• Ingen resultater fundet

View of Teknologi som problem og spørgsmålet om teknikken som svar

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Teknologi som problem og spørgsmålet om teknikken som svar"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 9 3

A N M E L D E L S E R

2 0 1 3 · N U M M E R 6 8

Teknologi som problem og spørgsmålet om teknikken som svar

Kasper H. Schiølin og Søren Riis (red.):

Nye spør gsmål om teknikken, Aarhus Universitetsforlag , 2013 411 sider, 349,95 Kr.

Med nærmest germansk præcision udkom antologien Nye spørgsmål om teknikken på 60-års dagen for Martin Heideggers afholdelse af sit berømte foredrag ”Spørgsmål om teknikken” (på tysk: ”Die Frage nach Der Technik”). Antologien er redigeret af Kasper Schiølin, Aarhus Universitet, og Søren Riis, Roskilde Universitet. Heideggers foredrag, som står helt centralt i hans arbejde, er funderet i fæno- menologien og er en analyse af den moderne teknologis væsen. Det centrale spørgsmål for Heidegger, som ikke er blevet mindre aktuelt i dag, er, hvordan teknologien er værensbestemmende; hvorledes teknologien skaber nye vilkår for det værende, og det værende for- andres som konsekvens af teknologi. Heideggers berømte eksem- pel er, hvorledes Rhinen omformes og omdannes til en ressource gennem vandværkets indgriben. Floden ophører med vandværkets indgriben med at eksistere – med at ’være’ – i sin oprindelige form og opnår en ’ny tilblivelse’ – en ny væren.

Et andet berømt eksempel på den heideggerske tænkning om teknologi, der stammer fra hovedværket Væren og tid (Sein und Zeit), er eksemplet med værktøjet, konkret hammeren. Med dette eksem- pel peger Heidegger på, at tingene ikke fremtræder entydige. Der består en væsentlig forskel mellem tingens fremtræden afhængigt af, om hammeren ligger på bordet foran os, eller om vi anvender den til at hamre med. I sidstnævnte tilfælde, forudsat at vi i en vis udstrækning har tillært os evnen til at anvende hammeren, vil denne synes at ’forsvinde’ som genstand residerende ’uden for os’ og i ste- det opleves som en forlængelse af vores krop. Dette trivielle eksem- pel rummer stor styrke, da det understreger teknologiers og tings flertydighed samt den gensidige konstituering af ting og menne- sker. Heideggers spørgen, som ingenlunde har mistet sin relevans,

(2)

1 9 4 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

omhandler således spørgsmålet om, hvad teknologien gør ved os og verden, og ontologisk betragtet er Heideggers forehavende en un- dersøgelse af væren og værensformer.

Heidegger er læst og anvendt af mange, og hvorvidt hans ana- lyse af teknikken skal læses som decideret teknologikritik eller som ren og skær ontologi, er omstridt. Heidegger er af mange blevet anset og anvendt som kritiker af en rationalistisk og teknologiopti- mistisk progressiv modernitet, hvor teknologi er redskab og middel til bemestring af naturen og til skabelse af fremskridt, eller vækst, som det hedder i dag. Heidegger er således også blevet betragtet som værende en essentialistisk romantiker, der begræder moderni- teten og den teknologisk affødte affortryllelse af naturen og eksi- stensen. Men disse, som nævnt omstridte, receptioner på trods, er det uomtvisteligt, at Heideggers tænkning udpeger det forhold, at teknologi og væren er forbundet i en gennemgribende gensidighed.

Et forhold, der som redaktørerne af antologien også peger på, er og bør være en kilde til spørgen og undersøgelse. Spørgsmålet om teknikken er således af eviggyldig karakter ud fra den betragtning, at det aldrig lader sig besvare og derfor ikke kan afgøres og stedes til hvile.

Antologien fejrer den heideggerske spørgen ved dels at genbe- søge og dvæle ved Heideggers tænkning, dels at genfortolke og re- artikulere spørgsmålet i relation til vor tid og vor tids teknologier.

Antologien rummer således 19 vidt forskellige bidrag, der alle sam- les om en spørgen til teknikken.

Finn Olesens indledende artikel giver gennem epokale nedslag et idéhistorisk rids over teknologibegrebets betydning i antikken, oplysningstiden og romantikken og danner dermed et godt afsæt for antologiens udfoldelse af teknologibegrebet. Antologien rum- mer bidrag som foretager nære læsninger og analyser af Heideggers tænkning i form af bl.a. Søren Gosvig Olesens bidrag ”Hvad er det væsentlige ved teknikken?”. Gosvig Olesen diskuterer medrivende det ontologiske spørgsmål, der knytter sig til Heideggers begreber om væren og væsen. Begreber, der danner det egentlige fundament for hans undersøgelse af teknikken. Ligeledes foretager Thomas Schwarz Wentzer en nær udlægning af Heideggers tænkning om netop tænkningen og forholdet mellem tænkningen, teknikken og det værende. Ligeledes er bidragene af antologiens redaktører nært

(3)

1 9 5

A N M E L D E L S E R

2 0 1 3 · N U M M E R 6 8

knyttede til det heideggerske projekt og til nutidige teknologifilo- soffer og såkaldte postfænomenologer som Don Ihde og Peter- Paul Verbeek. Kasper Schiølin anvender Heidegger og postfæno- menologien som solidt afsæt for en spændende refleksion over skærme og deres rolle i en tid, hvor skærmenes mangfoldighed kun synes at eskalere. Skærme omgiver os i form af smartphones, iPads, computere, fladskærme mv. og bringes i anvendelse i livsafgørende praksisser som telemedicin, fosterscanning og fjernstyring af mis- siler og droner. Søren Riis diskuterer forholdet mellem Heidegger og den franske videnskabs- og teknologisociolog Bruno Latour og identificerer et slægtskab, som visse, og måske specielt sidstnævnte, ville finde kontroversielt.

Antologien rummer også flere bidrag, der udforsker forholdet mellem teknologien og kunsten. Et forhold, som netop var an- stødsstenen til den foredragsrække, hvor Heidegger fremlagde sin spørgen til teknikken i 1953. Eksempler herpå er Søren R. Fauths analyse af forholdet mellem teknikken og tiden, hvor bl.a. Thomas Manns værker udlægges samt Jakob Wambergs bidrag, som forhol- der sig kunsthistorisk til spørgsmålet om skilsmissen mellem tek- nikken og kunsten, der i antikken var forenet i begrebet techne.

Men antologien rummer også en række bidrag, som mere løsrevet fra Heidegger forholder sig til spørgsmålet om teknikken i relation til konkrete praksisser og teknologier. Helge Kraghs videnskabshistori- ske bidrag består bl.a. i en undersøgelse af en interessant brevveks- ling mellem Heidegger og en af fysikkens centrale figurer, Werner Heisenberg, der leder Kragh til en diskussion af hårde videnskaber som fysikkens anvendelse af teknologier og de epistemologiske im- plikationer forbundet hermed. Antologien udgør et væsentligt bidrag til en konkret udfoldelse af spørgsmålet om teknologierne og deres indflydelse i dag. En udfoldelse, som Heidegger må siges at have for- holdt sig mere abstrakt, analytisk og sporadisk til. Antologien rummer således bidrag, der beskæftiger sig med teknologier som arkitektur og design, smartphone apps, elektroniske patientjournaler, overvågning og overvågningssamfundet, robotsæler, røntgen og scanningstekno- logier, syntetisk biologi, nødhjælpsarbejde og digital folkeafstemning m.fl. Mange af disse analyser trækker på og inddrager nutidige forsk- ningsfelter og -retninger som videnskabs- og teknologi studier (STS), aktør-netværksteori og postfænomenologi.

(4)

1 9 6 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

Antologien udgør et vigtigt dansk bidrag med bred appel, idet den rummer en righoldig og mangfoldig samling af vedkommende, velskrevne og medrivende teknologifilosofiske og empiriske analy- ser af teknologi. Antologien revitaliserer på glimrende vis spørgs- målet om teknologi og den stimulerer vores tænkning, spørgen og analytiske sans til at undersøge teknologierne i en tidsalder, hvor de færreste og kun de lidet refleksive kan undgå at bemærke, at tekno- logi udgør såvel løsning som problem. Og hvor efterlader det os så?

Med flere spørgsmål end svar? Utvivlsomt! Men spørgsmålet er, om eksistensen nogensinde har budt et andet vilkår, eller om det sna- rere har forholdt sig således, at nogle til visse tider og i visse hense- ender finder det mest belejligt og bekvemt at overse dette forhold.

I så fald består problemet heri og ikke i, at eksistensen byder os flere spørgsmål end svar. Men redaktørerne er beskedne, når de på antologiens vegne forbeholder sig retten til blot at levere spørgsmål i en tid, hvor efterspørgslen efter svar og teknologiske løsninger, på trods af en refleksiv sen/post/høj-modernitet, ikke synes at være aftagende, men tiltagende. Jeg vil hævde, at antologien gennem sin spørgen giver et svar, eller en fordring. Antologien byder os at teknologien bør optage os som problem, det vil sige som kulturelt, socialt og demokratisk anliggende, ej blot som middel og snævert teknisk anliggende. Denne fordring er ikke ny, men ikke desto min- dre synes dens aktualitet og relevans aldrig at have været større.

Antologien kan grundet sin alsidighed og formidlende tone sag- tens finde plads på forskerens, filosoffens og den teknologiinteres- seredes (og hvem er ikke det?) hylde og natbord, såvel som under juletræet hos den alment videbegærlige læser.

Peter Danholt

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Det forstlige Forsøgsvæsen, III.. netop er blevet det, som er blevet Hovedtræet i Vestjylland, saa meget mere som det paa sine naturlige Voksesteder alminde- ligvis forekommer

Når Beregovoj kritiserer den danske skole, eksisterer der en klar modsætning mellem det begreb om, hvad det vil sige at lære noget, som han giver udtryk for, ("kan .. ikke

Den suveræne magts paradoksalitet er struktureret udfra homo sacers logik, således at “the life caught in the sovereign ban is the life that is originally sacred - that is, that

[Ældre mand] Det kunne jo også godt være, at når kvinder deltager mere i foreningerne, så har de en vis evne til at præge det så vold- somt, at vi mænd vi siger fra, for det er

relevante udbydere med før-efter metro erfaringer i København blevet identificeret og interviewet med henblik på en vurdering af tidsbesparelsen ved etableringen af en metro. 4)

Ledelsen har ikke direkte bedt medarbejdere eller mellemledere om at skulle kommunikere SL eksternt, men har blot bedt dem om, at det indarbejdes i de projekter, hvor det er

Eller rettere: Agambens projekt er en tilbundsgående kritik af den ’metafysiske’, teknologi-, funktions- og effektivitetsorienterede herskende orden (teoretisk såvel som

• Ud fra det samlede kendskabs- og tilfredshedsniveau blandt målgrupperne er det MEGAFON’s vurdering, at sammenkoblingen af projektets fire forskellige komponenter er en god og