• Ingen resultater fundet

View of Forsoning efter krænkelser

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Forsoning efter krænkelser"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 5 7

A N M E L D E L S E R

2 0 1 2 · N U M M E R 6 3

Riis’ afhandling i grundighed og systematik, hvilket giver teknolo- gifilosofiens Heidegger-reception en behørig tyngde. Afhandlingen kan derfor med rette karakterise- res, som intet mindre end en prole- gomena til enhver fremtidig teknologifi- losofi! Foruden at være grundig og systematisk, er afhandlingen også original og desuden udpræget ven- streheideggeriansk. Det vil sige: Riis forsvarer ikke Heideggers ufejl- barlighed i et papegøjesnakkende og konserverende ’stilladsbyggeri’.

Derimod videreudvikler han i en inspireret viderespørgen spørgsmå- let om teknikken, som med denne rette behandling ikke synes at kende nogen sidste salgsdato. Det eneste, man mere kunne have øn- sket sig, var, at de indsigtsfulde pointer var blevet omsat til en ek- semplificeret analytik, hvormed nyere konkrete teknologier kunne analyseres og fortolkes. Men med Riis’ forarbejde skulle det ikke være vanskeligt at indfri dette ønske, især ikke hvis afhandlingen blev oversat, så endnu flere kunne lade sig inspi- rere af dens indsigtsfulde tænkning.

C H R I S T I A N B . N . G A D E

Forsoning efter kræn- kelser

P a u l L e e r - S a l v e s e n : F o r - s o n i n g , F o r l a g e t A l f a , 2 0 1 1 , 3 0 5 s i d e r , 2 8 9 k r . Paul Leer-Salvesen er teolog og professor ved Institut for Teo- logi og Filosofi ved Universitetet i Agder, Norge. Hans seneste bog, Forsoning, er oversat til dansk af Jesper Stange, som er sognepræst ved Vor Frue Kirke i København.

Leer-Salvesen giver selv følgende karakteristik af bogens ærinde:

“Det har været et gennemgående spørgsmål, hvad forsoning inde- bærer: Er det nødvendigt at gen- gælde for at komme videre eller er bod og opgør en mere tilforladelig vej? Denne bog er et forsvar for sidstnævnte alternativ, for ikke-vol- delige løsninger, en ikke-voldelig strafferet og en ikke-voldelig teo- logi” (s. 292).

Forsoning er et centralt tema i forhold til konfliktløsning, og jeg er overbevist om, at Leer-Salvesens bog vil have bred interesse blandt mennesker, der beskæftiger med konflikter i teori og praksis. I over- sætterens forord betones det end- videre, at bogen har relevans for mæglere i konfliktråd. Stange skri- ver: ”Der findes ingen formelle ud-

(2)

1 5 8 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

dannelseskrav til de mæglere, som deltager i konfliktråd. Men Leer- Salvesens bog er med både case- stories og teoretiske overvejelser et indlysende pensum for den, der vil møde godt forberedt” (s. 12). (Den 1. januar 2010 blev der indført en landsdækkende ordning med kon- fliktråd i danske straffesager. Et konfliktråd er et møde mellem den forurettede og gerningsmanden.

Det er frivilligt for begge parter at deltage i mødet, der finder sted med en mægler som mødeleder.)

Leer-Salvesens bog tager ud- gangspunkt i interviews med tre sønner, som gennem deres op- vækst med voldelige fædre har været personligt konfronteret med spørgsmålet om forsoning. Leer- Salvesen har også interviewet tre te- rapeuter, der i en årrække har arbej- det med familiekonflikter, samt to forskere med viden om psykologi og retsfilosofi. Desuden har han fortaget en spørgeskemaundersø- gelse, hvor 145 norske kvinder og mænd fortæller om deres erfaringer med krænkelser. Det empiriske ma- teriale supplerer og konkretiserer, på fortrinlig vis, bogens filosofiske og teologiske analyser af fænome- net forsoning.

Leer-Salvesen bog indehol- der interessante refleksioner om relationen mellem forsoning og en række beslægtede fænomener,

såsom tilgivelse og soning. Særligt relationen mellem forsoning og so- ning får en dybdegående gennem- gang. Leer-Salvesen behandler både den kultiske og den retslige soning og redegør for gengældelse og bod som to forskellige soningstyper.

Han diskuterer også spørgsmålet om, hvilke type dommere, der er med til hhv. at befordre og hindre forsoning. I den sammenhæng stil- ler Leer-Salvesen den barmhjertige dommer op som et ideal over for den afskrækkende og den gengæl- dende dommer.

Leer-Salvesens bog har også sine svagheder. Mit vigtigste kri- tikpunkt er, at Leer-Salvesen i hø- jere grad burde have præsenteret og diskuteret sine modstanderes argumenter. Det ville f.eks. have været interessant med en dybdegå- ende diskussion af argumenterne for at gengælde efter krænkelser, for voldelige løsninger samt for at have afskrækkende dommere. Ikke fordi modstandernes argumenter nødvendigvis er gode (det vil jeg ikke tage stilling til her), men fordi de bør tages seriøst, og fordi det kunne have været med til at relief- sætte og styrke Leer-Salvesens ar- gumentation, hvis han i højere grad havde taget modstandernes argu- menter til indtægt.

Forsoning er dog, alt i alt, en glimrende bog, som jeg gerne vil

(3)

1 5 9

A N M E L D E L S E R

2 0 1 2 · N U M M E R 6 3

anbefale til alle, der beskæftiger sig med konflikter og de svære spørgs- mål om forsoning, der rejser sig i forbindelse med konfliktløsning.

J O H A N C H R I S T I A N N O R D

Korsdrager hinsides godt og ondt...

H e i n r i c h D e t e r i n g : D e r A n t i c h r i s t u n d d e r G e -

k r e u z i g t e - F r i e d r i c h N i e t z s c h e s l e t z t e T e x t e , W a l l s t e i n V e r l a g , 2 0 1 0 , 2 3 2 s i d e r , 1 9 . 9 0 € .

Den vidtfavnende og myreflittige germanist Heinrich Detering har begået en lille bog. En lille bog med et omfattende ærinde. Litteraten har sat sig for på litteraturviden- skabelige præmisser at udgrunde den selvbestaltede gudsmorders vej mod forklarelse, kors og guddom- meliggørelse: at afdække den altaf- gørende men ikke desto mindre i reglen upåagtede og negligerede bevægelse i Friedrich Nietzsches sidste tekster; intet mindre end dette har Detering sat sig for.

På bogens første sider formule- rer Detering selv anliggendet som

”Den Weg zu finden, der von dem Satz »Gott ist todt« zu dem Satz

»Gott ist auf der Erde« führte” (s.

10). Altså, en hermeneutisk besin- delse på bevægelsen mellem det

gale menneskes forkyndelse af Guds død i aforisme 125 i Die fröh- liche Wissenschaft og den jubelpro- klamation af Guds genkomst, som (den gale) Nietzsche i januar 1889 nedfælder i brevform og underskri- ver med signaturen ”Der Gekreu- zigte”. Et ret så interssant foreha- vende i en tid, hvor der tales meget om umuligheden af at tilkæmpe sig sådanne kontinuitets- og konsisten- sorienterede læsninger.

I beskæftigelsen med Ni- etzsches senværk er dette brev til Meta von Salis og de øvrige skrivel- ser fra tiden umiddelbart før sam- menbrudet ofte blevet rubriceret i overensstemmelse med ovenstå- ende parentetisk indføjede skuds- mål – som megalomane produkter af en syfilisbefængt hjerne. Heraf den gængse patologiserende be- nævnelse Wahnsinnszettel.

Detering anerkender, at Ni- etzsche rent medicinsk meget vel kan have befundet sig i en tilstand af tiltagende mental forstyrrelse, der givetvis kan have indvirket på hans selvidentifikatoriske eskapa- der, men anerkender ikke, at dette skulle umuliggøre endsige overflø- diggøre en reel hermeneutisk be- sindelse på teksternes udsigelse; i særdeleshed ikke hvis disse udsigel- ser skulle vise sig at stå i et følgerig- tigt forhold til publicerede tekster fra senværket, der – omend kun

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Her er det afgørende, at Beskæftigelses- ministeren ikke uden videre kan tilsidesæt- te kommunalbestyrelsens ret til at beslutte at udlicitere eller lade være. I vores

Der er tale om et konkret lokalt, nationalt og klassemæs- sigt funderet forsvar mod kapitalens flugt fra det lokale, som for at lykkes kræver international solidaritet og fælles

På SDU gjorde vi os det klart, at: ”Der skal [...] udvikles nye kompetencer og læringsformer hos studerende og undervisere” (Syddansk Universitets E-læringsstrategi, p.

En ny situation opstår som konsekvens af første sætning. Derfor

Dette er det omfang, det seksuelle har i barndommen, hvor der kun skelnes vagt eller slet ikke mellem det ekskrementelle og seksuelle, og overalt i

Når "Time out" så holder fotografiet af væren frem, og vi ser, at det forestiller ikke-væren, er det ikke ensbetydende med at teksten har blotlagt litteraturens

En anden side af »Pro memoriets« oprør mod den politik, Frisch selv når det kom til stykket var medansvarlig for – og som han senere for- svarede tappert og godt både før og

I Serbien var demonstrationerne overraskende afdæmpede, selv om nylige meningsmålinger havde vist, at 51 procent af serberne var imod udlevering af Mladic til Haag.. Efter