• Ingen resultater fundet

Valdemar Hansen og varieterevyen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Valdemar Hansen og varieterevyen"

Copied!
11
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Valdemar Hansen og varieterevyen

- en

forfatter på de skrå brædder 1902-1927

AfAllan Røder

Enkøbenhavnskforestillingi 1909blev begyndelsen på det, derendnu i dag

er en af de almindeligste og mest afholdte danske scenegenrer - variete¬

revyen. Teksterne til revyen var leveret afde tre unge revyfolk Valdemar Hansen,AlfredKjærulfogG. Steen-Jensen.

Sammenkoblingen mellem varieteog revyhavdeværetlænge undervejs.

Deførste mangeår efter Erik Bøghs forestilling i 1849,der normaltreg¬

nesfor danskrevysbegyndelse, hørterevyennaturligt hjemmepåteatrene.

Her opførte man politiske og satiriske viser, monologer og sketcher, med

vekslende held. Mendasuccesenpå længere sigt udeblev, ophørteteatrene medatforsøge sig i dengenre(1).

Henimodslutningen af 1800-tallet nærmederevyensig så til varieteen. I

varieteenvar man ikke særligpolitisk engageret,til gengældvar der gøgl, klovner, akrobater,letpåklædte damerogvovede viser. Og dervaraldrigno¬

gen mangel på publikuminteresse og entréindtægter i en by som Køben¬

havn. Dette skyldtes bl.a. denstoreindvandring fraland til by, denstoreog

hurtigt voksende arbejderklasse, der begyndte at sætte sitprægpå de sam¬

lingssteder, hvorman kunne mødes efter fyraften, ogdet behov for under¬

holdning, dertil delsvar en følge af demange små, overfyldte lejligheder,

hvorrammerneudpå aftenen ofte kunne føleslovligtrange.

Et afde første steder, hvor de to genrer indgik i samme aftenprogram,

blevVennelyst Varieté på Amagerbro (2). Ved atkombinere de to stilarter

kunne den lille amagerscene nå ud til etstortpublikumog samtidig få lej¬

lighed til atkommentere denpolitiske situation.

Denslagskommentarervar der særlig interesse for blandtscenensfolk i Provisorie-tiden, 1885-1894. I den periode blev revyerne ofte talerør for nogle af Højre-regeringenspolitiske modstandere, dernubåde påvers ogi

prosabenyttede lejligheden tilatfremføre Venstresholdninger.

Efter forliget med Venstre i 1894 blev revyerne gennemgående mindre politisk engagerede, og denne tendens fortsatte ind i det følgende århun-

(2)

drede. I løbet af den sammeperiode rykkede de to genrer, revy ogvariete, stadigtætterepå hinandenogsmeltedesammeni den form, derhar fåetnav¬

netvarieterevyen (3).

Varieterevyen angreb som regel hverken Venstre eller Højre, var ikke specieltinteresseret i atopdrage, påvirke eller ændre folks synpå tingenes tilstand, havde ikke noget pædagogisk sigte, gik ikke til kamp mod for¬

domme eller konservatisme.Varieterevyen ønskede førstogfremmestatun¬

derholde og give folk engod aften, gerne v.h.a. flotte damer på scenen og

en vovet vise. Variete-revyen var et show, som folk helst skulle være til¬

fredse med.

Hvismanskal pegeenbestemt forestilling,som mankanregnefor be¬

gyndelsen til den egentlige varieterevy, hvor elementerne fra de to genrer helt smeltede sammenien integreret enhed, må detværeTivoli-Varieteens forestilling, »Fra 'Maven'til 'Polen'«, i november 1909 (4).

Enafdem, der skrevrevyen, varValdemar Hansen, der ved den lejlighed samarbejdede med Alfred Kjærulfog Steen-Jensen. Tivoli-Varieteens fore¬

stilling det årvarValdemarHansensdebut inden forrevy, somhan ikkeop¬

gavlige med detsamme.Gennem defølgendeattenårvarhan med tilatud¬

forme genrenherhjemme.

Egentlig hed han Kristian Valdemar Hansenog var født 13. juli 1883 på

Christianshavn. Han varden yngste afen størrebørneflok i små kår. Fordi

hans svoger var musikdirektør på den ovenfor nævnte Vennelyst Varieté,

blevvarieteenpå Amagerbroetaf Valdemar Hansenstidlige tilholdssteder.

VennelystVarieté bød man på gøgl, komikere og sangerinder med dri¬

stige viser, ogmed den omfangsrige skuespiller Oscar Striboltsom enaf de

ledende kræfterbegyndtemani 1890'erneatvovesig stykkevis ind pårevy¬

ernes enemærker.

Et parårsenerebegyndte »Valde« som skuespiller påenaf Københavns

mere upåagtede scener, et lille etablissement, der blev kaldt Arbejdernes

Teater.Allerede i 1902 skrev han Tornerose, etdrama i fire akter, der blev opført på Arbejdernes Teater på Kløvermarksvej. Han spillede selv med i stykket, der var en meget dramatisk og dyster kærlighedshistorie. Social- Demokraten, dersomarbejdernes avis følteenvis forpligtigelse tilatfølge

med i tildragelserne på Kløvermarksvej, havde sin udsendte medarbejder

med vedpremieren. Medarbejderenvarikke begejstret.Mensomgod social¬

demokrat endte han med dennebetragtning: »For RestenerFolket selv den

retteDommer,ogFolketvarsærdeles tilfreds baade med Skuespilletogmed

Udførelsen: mange Fremkaldelser efter Tæppets Fald og tilsidst et længe

Levefor Forfatteren« (5).

Således opmuntretgik den 19-årige forfatter ogskuespiller straks i gang med sitnæsteværk. Det blevopført året efterogkom tilathedde »Hævnet«.

(3)

Valdemar Hansen (1883- 1928). Journalist og revy¬

forfatter. En uforbederlig bohéme, dervargodfor bå¬

de den vovedeogdensenti¬

mentale vise, ligesom han

mestrede det skcelmsk-un-

derfundige f.eks. i Dagmar

Hansens I seng kl. 11. Po¬

liti og censur varustandse¬

lig i hælene på ham. Foto¬

graf ukendt.

Det blev sat op i nogle provinsbyer oghavde en vis succes, hvorefter det

kom til Arbejdernes Teater, denne gang scenen på Enghavevej, hvor det

åbnede vintersæsonen i oktober 1903.Ligesomsin forgængervardetmeget dramatisk, handlede omkærlighedog vaktemere lykke hos publikum end

hosSocial-Demokratens anmelder(6).

»Hævnet«blev Valdemar Hansens sidste forsøg med dystre dramaer, og hans skuespillerkarriere erformodentlig også sluttetretkort tid efter. Men

i densammeperiode arbejdede Valdemar Hansen også med tingi helt andre

genrer. Hanflirtedeensmule med journalistikken (senere i livetkaldte han sig altid journalist, hvisnogenspurgte efter hans borgerlige erhverv), -og til Vennelyst Variété-Blad (som hans svoger varblevet redaktør for) skrev

handigte og vers.

Devers vardet, somhan til sidstvalgte at satsepå.

(4)

Og i 1909 fik Valde så kombineretversene med teatretenmåde, der

skulle vise sig atligge godt for ham. Enkelte af hans produktervar af den alvorligetype,-nogle af hansmereentusiastiske tilhængere kaldte hamse¬

nereendda for »den danske Søderberg« (7). Mende allerfleste af hansvers

varenkle ogmuntrehistorier. Hanfiknufire sange med i Tivoli-Varieteen (»Kisten«), dersenere-efter 1918-blev kendt somApolloteatret. De op¬

trædende her havde oprindelig mest været varietesangerinder, men en ny

leder,PeterWunsch, havdesørget for, athovedvægten efterhånden varble¬

vetlagt på detmere revyprægede.

I 1905 varskuespilleren Carl Fischer blevetansatpå stedet (8). Hanop¬

nåede efterhåndenenvældig popularitet, ogValdemarHansenblev forfatter

til mange af hanssange. Ved varieterevyens debut i Tivoli-Varieteen 1909,

»Fra 'Maven'til 'Polen'«, sang Fischer Valdes »Lattervise«, hvor der blev

fortalt om, hvordan prostitution kunne foregå under beskedne former for¬

skellige steder i Danmark:

Dereretrigtigt hyggeligt lilleTorvpaaVesterbro,

hvor derstaaretlilleHusmed knebent Plads tilto, detbelejreterhverDagafotteeller ni,

Dørenkatte lukkes, saa man serhvem dereri. (9)

Valdemar Hansen sådethverkensomsit ærindeatslå nedpå umoral ellerat gøre opmærksom på sociale skævhederogskabe forståelse for de prostitu¬

erede. Hans mål var at underholde. Den samme holdning havde hans to medforfattere i revyen,Alfred Kjærulfog Steen-Jensen, somleverede san¬

gen om »Nordpolens Opdagelse«. De tre forfattere slog gækken løs i det folkelige forum. Dervari deres tekster ingen påviselige forsøg på f.eks. at

flytte hegnspæle inden for politik eller sexualmoral. Det gjaldt simpelthen

om at en festlig aften ud af det, ogdet lykkedes. Med hjælp fraenfrem¬

synetrevydirektør,enpopulærsanger ogtreungeforfatterevarvarieterevy¬

enkommetgodt frastart.

Samarbejdet mellem ValdemarHansenogCarl Fischer fortsatte de kom¬

mende år med succeser som »Saa sku' De se ham komme op!« (Tivoli-

Varieteen i 1912) og »Brændt a'« (også kendt som»Saa var det hele øde¬

lagt«, fra Tivoli-Varieteen i 1915) (10).

Isærdensidstnævnte vise bleven succesogblevetgennembrud for Carl

Fischer.Visen »blev årets storelandeplage, blev solgt i titusindvis påpost¬

kort og somnoder i musikhandelerne, oghavdemanhaft grammofonerog

dansktop den gang, havde det været årets sikreste vinder« (11). Ud over Fischer harogså visesangerne HansW. Petersen ogErik Paaske siden haft

sangenpå deres repertoireogindspillet den på plade (12).

(5)

Denpopulære vise handlede, ligesom Valdemar Hansens tidlige teater¬

stykker,omkærlighedogde problemer,somden slags kan føretil;menselv

om der kan spores ligheder i emnevalg, er behandlingen af stoffet noget anderledes end i dramaerne:

Jegtil stævnemødevar satvedPeterLieps

hus, dernu erbrændt, ogbar

mit pænerøde slips,

menalligevel så ga' pigenmig sit nej,

det blevjegfortvivlet a',

jeg gikog skreg:

Jegmig skyder med detsamme,

jeg til raseri erbragt,

menku'jegikkeramme vardet hele ødelagt. (13)

Kærlighedvarogsåtemaet i»Saasku' De seham komme op!«, hvoretaf

versenelød:

Dengamle Madsen ikkevil

staaop, som el's han plejer,

menda hans Koneligge vil

oglave Narrestreger,

saa sku'De seham kommeop,

saasku' Deseham komme op,

lige saahøjt han ku' komme. (14)

Også den umådelig populære sangerinde Dagmar Hansen fremførte,

undertiden kun iført det allermestnødvendige, etparaf Valdemar Hansens viser, heriblandt »Jegskriger hvis han gør'etoghan ikke gør'et godt« (15)

og»Gaa i SengKl. 11« (16).

Det tog ikke Valdemar Hansen lang tidat etablere sig som en af tidens

merevovede forfattere. Allerede under»Lattervise« fra hans allerførsterevy kunnemanfindepåskriften: »EfterHenstilling fra Censorsynges2det Vers

ikke i Tivoli Varieté« (17). Hereftervardernoget atleve optil med de føl¬

gende viser, og op gennemårene fortsatte han medatgå ligetil stregen, og

noglegange lidtover.Politiog censurholdt altidetvågent øje med ham, og

en samtidig karakteristik lyder: »'Valde' har i Tidens Løb lagt Navn til en RækkeViser, somvilde kunne faaen Matrostil atrødme« (18).

(6)

Også ved Thalia-Revyen i 1920var flere af hans sange lige på grænsen

til detutilladelige (19). Menhan behøvedeikke at tage sig såmegetaf kri¬

tikken det år, fordi hannu-efter i altat have leveret viser tilgodt 25 for¬

skellige revyer, varieteer, syngestykker og komedier, som oftest Thalia,

Charlottenlund Revyen (= Over Stalden), Fønix Teatret,Vinterpaladset og White Star, - havde en ny slags aftager. Det var tidsskriftet Exlex, - et fællesnordisk satirisk organ, hvor han kom i selskab med forfattere som Hans Hartvig Seedorf, Tom Kristensen, Johannes Buchholtz, Johannes V Jensen, MartinAndersenNexø ogikke mindst Storm Petersen, der komtil

at sætte sitpersonlige prægpå tidsskriftet med sinekarakteristiske tegnin¬

ger ogfortællinger.

Til dette organleverede Valdemar Hanseni alt nitten upolitiske viserom

kærlighed, de fleste i foråretog sommeren 1920. Enaf demvar»Sømands¬

knuden«, dersenereblevtil »FruGrete«i Lystige viser(20).

Overhalvdelen af ValdemarHansensviser i Exlexerudformet somkorte

teaterstykker, med replikker og regibemærkninger. Som f.eks. i »Og saa vid're. Komedie i 3 smaaAkter«, hvor der førster enbeskrivelse af de tre medvirkende - en hotelvært, en værtinde og en rejsende - derefter, i be¬

gyndelsen af første akt, enbeskrivelse af situationen: hotelværten har faet telegram fra engammel ven ogrejsende, som bederom etværelse og lidt kvindeligt selskab (»og så videre«),-ogderefter dialog med værtinden, der

raser overden umoralskevenogforgæves forlanger, at værtengiver sinven

enoverhaling. Herfraslutningen af andet akt:

Fruen(i ædel Harme):

Naa,vilDuikke-saa skaljeg

- detmanglede da bare.

(iler op).

3.Akt.

Hotellet.VærtenstaarbagBuffeten, ængstelig

afventende Resultatet af sin Kones Sendefærd.

DenRejsende kommer ned, gladogoprømt, gaarstraalendehen til Værten.

Værten(beroliget):

Naa,Gudskelov Duej ervred, jeg frygtede, somFanden.

DenRejsende (forbavset):

Hvad-vred paaDig-det mangled' blot,

Duer somingen anden,

Duglemmer ej en gammelVen,

(7)

dettogmanaldrig fejl i,

(hemmelighedsfuldtogsmilende) dervarjo førstenMasseVrøvl,

mennæh, hvorvarhundejlig. (21)

Også i flere af »monologerne« erdet parforholdets udfordringer, dertages underbehandling. Enmandergået bankerot,menreddes af sin kone, der i

alhemmelighed har sikret demen reserve:

hvergang Dumig kyssede

Du gavmigtyveKroner.

Demgemtejeg,ogharnukvit

ogfrit treEjendomme, jegtænkte nok den gode Tid

maaske enGangvar omme-

(hoverende)

menhvis lidtmereFyrighed

Duhavde haftiRaden,

saakunde vi denDagiDag

ha'ejet hele Gaden-(22)

Få måneder senere udkom det sidste nummer af Exlex. Valdemar Hansen koncentreredesignuigenom revyerne, menbegyndte ogsåatsamlemate¬

riale tilenlillebog med nogle af hans bedste monologer. Den udkom i 1924

og indeholdt seks historier, hvoraf flere allerede havde været afprøvet på

scenen,-samtenparodi påetdigt af JeppeAakjær:

Jegslaar min Harpetil Rugvippens Sang,

tilHavrensklingende Bjælder,

dethar densammevemodige Klang

somKoensBrøl, naarden kæller.

Skønterdetat se, naarstaari Stak

ogFrøen den kvækker i Kæret,

og se, naarde Unge de liggeri Snak

i HøetmedBageni Vejret. (23)

I monologerne var kærlighedigen et af de gennemgående temaer. Detvar dog ikke ægteskabet, han reklamerede for. Hans kommentartil detvar:

KæreVenner,Ægteskabet, deter enskønInstitution,mendesværre viser

detsigsaasørgeligt, atde respektive MændogKonererderesrespektive

(8)

Koner og Mændutro. Og deterstygt,hvor behageligt detpaaden anden

Side ka'være-for det erdet, Fandenknage mig, det ka' der ikke være Tale om andet(24).

Religiøse skikke i det hele taget samtkirkenogdens forkynderehavde han

etnoget anstrengtforhold til. Han varblevet meldt ud af Folkekirken alle¬

rede i 1918, og i hans tekstererdet ikke vanskeligt at finde eksempler på

hans holdning.

hamTevelogen, hanvarheller itte rigtig klog: han vilde omvendeMaren

- voresPige-ved det, athan havde hørt,athun havdehaft lidt Kjæreste

ogFilm-menjeg trornok, atdet varhende der omvendte ham tilsidst,

for han sad ovre hos hende hele Natten, ogjeg tror itte de sang Salmer

hele Tiden(25).

Man skulle tro, atValdemar Hansenmåtte være en tilfreds mand ibegyn¬

delsen af 1920'erne. Forvarieterevyen trivedes og vari høj grad med tilat præge scenernesrepertoire. Og den blev videreudviklet af Frede Skaarup,

hvisberømtescene,Scala,lavedeudstyrsrevyer, hvorscenenblev fyldt med talrige letpåklædte damer, med bil- ogtogattrapperogendda med levende

heste. Denne dyre og storstilede satsning foratgøre varieterevyen flottere

atsepå førte tilstorepublikumsucceser. Scalavarbestemt stedet, hvor det foregik i begyndelsen aftyverne, hvor mange folk havde penge mellem hænderne, efter den indbringende verdenskrig og før begyndelsen på den

økonomiske depression.

MenValdemar Hansen komikke gennemnåleøjet til Scalas herligheder.

Selvom Skaarup ikke havdenoget at indvende imod damermed korte kjo¬

ler og sange,der svarede til, brød han sig ikkeomsangskrivere, der beskæf¬

tigede sig formeget med underlivets funktionerogoven i købet var

kant medpolitiet. Uheldigvis for Valdevarhannetop dentypesangskriver,

som Skaarup ikke brød sig om; flere andre afrevyernes ledere fulgte trop, ogden forsmåede tekstforfatter måtte ityverneudfolde sig pådemereupå¬

agtede scener,-det blev i de sidste år skiftevis ThaliaTeatretogVennelyst Varieté, dernu kaldtesig White Star.

Frarevydebuten i 1909 til 1923 havde mankunnet høre ValdemarHan¬

sen-teksterpå københavnskesceneromtrenthvertenesteår. Alene fra 1917

til -19,hvor detgik bedst,varhan med i tolv forskellige forestillinger. Men

efter 1923 blev deren længerepause. Først i 1927 stod hans navnigen på plakaten; men det blev hanssidste forestilling. Den gikoverbrædderne på

White Star,men vakte ingen særlig opmærksomhed.

I 1927vardet ikke dengamleamagerscene, der trak detstorepublikum.

(9)

Liva Weeloptrådte på Scala,ogLudvig BrandstrupsogMogens Damssom¬

merrevy,med co-optimisterneogmed musik af KaiNormannAndersen, gik

overbræddernepå AlléTeatret. Nuvardet dér, det foregik.

Af detremedforfattere vedvarieterevyens debutblev det Alfred Kjærulf,

der kom til atklare sig bedst i det lange løb. Selv da den første P.H.-revy

sidst i 1920'erne løb afstabelen, var Kjærulf-på Frede Skaarups opfor¬

dring - med på holdet, »som repræsentant for den gamle prøvede revy-

skole« (26). Kjærulfvar også svær at komme uden om: han var en af de

mestproduktive revyforfattere nogen sinde, ledede flere forskellige revy¬

teatreog varstifter af Revyforfatternes Forbund,ogmangekendte viserstam¬

merfrahans hånd.

Detvar, som omder ikkerigtigvarplads til ValdemarHansenogden stil,

somhan skrev i.Nogle syntes,athanvarfor fræk,andre måske, athan ikke rigtig havde andetatbyde på endenvældig interesse for jordelivetsgoder.

Detmå daogså indrømmes, athan gik ind for atnyde livet i fulde drag,

især måskekærligheden. Men derudover havde han ogsåsans for andre be¬

hageligheder,-deriblandt cigarer. Man så ham sjældent uden.Også påpor¬

trætter, hvor hanskulletage sig ud, kom cigaren med; den blevnærmestet

varemærke for ham (27). Hanvar også en tilhænger af bordets glæderog

blev med tiden temmelig omfangsrig. Og endelig blev han kendt for at drikkeenmåde,der skatfede ham tilnavnet »Druk-Valde« på halsen (28).

Hvilkenindflydelse hans energiske livsførelse havde på ham,ersvært at sige. Menfaktumer, athan døde i april 1928, i enalder af kun 44 år.

Og 1928 blev et år, der huskes i dansk revyhistorie. Ikke så meget på grund af Valdemar Hansens død, - for den gik temmelig upåagtet hen, - menpå grund afet nytnavninden for branchen, nemlig Poul Henningsen.

P.H. offentliggjorde i oktober samme år sin artikel, »Varieterevyen«, i

KritiskRevy. Idenartikel beklagede han »den satiriske RevysForfald« (29)

og satte et stortspørgsmålstegn ved hele den revyform, somValdemarHan¬

senhavdeværetmed tilatintroducere.P.H.ville haveenrevy,der villenoget,

der kunneoplyse folk, få dem tilatfå øjneneopfor nogle ting, indgive dem

nye holdninger. En varieterevy, der så det somsit højeste og enestemål at give folk enhyggelig aften, uden noget forsøg på atrokke ved holdninger

ellerfordomme,varefter P.H.smening ikke vejen frem.

Denførste afP.H.s egne revyerblev stablet på benene året efterogblev jo sombekendt med tiden fulgt afmange andre.

Menvarieterevyen blev på ingen måde afviklet i 1928. Den fortsatte ufor¬

trødent ogkunne i senere sæsonerbyde pånavne somStig Lommer, Kjeld

Petersen ogDirchPasser. Også i dagerden stadigenmegetvelkendtogal¬

mindelig formogtiltrækkeret stortpublikum, der førstogfremmest kræver god underholdning.

(10)

Varieterevyen overlevede Poul Henningsens misbilligelse, ligesom den

siden hen har overlevet så mange andres. Og selv om den sikkert også i

fremtidennu ogda vil blive mødt med kritik, tyder alt på, atden vil holde

mangeår endnu.

1 JohnVilly Olsen: Teaterrevyer & revyknejper(TeaterforlagetDrama,1987), side 38. 2 Emil

Marott:Danskrevy(Borgen,1991), bind 1, side 37. i Emil Marott,bind1,side37.-John Villy Olsen, side15, 76. 4 Ifølge Alfred Kjærulfvardet »omkring 1910 i Tivolis varieté«, ietsam¬

arbejde med Valdemar HansenogSteen-Jensen (Marott, bind 1,side37-38),-etsamarbejde, der på Tivoli Varieté i denperiode kun fandtstedi1909 (Marott,bind 3, side 376, 779). 5 Social- Demokraten, 28/12 1902, side 2. 6 Social-Demokraten, 6/101903,side 2. 7 Vore Herrer,7/3 1918, »Vore kære Venner Revyforfatterne - uden Retouche«, side 18. 8 Bent Zinglersen:

Københavnerliv- der blev borte(Forlaget Børge Binderup, 1973), side 81-82. 9 »Originale Københavnerviser«,fra Aug. Halck's Musikhandel,nummer14. Revy-ogmorskabsmuseet. 10 BentZinglersenogLystige viser, bind 6(red. af Else LarsenogBo Bramsen,Politikens Forlag, 1985),erenigeom 1910; menEmil Marott(bind3,side 128)pegerentydigtogmereveldoku¬

menteretpå 1915. Jvf. Den Store Danske Encyklopædi, bind 6 (Danmarks Nationalleksikon, 1996),omCarl Fischer,ogErik Hvidt: Politikens Revyhistorie (Politiken, 1981), side 131. 11

BentZinglersen, side 82. 12 Emil Marott, bind 3, side 128. 13 Efter Lystige viser,bind6, side 32. 14 »Originale Københavnerviser«, fra Aug. Halck's Musikhandel,nummer79. Revy- ogmorskabsmuseet. 15 »Originale Københavnerviser«, fra Aug. Halck's Musikhandel,num¬

mer 101. Revy- og morskabsmuseet. 16 Emil Marott, bind 2, side 646. 17 »Originale Københavnerviser«, fraAug.Halck's Musikhandel,nummer14. Revy-ogmorskabsmuseet. 18 EmilMarott,bind 1, side 240, 320. Bind 2, side 646.-Vore Herrer,7/3 1918, »Vore kære Venner Revyforfatterne-uden Retouche«, side 18. 19 Emil Marott,bind 2, side 618-619. Bind 3, side 188-189. 20 Exlex, 13/3 1920, side 122. 21 Exlex, 10/4 1920,side 172. 22 Exlex, 3/7 1920,side321. 23 ValdemarHansen:Niels Pinds komiske ForedragogHistorier (J. L.Wulff's Forlag, 1924), side 32. 24 Valdemar Hansen, side 30. 25 Valdemar Hansen, side 19. 26 Erik Hvidt: PolitikensRevyhistorie (Politiken, 1981), side 146. 27 Emil Marott,bind2, side 645-646. 28 Chr. Glatved: Provinsenssommerrevyer(Berlingske Forlag, 1979), side 148. 29 PoulHenningsen: Kulturkritik (Rhodos, 1973), bind 1, »Varieterevyen«, side 123.

Summary

ValdemarHansen and the

variety

revue

Thesubject of this article is the 'variety revue' (varieterevyen) andoneof its early representatives, Kristian Valdemar Hansen.

Towards the end of the 19thcentury,mainlyas aresult of the unusual political situation under thegovernmentof Prime Minister Estrup, the politicai element in Danishrevuestendedtobecome increasingly dominant. Later, after the Estrupera,therevuetosomeextentlost its functionasthe unofficialmouthpiece of the politicai opposition, and the politicalrevue waschallenged bya new kind, the 'variety revue', in which therewere fewattempts to getmessages across, politicalor otherwise-theobjectwas nowsimplytoentertain, and chorus girls in skimpy dresses and risqué

songs cameto the fore. One of the pioneers of thisnew stylewasKristian Valdemar Hansen, a

revuewriter born in 1883. Hebegan hiscareer as aplaywright, butsoonturnedtowritingsongs which,atthe time,wereconsideredmore orless indecent. Inspite of continual trouble withcen¬

sorsand thepolice hewasmuch in demand from 1909 until the beginning of the 1920s. Hissongs Noter:

(11)

wereperformedonstageby,amongothers, Carl Fischer and Dagmar Hansen, andwereprinted in Exlex- amagazine that hadmanyleading writers of the timeamongits contributors-and ina bookof hisownpublished in 1924. His death fouryearslater coincided with Poul Henningsen's attackonthe wholeconceptof the 'variety revue'. Poul Henningsen believed thatagoodrevue should makeanefforttoenlighten the audience-for example by attacking bigotry,pompousness

orprejudice. Arevue song,hefelt, shouldnotsimplytry tomake people feel happyoratease.

However, this didnotmeanthat PoulHenningsen eradicated the varietyrevueof which Valdemar

Hansenhad beenoneof thepioneers. Thoughmostof thesongsthat Valdemar Hansenwroteare

nowforgotten,the varietyrevuethat he promoted hadcometo stay.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Valdemar Andersens og bogomslaget Som udstillingen Bogkunst & Kunst på bogen viser, var Valdemar Andersen en af sin tids fremmeste bogkunstnere.. Si- deløbende med arbejdet

Hansen, Erik Valdemar (lokomotivfører Laurids Hans Jørgen H. juni 42 landsretssagf. Gytta Agnete Juel Larsen, f. og Jo­. hanne Elisabeth

men, havde hans sønner næppe andet valg end at få en aftale i stand enten med hertug Valdemar eller med Valdemar Atterdag, hvis ikke de ville se deres position i

Fra hans Haand foreligger ialt 8 Litografier, iblandt hvilke særlig skal fremhæves hans to sidste Blade (fra 1914): »De store Ege i Skoven staa« og »Folen bærer Liget over Hede«,

Johannes Ferdinand Nielsen, Harald Valdemar Theodor Hansen Hans Frederik Vilhelm Christensen, Peter Frederik Vilhelm Rasch,. Christian Hansen, Thyge

Kristoffer af Guds nåde Danernes og Vendernes konge sender de forstandige og skønsomme herrer provsten og kapitlet ved Roskildekirken sin hilsen og forsikring om

å måneder senere udkom det sidste nummer af Exlex. Valdemar Hansen koncentrerede sig nu igen om revyerne, men begyndte også at samle materiale til en lille bog med nogle af hans

I de samme år, 1905-06, benyttede Gyldendal Andersen som illustrator til en udgave i ti bind af Carit Etlars fortællinger, der skulle konkurrere med Pios store udgave af