09/26/2022 side 1
”Typisk har folk masser af indsigt og ingen fantasi… eller også har de uhyggelig megen fantasi, men ingen indsigt. Innovationskraft kræver begge dele samtidig.”
Verner Sand, Direktør,
Forebyggelsesfonden
Innovation
Definition:
• Udviklingen, realiseringen og spredningen af nye kreative ideer - ideer der omsættes til
handling, der skaber
værdi for andre end
én selv
09/26/2022 side 3
Metode
Mindset
Værktøjer
Mål I projekter
Formålet: Hvorfor gør vi det her? (baggrund) Leverancer og mål: Hvad skal konkret leveres?
Succeskriterier: Hvad er den ønskede (langsigtede) effekt?
Acceptkriterier: Hvad er den aftalte kvalitet?
Smarte Mål
SMARTE – Mål:
• Specifikke
• Målbare (Motiverende)
• Accepterede
• Realistiske
• Tidsbestemte
Projektplanlægningens dilemma
Kilde: Projektledelse i løst koblede systemer ; Søren Christensen og Kristian Kreiner
Trin 3: hvad ønsker de?
8
4R
1. Retning: visioner, værdier, prioriteter og mål for projektet, som de kobler sig til de overordnede mål for organisationen.
2. Relationer: Interne relationer - roller og samspil (Hvordan samarbejder vi for at løse vores
opgaver bedst?) Eksterne relationer - samarbejdspartnere, andre projekter/enheder i organisationen, relationer til interessenter, leder, projektleder, etc.
3. Rammer: Tidsplaner, organisationsstrukturer (hvem skal vi arbejde sammen, med/hvem må vi ikke arbejde sammen med), krav til opgaveløsning, økonomi etc.
4. Råderum: Projektdeltagernes beslutningsmuligheder inden for de rammer, der udgør banen.
Beslutningsprocesser i projektet, rutiner ift. opgaveløsning, planlægning, udvikling etc.
Fra Univers til multivers
9
Ethvert system handler perfekt i henhold til de forståelser og logikker det har.
(Maturana, 1992)
Nej!
Barrierer for kreativt arbejde:
• Frygten for det ikke vil virke
• Frygten for at træffe forkerte valg
• Frygten for at lave fejl
• Frygten for at virke dum
• Frygten for at miste kontrollen
• Frygten får os til at vælge det sikre ”nej”
• Eller det afvisende ”ja men”
11
Vi kan ikke vide, hvordan den anden hører, det vi siger
Konflikter skabes i sproget.
En siger noget, der tolkes af en anden.
Man holder fast på sit
verdenskort, bliver ved med at forsøge at gøre det tydeligere for den anden eller de andre. Jo mere man beskriver det man selv ser, jo mere holder man fast på at det er sandheden.
Det samme gør den anden.
Konflikter og verdenskort
09/26/2022 side 13
Ledelse, samarbejde og udvikling
Michael Bjørn
Forandringsprocessen i otte trin
1. Etablering af en oplevelse af nødvendighed 2. Skab en koalition for forandringen
3. Formulér en vision og en strategi 4. Kommunikér forandringsvisionen 5. Styrk medarbejdernes kompetencer 6. Synliggør kortsigtede resultater
7. Konsolider resultaterne af forandringen og produktion 8. Forandringen skal forankres i organisationskulturen
John P Kotter, I spidsen for forandringer
Peter Asschenfeldts Nye Forlag, Kbh. 1999.
Trin 1 Trin 2 Trin 3 Trin 4 Trin 5 Formål
Hvad er formålet med dette trin?
Tiltag
Hvilke aktiviteter skal der foregå?
Tidsmæssige ressourcer Hvor meget tid skal vi bruge?
Arbejdskraf Hvem deltager i aktiviteter?
Finansielle ressourcer Hvad er vores behov for økonomiske midler?
Datoer
Hvornår skal de enkelte trin være udført?
Implementeringsplan
En hensigtsmæssig implementering, hvor løsningen både indarbejdes i organisationen, i forhold til stakeholders,
brugere og eventuelle leverandører, kræver en stærk plan og den rette involvering fra de rigtige parter.
09/26/2022 side 16
Strategisk planlægning Strategisk innovation
Analytisk Kreativ
Fokuseret på nøgletal Fokuseret på nye erkendelser
Fokuseret på sig selv (inside - out) Omverdensfokuseret (outside – in)
Logisk lineær Iterativ og heuristisk
Strategi for i dag forecastet til i
morgen Strategi for i morgen backcastet til i
dag
Udvid nuværende forretningsmodel Alternative forretningsmodeller Skab mere værdi for nuværende
brugere Skab værdi for nye brugere
Antager, at fremtiden ligner nutiden Antager, at fremtiden er dynamisk Følger regler og traditioner Bryder regler
Konturer af en innovationsstrategi, Bason
09/26/2022 side 17
Første generation Anden generation
Fysisk center for kreativitet Innovationsressourcer som en del af forretningsenhederne
Fokus på idékreation Fokus på forretningsstrategi og værdiskabelse
Medarbejderorienteret Brugerorienteret
Ildsjæl som drivkraft Teamorganiseret innovationskultur Træning og facilitering Coaching og involvering af projektteam Individuelle og monetære belønninger Anerkendelse af team
Individuelle processer og smågrupper Teambaseret
Kreativitetsværktøjer Værktøjer kan skaleres til hele organisationen
Ledelse passivt støttende Ledelse aktivt involveret
To generationer af innovationsenheder, Bason
Den ræsonante arbejdsplads
Michael Bjørn
Perspektiver på ledelse af forandring
• Forandringsprocessen indeholder mange historier
• Forandringsprocessen foregår på flere planer
• Forandringsprocessen er eksperimentel med mulighed for læring
• Forandringsprocessen er en irreversibel proces
• Forandringsprocessen er et socialt drama
Steen Hildebrandt og Søren Brandi, Ledelse af forandring
09/26/2022 side 19
In 1985, John C. Maxwell founded The INJOY Group, a
collection of three distinct companies that employ 200 people
and provide resources and services that help people reach
their personal and leadership potential
• Projekt VIP fokuserer på at etablere tværgående og forpligtende viden- og innovationspartnerskaber (VIP) mellem private virksomheder, offentlige
institutioner og erhvervs- og professionshøjskolerne i Region Syddanmark.
• Hensigten er at disse viden- og
innovationspartnerskaber skal bidrage til udviklingen af nye produkter og koncepter indenfor området velfærdsteknologi.
Triple helix er et begreb, der betegner det dialogbaserede samarbejde mellem samfund, forskning og industri.
• I samarbejdet skal det politiske
system bidrage med at vise en retning, skabe markeder og starte programmer.
• Forskningsinstitutionerne skal skabe forskningsplatforme og etablere samarbejdsprojekter.
• Og industrien skal bidrage
med markedsviden, medfinansiering og gå ind i samarbejdsprojekter.
• I den grafiske fremstilling af triple helix modellen kan man ikke se, hvem der kommer først, for det er en samtidig proces, hvor det, den ene part gør, påvirker de andre parters adfærd og resultater. – iterativ proces
• En triple helix indsats skaber nye arbejdspladser.
Viden- og Innovationspartnerskab - formål
Videregående uddannelser
Privat virksomhed Offentlig
virksomhed
Uddannelse af undervisere
•Tidspunkt: 2 forløb, det første er forårssemestret 2012
•Indhold: Udvikling af koncept action learning med inddragelse af expertgruppe
•Rekruttering af deltagere
•Gennemførelse af 2 forløb for 9 undervisere på hver af de 5 uddannelsesinstitutionelle partnere
•Finansiering: Hver af de fem uddannelsesinstitutioner deltager med 9 undervisere i hvert forløb, i alt 18 undervisere. Hvert forløb varer 2x1 uge. Projektet finansierer forløbene, timer til deltagelse er egenfinansiering
Innovationsforløb Studerende
•Tidspunkt: 3 forløb, det første er efterårssemestret 2012
•Indhold: halvårlige innovationsforløb med i alt 240 studerende. Undervisere er undervisere, som har gennemgået action learning uddannelsesforløb
•Undervisning, vejledning og projektudvikling inden for
•velfærdsteknologisk markedsudvikling
•proces-, service og produktinnovation med fokus på velfærdsteknologi
•Praktikvejledning – både fra virksomheder (offentlige og private) og undervisere på uddannelsesinstitutionerne
•Finansiering: Hver institution skal levere 14 studerende pr. forløb, i alt 42 studerende. Hver studerende deltager i 3 heldags innovationsforløb og 2 heldags inno-events. Herudover tilbydes de specielle innovationspraktikforløb.
•Herudover skal uddannelsesinstitutionen tilbyde vejledning i forbindelse med praktikken
Innovationsforløb offentlige og private
•Tidspunkt: 3 forløb, det første er efterårssemestret 2012
•Indhold: halvårlige innovationsforløb for min. 50 private virksomheder deltager i 3 x 3 innovationsforløb
•Min. 15 offentlige leverandører af velfærdsservice deltager i 3 x 3
•Forløbene foregår parallelt med forløbene med de studerende med fælles innovationsevents etc.
•Finansiering: Kommunale deltagere skal minimum stille med 2 personer af hver 38 timer fordelt på tre heldags innovationsforløb og 2 heldags innoevents + udbyde praktik for studerende (kan være allerede etablerede praktikforløb)
•Hver virksomhedsdeltager skal deltage i 38 timer fordelt på tre heldags innovationsforløb og 2 heldags innoevents samt bidrage med 10 timers vejledning til studerende + udbyde praktik for studerende (kan være allerede etablerede praktikforløb)
Viden- og innovationspartner-
skaber
•Tidspunkt: 3 forløb, det første er forårssemestret 2013
•Indhold: 10 viden- og innovationspartnerskaber med involvering fra 15 – 20 virksomheder og 10 – 15 offentlige leverandører af velfærdsservice.
•Udviklingsmøder med præcisering af projektportefølje og inddragelse af studerende,
•Praktik- og projektforløb
•Innovationscamps til udvikling af produkt- og serviceideer indenfor partnerskabet
•Internationalisering
•Finansiering: Udviklergruppe med 2 personer pr uddannelsesinstitution - 500 timer/institution
Et innovationsforløb
Hvor skal vi hen?
• http://
www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0
aPyw
Innova´ nu for noget?
• Innovation er at se muligheder OG være i stand til at føre dem ud i livet på en værdiskabende måde. (Lotte Darsø)
Innovationskompetence:
• At skabe innovation ved at navigere i samspil med andre i komplekse sammenhænge
• At udfordre eksisterende og indforstået viden, åbne sprækker for ny viden
• At udforske det uudforskede (hos jer selv, hinanden og
samarbejdspartnere).
Farvel til innovationshelten
Samarbejde mellem forskellige typer aktører:
• Skaber de nødvendige forstyrrelser
• Fremmer vidensdeling
• Samler ressourcer
• Forskellige fagligheder, organisationer, sektorer, aktørtyper
• Samskabende processer: co creation
• Idéudvikling
• Data, helhed og analogi
• Analyse
• Kritisk vurdering
• Voksende mindset
• Mindfulness
• Udførelse
• Resultat
• Diffusion
Handling Mindset
Indsigt Vurdering
Innovationens faser
Kjeld Fredens, Innovation og ledelse, Hjernen
som medspiller, Academica 2009
MINDSET:
Holistisk?
Brugerdrevet?
Fremtidsfokuseret?
Multidisciplinært?
PRÆMISSER:
Ambitionsniveau?
Juridiske forudsætninger?
Finansiering?
Målsætninger?
Ledelsesopbakning?
Politisk dagsorden?
Organisering?
- Projektledelse
- Projektgruppe
- Stakeholders
- Styregruppe
- Samarbejde
09/26/2022 side 30
Innovationsdiagnose Kapacitetskort-
lægning Gabsanalyse Innovations-
strategi
Konturer af en innovationsproces, Bason
Innovations-kilde Strategisk model Fornyelsesgrad Innovationsrum Værdiskabelse
Hvad er innovationsbehovet?
Afdækkes ved workshop, interviews eller lignende, som analyseres
Innovationspotentialer og – begrænsninger i
organisationen. Kan den kultur, der er fremherskende, gennemføre forandringen. Kan brugerne bidrage til
innovationen
Hvad er gabet mellem det vi vil, og vores nuværende kapacitet
Opgaveløsning
Udviklingsstrategi
Inddragelse af brugere
Strategisk planlægning Strategisk innovation
Analytisk Kreativ
Fokuseret på nøgletal Fokuseret på nye erkendelser
Fokuseret på sig selv (inside - out) Omverdensfokuseret (outside – in)
Logisk lineær Iterativ og heuristisk
Strategi for i dag forecastet til i
morgen Strategi for i morgen backcastet til i
dag
Udvid nuværende forretningsmodel Alternative forretningsmodeller Skab mere værdi for nuværende
brugere Skab værdi for nye brugere
Antager, at fremtiden ligner nutiden Antager, at fremtiden er dynamisk Følger regler og traditioner Bryder regler
Konturer af en innovationsstrategi, Bason
DIN Modellen
Wayne Gretzky´s father Walter always told his son:
”Skate where the puck is going … not where it has been”
Wayne Gretzky er en canadisk professionel ishockeyspiller, som har fået betegnelsen
”The greatest
player of all
time”
Innovationsrum for hele projektet.
• Sikre at I udvikler en løsning, der rent faktisk svarer på den rigtige problemstilling.
• Er det identificerede problem det rigtige problem?
Front end-fasen består af tre aktiviteter:
• via research
at finde og systematisere viden om jeres pr oblemområde.
• gennem analyse
at filtrere, omforme og modellere den data, I har indhentet.
• brug af redskaber
til bl.a. at idégenerere, visualisere og opstille et eller flere mulige løsningsforslag allerede tidl igt i udviklingsforløbet.
Hvad er egentlig jeres
problem?
I befinder jer nu foran et vigtigt nåleøje, som vi kalder den første GATE. Nu skal I vurdere og behandle kvaliteten af det, som I indtil nu er kommet frem til.
1. Fortsæt?
2. Stop midlertidigt?
3) Drop?
I denne fase bearbejder I de resultater, som I har fra Innovationsrum met og Front end. På den baggrund skal I udvikle 2-3 koncepter; altså opstille mulige løsninger
I befinder jer nu foran jeres andet nåleøje, nemlig GATE 2. Nu skal I igen vurdere, behandle og justere
kvaliteten af det, som I indtil nu er kommet frem til.
1. Fortsæt?
2. Stop midlertidigt?
3) Drop?
I tæt samarbejde med private virksomheder skal I nu:
- udarbejde en udførlig plan for den nye service eller det nye produkt - forme et konkret design - udarbejde en plan for involvering af andre afdelinger, brugere og superbrugere - teste den nye service eller det nye produkt
Det skulle på nuværende tidspunkt gerne være klart, at projektet skal fortsætte mod den endelige
implementering.
Alligevel er det afgørende, at I stopper op og vurderer projektet, rammerne omkring det og eventuelle faldgruber i forhold til
implementeringen
Implementeringsfasen er en utrolig vigtig fase. Det er her, mange gode projekter
strander.
Det er nu, I skal sikre jer:
at den nye løsning vinder indpas hos brugerne
at brugerne rent faktisk oplever en forbedring fra tidligere løsninger og til nu at I får trænet eventuelle superbrugere og medarbejdere i forhold til deres nye roller (gennem brochurer, undervisningsmaterial er, workshops osv
I befinder jer nu foran den sidste GATE. Nu skal I vurdere, behandle og justere løsningen og
bedømme, om den kan udrulles.
GATE 4 er også fasen, hvor I kan få en foreløbig evaluering af projektet, herunder den samlede
innovationsproces, og hvorvidt løsningen lever op til de målsætninger og effektmål, som I formulerede fra starten
Videndeling, samarbejde og synergi mellem institutioner er ofte en mangelvare ved innovationsprojekter, særligt i det
offentlige. Det er den fase, I nu skal i gang med
Innovationsrum for hele projektet.
• Sikre at I udvikler en løsning, der rent faktisk svarer på den rigtige problemstilling.
• Er det identificerede problem det rigtige problem?
Front end-fasen består af tre aktiviteter:
• via research
at finde og systematisere viden om jeres pr oblemområde.
• gennem analyse
at filtrere, omforme og modellere den data, I har indhentet.
• brug af redskaber
til bl.a. at idégenerere, visualisere og opstille et eller flere mulige løsningsforslag allerede tidl igt i udviklingsforløbet.
Hvad er egentlig jeres
problem?
PROJEKT LEVERANCER
IDÉ/INITIATIV
VISION
FREMTIDS-BILLEDE
GEVINST KORT/PROFILER
KAPACITETS-OPBYGNING
GEVINSTER REALISERET