• Ingen resultater fundet

Sådan ser danskerne på Gud og kirke

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Sådan ser danskerne på Gud og kirke"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

  1  

Sådan ser danskerne på Gud og kirke

1  

Hvert tredje medlem af folkekirken tror ikke på Gud.

2  

Kirken har mistet noget af sin autoritet.

3   4  

AF PETER LÜCHAU ph.d. og adjunkt ved Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier på Syddansk Universitet.

5  

Religion i Danmark har forandret sig.

6  

Det er ikke længere noget, vi har tilfælles. Religion er i dag et individuelt 7  

projekt, som vi kan kaste os over, hvis vi vælger det. Du har den tro og 8  

den kirkegang, du selv vælger, og ingen, hverken stat, kirke eller familie, 9  

kan bestemme, hvad du skal tro. Et sted, danskernes forandrede 10  

religiøsitet kommer til udtryk, er i deres tro og kirkegang. Siden 1981 har 11  

Den Danske Værdiundersøgelse søgt at afdække den enkelte danskers 12  

religiøsitet.

13  

Da flertallet af danskere er nominelt kristne, fokuserer 14  

værdiundersøgelsen på kristen religiøsitet. Den danske folkekirke er 15  

danskernes foretrukne trossamfund, som 81 pct. i dag er medlemmer af.

16  

Det ville derfor være naturligt at forvente, at de fleste danskere slutter op 17  

omkring folkekirkens centrale trosforestillinger, men det er langtfra 18  

tilfældet. Folkekirkens bekendelsesskrifter opstiller en række centrale 19  

trosforestillinger. Blandt disse kan nævnes troen på Gud, et liv efter 20  

døden, (arve)synden, Helvede og Paradiset. Selv om 82 pct. af danskerne 21  

var medlemmer af folkekirken i 2008, var det ikke 82 pct., som troede på 22  

Gud, efterliv, synd, Helvede eller Paradis:

23  

Den mest populære kristne trosforestilling var Gud, som 64 pct. af 24  

danskerne troede på. Det betød omvendt, at 33 pct. af folkekirkens 25  

medlemmer ikke troede på Gud. Ret interessant, når nu det rejste en 26  

storm, da daværende præst i Taarbæk, Thorkild Grosbøll, i 2003 udtalte at 27  

han ikke troede på en skabende og opretholdende gud.

28  

Et liv efter døden troede 36 pct. på, mens 21 pct. troede på synden, 19 29  

(2)

  2   pct. på Paradiset og små 9 pct. på Helvede. Folkekirken er populær 1  

blandt danskerne, men dens centrale trosforestillinger er det i langt mindre 2  

grad. Kun troen på Gud finder støtte hos et flertal af danskerne, men 3  

langtfra en stor majoritet. Heller ikke regelmæssig kirkegang har 4  

danskernes interesse. Kun 10 pct. af danskere går i kirke mindst en gang 5  

om måneden. Til gengæld er kirken populær juleaften. Hele 31 pct.

6  

angiver, at de udelukkende går i kirke ved særlige højtider. Med disse tal 7  

er det nemt at se, hvorfor Danmark anses for et af de mest a-religiøse 8  

lande i verden. Selv om en fjerdedel af danskerne er ikke-troende, er 9  

resten dog stadig religiøse i en eller anden forstand, og deres 10  

overordnede religiøse præference er stadig kristen.

11  

Men danskerne er ikke nødvendigvis kristne, sådan som folkekirkens 12  

bekendelsesskrifter fordrer det.

13  

Ændret religiøsitet

14  

I løbet af de 27 år, som værdiundersøgelsen har været gennemført, har 15  

danskernes religiøsitet forandret sig. Der har ikke været en generel 16  

religiøs nedgang, som nogen måske ville forvente. I stedet er nogle 17  

trosforestillinger blevet mere populære, mens andre har mistet tilslutning.

18  

Gud har haft en svagt faldende tilslutning siden 1980’erne.

19  

Troen på et liv efter døden er blevet mere populær, mens troen på 20  

(arve)synden er styrtdykket. Andelen, som troede på Helvede og 21  

Paradiset, har været uforandret.

22  

Troen på Gud er altså faldet svagt, men bag faldet gemmer sig en 23  

markant forandring. I starten af 1980’erne var danskerne nogenlunde 24  

ligeligt fordelt i deres syn på Gud.

25  

Lidt over en fjerdedel troede på en traditionel Gud; en der dømmer og 26  

straffer de syndige. Lidt over en fjerdedel troede på en mere moderne 27  

Gud; en særlig åndelig kraft, der lever i den enkelte. Lidt under en 28  

fjerdedel var i tvivl om deres syn på Gud, og lidt under en fjerdedel afviste 29  

(3)

  3   helt Guds eksistens. Op gennem 80’erne og 90’erne ændrede danskerne 1  

syn på Gud. Andelen, som troede på en traditionel Gud, faldt fra 27 pct. til 2  

22 pct. Andelen, som var i tvivl, faldt også. Andelen, som afviste Guds 3  

eksistens, forblev uforandret. Til gengæld steg andelen, som troede på en 4  

mere moderne Gud, markant fra 27 pct. til 35 pct. Danskernes kirkegang 5  

har også forandret sig markant siden starten af 80’erne. Andelen, som gik 6  

i kirke mindst en gang om måneden, er dalet svagt. Til gengæld er 7  

andelen, som gik i kirken til juleaften og lignende, steget markant fra 17 8  

pct. til 31 pct. De religiøse forandringer afspejler den generelle 9  

samfundsudvikling. Som alt andet er religion gået fra at være fælles til at 10  

være individuel. Fra at være socialt forpligtende til at være frit valg. Når 11  

ingen længere kan fortælle individet, hvad det skal tro, bliver religion det, 12  

man kan lide, eller det, som passer i tidsånden.

13  

Det rare, behagelige og individcentrerede accentueres, mens det 14  

fordømmende og forpligtende forsvinder.

15  

Gud er blevet rar 16  

Kun de færreste ønsker en Gud, som giver dem evig dårlig samvittighed, 17  

og derfor har Gud skiftet karakter. De trosforestillinger, som giver håb, 18  

bibeholdes, mens de, som er knyttet til den autoritære og dømmende Gud, 19  

fravælges. Ikke mere arvesynd (og Helvede har vist aldrig været 20  

populær). Kirken er ikke længere en autoritet. Folk behøver ikke at tage 21  

imod, hvad den tilbyder. Hvad måske er værre for kirken som institution er, 22  

at den ikke længere er samlingspunktet for det kristne fællesskab.

23  

Danskerne er i stigende grad begyndt at knytte kirken til årets vigtigste 24  

familiebegivenhed: julen. Derved bliver kirken en højtidelig ramme om en 25  

privat snarere end en social begivenhed. Kirken er ikke længere hele 26  

(lokal)samfundets samlingspunkt, men en forlængelse af det private rum.

27  

Man går ikke i kirke for at være sammen med andre kristne, men for at 28  

være sammen med familie og venner. Derved er religion ikke længere 29  

noget, danskerne har tilfælles. Kristendommens evne til at styre 30  

samfundsudviklingen og den enkelte svækkes kraftigt. Kirken vil fortsat 31  

leve, men på individets vilkår.

32  

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Nätverket Svenska nu, som koordineras av Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, har sedan 2007 målmedvetet arbetat med att ge elev- erna positiva inlärningsupplevelser

Nyere danske studier har vist sam- menhænge mellem følelsesmæssige krav og sygefravær (Lund et al. 2005), mellem følel- sesmæssige krav og udbrændthed (Borritz et al 2006) og

Allerede før Lene Gammelgaard sad i flyet på vej mod Nepal og Mount Everest i 1996, vidste hun, hvad hendes næste livsopgave skulle være. Hun skulle ikke bestige et nyt bjerg,

skellige arkitektoniske forbilleder i form af templer, katedraler, borge eller fabrikker, har bogen været et tilbagevendende element som både synligt materiale og metafor og

Projektets overordnede mål er, at undersøgelsens resultater er genkendelige, anvendelige og interessante for alle, der arbejder med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø på

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Problemet ved modellen er, at dette kompromis udvisker, at stor indfl ydelse og store krav giver stress, og at det bliver værre, når man bevæger sig mod meget store krav og

Det er en kendt sag, at lærere forbereder sig på de didaktiske lærings- formål til enhver undervisningssituation, men i forbin- delse med snakken om dette nye projekt lod flere, mig