• Ingen resultater fundet

View of Ockham som filosofihistorisk gestalt

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Ockham som filosofihistorisk gestalt"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

197

ANMELDELSER

det rykker ikke afgørende ved bogens indhold.

Oversættelsen, som er bibeholdt i den oprindelige form fra 1969, gen- giver Speers ikke særlig litterære, men nøgterne og ind i mellem elegante tyske sprog.

Rasmus A.F. Quistgaard

Ockham som filosofihistorisk gestalt

Volker Leppin: Wilhelm von Ockham.

Gelehrter, Streiter, Bettelmönch.

Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2003, 309 s.

I serien ”Gestalten des Mittelalters und der Renaissance” i det tyske Videnskabelige Bogselskabs regi er i 2003 udkommet en meget læse- værdig biografi om den middelal- derlige tænker Wilhelm af Ockham (ca. 1285-1347). Forfatteren, Volker Leppin, har tidligere leveret flere bidrag til udforskningen og formid- lingen af Ockhams værk og tænk- ning bl.a. bogen Geglaubte Wahrheit.

Das Theologieverständnis Wilhelms von Ockham samt Wilhelm von Ockham, Texte zu Theologie und Ethik. I den foreliggende biografi formidles den nyere Ockhamforsknings indsigter.

Karakteristisk for denne er ifølge for- fatteren et stigende beredskab til at se Ockham i historisk kontekst. Resul- tatet af denne ’kontextualisering’ er på en gang et mere helstøbt billede af Ockham samt en relativering af hans betydning for filosofi- og teolo-

gihistorien, som næppe bør overvur- deres: Fra 16. til 19. århundrede var Ockham stort set en glemt tænker.

Leppin præciserer Ockhams hoved- indsats: Teologien var den ”røde tråd i hans værk og i hans liv” (s. 2). Med dette udgangspunkt tegner der sig unægtelig et noget andet billede af Ockham, end det, som findes i den gængse filosofihistorieskrivning, hvor Ockham reduceres til en eksponent for ’nominalismen’ og til faderen til

’Ockhams ragekniv’. Ockham bliver nu netop til en middelalderlig ’gestalt’, hvis tænkning især må ses i lyset af de vidt forskellige institutioner (universi- tet, klosterskole, pavehof, kejserhof) i det middelalderlige samfund, som han kom i berøring med i løbet af sit ret bevægede liv. Således indeholder Leppins bog ud over en fremstilling af Ockhams tænkning også en fyldig historisk baggrundsinformation. Det er en af Leppins generelle pointer, at skolastisk filosofi ikke kan blive rigtigt forståelig, hvis man ikke tager højde for det ’intellektuelle miljø’, som den er opstået i.

Den del af Ockhams liv, som vi kender til, er knyttet til fire byer: Ox- ford, London, Avignon og München.

I Oxford studerede Ockham teologi på universitetet, mens han som fran- ciskaner sikkert har gennemgået det propædeutiske artes-studium (som først og fremmest bestod i faget lo- gik) i en af ordenens egne skoler. Som afslutning på det ni år lange teologi- studium skulle den studerende selv afholde forelæsninger over Petrus

(2)

198

ANMELDELSER

Lombardus’ Sentenssamling, og på den måde opstod Ockhams første værk, den omfangsrige Sentenskommentar, hvori Ockham bl.a. udvikler sin lære om almenbegreberne (”der findes ingen almene ting uden for sjælen”) samt undersøger og forsvarer teolo- giens videnskabelighed (som netop er videnskabelig, hvis den ligesom de andre videnskaber overholder en vis

’rationalitetsstandard’). Efter Oxford har Ockham sandsynligvis (det er ikke direkte dokumenteret) opholdt sig i London, hvor han i forbindelse med sin artes-undervisning i francis- kanernes skole må formodes at have forfattet sine kommentarer til den aristoteliske logik og fysik samt den systematisk anlagte Håndbog i logik, i hvis første del Ockham udvikler sin berømte lære om termernes måder at supponere (dvs. at stå for noget) på. I slutningen af det formodede London- ophold indtræder en drastisk vending i Ockhams liv. Den tidligere kansler fra universitetet i Oxford, Lutterell, anklager ham for hæresi. Ockham erklærer sig parat til at forsvare sig overfor paven, og de næste fire år tilbringer Ockham ved pavehoffet i Avignon. Hans proces skrider lang- somt frem og kommer faktisk aldrig til en afslutning. Leppin formoder, at Ockham har brugt tiden på at forfatte sine syv Quodlibeta, som er en omfat- tende samling enkeltundersøgelser af teologiske spørgsmål (af særlig betydning for Ockhams tænkning er det om Guds frihed i kraft af sin absolutte potens, som tillader ham

at gøre alt, som blot ikke indehol- der en selvmodsigelse). I Avignon møder Ockham franciskanernes or- densgeneral Michael af Cesena, som gør Ockham interesseret i striden om Jesu armod, hvorefter Ockham undersøger pavens udsagn om det emne og finder, at paven selv er en hæretiker. I 1328 flygter Ockham og Michael og andre franciskanere fra Avignon. De slutter sig til den tyske kejser, Ludvig af Bayern, som selv lå i strid med Avignon-paven. Ockham tilbringer resten af sit liv i kejserens residensby München, hvor han i de omfattende værker Halvfemsdagesvær- ket og Dialogus beskæftiger sig med kirke- og magtpolitiske problemstil- linger og spørgsmålet: Hvad bety- der det, at paven er en hæretiker? I München skriver Ockham desuden to mindre logiske afhandlinger og en række mindre politiske skrifter, som til dels har karakter af realpolitisk rådgivning for kejseren.

Leppin slutter sin bog med et op- rids af Ockhams (begrænsede) ind- flydelse i den sene skolastik frem til reformationstiden og med en skitse over Ockhambilledets udvikling i det 20. århundredes forskning. Det billede af Ockham, som Leppin selv tegner, er historisk set vel så nuance- ret, som det overhovedet er muligt, når man tænker på det forholdsvist sparsomme kildemateriale. Den store spændvidde i Ockhams værk træder klart frem. At en sådan omfattende, historisk anlagt fremstilling ikke yder alle detaljer i Ockhams tænkning fuld

(3)

199

ANMELDELSER

retfærdighed, bør ikke give anledning til en egentlig kritik; i den henseende kunne man eksempelvis beklage, at Leppin ikke behandler Ockhams lære om den intuitive og den abstrakte erkendelse fra prologen til Sentens- kommentaren, hvilket ville have kastet lys over diskussionen om teologiens videnskabelighed. Mentalitets- og in- stitutionshistorisk udforskning af fi- losofiens historie er én ting, filosofisk fortolkning en anden. Leppins frem- stilling løser imidlertid den første af disse opgaver så suverænt, at også den egentligt filosofiske fortolkning kun kan profitere af det.

Claus Asbjørn Andersen

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Formålet med at inddrage hjemmet i kommunikationen om det faglige er ens for alle: dels at eleverne får mulighed for at aktivere deres erfaringer fra hjemmet i forbindelse med det,

Nogle forældre vil selvfølgelig være i stand til at hjælpe og forklare metoder på en måde, der motiverer og støtter barnet, men desværre bidrager den type støtte ofte

Hvis jeg skal kunne vinde løvemor og løve- fars hjerte og hjerne og dermed lykkes med at skabe denne nødvendige vilje og viden til projektet hos forældrene i forhold til

et sociokulturelt blik ser, i sagens natur, ikke på literacy i skole og familie som objektive, værdifri anliggender, og selve ambitionen om at integrere skriftsproget i

Hur gör vi då för att skapa en brygga mellan barnens hem och förskola och skola? ett första steg kan vara att göra som den indiske berättaren vaju Najdu, som sedan flera år

Han spejler sig meget i ældre børn og forældrene i forhold til at ville øve skriftsprog. Han spørger endnu ikke selv om at måtte skrive, men udtrykker det ved at

Det er rigtigt, at skolebestyrelserne står med en stor opgave i at få nytænkt og udviklet skole-hjem-samar- bejdet og herunder inddragelsen af forældrene i deres børns læring, men

Her kan familier, som har et barn, der ikke trives i skolen eller i hjemmet, deltage i et forløb, hvor de via sam- taler, øvelser og lege får øje på årsagerne til, hvorfor