Problemløsning når
“Standardmodellering” ikke slår til
Indlæg ved ProUser møde 8-9 marts 2011 Lektor Georg K. Christensen
Konstruktion & Produktudvikling Bygning 426 B
Disposition
Rundinger I ProE = et tre ugers kursus ?
A) Enkle, smarte og problematiske rundinger 0) Nomenklatur
1) Standard runding en “pick and place” feature variable radier med sketchcontrol / flade og kant/
Auto Round
2) Runding af een kant
3) Runding af to kanter med forskellig radius 4) Runding af tre kanter med forskellig radius 5) Referencer fra ProE Help-memnuen
B) Når standard løsningerne ikke slår til (eksempler) 1) round & style på LEGO-arm
2) warp
0) Nomenklatur
Hovedbegreber i ProE’s round Referencer: kanter – eller flader
Rundings: ”pieces” og ”transitioner”
1) Standard runding en “pick and place” feature
Insert/Auto Round
1) Round med flade + kant
1) Runding med radius styret af styret af kurve
Driving curve
Udvælgelse via Details Default resultat
2) Runding af én kant
2) Runding af én kant
Transition 1 – up to reference (DTM1)
Transition 2 – Case 1
Eller naturligvis begge transitions
3) Runding af to kanter med forskellig radius
Default: intersect
Intersect at surface –side 1 (one side)
Intersect at surface –side 2 (one side)
3 Runding af to kanter med forskellig radius
Intersect at surface –side 1/2 (two side)
Surface of intersection DTM2
3 Runding af to kanter med forskellig radius
en conic parameter to transition lengths L1 og L2
to
tilpasningsdiametre D1 og D2
4) Runding af tre kanter med forskellig radius
Defautl: intersect
4) Runding af tre kanter med forskellig radius
Round only one
Round only two Round by patch
4) Runding af tre kanter med forskellig radius
Corner sphere + two transition surf. + three transition surfaces
4) Runding af tre kanter med ens radius
5) Referencer fra ProE Help-memnuen
Round Types and References About Round transitions
Når standard løsningerne ikke slår til
1) round & style på LEGO-arm
Style surface
Original round
2) warp
Two warp-
operations Single warp opersation
Helmet design using warp ?
Konklusion
1) Rundinger kan udføres/udformes på mange møder 2) Rundinger kan bruges som modelleringsværktøjer
3) Reparation af standardrundinger kan ved fordel laves ved en kombination af rundinger som surface og style-surfaces
4) WARP-”legetøjet” kan lave ting hurtigt som det ellers er en ”krig” at fremstille ved andre metoder.