• Ingen resultater fundet

Lokalhistoriens Sammenhæng med Danmarks- og Verdenshistorien

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Lokalhistoriens Sammenhæng med Danmarks- og Verdenshistorien"

Copied!
8
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

MED DANMARKS- OG VERD EN SH ISTO R IEN 1)

A f Esbern Jespersen.

V

ed Læ sningen a f lo kalh isto riske Væ rker fa a r m an ofte det Indtryk, at Stedet er et Verona, uden fo r h v ilk e t Verden ik k e gives.«

Indtrykket er A rk iv a r Gunnar Olsens (»Fortid og N utid« X V , 129, 1943), og det satte m ig i Gang med ovennævnte Em ne, idet jeg mener, der er mere at sige om den T in g t il h isto risk interes­

serede — ogsaa blandt » Fortid og Nutid«s Læsere. H v a d h a r man forsøm t? Dette bør m an kunne læse sig til hos R iism ø lle r (A al­

borg, H istorie og Hverdag), som h a r undgaaet »denne M isfor- staaelse«. I hans Bog kan m an se, hvorledes de po litiske Begiven­

heder og store K ulturstrøm ninger h a r paavirket L iv e t i Aalborg, og hvorledes U d viklin g en i A alborg afspejler U d viklin g en i den store Verden.

M en det er næ rliggende fo r os i R in gkøbing Am t at gaa til et Værk, som kom m er os mere ved, Overlæ rer A ldals digre Bog om Holstebro, fo r at se, om dette lader Hardsyssels Hovedstad være et Verona, uden fo r h vilket Verden ik k e gives.

Ogsaa denne Bog er anm eldt a f G unnar Olsen. H an om taler den meget rosende, men finder, at det personalhistoriske Stof fy ld er fo r meget, ja, det hører egentlig slet ik ke hjem m e i en Byhistorie.

Giver m an sig nu til at repetere Bogen, m aa m an indrøm m e, at m an ik ke m ærker meget til det store Sus ude fra den vide

i) Foredrag paa Hist. Samfund for Ringkøbing Amts Aarsmøde.

(2)

Verden, men det skyldes fo rtrin svis den særlige Karakter, som A ld als M ateriale har. M y re flittig t og sam vittighedsfuldt samlede han det sammen gennem 20 Aar. Det er om fattende og stort, men meget siger det os ikke, og kan det ik k e sige os, om den store Verden.

M en noget løber dog a ltid med.

A t en O m tale a f de geologiske F o rh o ld maa b live en D el af det hele Lands, siger næsten sig selv. Det samme gælder saa at sige enhver Sognebogs Om tale a f Geologi og Arkæ ologi. H er m angler Sammenhængen med R igshistorien ik k e — m an fristes tvæ rtim od til at tænke, om der ik k e nu og da kunde spares et P a r Sider paa disse Em ner. Det er da ik k e nødvendigt, at enhver Sognebog giver en Læ rebogsside over vor O ldtidshistorie, h vo r­

im od det er i sin gode Orden, at de O ldtidsm inder, et Sogn har, b liv e r ordentlig om talt.

Ligeledes kan m an spørge, om hele Skolelovgivningen, der jo om fatter hele Landet, nødvendigvis maa repeteres, fo rd i m an v il skrive sit Sogns Skolehistorie. Ganske uafhæ ngig a f dette v il selv den mest afsides B iskole paa H o lm slan d K lit være en lille D el af det samlede danske Skolevæsen, intet Verona, sig selv nok, men en lille Celle i et Sam fund, en Celle, som nu er Genstand for Opmærksomheden.

N aar im id le rtid hverken »Holstebro« eller »Vinding Sogn« paa samme M aade som Aalborg, Ribe, R oskilde eller H ille rø d kan læses som en »Linje« gennem D anm arkshistorien, saa skyldes det ganske sæ rlig den Omstændighed, at de store Begivenheder eller m aaske snarere de Begivenheder, som var knyttet t il den store P o litik , og d erfor er de mest kendte, fan dt Sted fjern t fra vor Egn. A t en Bog om R oskilde eller om H elsingør faar et rigshisto­

risk Præg, er vel en rim elig T ing, ja, det kan fa k tisk ik k e være andet.

M en et Sogn som V in d in g eller V in d ejer ik ke engang Resterne a f en gam m el Herregaard. Saadanne Sogne har ingen synlig H istorie, fø r den prentes paa Pap ir. E n Beskrivelse af en lille Bondeby i V in d eller en Enestegaard i V in d in g kan a ld rig faa det store Sus a f Alm enhistorie over sig som en historisk Fre m stillin g

(3)

a f de Egne, til h v ilk e Konger og fornem A d el var knyttet og øvede deres mer eller m indre m indevæ rdige Bedrifter. — V in d in g har afgivet B iskop Peder M adsen til D anm ark og Sædding Søren K irkeg aard til hele Verden, men disse Sogne blev ik k e deraf Kulturcentre.

D er holdtes i Sommer Aarsm øde i H elsingør fo r »Dansk h isto ­ risk Fæ llesforening«, og Frederiksborg Am ts h istoriske Sam fund stod som Indbyder. E t af M øderne holdtes i Laxm andsalen i K a r­

m eliterklosteret, et andet ved Gurre Slotsruin, andre M øder h o ld ­ tes paa Kronborg. — H vis H isto risk Sam fund fo r R in gkøbing Am t engang skulde indbyde til et saadant Stævne, da m aatte v i ganske afstaa fra at frem vise og om tale slige m inderige Steder, og vi kan ik k e føre Deltagerne hen til historiske Bræ ndpunkter.

V i kan, om v i vil, vise Gæsterne Resterne a f gam le Herregaarde eller den gamle Bondegaard, som nu ligger paa det gamle Sted;

til Bæ km ark f. Eks., Rigens K ansler Christen Thom esen Sehe- steds Fødegaard, og gøre denne gæve M ands K a rriere til H oved­

sagen, eller m an kan gaa til V oldbjerg i Hee Sogn og der finde A nledning til at lade Adelens Fø re r Otto Krags Berøm m else straale over Egnen, selv om hans G aard V oldbjerg ku n spillede en p eriferisk R olle i hans rastløse Tilvæ relse. Og v i kan, hvis vi har Frim odighed dertil, udpege Stedet, hvor Per pyttede ad K o n ­ gen, men vi kom m er ikke Verdens N avle nærmere, end v i er, a f den Grund.

E n S k ild rin g a f vore gamle Klostre, Gudum, Tvis, Stubber, saa- vel som af enhver La n d sb ykirke fører os in d i R igshistorien eller K irkehistorien, m e n ---

Det meste a f Hardsyssel var alle Dage bebygget a f Bønder i Enestegaarde eller Sm aabyer med en gennem Aarhundrede næsten stillestaaende H istorie, og følgelig maa en Beskrivelse a f deres K a ar ogsaa faa et stillestaaende Præg.

M an mærkede gennem en h alv Snes Generationer ingen U d v ik ­ ling, fo r der var ingen. M an var i Gaarden sig selv nok, havde en Følelse af, at Verden udenom kunde undværes. De havde det om trent som N iels D aather i Skelvad yderst i V ind. I bor kønt og fredeligt her i denne id y llisk e D al, sagde jeg til Niels.

(4)

— Ja, svarede han, men v i m æ rker ogsaa ku n til vore Sogne­

fæ ller, naar de v il ha æ Skatter a f os.

N aar m an i en Bondegaard eller en Bondeby følte det saaledes, saa m aa det ik k e undre os, at det ogsaa b liv e r kendelig i vore Sognebøger.

H vad m an skulde bruge, lavede m an selv i Bondegaard og Bondeby. Ja, det er jo sagt saa tit: M an fan dt F lin t eller B jerg­

arter paa M arken og forarbejdede det til Vaaben og Redskaber.

M a n fan dt M yrem alm og smeltede den ved Hjæ lp af Ildebræ ndsel fra den nærmeste Skov. M an byggede sig H jem a f det M ateriale, der fandtes: Tørv, L e r og Træ. M an lavede sig Klæ der af U ld og S kin d fra Faareflokken , ernærede sig af Gaarden eller dog den nærmeste Hjem egns Produkter. M an smedede i egen Smedie, eller m an lod Byens Smed smede paa sin egen »Kost og Kul«. — H v or Jern og K u l kom fra, bekym rede m an sig vist ikke meget om.

M an købte det ik ke sæ rlig langt borte. A f Jern behøvede man fo r Resten ik k e ret meget; m an levede i Træ alderen (H. P. H a n ­ sen) til fo r hundrede A a r siden. Om dette giver gamle S krifter særdeles god Besked. De er optegnet af Skifteforvalteren, H erre­

m andens Befuldm ægtigede.

Og her er v i ved et a f Bondens M øder med det øvrige Samfund.

M a n kunde ik k e dø og blive begravet, uden at Herrem anden kom og kikkede Sagerne efter. M a n var altsaa alligevel ik ke helt sig selv. M an kørte til et Godsom raade med en N aadigherre i Spidsen, og til ham skulde m an ogsaa betale Landgilde. Ja, m an havde det fa k tisk som N iels Daather, der ku n mærkede til Omverdenen, naar den havde B u d efter Penge, Skatter.

Og saa naar Krigens U ly k k e r blev sluppet løs, og Fjendens T ro p p er drog hærgende gennem Landet, fik m an at mærke, at der var en Verden udenfor Verona. Aarsagem e t il K rigen kendte m an ik ke meget til. Sognefolket med Præsten i Spidsen kikkede efter Kom eter og andre Him m eltegn og søgte og fandt tilstræ k­

kelig Sammenhæng. M a n lo d iø vrig t Præsten prædike, som han vilde og kunde, og levede efter gam le nedarvede Sædvaner, hvis O prindelse m an ik k e kendte, og som nok kunde ændre Karakter, uden at m an havde Rede paa, hvorledes det skete. V ild e m an for-

(5)

andre Tingenes Gang, kunde Bønder vel nok faa i Sinde at lave lid t O prør m od de herskende M agter og vendte saa Kræ fterne m od de nærmeste Undertrykkere. M a n maatte jo leve i den T ro , at alle T ing, ogsaa Tiderne, norm alt var stabile. Ikke engang Fo lk eta llet ændrede sig, h vo rfo r ogsaa Hjem m enes A n ta l kunde fo rb live konstant gennem et h alvt Aartusind.

Men naturligvis var Bondens L iv økonom isk, kultu relt, religiøst ikke uden Sammenhæng med større Kredse, end han selv kunde overse, og det samme kan siges om Borgerne i vore smaa K ø b ­ stæder.

Jeg tager nogle Eksem pler fra V in d Sogn, som i 1833 skildres som en a f de vildeste Hedeegne i hele Amtet. Det er en K v a d ra t­

m il stort og m atrikuleredes 1683 med 27 Ejendom m e. I den Bog, som behandler dette Sogns H istorie, indledes et A fsn it om O ld ­ tiden saaledes: F o r tyve T u sin d A a r siden laa Skovbjerg Bakkeø om flydt a f Smeltevandsstrømme fra Isbræen i Nord- og Ø stjy l­

land. V i h ar intet Spor a f Mennesker fra den T id . M en efter Istidens O phør fo r ca. 15 T u sin d A a r siden m aa de snart være indvandret fra Mellem europa. Allerede nu dateres de ældste Sten­

alderfund ca. 10 T u sin d A a r tilbage. Om de ældste Stenalderfolks Fæ rden i V in d har v i dog kun spredte Vidnesbyrd, en Træ pil, nogle M ik ro litte r og Fragm enter a f Kærneøkser.

Det Fo lk , som tog varig Bopæ l i V ind, var det saakaldte E n ­ keltgravsfolk. De kom sydfra og menes at have underlagt sig hele D anm ark. Det skete om kring 2000 A a r f. Kr. Det F o lk , de op- blandedes med, kaldes M eg alitfolket efter de store Grave, Dysser og Jættestuer, h vo ri de begravede deres døde. Om M egalitfolkets K u ltu r er der Vidnesbyrd i V inding, men ik ke i V ind. E n keltgravs­

folket kom fra flin tfa ttig e Egne og havde ringe Fæ rdighed i at arbejde i F lin t. M en de lærte det efterhaanden og blev i D o lk e ­ tiden, ca. 1500 f. Kr., uforlignelige Mestre.« Saaledes orienteret fø l­

ger Beskrivelsen af O ldtiden i det fattige Hedesogn, som engang ik ke var saa foragtet, eftersom der i Sognet er optalt 130 O ld tid s­

høje.

$

»O m kring A a r 400 f. Kr. trængte Jernalderen igennem. D er var paa den T id krigerske F o rv ik lin g e r i Europa. Kelterne trængte

(6)

sig in d im ellem Rom erne og N orden og afbrød H an d elsfo rb in d el­

sen m ellem disse F o lk . Sam tidig blev K lim aet k o ld t og sludfuldt.

T id e n blev fattig, F lin tte k n ik k e n var glemt, Sydens G uld og Bronze ik ke t il at faa. S elvforsyningspolitikken var den eneste m ulige. Saa lærte v i at udvinde Jern a f Myrem alm «. — Ja, saa er v i ogsaa her verdensorienteret og kan gaa paa Jagt efter O ld ­ tidsspor fra denne Periode. G udm und H att fin d e r D igevoldinger og Potteskaar med indvendig H ank, Magen til dem, der er fundet paa Kam schatka, og denne Lo k a lite t er et’ baag æ Laae. Sammen­

hæng paavises undertiden særlig let, hvor m an maa konstruere det hele. M en v i paaviser den altsaa.

Om sider naar en Sognebog frem til 1600-Tallet, hvor talrige D okum enter bærer V idne om Slægtens L iv i Graad og Sang.

»Dette Aarhundrede optages a f C h ristian den Fjerde, Fred e rik den T re d ie og C h ristian den Fem tes Regeringer. V ore K rige var K alm arkrigen, Deltagelse i Trediveaarskrigen, Torstensson-Krigen Svenskekrigene og den Skaanske Krig. E n Fem tedel a f Aarhund- redet laa vi i K rig. Intet Under, at der blev sølle Tider. Skatte­

skruen var uden Ende, og Bøndernes K aar fortvivlede. F ra at være Havenes H erre sank v i ned til at være værgeløse. Tabet a f de skaanske Landsdele blev det endelige Resultat. D anm arkshisto­

rien m elder om lysende B ed rifter a f Kong C h ristian og N iels Juel.

M en Bønderne g ik i utalte Hobe rundt og betlede, mens Peder Schum acher skrev Kongeloven og grundlagde 'Landets C entral­

styre. A andslivet var stivnet i Rettroenhed. Reform ationen kaldtes Læ rdom m ens Forbedring.«

Saaledes indledes dette A fsn it om det 17. Aarhundrede, hvor et Hovedem ne jo iø vrig t maa være Landets M a trik u le rin g i C hristian den Fem tes Dage. De hjem lige F o rh o ld lægges in d i det fælles historiske Plan , saa ingen kan være i T v iv l om, at der er en Verden til uden fo r Bondeby og Bondegaard. Og naar v i frem til 1818, da aflæses Landbrugskrisens F o rlø b og Fø lg er særdeles vel i en Sognebogs Taloplysninger. Ja, m an tør nok sige, at U d v ik ­ lingen ude i den store Verden, fo r saa vidt den naaede til D a n ­ m ark, ogsaa afspejler sig i en Bog om et fattigt Hedesogn.

V i er i vore Dage fu ld t fo rtro lig e med, at v i ku n er smaa Celler i en stor Organism e. Og v i kan i Regelen efterspore mange Aar-

(7)

sager til de Tilstande, hvorunder v i lever. V i ser let Sam men­

hængen m ellem K ulstrejken i A m erika og hjem lige Restriktioner.

V i finder Aarsagen eller dog nogle Aarsager til Vareknaphed og in fla to riske Tendenser. V i fin d er Forbin delse m ellem udenlandsk og indenlandsk Ideologier, m ellem frem m ed og hjem lig P o litik , m ellem Negerm usik og Radiojaz. Yd re K ulturtræ k som Klæ de­

dragt og Kosm etik spredes hurtigt fra H o lly w o o d til Holstebro.

Visse ku ltu relle Ejendom m eligheder fo rb liv e r mere stabile end andre. N atu rforh o ld og M entalitet kan her spille en Rolle. V i finder i Regelen, at hvad enten K ulturspredningen foregaar la n g ­ somt eller hurtigt, saa har det sine bestemte Aarsager. V i kan snart sagt analysere ethvert Kulturtræ ks H erkom st og Vej fra Ophavsm anden til vore egen hjem lige Kreds.

Men som fø r sagt skal vi ik k e regne med, at m an ogsaa kunde dette i gamle Dage, selv om det fo r os gaar let nok — ogsaa at analysere den svundne T id .

V i fin d e r f. Eks. gamle T in g svid n er fra T id en efter Grevens Fejde, h vo ri omtales Render, som har deltaget i Fejden, eller Bønder, som ik ke h ar været med, og derfor kunde beholde deres Gaarde som Selvejere paa samme V ilk a a r som fø r Fejden. — Lokalhistorikerens første Fo rm a a l er n aturligvis at faa konsta­

teret, at en Gaard eller Bebyggelse i det hele taget var til, fo r det gælder om at faa den afhjem let saa tid lig t som m uligt. M en der­

næst fanges Interessen a f Sammenhængen m ellem Gaardens Skæbne og den store P o litik . Bønderne havde kæmpet og tabt.

Den Sag er k la r nok.

M en saa fulgte en lang Fredsperiode med jævn Velstand, der ogsaa kom Bønderne tilgode, in d til det hele sattes over Styr i C hristian den Fjerdes Dage. Saavel Opgangen som den katastro­

fale Nedgang skyldtes Aarsager uden fo r G aard og Bondeby. Og især Krigene, Dele a f store europæiske Opgør, kunde Bønderne vel nok konstatere som Aarsager. Lo k a lh isto rie n overser dem ih vertfald ikke. M en V irkn in gern e i V in d in g -V in d eller andre Sogne derom kring fandt naturligvis ik k e paa samme M aade Plads i D anm arkshistorien som Stormen paa København eller Slaget i Køge Bugt. F o r saa vidt m an ved D anm arks H isto rie mest tænker paa Kongerne og deres Kredse, kan m an jo da ik k e lade Lo kal-

3

(8)

historien b live D anm arks, hvor Kongerne a ld rig kom. M en de verdenshistoriske D ønninger naaede den fjerneste Bondegaard.

Og der b liv e r god Sammenhæng m ellem den Begivenhed i Prag, hvor i 1618 nogle kejserlige Raader b liv e r sm idt ud af et Slots­

vindue — en Begivenhed, der udløste 30 A ars-K rigen og ruinerede T y sk la n d —- og K irken s Bonde i Pogager, som 1629, drevet fra H us og Hjem , gik om kring og betlede. Saa kan man da ogsaa i vor Bondehistorie, saaledes som den kan skrives paa G rundlag a f de gam le Papirer, som findes paa vore A rkiver, aflæse de store Verdensbegivenheder. Og naar v i frem til vor nyeste Bondehisto­

rie og tager et Slægtleds M ejeriregnskaber frem i skem atisk O ver­

sigt, da læser m an derudaf om U d viklin g , Stagnation, G ullasch og Krise, p a ra lle lt med Tilstandene i det øvrige Land, ja med store Dele a f den øvrige Verden.

H isto risk Sam fund fo r R in gkøbing Am t har nu udsendt 40 B in d a f »Hardsyssels Aarbøger«. B rin ger disse mange B in d ogsaa Bud om Sammenhæng m ellem vor Hjem stavn og den øvrige Verden?

Ja, hvor det er m uligt. E n h ver A fh a n d lin g og ethvert Em ne er n atu rligvis ik k e lige godt egnet dertil. M en maa jeg ik k e bede Dem om at k ik k e lid t i det første og det sidste B in d og f. Eks.

læse P. Severinsens A rtik e l »Hardsyssel« og H. C. Hansens A f­

h an d lin g om Altertavlen i Borbjerg K irke, saa v il De se, at der aabnes store Perspektiver ud i den vide Verden. M an maa følge Pastor Severinsen en T u r t il A n k y ra (Ankara) og tilbage igen, og Læ rer Hansen farter E u ro p a rundt og dykker dybt ned i H isto ­ riens Sagn- og Legendeverden fo r at konstatere, hvad Sammen­

hæng der maatte være m ellem den kristne K irkes fælles K u ltu r­

træk og de Spor, som disse har sat sig i Borbjerg K irke.

V i ved saare vel, at Verden stræ kker sig langt fo rb i Præstens M ark. M en vor Hovedopgave v il a ltid være at fin d e og belyse de mange Enkeltheder i vor egen Hjem stavns U d viklin g , og skulde det ikke a ltid være m uligt at se dem som Dele a f en større Sam­

menhæng, saa kan de vist endda gøre tilstræ kkelig Nytte ved at vække og nære Hjem stavnskæ rligheden og Ansvarsbevidstheden overfor H istoriens Sammenhæng i Bredden og i Dybden, i T id og Rum , idet v i læ rer at se os selv og vor T id som et Led i Kæden, der ik k e maa briste.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Størst kendskab er der blandt kommuner, der har svaret i forhold til daginstitutionsområdet, idet 94% af disse kommuner svarer, at de kender rejseholdet, mens 49% af kommunerne,

Selv om ens krop måske ikke umiddelbart reagerer på det, bør man ikke ude- lukkende basere sin kost på glutenfri hvedestivelse, men også benytte produkter, som er naturligt fri for

PV-celle effektiviteter, beregnede glastemperaturer for PV-glasset samt beregnet korrigeret reflektans under hensyntagen til PV-modulernes temperatur, når PV- glasset sidder i

Næsten halvdelen af klubberne tilbyder sodavand og saftevand dagligt, og godt halvdelen af klubberne lever dermed op til retningslinierne, der siger, at søde drikkevarer bør

I denne artikel præsenteres befolkningens størrelse og udvikling på de 27 danske småøer samt på de mellemstore danske øer. Endvidere ses på tilgængeligheden i form af

Vi har i rapporten belyst begge problematikker. Først gennem den gennemførte survey-undersøgelse i de danske ministerier, dernæst ved at kigge nærmere på det

Lokalhistoriens sammenhæng med Danmarks- og verdenshistorien, 17,27.. Lokalhistorisk forskning