• Ingen resultater fundet

Har vi lært af Charta 77?

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Har vi lært af Charta 77?"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Hvis vi nu skal være helt ærlige over for os selv, så er det ikke så længe si- den, at selv gode mennesker og re- præsentanter på tinge i praksis gjor- de gældende, at der var to slags menneskerettigheder: I det kommu- nistiske og totalitære Øst- og Central- europa hyldede man de materielle borgerrettigheder. Og i Vest hyldede vi politiske eller såkaldt borgerlige menneskerettigheder – og gode folk gjorde i ramme alvor gældende, at disse rettigheder var parallelle, og hvis (eller ligesom) vi var glade for vores værdier, var øst- og centraleu- ropæerne også glade for deres.

Midt i denne skændige værdirela- tivisme kom Charta 77, som blev markeret og fejret i København sidst i november 2007. Det var et intellek- tuelt dokument – dels et stykke sy- stemkritik, formuleret af hæderkro- nede ranke mennesker i Prag i det daværende Tjekkoslovakiet, dels en påmindelse om, at der kun er én slags menneskerettigheder, fælles for Øst og Vest.

Det er beskæmmende, men sandt, at der netop herhjemme var folk, som tøvede med at støtte Charta77 og de intellektuelle i Prag. Nogle op- fattede det som ‘borgerligt’ overho- vedet at engagere sig i systemkritik-

ken i de totalitære østlande. Det er også sandt, at de fleste af os var tæt på at acceptere, at Europa var delt permanent. Amerikanske ledere, som talte for Sovjetunionens fald, blev i dele af pressen fremstillet som

‘farlige’. Europæiske ledere, som til- svarende talte for ideologisk kon- frontation med Sovjet, blev i vid ud- strækning betragtning som ‘reaktio- nære’. Charta 77 forfægtede det gode og ærlige synspunkt, at men- nesker har menneskerettigheder, og at civile samfund skal have plads til systemkritik.

I sidste ende, dvs. i de totalitære kommunistiske samfunds solned- gang, var det akkurat folk som dem bag Charta 77, der fik Muren til at briste, ikke os. I Dresden demon- strerede systemkritikerne sidst i 80’erne under parolen: “Wir sind das Volk” – det er os, der er folket, ikke regimet bag den såkaldte De- mokratiske folkerepublik.

Vi tvivlede ikke kun på demon- stranternes styrke, men også på de- res kravs hensigtsmæssighed og fore- nelighed med fred. Men det var godt, at det var os i Vesten, der tøve- de, og dem i Øst der troede på de- mokrati og menneskerettigheder.

For de – ikke vi – fik Muren til at

2 udenrigs 4 · 2007

Verdenshavet og Frederiksholms Kanal

Har vi lært af Charta 77?

(2)

brase sammen. I dag ville det være en hån mod tjekker, slovakker, øst- tyskere, bulgarere osv. at hævde, at centraleuropæere skulle have andre, særskilte rettigheder.

Det ville også være en hån mod den vilje, der reelt bragte Charta 77 til sejr, at hævde, at de skulle være en anden slags mennesker med en an- den slags kultur med en anden ad- gang til frihed, demokrati og menne- skerettigheder. Men er det forkert, at vi endnu i dag kan diskutere, om burmesere og hviderussere er klar til frihed og demokrati? Eller om arabe- re og muslimer er modne til det sam- me, altså frihed og demokrati?

Tuneseren Said Ferjani fra den muslimske renæssancebevægelse kommenterede engang den slags med bemærkningen: “Tro ikke, at tortur gør mindre ondt på os”

Han kendte til både censur, forføl- gelse og tortur. Kan der være menne- sker i Hviderusland eller Burma, Sau- di-Arabien eller Tunesien, som har grund til at tvivle på Vestens opfattel- se af deres ret til frihed, retssikker- hed og demokrati? At undertrykkelse skulle gøre mindre ondt på dem?

Ved Charta 77’s jubilæum skylder vi at tage charterets selvsamme vær- dier alvorligt. De er ikke blevet min- dre vigtige, heller ikke mindre på- trængende. I Rusland lader Putin i dag sit uropoliti tage sig af nutidens systemkritikere, som var han tilbage i Sovjetunionens dage. Uropoliti til samme skamfulde formål bliver brugt flittigt i Nordafrika, i Mellem-

østen, I Kina – alle disse steder er der brug for et Charta 77.

Ligesom dengang i Dresden er det næppe os, der i dag skal vælte de lokale magthavere i hverken Rus- land eller Tunesien eller andre ste- der. Ikke Putin, ikke Ben Ali eller nogen af de andre. Men vi kunne jo ofre en tanke på Charta 77 og huske nogle af de blændende mennesker bag det modige dokument. En af dem var Vaclav Havel, dengang sy- stemkritiker i første række, senere sit lands præsident. Andre menne- sker i andre lande kæmper i dag hans og Charta 77’s kamp. De beder os ikke om våben, ikke om dramati- ske sanktioner, ikke om at gøre de- res arbejde. De beder bare om lyd- hørhed og en skvat solidaritet.

Når vi stort set har fået fred i vores verdensdel på tværs af Muren og det Jerntæppe, som skilte frihed fra ufri- hed, demokrati fra diktatur, skyldes det viljen til at insistere på menne- sker som mennesker, og på erken- delsen af, at rigtig fred fordrer åbne grænser, frihed, samarbejde og mod til at lade sin egen hverdag filtre sammen med andres.

Det gjaldt i forholdet til de gamle østlande i Centraleuropa. Det gæl- der i dag i forholdet til Rusland, Hviderusland, Ukraine og til andre nære områder i Nordafrika og Mel- lemøsten. Og det kræver blandt an- det, at vi er klogere end dengang i 1970’erne og 80’erne.

Navigator

3 udenrigs 4 · 2007

Har vi lært af Charta 77?

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ambitionerne for Torvet på den anden ende er ikke til at overse: livet, lysten og den folkelige stemning skal tilbage på Rønne Torv, der til daglig virker menneskeforladt,

Alt skal tilsyneladende have et formål, ikke i betydningen den overordne- de mening med tilværelsen og det at finde ud af, hvad det vil sige at være menneske, men i betydningen

Hvis deltageren ved at der ligger en lønforhøjelse og venter efter gennemførelse af efter- og videreuddannelsesaktiviteter er villigheden til selv at medfinansiere både tid og

Overtagelsen af min svigerfars gård, som havde været planlagt i et stykke tid, blev ikke til noget, men drømmen om egen gård kunne og vil­.. le vi

• en fjernelse er nødvendig for at sikre barnets tarv. Retten til familieliv og princippet om familiens enhed er grundlæggende inden for menneskeretten. Det afspejler også

Et eksempel kunne være det berømte studerekam- mer på Chateau Gaillard i Vannes i Bretagne, også kendt som Ørkenfædrenes Kabinet (”Cabinet des Pè- res du desert”), fordi

Dette begreb betyder dog imidlertid ikke det, som man – hvis det da ellers overhovedet er blevet brugt indtil nu – normalt forstår, nemlig et udsagn om virkeligheden, hvorefter

Paradokset for den litterære kvindeforskning er, at jo swrre kvali- teten, dybden og bredden i analyserne af kvinders historie, liv og tekster er blevet, i jo