Digitaliseret af / Digitised by
Danmarks Kunstbibliotek The Danish National Art Library
København / Copenhagen
For oplysninger om ophavsret og brugerrettigheder, se venligst www.kunstbib.dk
For information on copyright and user rights, please consult www.kunstbib.dk
N
S-4'
r i ^ i E
m i » £
K V C H t T B Y ^ N I M ^ e N 2 7 . A P a , i l . - 1 0 . M A 7
nt
UNDER CLEMENSBHO
S T O R T L A G E R A F M O D E R N E B I L L E D E R
OG R A M M E R
«ls FARVEMØLLEN
Ø S T E R G A D E 2 6 .". T E L E F O N 5 3 5 6
KUNSTMALERARTIKLER MALERVARER
TAPETER
„ F R I E J Y D S K E M A L E M E " S
FORAAMSUDSTILLING
UJsk ingen arhoLdes I A a n u s \ Kuns bygning 27. April lii 10. riaj inci. daglig 10—15.
UJsllll ingen lilpellelagl af;
MARTINUS H O U G A A R D , PETER HOLH, MARTIN K A A L U N D J Ø R G E N S E N
Kalalogels O
ASGER n U C N I T S C N
atalogets WmsLagstegning:
k l i c h é e r : A. H a m m e r s c h m i d t , A a r h u s , s a m t B u c h t r u p , A a r h u s .
T r y k : A . B e r n h . L a r s e n , S i l k e b o r g .
M A R T I N K A A L U D - J Ø R G E N S E N : N r . 58. M o d e l .
; ' " H m j er eksisterer en D e l Ord, som i Løbet af kort Tid llll I forfalder og u d g a a r af Sproget, i hvert Fald af den
j daglige Tale. Et af disse degenererende O r d er l l l l l l l l » Y d m y g h e d « . Det ligger naturligvis i, at der ikke mere er saa megen Brug for det Ord. Tiden er løbet fra det, og n a a r det anvendes, kaster det let et Skær af K o m i k over Personen, der bruger det. Det virker sentimentalt
— der er ikke længer ordentlige, fornuftige og tænkende M e n n e s k e r , der gaar r u n d t og er y d m y g e .
Verden h a r udvidet sig meget i den sidste M e n n e s k e a l d e r ; der er opstaaet saa m a n g e Problemer, som det er u m u l i g t at sætte sig i n d i, at m a n er n ø d t til at antage færdiglavede M e n i n g e r , hvis m a n overhovedet vil tale med. Vi m a a i n o g e n M a a d e have Lov til at rette os efter, h v a d Autorite- terne siger.
O g saa eksisterer der d o g e n d n u her i Verden M a d , som m a n selv bør g u m l e i Y d m y g h e d — som andre ikke bør tygge for E n .
En Kunstners Produktion bør m a n ikke d ø m m e efter, o m en eller a n d e n Kritiker har fundet den v æ r d i g til u g eller k u n til et m d l . Et enkelt Menneskes Bevidsthed, selv en Kritikers, er j o k u n en snæver H u l v e j , som hele d e n bil- dende Kunsts store H ø l æ s vanskeligt k a n passere i g e n n e m . Bare en lille D e l deraf k a n faa Plads. K u n den m e d det opfattende M e n n e s k e beslægtede K u n s t er h a n i Stand til at faa det fulde Udbytte af.
Et M a l e r i er et y d m y g t B u d s k a b fra et M e n n e s k e til et andet. Det skal fortælle en S t e m n i n g , lys eller mørk, en S t e m n i n g , det har været K u n s t n e r e n m a g t p a a l i g g e n d e at faa meddelt. M a a s k e lykkes det h a m ikke at faa H a n s e n til at opleve den, m e n derfor er det j o ikke udelukket, at det giver Resultat m e d Petersen.
O g hvis H a n s e n h a v d e haft T a a l m o d i g h e d og y d m y g t vilde a a b n e sit S i n d — saa m a a s k e ogsaa h a n k u n d e have faaet G l æ d e af Billedet. M a n k a n j o a l d r i g vide. M e n u d e n Y d m y g h e d gaar det ikke. U d e n Y d m y g h e d bliver vi Gram- m o f o n p l a d e r eller maaske oven i Købet h u m o r i s t i s k indstillet og ser Sildeslat, n a a r en M a l e r har set en S o l n e d g a n g . D u skal se p a a Billederne m e d stille Sind, og det er — Y d m y g h e d .
E R I K B O S T R U P .
m
"rft-:
if^f . i . .
r r
I-E
t t
m
T H O R V A L D H A N S E N : N r . 33. O p s t i l l i n g . 1
Malere.
HOLGER D A L L :
Puggaardsgade 6', K ø b e n h a v n .
1. Boulevarden i Regnvejr 200
2. Opstilling 75 3. Lille Pige 100 4. Ung Mand (Skitse) 50
5. Landevejen 75 6. Ung Pige 80 EJNAR EISING:
P a l u d a n Mullersvej 1, K ø b e n h a v n .
7. Fra Pikerbakken ved Frederiksh.
U d s t . K u n s t n e r n e s E f t e r a a r s u d s t . P r i v a t e j e
8. Vinter i Sydsjælland privateje 9. Klitter ved Blokhus, Formiddag 350
10. Vesterhavet, Formiddag. Blokhus 250
11. Vej mod Blokhus 175 12. Portræt af Forf. Felix Nørgaard
T i l h . F o r f a t t e r e n .
H E N R I K H A N S E N : N r . 37. A f t e n l y s .
KRISTIAN FREDERIKSEN:
Anker H e e g a a r d s g a d e 2, K ø b e n h a v n V.
13. Interiør 14. do.
15. Klitter, Lønstrup 16. Skrænter, do.
17. Foraar, Dyrehaven 18. do. do.
600
200300 100 100
85
EMIEL HANSEN:
Eckersbergsgade 29, A a r h u s .
19. Emaus
20. Foraarslandskab 21. Kvinde med Sytøj 22. Figurkomposition I 23. Opstilling
24. Opstilling
1200
1000500
200
350
200
Cafe-Restauration.
T e g n i n g a f M A R T I N U S H O U G A A R D .
HENRIK HANSEN
A a b y h ø j .
25. Vinterbillede 26. Foraar ved Aaen.
27. Aftenlys 28. Studie 29. Aprilsvejr 30. Studie
200
500
200150 300
200THORVALD HANSEN:
Vestergade 69, A a r h u s .
31. Kay 32. Emma
33. Opstilling med Citroner
125
125
"Spækhøkerbutik.
T e g n i n g a f M A R T I N U S H O U G A A R D .
34. Opstilling med blaa Kande 35. Opstilling
36. Landskab
75 100
PETER H O L M :
37. Skovvej i Marts 700 38. Landskab ved Skanderborg 250
39. Slotskirken, Skanderborg 200 40. Skvæt Mølle, Skanderborg 150
41. Portrætstudie 100 42. En Pløj em and 400 MARTINUS HOUGAARD:
G u l d s m e d g a d e 33\ A a r h u s .
43. Landsbybanegaard 44, Hasselager Huse
150
150
M A R T I N K A A L U N D - J Ø R G E N S E N : N r . 55. P o r t r æ t .
45. Huse og Have 46. 2 Figurer
47. Touborgs Gartneri 48. Bag Læssøgades Skole
150 250 250 250
VIGGO JENSEN:
Nørrebrogade 155, K ø b e n h a v n N .
49. Landskab, Refsnæs 50. Udsigt — 51. Skrænter — 52. Hus ved Fjorden 53. Strandbred, Refsnæs 54. Myrekærhuse —
400
300
300
135
135
135
A S G E R M U C H I T S C H : N r . 67. Cirkusforestilling.
MARTIN KAALUND-JØRGENSEN:
S k o l e g a d e 1 8 , S i l k e b o r g .
55. Portræt 56. do.
57. do.
58. Model 59. Gruppe 60. Skovvej
t i l h ø r e r M a g i s t e r E j n a r T h o m s e n , R i b e
150 225 250 VICTOR G. K U H N E L :
H a d e r s l e v .
61. Vinteraften
t i l h ø r e r A d j u n k t K U n k t y62. Villavej, Haderslev
t i l h o r e r i n s p e k t o r F r a n s e n .63. Garager i Sne 100
V A L D E M A R P E T E R S E N : N r . 89. G a d e b i l l e d e .
64. Bygevejr
65. Aarøsundvej, Haderslev 66. Opstilling
150 150
200ASGER MUCHITSCH:
Vestergade 7, A a r h u s .
67. Cirkusforestilling 68. Markedsplads 69. Artister
70. Huse, Amsterdam 71. Illustrationer 72. Croquis
75 75 75
å 25
H . S O N N E : N r . 99. P i g e h o v e d .
N. IBSEN NIELSEN:
Holsted.
73. To Piger
74. Landskab med Heste 75. do. med Vej 76. Landskab
77. Udsigt fra Vinduet 78. Fra Haven
125 125 65 50 40 50
P. POULSEN:
B r a m m i n g e .
79. Vestjydsk Landskab i April 80. Rød Gaard i Paaskesol
45
75
81. Fra Terrainet omkring Havnen i Esbjerg
82. Det gamle Teglværk paa Øster- bro, Esbjerg
83. 6-Dages Ryttere 84. Den røde Horisont
Militærmennesket af i D a g . — D e n røde H o r i s o n t lyser, det er dit og m i t H j e m , der fortæres. M e n n e s k e r stikker h i n a n d e n n e d som S v i n , m e d e n s F l y v e m a s k i n e r o g Luftskibe drysser deres forbandede Gift over K v i n d e r og Børn. Triste M æ n d , Kvin- der, der begræder deres lemlæstede M æ n d , u n g e Kvinder, der anraaber Kor- set o m N a a d e for deres Kærester og M æ n d ,
— og h v a d fik Faderen som Erstatning for sin læmlæstede Krop, for sin u n g e S ø n , sin s k a m s k æ n d e d e H u s t r u : et Kors
— af Jern.
Elsker h v e r a n d r e ! D ø d e n griner.
125
200300
VALDEMAR PETERSEN:
B r u n s g a d e 45, A a r h u s .
85. Portræt 86. Landskab
87. Bornholmsk Landskab 88. Opstilling
89. Gadebillede 90. Aabillede
P r i v a t e j e .
45 45 40 35 30
AXEL SKJELBORG:
W i l l e m o e s g a d e 22, K ø b e n h a v n 0 .
91. Heste ved Gammelgaards
Brønd, Saltholm 300 92. Kalvekomposition 250 93. Studie fra Københavns offentl.
Slagtehuses Stalde 200 94. Hest ved Hollænderbrønden,
Saltholm 125 95. Hestekomposition 100
96. Fra en Kostald, Grindsted 100
H. SONNE:
V i r k l u n d pr. Silkeborg.
97. Studie 100 98. Studie 50 99. Pigehoved 150 100. Kone med Haandarbejde 75
101. Figur 100 102. Studie
p r i v a t e j eSIXSEN W I C K L U N D :
H ø j b j e r g , Aarhus.
103. Interiør 125 104. Opstilling 90 105. Vej i Højbjerg 100 106. Gartneri, Roskildevej 100
107. Fodboldplads 100
108. Fra Bispebjerg 100
Keramik.
N. F.-NIELSEN:
D a g n æ s , Horsens.
114. Mandshoved 1200 115. Kumme 300 116. Rød Vase 230 117. do. do. 100 118. do. Kande 135 119. do. Urne 70 120. do. Vase 40 121. do. Askeskaal 27 122. Graa Skaal 70 123. do. Kande 70 124. do. Vase 85 125. do. Askeskaal 22
126. Thepotte 35 127. Terakotta Skaal 40
128. do. Urne 50
129. do. Aske Urne 35
bjerregaard
malerforretning t e l e f o n
20ei
N I E L S P E T E R S E N .
1. KL. HERRE- & DAIIESKRÆDERI
V E S T E R G A D E 1 6 .
@
Zrf vip teiig f in og noLeL HoLlI: eller DameFfalite ton kun fpemslilles BF Je tejsle Materialep . . . .
3eg Fører aLsolut kun 1. Kl. Varer og kan JerFor garantere Dem el Resullal,
D e Faar G I æde ar.
Egen Imporl oF engelske H A B 1 T S T O E F E R
TELEFON 2305
A. MUCHITSCH
VESTÉRGADE 7 GRUNDLAGT 1858
RØDRÆVE BLAARÆVE SØLVRÆVE ZOBELRÆVE
RUSSISKE RÆVE CANADISKE RÆVE
FORAARETS N Y H E D :
LÆDERPJÆKKERTER
H E R R E H A T T E
I ( S Æ R S K I L T A F D E L I N G )
BORSALINO,
BATTERSBY,
HOCKEL, TIRARD,
DANICA,
BØHM o. m. d.
S T O R T U D V A L G I LAADNE H A T T E F R A KR. 9,50