedensynesdet
dogoplagtatforstådensomnogetbetydningsfuldt,derikkeeretresultatafbe- vidsteplanerellerhandlinger,menkommerudefra.Begivenhedenindtræfferikke
pågrundaf,menfornovellenspersoner,ogsomuhørterdenikkekendt,menny,
overraskendeogmuligvisnormbrydende.
IforlængelseafdissebestemmelserserGailusnovellensomensærligadækvat
genre til at begribe den begivenhed eller historie, der ikke hører hjemme i den
storehistorie.Mensdefremskridtsorienteredefortællingerindskriverdetnyeién
forståelighelhedogétsamlendebegrebsomfxdannelsen,frihedenellermenne- skeheden,såernovellenenantiudviklingshistorie,dervisergrænsenforensådan
systemisk,symbolskognarrativintegrationogdermedudfordrerdeteksisterende
system: “Novellas are borderline narratives in the precise sense that they center
theirformaloperationsonaneventthatresistsintegrationwithinaframingnar- rativeandinsodoingmarksthetresholdofnarrativity”(Gailus,25).
Tyskeudvandrerhistorier
Mereend200årefterdenbegivenhed,somDenfranskerevolutionvar,erdenna- turligvissværikkeatintegrereiVestenshistorieskrivning.Densbruderfaringblev
hurtigtindskrevetioplysningensogmodernitetensstorehistorier.Meni1790’ernes
TysklandvarDenfranskerevolutionforGoetheogmangeandreensådanbegiven- hed,dermodsattesigintegration.Denkunne,somUdvandrerhistoriersførstelinjer
gørdet,beskrivessomnogetnyt,dergennemetubevogtetområdetrængerindi
fædrelandogfamilieogsætterdennedarvedeordenudafkraft.Herermanpå
ingenmådesubjektforrevolutionen.Denerindtruffet,ogspørgsmåleternu,om
manvilforsøgeatintegreredenellerladedenforblive“uhørt”.
GoethessvariUdvandrerhistoriererparadoksaltiforholdtilovenståendegen- reovervejelser.Pådenenesidetagerhanenklassisklitterærformopogtematise- rerideneksplicitdeomvæltninger,somrevolutionenogrevolutionskrigenegiver.
Pådenandensideindlæggerhanenrækkenovellelignendehistorier,dereksplicit
ikkemåforholdesigtilbegivenheden.SomGiovanniBoccacciosDecameronfra
ca.1350bestårUdvandrerhistorierafenrammefortællingognogleindlagtehisto- rier,somengruppeflygtningefortællertilhinanden.HosBoccaccioerdeadelige
historiefortællereflygtetfrapesteniFirenze,hosGoetheerdeflygtetfradenfran- skerevolutionshær,somharbesatdetvestligeTyskland.Ibeggetilfældedrejerdet
sigforflygtningeneomatskabeenarthellefraomvæltningerne.Omvæltningerne
erdogmegetnærværendeirammefortællingen,hvorstridenmellemtraditionog
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
6 5 revolution,detkendteogdetnye,desocialenormerogdenpersonligelidenskab
bølgerlivligt.Ligesomdenfranskehærinvadererfædrelandet,invadererderevo- lutionæreideerdenadeligefamiliesfortolkningsfællesskab.Denunge,flotteogli- denskabeligefætterKarltalerrevolutionensogdenstyskeforkæmperessag,mens
enældregehejmerådforsvarerdetetablerede.Karlangriberdetgamlestyre,der
kungavnersigselvogandrevelstilledeogforkasteraltnyt,fordidetikkepasser
indidevanterutiner(s.25).Gehejmerådenkritiserer“vilkårlighedenhosenna- tion,derkuntalteomlove,ogundertrykkelsesåndenhosdem,deraltidførteor- detfrihedimunden”(s.22)–altsåmodsætningenmellemrevolutionensidealer
ogrealitet,ogat“denstorehob”ikkekankendeforskel.
Irammefortællingenpåéngangfokuseresogforskydesdennestridtilspørgs- måletom,hvordanviomgåsogtalersammen–medpersonliglidenskabellermed
høflig respekt for de sociale normer. Som lyden af bombardementer forstyrrer
roen,afbryderdeheftigepolitiskediskussionernemligjævnligtdetmidlertidige
velbefindendeogsplitterselskabet.Ødelæggelsenafdensocialeordenfårgrup- pens leder, baronessen, til at efterlyse tidligere tiders høflighed og selskabelig
dannelse.“Selvomaltandetskullegåfuldstændigiopløsning”,såskal,forlanger
hun,allekræfterbrugespådenbelærende,nyttigeogopmuntrendeselskabelig- hed,somtidligere“gavosanledningtilihvertfaldatdrømmeomdenstoresam- menhængmellemallelevendeskabninger”(s.33).Deltagernekanmene,hvadde
vil,ogsnakkeomdetimindregrupper,menidenstorekredsbandlysesalsnak
ompolitikog“dagensinteresser”(s.32).
Baronessensforbudlignerpåfaldendedet,Schillerkorttidindenhavdeind- førtisitnyetidsskriftDie Horen.Hellerikkehermåttemanbehandlesamtidigeog
politiskeemner,menskulleistedetfokuserepåkunstenogdensfilosofi.IUdvan- drerhistorier skal man dyrke den belærende, nyttige og opmuntrende selskabe- lighed.Mensdenkendteverdeneriopløsning,underholdermanhinandenmed
historier.
Forbuddetmodpolitiskediskussionerellerkonflikterlegitimeresafbarones- senmedønsketomatfremmedetalmenmenneskeligeellersocialitetenisigselv.
Mendetkannaturligvisogsålæsessometkonservativtforsøgpåatopretholde
den gældende orden og magtfordeling. Det gør Gailus, når han ser den gamle
verdenrepræsenteretpåtoniveaueriUdvandrerhistorier:Pådetfortaltesniveau
optræderdengamleverdensomdenhøflige1700-talsselskabelighed,sombaro- nessenvilgenindføre.Påfortællingensniveaurepræsenteresdenaframmefor- tællingensforsøgpåatplacereogdomesticererevolutionenienaltoverskuende
ogsammenhængsskabendeepisknarration.Beggeformererkonservative,idet
de(re)producerer“astableandboundedsymbolicuniverse–acloseduniverse
ofsense,le monde,asitisstyledinsociability,andtraditioninthecaseofepic”
(Gailus,80).Imidlertidfårhverkendetfortaltesellerfortællingensrepræsenta- tionerafdengamleverdenlovtilatståuantastede.Såveldenselskabeligekonver- sationsomdenepiskenarrationafbrydes,forstyrresogødelæggesafrevolutionen.
passage | 64 |vinter 2010
6 6
Lidenskabognormer,begivenhedogsammenhænge
Servinupådetfortalteogdermedpå,hvaddetermuligtatsigeogfortælleiden
apolitiske1700-talsselskabelighed,sombaronessendekreterer,såspænderdesyv
historier genremæssigt fra den løse anekdote over den strammere novelle til det
hermetiskeeventyr.Itonefaldvekslerdemellemdetironisklegendeogdetmoralsk
opbyggelige,ogsomstofinddragerdeskiftevissælsomme,underfuldebegivenhe- der og det velkendt hjemlige. Gennemgående er der dog en vis forkærlighed for
erotiskelidenskaberogmereellermindrevellykkedeforsøgpåatbeherskedisse.
Herved knyttes et tydeligt bånd til rammens modsætning mellem lidenskabelige
politiskekonflikteroghøfligselskabeligsocialitet.Alleredeidenførstepræsenta- tion af Karl markeres det, at den revolutionære og erotiske lidenskab er gjort af
sammestof.Karlhavde“ladetsigforføreafdenblændendeskønhed,somunder
navnetfrihed(…)havdeforståetatskaffesigmangetilbedere”,oghanligneran- dreelskende,somforblændedeaflidenskaben“ønskeratbesiddeetenestegode
ogtror,atdekanundværealtandet.Stand,lykkensgoder,alleydrevilkårregnes
forintet,nårdettegodebliverdeteneste,jaalt”(s.19).
Friheden er både politisk og erotisk, og når flygtningene efterfølgende for- tællerhinandenhistorieromnødvendighedenafattæmmedeterotiskebegærs
destruktive kraft, ligger det lige for at læse det allegorisk:somhistorieromen
revolution,hvorfrihedogbegærerblevetabsolutteogdermedharødelagtdeso- cialenormer.Gørmandet,fårmanimidlertidnogleproblemer.Hvisalternativettil
oprøretmodkonventionerneerdengamleellerfædrenesorden,såfremstillesden
påingenmådesomefterstræbelsesværdig,mensnareresomdespotisk,egoistisk
ogvilkårlig.Oghvisalternativettilbegæretsfrihedskulleværeafkaldetpåbegær,
sågørhistoriernedetpåforskelligmådesværtatvide,hvoralvorligtmanskaltage
det.
PådennemådeforvirrerUdvandrerhistorier.Pådenenesidelæggerdenmedsin
beskrivelseaferotiskeogpolitiskelidenskaberstrusselmodselvbeherskelseogso- cialenormeroptil,atmanlæserdeforskelligehistorierindidenpolitisk-historiske
kontekst,somrammefortællingensætter–hvormedmanaltsåtransformererre- volutionenfradenuhørtebegivenhedtildensammenhængsskabenderamme,de
forskelligehistorierkanintegreresi.
Pådenandensidebliverensådanallegorisklæsningtiltagendevanskeligog
meningsløsgennembogen.Denfårdahelleringenopbakningafdenrammefor- tælling,dervedvarendeladerpersonernediskuterehistoriernesstof,stilarterog
fortællekonstruktioner.Gennemdettemetaniveautematisererogeksperimente- rerbogenienlegendeogflertydigformmed,hvordanviomgås,kommunikerer
ogskabermening.Eksempelviskritisererenaffortællernepublikumsbegejstring
fordenoverfladiskenyhed,somudenatberøreforstandenkungiveradspredelse
forfantasiogfølelser,menhanservereralligevelsinegensmåpikantehistoriesom
“enletdessert”(s.34-39).Enudtaltmodviljemodlystnehistoriermodsvaresaf,at
netoplystspillerenafgørenderolleifortællingerne.Baronessensafskyfor,athisto- rierlæggesindihinanden,ogatmanistedetforatstræbemoddigtetsenhedlaver
“fragmentariskegåder”(s.66),forhindrerikke,atUdvandrerhistorieririgtmålprak- tisererbeggedele.Hendesindledendeefterlysningafhensynsfuldeogharmoniske
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
6 7 samtalerkommerdaogsåtilatståietandetlys,nårdetsenerehedder,at“Forvirrin-
gerogmisforståelserudgørkildernetildetaktivelivogtilsamtalen”(s.88).
Setunderétgivesdermangemodstridendebudpå,hvadhistorierkanogskal.
Vihopperfradeteneyderpunkt,atmankunkanforklareenunderfuldbegivenhed,
hvismanharethygrometer(“præcisdetinstrumenthavdeværetdetvigtigste”(s.
57)),tildetandet,atmanmåopgiveforklaringerogfortællinger,fordi
detegentligerhvertfænomenoghvertfaktumisigselv,dererdetinteressante.Den,der
forklarerdetellersætterdetiforbindelsemedandrebegivenheder,harsomregelenspøg
forogharostilbedste,somf.eks.naturforskerenoghistorieskriveren.Menenenkelt
handlingellerbegivenhederinteressant,ikkefordidenkanforklaresellerersandsynlig,
menfordidenersand.(s.58)
Udsagnene,sombeggeerlagtimundenpåKarl,understregerdetlegendeekspe- rimentmedforskelligemåderatskabenarrativeforbindelserpå.Sidstnævnteud- sagnkanlæsessomenforegribelseafGoetheogSchlegelssenerebestemmelseraf
novellegenren.Mendetbeskrivernæppeenforbilledligfortælleformforhverken
Udvandrerhistorierellerhistorieskrivningen.
Genrermellemaltogintet
Karls markering af historieskrivningens to yderpunkter rejser spørgsmålet om,
hvordanmankanforståhistoriernes“indtrufne,uhørtebegivenheder”ogderesfor- holdtildeandregenrer.Gailus’læsningermegettætpådeteneyderpunkt,hvor
debareersande.Hanserdemsomradikaleuforståelighederogsomkatastrofale,
traumatiserendeækvivalentertilrevolutionen.Dererikketaleombanalenyheder,
somkanforståsindenfordenalleredeeksisterendereferenceramme,menomfor- skellige gådefulde hændelser, der udfordrer både den individuelle identitet, den
socialekommunikationogdenepiskenarration.Isinargumentationhenviserhan
tilUdvandrerhistoriersegenform.Denindledesienepiskstil,hvorenudenforstå- endefortællermedhistoriskdistancetilogoverblikoverbegivenhedernesgangien
roligafdæmpetformberetteromrevolutionensindbrudidenstabileverden.Efter
fåsiderskifterrammefortællingenimidlertidtilendramatisk,dialogiskform,hvor
fortællerentræderibaggrunden,ogdeforskelligekaraktererssynspunkterpåver- dengåridirekteklinchmedhinanden.IfølgeGailuserdetunderpressetfrarevolu- tionen,atdenepiskemonologisketalegiverefterfor“thecacaphonyofdissenting
voices”,somdereftergiverefterfordennovellegenre,derer“uniquelyequipped
torespondtotheforcesofdiscontinuityanddisruptionassociatedwiththeFrench
Revolution”(Gailus,86).
Paradoksetidenne–iøvrigtstærke–læsningerimidlertid,atGailuspåden
enesidedefinererUdvandrerhistoriersomenantiudviklingsgenre,hvorhændelser- neikkekanintegreresienoverordnethistorie,ogathanpådenandensidelæser
bevægelsenfraepikkenoverdramaettilnovellensomenprogressivgenremæssig
udviklingshistorieiforholdtilatbegribedenrevolutionærevirkelighed.Hanflytter
altsåudviklingshistorienfradetfortaltestilfortællingensniveau.Spørgsmåleter
“
passage | 64 |vinter 2010
6 8
imidlertid,omderoverhovedeterensådanudviklingshistorieiUdvandrerhistorier
–omdenvirkeligbeskriveretgenremæssigtfremskridtfraenuholdbarepiktilen
“sand”novelle,elleromdenikkesnarereeretåbenteksperimentmed,hvordanvi
kangåtilbegivenhederne.Deterihvertfaldikkeentydigt,atdendramatiske,dia- logiskegenregiverefterfornovellegenren.Fordetførstebibeholdesdendialogiske
formirestenaframmefortællingen,somdiskutererogdannerovergangmellem
deforskelligeindlagtehistorier.Irammefortællingensfortolkningerafhistorierne
transformeresdetuhørtetilnoget,dermedforskelligenarrativestrategierogfor- tolkningsstrategierkanhøresogtalesompåmangeforskelligemåder.Fordetandet
harikkealledesyvhistorierkarakterafnoveller.Mensnogleeranekdoter,afsluttes
bogenmed“Eventyret”,derladerdetgådefulde,symbolskeoghermetisketageover
iengrad,såtilhørerenellerlæserenmedfortællerensordkan“blivemindetomin- gentingogalting”(s.114).Ogherhjælperrammefortællingenikke,menoverlader
dettillæserenatfindevejmellemdissealternativer.Tilgengældhardenallerede
vist,atnåreventyretkanmindeosomaltellerintet,såerdetikkedisseekstremer,
menmulighedernemellemdem,dererinteressante.SomdetfremgikafKarlsyder- punkter,kanhverkennaturforskerenellerhistorieskriverenmedallederesinstru- menterendegyldigtforklarerevolutionenellerandrelidenskabeligebegivenheder.
Mendetbetyderikkenødvendigvis,atrevolutionenerenmonolitisksandhed,der
ikkekansættesiforbindelsemedandrebegivenheder.
Errevolutionenenudfordringtildengamleverdensfortælle-ogkonversations- former,såerdetikkeførstegang,atGoethemøderensådan.Etparmånederfør
Denfranskerevolutionsudbrudi1789havdehanlagtsidstehåndpåetessayom
enbegivenhed,sommanifølgehamselvgodtkunnehævde“egentligikkelader
sigbeskrive”(Goethe1948-60,11:484).Detdrejedesigomdetromerskekarne- val, somhanåret inden havde oplevetpå sin lange italienskerejse.Essayet,Das Römische Karneval,synespåenrækkepunkteratforegribedenkommenderevolu- tion.IndledningsvistbeskriverGoetheigenerelletermer,hvordanenhverkendtor- denersatudafkraft,hvordanforskellenmellemhøjoglaverophævet,oghvordan
karnevalleterenfest,“somegentligikkegivestilfolket,mensomfolketgiversig
selv”(ibid.,484).Snartforladerhandogdenoverordnedekarakteristikogforsøger
istedetatgivelæserenetdirekteindtrykafkarnevalletsglæde,tummel,frihedog
svimmelhed.Ienrækkesmåtekstafsnitmedtitlersom“Sidegaderne”,“Masker”,
“Nat”,“Signaltildenfuldkomnekarnevalsfrihed”o.l.gårhanhelttætpåbegiven- hederne.Herbeskrivesipræsens,hvordangadernefyldesafmenneskemassernes
kaotiskeogselvorganiseredebevægelser,hvordankvindererforklædtsommænd
ogmændsomkvinder,hvordanmordogvoldblivermimet,oghvordanberuselsen,
seksualiteten,farverne,teatret,konfettien,hestevæddeløbet,larmenosv.harfrit
løb.Deterenbeskrivelse,hvorfortællerenikkebaregiverafkaldpåethvertover- blikogenhverhierarkiskordningafsanseindtrykkene,menhvorhanogsåsynesat
giveafkaldpåsigselv.Pålinjemedalleandreerhanblotendelafdenmenneske- mængde,hvordetikkeerindividualiteten,menanonymitetenogmassen,dergiver
friheden.Fortællerenogiagttagerenoptrædersåledesikkesomet“jeg”,menblot
somenneutralpositionidetaltomsluttendekarneval.
I hovedparten af essayet beskriver Goethe karnevallet indefra, som en
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
6 9 særlig begivenhed eller verden, der ikke skal sammenlignes, perspektiveres eller
forklaresudfrahansegenellerdenøvrigeverdensvanteorden.Læstiforlængelse
afUdvandrerhistorierkanmannæstensige,athaniDet romerske karneval afprøver
Karlseneyderpunkt:atbeskriveetfænomenikkesomsandsynligtellerforklarligt,
mensominteressantogsandt.Heltsåenkelterdetdogikke.Hanafslutteressayet
medidetsidsteafsnit,“Askeonsdag”,attrædeetskridtvækfrabegivenhedenog
reflektereoverden.Hansammenlignerherkarnevalletmedendrømellereteven- tyr,dermåskeikkeefterladermangesporisjælen.“Frihedoglighedkankunnydes
ivanviddetstummel”(ibid.,515),eller,kanmansigeiGailus’vokabular,ladersig
ikkeintegrereidenvanteordenellernarration.Goethespointeerdog,atdetteer
etganskealmindeligtvilkår.Hanunderstregerparallellernemellemkarnevalletog
detalmindeligeliv:atlivetisinhelhederligeså“uoverskueligt,uindbydende[un- geniessbar],jabetænkeligt”(ibid.)somkarnevallet,ogatdestørsteglæderilivet
strygerforbiossomhesteneivæddeløbet.Hansønskeersåledes,atlæserenvia
beskrivelsenaf“detubekymredemaskesamfundkanblivemindetomvigtigheden
ienhvermomentanogoftetilsyneladendeussellivsnydelse”(ibid.).Dahanidet
romerskekarnevalfårenforsmagpårevolutionen,serhanikkeomvæltningerne
somhverkentraumatiserendeellertruende.Nokerdesværeatgengive,meniden
tekst, som det lykkes Goethe at skrive, er det livets almindelige uoverskuelighed
ogglædesløshed,dererproblemet,mensdenomvæltendebegivenhedmomentant
kanudfrios.
WilhelmMeisterslæreår
Spørgsmåletomgenrernesforskelligemulighedervarnoget,somGoethediskute- redeogafprøvedebådeisinelitteræreværkerogiaforismer,essayistikm.m.Som
jegharargumenteretforiforholdtilUdvandrerhistorierogDet romerske karneval,
For Che Guevara var litteraturen en
del af revolutionen. Han læste Cer- vantes, Robert Louis Stevenson og
Pablo Neruda højt for sine guerilla- soldateriSierraMaestra.Forpatien- ternepåethospitalforspedalskelæ- stehanFaust.Herharhanmellemde
revolutionære kampe selv kastet sig
overGoethe.
passage | 64 |vinter 2010
7 0
ogsomhansalsidigeproduktivitetogsåviser,varpointendogikkeatfindeénsær- ligtgod,sandellermodernegenre.Hanblandedegammeltognyt,sammenhænge
ogbrud,ogudfoldedesigindenforpraktisktaltallelitteræregenrer.Detgjaldtogså
iåreneefterDenfranskerevolution,hvorhanskrevUdvandrerhistorier,etheksa- metereposogetsørgespilogogsåfærdiggjordeWilhelm Meisters læreår.
Goethe var begyndt påLæreår i 1777, hvor politiske omvæltninger endnu lå
etstykkeudeifremtiden.ManuskriptetmedtitlenWilhelm Meisters theatralische Sendunghandledeomenungmandsteaterlidenskabogerfaringermedforskellige
teatermiljøer.Goethearbejdedeimidlertidkunsporadiskpådetoglagdedetvæk
engangmidti1780’erne.Dahantogmanuskriptetopigeni1793,varbådehans
egetlivogverdenomkringhamforandret.Detsammeblevromanen.Mangeele- menterfrateater-ellerkunstnerromanenindgikstadig,mentrådteibaggrunden
tilfordelformerealmenespørgsmålommennesketsselvbestemmelse,livetssam- menhæng, og hvordan vi overhovedet kan forstå og agere i en verden præget af
storeomvæltninger.Hvilkemeningsfuldehistorierkanvifortælle?
I modsætning tilUdvandrerhistorier er revolutionen kun implicit til stede i
Læreår.Handlingenudspillersigpåetikkenærmerespecificerettidspunkt,førden
bryderud.Isæriromanenssidstedelspillerrevolutionendogmedsomeneksplicit
forventningogimplicitkontekst,derafgørendeforandrerindividetsforholdtildet
fælles og til historien. SomUdvandrerhistorier handlerLæreår dermed helt over- ordnetom,hvordanviforbinderlivetsenkeltetildragelsermedenstørresammen- hæng.Iromanenskerdetienform,derligefremerblevetsetsomoprindelsentil
ennygenre:densærdelesindflydelsesrigeogomdiskuterede“dannelsesroman”(jf.
Eriksson2003).
AtLæreårskiltesigudogbrødmedlæsernesforventninger,kanmansefrade
førstpubliceredeanmeldelser,hvordererenrådvildhedoverforromanenstilsy- neladende splittelse mellem en individuel biografi, en dannelsestænkning og en
centrumløsmangfoldighedafbipersonerogsidehandlinger.Alleredei1798måtte
Friedrich Schlegel konstatere, at romanen stillede store krav til læserens omstil- lingsevne.“Desædvanligeforventningeromenhedogsammenhængskufferdenne
romanligesåtitsomdenindfrierdem”,skrevhan,idethanpåtrodsafmangero- sendeordmente,at“værketsbegyndelseogslutning(...)næstengenereltopfattes
somsælsomogutilfredsstillende,ognogetafmidtensomoverflødigogusammen- hængende”(Schlegel2000b,169-170).
IsinanmeldelsepåpegedeSchlegel,atromanenbådeharenuniverselogen
individueldimensionogderforfrustrerededelæsere,derkuninteresseredesigfor
heltensudviklingshistorie.PåtrodsaftitlenerWilhelmsudviklingikkedetegentli- geanliggende.Manmå“forbindedetmeddehøjestebegreberogikkeblotopfatte
det(…)somenroman,hvoripersonerogbegivenhedererdetydersteendemål”
(ibid.,169).Imidlertiderdehøjestebegreberogsåvanskeligeatfågrebom,idet,
somSchlegelskrevnogleårsenere,romanenshovedbegreb,dannelsen,er“meget
alsidigt,flertydigtogletatmisforstå”(Schlegel1979,85).
Menhvorforerdetsådan?Etbuder,atvanskelighederneafspejlertidensom- væltningerogerenkonsekvensaf,atLæreårprøvedeatformulerenyemåderat
væreiogforstådenmoderneverdensforanderlighedpå.SomM.M.Bakhtinhar
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
7 1 argumenteretfor,erdetgradenogomfangetafforandringerne,dergørdannelses-
romanentilnogetsærligt.Denadskillersigtildenenesidefradepicareskeelleri
Bakhtinsterminologi“biografiske”romaner,hvorbegivenhedernokkanændrehel- tensliv,positionogskæbne,menhanalligevelforbliverdensamme.Tildenanden
sideadskillerdensigfraudviklingsromaner,Bakhtins“novelsofemergence”,hvor
heltentræderfrempåbaggrundafenstabilverden,derfungerersomerfaringeller
skoleforham.IendannelsesromansomGoetheserbådeverdenogselvetforander- lige,ogdetgiverendobbeltubestemthed.
Mennesketblivertilsammenmedverden,hanafspejleriegenpersondenhistorisketilbli- velseafselveverden.Hanerikkelængereindeienepoke,menbefindersigpågrænsen
mellemtoepoker,påovergangenfradenenetildenanden.Denneovergangfinderstedi
hamoggennemham.Hanertvungettilatbliveennyoghidtilusettypemenneske.(...)
Deternetopverdensgrundvold,derforandres,ogmennesketblivernødttilatforandre
sigsammenmedden.Detforstårsig,atisådanentilblivelsesromanvilproblemetmed
mennesketsvirkelighedogpotentiale,detsfrihedognødvendighed,samtspørgsmålet
omdetkreativeinitiativbliverejstmedfuldtyngde.Billedetafdettilblivendemenneske
begynderheratovervindesinprivatekarakter(...)ogindtræderienfuldkommenanden,
rumligsfæreafhistoriskeksistens.(Bakhtin2006:192-193)
Hvad Bakhtin beskriver, kunne være en revolutionserfaring, men er hos ham en
generelmodernitetserfaring.Enlignendegeneraliseringafrevolutionserfaringen
finder man hos Goethe. Man kan ganske vist godt læseLæreår med Den franske
revolutionsbriller.MankansomNovalisbrugeWilhelmsoplevelsermedetmateria- listiskborgerskab,mereellermindremislykkedekunstnermiljøerogetreformvenligt
aristokratitilatlæseromanensomhistorienomborgerens“valfarttiladelsdiplomet”
(Novalis,60).MankansomdenseneGeorgLukácsbrugeafslutningensægteskabelige
alliancerpåtværsafklasseskelsometargumentfor,atromanenopløserskelletmellem
borgerligeogadeligetilfordelforenprogressivognaturlighumanisme(Lukács,46- 47).EllermankansomFrancoMorettisedensomenfortællingom,hvordankonflikter
ialalmindelighedogDenfranskerevolutionisærdeleshedkunnehaveværetundgået
(Moretti,64).Mankanideologikritisklæsedenshyldesttilsocialharmoniogmenne- skeligalmenhedsomantirevolutionærogrestaurerende,menmankanogsåsomde
flestenyerelæsningerfokuserepåromanensironiskedistancetilbådeWilhelmsdan- nelseshistorieogdenreformvenligeadelsdannelsestænkning(jf.Eriksson2004).
Pointenher–somiflereafovennævntelæsninger–erdog,atLæreårbehandler
revolutionogmodernitetunderét.ForGoetheermodernitetenenrevolutionærepoke,
der afgørende forandrer både materiel udvikling, kultur og bevidsthed. Det er, som
ogsåBakhtinpegerpå,netopdisseomvæltningeriepoken,dergør,atromanenmåte- matiseredetenkeltemenneskespotentiale.Nårmenneskeogverdenerbundettilhin- andenskonstantetransformationer,mådeneksperimenteremed,hvadmennesketkan
iforholdtilmodernitetensdynamiskekarakter.Detbetyderogså,atdenisinformmå
kombineredetverdens-ogindadvendte.Denmåundersøge,hvordanindividetpåén
gangintegrererverdenstildragelserisinegenidentitetsdannelseogselvintegreresi
enindividualitetsoverskridende,historiskverden.
“
passage | 64 |vinter 2010
7 2
Nødvendighed,tilfældighedogmennesketsfrihed
Enafdemåder,hvorpåLæreårbehandlerovenståendedannelsesproblematik,er
vedkonkretatspørgetil,omlivetbedstopfattessomnødvendighedens,tilfældig- hedensellerdenfriviljesværk.Formeltsvarerdenselvpåspørgsmåletvednetop
atværeenroman.Dermedsætterdennemligforholdetmellemindividogverden
påenbestemtmåde.Danogleafpersonernediskuterer“omromanenellerdramaet
fortjente forrangen”, når de frem til “omtrent følgende resultat” (7:307/X:311)1:
Romanen skal koncentrere sig om sindstilstande og hændelser, dramaet om ka- raktererogvirkningsfuldehandlinger.Mensdendramatiskehelterpåkonfliktkurs
medverdenog“entenrydder(…)hindringerneafvejenellerbukkerunderfordem”
(7:308/X:311),såerderiromaneningentragiskskæbne,menkuntilfælde,somfrem- bringerpatetiskesituationerogledesafdeovervejendepassivepersonerssjæleliv.
Tager man dette “resultat” alvorligt, så hører skæbnen eller nødvendigheden
altså hjemme i dramaet og tilfældet i romanen, mens friheden tager sig ganske
forskelligt ud i de to genrer. Hos den stærke dramatiske helt ligger friheden i at
værehandlekraftig,atgåmodverdeneller,kunnemansige,atværerevolutionær.
Romanheltenderimoderlangtmindreheroisk.Haner,nuigenmedBakhtinsvo- kabular,ikkemod,mensammenmedverdenogmåforandresigsammenmedden.
ForhverkenBakhtinellerGoethebetyderdetdog,atmennesketviljesløsterunder- lagtmodernitetensomvæltninger.HosBakhtinskerdeioggennemmennesket,hos
Goetheformerromanheltenverdeneftersig,såtilfældighedernebindesogledesaf
hanssindstilstand.
BetydningenafdennementalefrihedudforskesiLæreår,somladerbådesine
personeroglæseregiveformtiltilfældighederne.Wilhelmsåbneogudetermine- rededannelseshistorieafspejler,hvordanformogmeningikkeerderisigselv,men
ernoget,hanmåskabeisitliv–ogviivoreslæsninger.Konkretkanhans“læreår”
forståspåtomodsatrettedemåder:somenenhedsligfremskridtshistorieellersom
enhistoriemedfokuspådetsingulære,diskontinuerteogbrudfyldte.Receptions- historienvisermedalønskeligtydelighed,atromanenkanlæsespåbeggemåder.I
sitnarrativeforløbvekslerdendaogsåmellemdetohistoriesynogfremstillerselv
modslutningenWilhelmshistoriepåbeggemåder.
IdenfremskridtsoptimistiskeudgavekommerdetstoregennembrudiWilhelms
dannelse,dahanpåtagersigdetrettvivlsommefaderskabtildrengenFelix.Gen- nemsønnenmeddetsymbolskenavnkanhanpludseligseensammenhæng,derer
størreendhamselv:
Hansåikkelængereverdenmedentrækfuglsblikogikkeenbygningsomenhurtigt
indrettetløvhytte,dervisner,indenmanforladerden.Alt,hvadhanagtedeatanlægge,
skullevoksedrengenimøde,ogalt,hvadhanfremstillede,skullevareslægterigennem.I
denforstandvarhanslæreårtilende,ogmedfaderfølelsenhavdehanogsåerhvervetsig
alleenborgersdyder.Hanføltedet,oghansglædekunneikkesammenlignesmednoget
andet.(7:502/XI:152)
Hvadfortællerenherpræsenterer,eren“roman”afdentype,somKantbeskrev:en
opbyggelighistorie,dergivermeningtilverdenstildragelser,indskriverdetenkelte
“
Birgit Eriksson | Revolutionen, moderniteten og de mulige genrer
7 3 liviennaturligfremskridtshistorieogkoblerdirektetildeborgerligedyder.Mendet
markeresogså,atdernetopertaleomenmådeatseverdenpå,ogromanenviser
vedsinvekslenmellemdenneogandremåder,hvorsværtdetkanværeatindordne
tilfældeoghændelserienfremskridtshistorie:
Det,deromgavham,kunnehanhverkenfastholdeellerladeligge,altmindedehamom
alt;hansåudoversitlivshelekredsløb,mendesværrelådetknækketforanhamogsyn- tesaldrigatvillesamlesig.(7:570-71/XI:222)
Fortolkningerneersåledesskrøbelige.Ienmoderne,dynamiskverdenmådenødven- digvisværeforanderlige.Wilhelmbegyndersinelæreåridengamleverdensklaremod- sætningermellemselvdannelseogudadvendthandling,adelogborgerskab,kunstog
handel,individogsamfund.Hantror,athansomdendramatiskeheltmågøreoprør
modverden,menfindersighurtigtienmodernekompleksitet,hvoraltiomgivelserne
kanmindeomalt,liveterbrækketfrahinanden,oghanmåsættespørgsmålstegnved
altinklusivsinegenkarakter,selvbestemmelseogrelationtilverden.
Fortolkningerneerimidlertidogsåstærke.NåraltiomgivelserneminderWil- helmomalt,oghanhverkenkanfastholdedetellerladedetligge,såskyldesdetjo,
atomgivelserneikkebestårafobjektiveogstabilefakta,menoverladerdettilmen- nesketattilskrivebetydning.Nåralttilsidstangiveligtender‘lykkeligt’forham,
erdetsåledesikkeenobjektivbeskrivelseaf,menensubjektivgivenformtilhæn- delserne.Hanslivhængerikkeobjektivtmeningsfuldtsammen–detvilleværeen
anakronismeogforudsættepræetablerederollerogplots.Tilgengældhardeten
potentiel,menudetermineretmening,somindividetihøjgradharindflydelsepå.
Wilhelmkanfaktiskforståsitlivsomdenopbyggeligefremskridtshistorieellersom
detbrækkedekredsløb,deraldrigvilsamlesig,ogpointenerikkeatudstilleden
enesubjektiveforståelsesomforkertogdenandensomrigtig,mensnarereatvise,
atdevirkerogermedtilatbestemmedetvidereforløb.“Forvekslingerne,hvisdet
daersådanne,erikkebarefejltagelser,derkanrettes,hvorefterviertilbage,hvorvi
varfør;deharderesegendynamik”(Øhrgaard,243-244).
Viserdetmåsketydeligst,daWilhelmpåtagersigfaderskabettilFelix.Dahan
spørgerentilsyneladendealvidendeabbed,omFelixvirkeligerhanssøn,fårhan
svaret “vov at være lykkelig!” (7:497/XI:147), en omvending af Kants “Sapere
aude!”,atmanskalvoveatvide.Faderskabetkanhverkenbe-ellerafvises,men
mankan,somenandenbipersonsigertilWilhelm,tagedetpåsig:“Faderskabetbe- roroverhovedetkunpåoverbevisningen;jegeroverbevist,altsåerjegfar”(7:559/
XI:210).Vovermanatforståverdensådan,fårdetogsåbetydning.Såerdetikke
ettragiskvilkår,menenmulighed,atverdenoglivetikkebareergivet,menkan
forståsogformespåforskelligmåde.AtWilhelmtagerfaderskabetpåsig,bliverda
også,somjegvarindepåovenfor,afgørendeforhansvidereopfattelseafsigselvog
sitforholdtilverden.Hankanfaktiskbliveforfattertilsitegetliv,ogkanhankun
skriveen“roman”,såfårdenogsåbetydning.
“
passage | 64 |vinter 2010
7 4
Afslutning
ModslutningenafLæreårforudserTårnselskabet,somWilhelmhartilsluttetsig,
hvordandetkendtesamfundgåriopløsning.Revolutionerkanskenåroghvorsom
helst:“Manbehøverkunatkendelidttilverdensbegivenhederneforatvide,atstore
forandringererpåvej,ogatejendommensnartikkeersikkernogensteder”(7:563/
XI:214).Atomvæltningerikkekanstoppes,menkanogvilske,eretgenereltvilkår.
SomfortællereniLæreårformulererdet:
Idetheletageterdetdesværretilfældet,atalt,derskalfremståaffleresamvirkende
menneskerogomstændigheder,ikkekanholdesigfuldkommentoverlængeretid,(…)
personernepasserikkemeretilforholdene,ogforholdeneikkemeretilpersonerne.Alt
forandrersig,oghvadderførvarforbundet,faldernusnartfrahinanden.(7:343/X:348)
Denne moderne erfaring er udgangspunktet for såvelUdvandrerhistorier som
Læreår.Detoværkerbehandlerdenforskelligtogsætter,sombeskrevetovenfor,
ikke mindst gennem deres genrevalg forholdet mellem individet og historien på
forskelligmåde.Forskellenstårdogikke,somdetellersoftefremstilles,mellemen
modernenovellessingulærenyhederogbrudogendannelsesromansfremskridts- orienterededomesticeringafdisse.Somjegharargumenteretforianalyserne,er
epokenstohistoriesynbestemttilstedeiværkerne,menforskellenmellemdeto
opfattelserskalikkesøgesmellem,menisåvelUdvandrerhistoriersomLæreår.Det
ergrundentil,atbeggeværkerindeholderenflerhedafgenrer.Deeksperimenterer
medogreflektererover,hvadforskelligegenrer–eposet,dramaet,novellen,even- tyret,konfessionsskriftet,ogdeforskelligeromanformer–gørogkaniforholdtil
modernitetensvoksendeafstandmellemerfaringerogforventninger.
ForflereafGoethestyskesamtidigevar,somjegvarindepåiindledningen,løs- ningenpåmodernitetenssplittelseatrealiserehumaniteteniindividet.Detvistesig
doghurtigt,atdettekunkunneskeindenforprivatlivetsgrænser.ILæreårlykkes
dethellerikkeforhverkenWilhelmellerGoetheatgivedetnyhumanistiskedan- nelsesidealenkonkretsocialform.Humanitetenelleralmenhedeneksistererikke
somenstørrelse,individetkanrealisere.ImodsætningtilHumboldtogflereafde
andrenyhumanistertogGoetheistedetdenmodernearbejdsdelingoguddifferen- tieringtilefterretning.SomdetprogrammatiskhævdesiWilhelmslærebrev:“Men- neskehedenbestårkunafallemennesker,verdenkunafallekræfterlagtsammen”
(7:552/XI:203).
Nåralmenhedenpådennemådeoversættestilmangfoldighed,hardetnogle
konsekvenser.Pådenenesidegiverdetetmerebegrænsetogdermedogsåetmin- dreselvbestemmendesubjekt.DetafspejlesibådeUdvandrerhistorierogLæreår,
sompåforskelligmådetematiserer,hvaddersker,hvismangiverafkaldpåillusio- neromautonomi,omfriviljeogomatkunneoverskuedethelefraenprivilegeret
position.Mendetgiverogsånoglemuligheder,ogibeggeværkererderetpoten- tialeiafkaldet–somdertydeligvisogsåvariDet romerske karneval.Gårmanfra
dramaets–ellerrevolutionens–forestillingomdethandlekraftigedramatiskesub- jekt,derentenmåovervindeellerbukkeunderforverdenshindringer,sågårman
nemligikkebaretiletmindreogmerepartikulærtindivid,menogsåtilenmindre