B
ACHELORP
ROJEKTM
AJ2015
E N FILM SIGER MERE END TUSIND ORD
ÌL>V iÀ«ÀiÌwi %CURGTQI5QƂG
iÌÃÌÞÀ}ëiÀëiÌÛ
iVi>ÀÃÛ iÃiÈÎänäΣä
>i>Ã}>>À`ÈÎänäΣ{
>ÀÌ >>À>iÃiÈÎänäÎäÎ
ÌiÀÛii`iÀ\čiiÌÌi,>ÃÕÃÃi
ÃÌiÀÛii`iÀ\ > ÀÃÌiÃi
À`i`iÀÕ``>iÃi
*ÀviÃÃÃ ©ÃiiÌÀ«
čÃ>}\£äÈ°ÎÇ
»iÌÌi«ÀiÌiÃi«>ÀiÀiÀiÌÌiÌiiÀiÌiÀiÌ>v
RESUME
Bachelorprojektet har, med et hermeneutisk og socialkonstruktivistisk udgangspunkt, undersøgt,
ϐ ϔ skildrer en fødsel og hvordan billedet af en fødsel bliver styret
¤ ϐ ÞǤ Þ
dramaturgisk analyse af ϔ og herefter belyses resultaterne i et governmentality-‐
Ǥ ǡ ϐ
ÞǤ ϐ
Þǡ §Ǥ
I "-",/ -
£°ä*," -/
1.1 PROBLEMFORMULERING 1.2 BEGREBSAFKLARING
Ó°ä/"
2.1 VIDENSKABSTEORETISKE OVERVEJELSER 2.1.1 Humanvidenskaben
2.1.2 Hermeneutik 2.1.3 Forforståelser
2.1.4 Socialkonstruktivisme 2.2 SØGESTRATEGI
2.3 PRÆSENTATION AF EMPIRI 2.3.1 Casper og Sofie
2.3.2 Rapport om udarbejdelsen af Casper og Sofie 2.4 PRÆSENTATION AF TEORI
2.4.1 Dramaturgisk analyse 2.4.2 Governmentality
ΰäč č9-
3.1 DRAMATURGISK ANALYSE 3.1.1 Lyd
3.1.2 Lys 3.1.3 Rum 3.1.4 Bevægelse 3.1.5 Karaktér 3.1.6 Tid
3.1.7 Postproduktion
3.2 PRAKSISREGIME-ANALYSE 3.2.1 Problematisering
3.2.2 At undersøge styringens synlighedsfelter
3.2.3 At sætte fokus på styringens tekniske aspekter, techne
3.2.4 At anskue styring som en gennemtænkt rationel aktivitet, episteme:
3.3.5 At undersøge skabelsen af identiteter
{°ä-1--"
4.1 DISKUSSION AF RESULTATER
4.2 DISKUSSION AF FORFORSTÅELSENS IND FLYDELSE 4.3 METODEKRITIK
4.3.1 Diskussion af empiri 4.3.2 Diskussion af teori 4.3.3 Diskussion af metode
x°ä" 1-"
È°ä//,č/1,-/
£
4 5È
6 67 89 910 1111 1212 14£È
16 1719 2022 2324 2527 2727 293133
Îx
35 3940 4041 42{{
{È
1.0 P ROBLEMSTILLING
ϐ ȋ Ǥǡ ʹͲͲͶǣʹͳͶȌǤ
ϐ¤ǡǡ
§ȋǣʹͳ͵ȌȂ§¤Þ¤Ǥ
Ǥǡ ǡ formidlingen, som er gået fra at være objektiv beskrivende journalistik, til en mere manipulerende
§ ȋǣʹͳʹǦʹͳ͵ȌǤ Virtuelle medier giver et udsnit af virkeligheden, og kan bestemme, hvad der indholdsmæssigt skal kommunikeres, hvordan det kommunikeres, og påvirker hvad vi oplever som normalt i
ȋǤȌǤ ǡ
Ǥǡǡ
¤ÞǤ
¤ǤǤÞ¤ʹͳǤ
¤ȋ¤ǡ ͳͻͻȌǤ ǡ
¤ǡ ¤ ÞȋǤȌǤ Þ
den anden den ȋǤȌǤ¤ȋͳͻͻȌ¤ǡ
Þ § Ǥ
ǡ ϐ ¤
Ǥ¤¤¤§
ÞǡǡǤ §ǡ
Þȋǡ ʹͲͳ͵ǣͳͶȌǤ Þ
¤ǡ¤ÞǤ
§ ȋ
Ƭ ǡ ʹͲͳ͵ǣͶʹͶȌǤ ǡ ǡ
Þ ȋǣͶʹͷȌǤ Þ
og deraf vores viden om graviditet, fødsel og barsel, kan vi anses, som værende en del af det
ǡǤ
spændingsfelt mellem eksperten og modtageren, som i vores tilfælde er jordemoderen og de gravide
ȋǣȌǤǡÞ
§ ǡ ϐ Þ
§¤ǤǤ
Når jordemoderen varetager fødselsforberedelsen på de offentlige sygehuse, arbejder hun som
§ Ǥ ¤ ǡ ǡ
Þ til, at hun skal være bevidst om at kunne opfattes som et
ȋǤǣȌǤ ǡ
ȋǤȌǡ
Ǥ ϐ ȋͳͻʹǦͳͻͺͶȌ , Þ
ǡ§ȋʹͲͳ͵ǣ͵͵ͷǦ͵͵ȌǤ
Þ ȋǤȌǤ
§ ȋ Ǥǡ ʹͲͲǣʹȌǤ ϐ de situationer, hvor vi bruger vores viden og vores autoritet til at bestemme en dagsorden og et
ÞǤ¤ǡ
ǡÞǤǡ
jordemoderen udvælger indhold til fødselsforberedelsen i forhold til hvilke budskaber hun styrer
Ǥ
I ¤ȏǤǤǤȐ står blandt andet beskrevet, at jordemoderen
§¤§ÞȋǤǣȌǤ
§ ǣ dz ¤ Þ
Þǡ ¤ Ȃ ǡ Ǥ
±dzȋǡ ʹͲͳ͵ǣͳͶȌǤ
Þ ÞǤ
praktik, kun stiftet bekendtskab med fødselsforberedelsen på offentlige sygehuse, hvorfor denne
ǤEtiske retningslinjer for jordemødre påpeger, at kvinden bør gives mulighed for at tilegne sig realistiske forventninger til graviditetens og fødslens
Þ §ȋǤǣȌǤ § Þ
ʹͲͳͶǡʹͶΨÞ
Þͳ͵Ψ
ȋǤȌǤǡ
ÞǤǡ
forholdene for fødselsforberedelsen varierer fra hospital til hospital, mens indholdet er vejledt af
Ǥ¤¤ǡ
ͶǡÞȋǡʹͲͳ͵ǣͳͶȌǤ
¤ ǡ ¤ §Ǧ Þ ¤
det pågældende hospital, og i kraft af sit selvstændige virksomhedsområde, mulighed for selv at
§ ÞǤ
ǡ Þ
, hvilket henviser til at gravide er meget påvirkelige og modtagelige for information og
ȋǡʹͲͲͲȌǤÞÞ
ǡ ȋǣʹͳȌǤ
ǡ¤ȋǣͺͲȌǤ
således med fordel gøre sig didaktiske overvejelser forud for fødselsforberedelsesundervisningen,
§§ÞǤ
ʹͲͳͲ ¤ ȋȌǡ
§ Þǣ Ǥ ǡ
gruppen som havde modtaget -‐fødselsforberedelsen, gav færre indlæggelser
ȋ Ǥǡ ʹͲͳͲȌǤ Þ
ϐ Þ ǡ Þ
͵Ǧ Ǥ
fødselsforberedelse, herunder undervisning og diskussion af fødselsprocessen, partners rolle,
¤ǡÞǡÞϐÞȋǤȌǤ
ǣϔȋǤȌǤ-studiet er det ikke
§ϐǡ
Þ Þȋ Ǥǡ ʹͲͳͲȌǤ
ÞÞǣÞ, hvis’ indhold ligner ȋǤ
ȌǤϐϔ også i Þ under modulet omhandlende
ÞȋǤȌǤ Þ Þ ¤
af ÞǡȋǡǤ¤ǤȌǡÞ
ϐ.
¤ ǡ § § ǡ
ϐϔÞǤϐ
ǡϐ§ÞǤ
ǡǡǤ
ȋ§ǡǤ¤ǤȌǤ§
¤ǡϐÞϔǤ
ÞǡÞÞϐ
er væsentlige, ved anvendelsen af Ƭϔ¤ϐÞǤ
¤Þǣ
1.1 PROBLEMFORMULERING
ÛÀ`>Ã`ÀiÀwi>ëiÀ}-wiiv©`Ãi¶"} ÛÀ`>LÛiÀLi`iÌ
>viv©`ÃiÃÌÞÀiÌFÀÀ`i`iÀi>Ûi`iÀwiÌv©`ÃiÃvÀLiÀi`iÃi¶
1.2 BEGREBSAFKLARING
Þ ϔ Ǥ ϔǡ
ϔϔǤ
ǣ ǡ Þ
ȀǤ indeholder både at vise noget, et redegørende element,
ǡȀǤǡ
ϐ¤§ǡ§Ǥ
ǡ¤Ǥ¤¤ i dette
Ǥ
ǣϐǡ¤Ǧǡǡ atǣ
dz§ǤÞ
ǡ
Þ§ÞǡǤ
Þ¤ ϔǡ¤
ǡdzȋǡʹͲͲǣͶͶȌǤ
Þϔ ϔǣ Når vi anvender ϔ som vores empiri, er
ǡϐ§ÞǤ
¤ § ϐ Ǥ Þϐǡǡ§§ϔ eller ϔ.
2.0 M ETODE
Þ §
ǤÞǡ
ǡ¤Ǥ
Þ § Ǥ §
ǡ
2.1 VIDENSKABSTEORETISKE OVERVEJELSER
2.1.1 Humanvidenskaben
Þ ¤ ¤ ¤
ǡ§ǡǡÞǡȋǡʹͲͲǣͻ͵ǦͻͷȌǤ Med et humanistisk menneskesyn ses mennesket altså som et subjekt med tanker og følelser,
ȋǤȌǤ§¤ǡ
ǡϐϔ og bevæger sig således, i tråd med
Ǥ § Ǧ¤
§ ¤§ȋǡʹͲͲǣͻ͵Ǧ ͻͶǢͻͺȌǤ ǡ ϐ
ϔ udgør genstanden, hvor vi forsøger at opnå en forståelse af sammenhængen
Ǥǡ hvor subjektet og nuanceringen har en central plads og der forsøges at blive gjort op med de
Þǡ§ȋǣͻͷȌǤ¤ǡ
ϐÞÞ¤
ȋǣͻͶǦͻͺȌǤÞ Þ
Þ§ǡϐ
Ǥ
2.1.2 Hermeneutik
§¤
¤ȋǡʹͲͲǣͻͷǦͻȌǤÞ¤¤ϔ, samt ny viden
§Þǡϐ
Ǥ§
menneskets natur som et fortolkende væsen, der oplever og erkender verdenen forskelligt, idet vi har
¤ȋǡʹͲͳͲǣͳͶǢͳͷͳȌǤϐ
ǡ¤ȋǡʹͲͲǣͻͷǦ ͻȌǤ § ¤ǡ ¤
¤ȋǤȌǤ ¤¤ȋǤȌǤ
er vores erfaringshorisont og horisonten er det, som alting bliver fortolket ud fra, når disse erfaringer
ǡ¤ȋǣͻȌǤ
ǡÞǢÞ¤Ǥ
¤ϐ¤ǡ
ȋǤȌǤǡÞ¤ǡ
ϐ¤ȋƬǡʹͲͳ͵ǣ͵ͳͻȌǤ
afsnittet ǤͷǤ ¤, bestræber vi os på at eksplicitere vores egne forforståelser i henhold til
Ǥ, gennem analysen, give os nye delforståelser af emnet
ǡ¤Ǥ
hermeneutiske cirkel, som beskriver at man kun kan forstå noget, på baggrund af det man allerede
¤ȋǡʹͲͲǣͻǦͻͺȌǤ¤¤
ϐǡ¤¤¤Ǥ
2.1.3 Forforståelser
§ǡϐǡ¤Ǥ Birkler beskriver, at forskeren, ud fra en hermeneutisk synsvinkel, har en forforståelse og dertil
ǡȋʹͲͲǣͻȌǤ
Ǧϐ§¤§¤¤ȋǤȌ
beskrevet opstår der således et cirkulært forhold mellem helhedsforståelse og delforståelse, altså
ȋǣͻǦͻͺȌǤ
ÞϐÞǡ
ÞÞÞǤ
ligger til grund for vores forståelse af, hvordan ϔ anvendes til fødselsforberedelse og
Þ ¤ǣ¤ Þ ϐǡ
Þ Ǥ ¤ǡ
ǡÞǤ
Ǥ
ϐǡǡ
§Ǥ ϐ
Þǡ ÞǤ
§¤ǡÞÞ¤Þ¤Ǥ Vi antager,
ϐ§ǡÞ§
ÞÞǤ¤ͳǤ
ϐÞǡÞ
Ǥϐϐ,ϐ
¤¤ÞǤ
ϐ ǡ ¤ ǡ ǡ §
Ǥ Ǧǡ ¤ ǡ
§¤ϐǡ¤
ȋǤȌǤ¤ǡ¤ϐ
¤ǡÞǤ
1 ǣ¤§¤
ȋ¤ǡʹͲͲ͵ǣͳͳͻȌ
9HGDWKDYHGH¿QHUHWYRUHVIRUIRUVWnHOVHKDUYLJMRUWGHWPXOLJWDWQnIUHPWLOHQQ\IRUVWnHOVH,I¡OJH%LUNOHU KDUVXQGKHGVSURIHVVLRQHOOHVLQGVWLOOLQJEHW\GQLQJIRURPHQIRUVWnHOVHHUSnYLUNHOLJHOOHUHM )RU EHGVW PXOLJDWEHVYDUH SUREOHPIRUPXOHULQJHQEHVWU EHU YL RV Sn DWJn \GP\JW RJ V\VWHPDWLVNWLO Y UNVJHQQHPSURMHNWHWVDQDO\VHPHGHQRSP UNVRPKHGSnIRUIRUVWnHOVHQ
2.1.4 Socialkonstruktivisme
I dette projekt tages afsæt i det socialkonstruktivistiske paradigme, idet vi vil undersøge hvilken virkelighed anvendelsen af ϔ§Ǥ
ǡǦǡǡǡ
ϐȋǡʹͲͲͲǣͳͶȌǤǡ§
§ ȋǡ ʹͲͳͳǣͷȌǤ Projektet belyses gennem socialkonstruktivismen, idet ϔ udgør en praktisk og erkendelsesmæssig tilgang, ϐ
ÞǤ ǡ
¤ǡ Þ §ȋǡ ʹͲͲͲǣ͵ȌǤ¤ÞϐϐǤ
socialkonstruktivismen beskrives det endvidere, at sproget, og det sproget siger noget om, er en ȋǡʹͲͳͳǣȌǤ Þ
Ǥ
Ǥ
2.2 SØGESTRATEGI
, Þǡ¤
ikke er én søgemetode som er bedst, §-‐, -‐ og §Þ har hver
§ȋʹͲͳʹǣͳͷͲȌǤ±Þ
§ȋǤȌǤǡϔ, er fundet ud fra vores interesse
Þ¤Þǡ¤ϐ
ÞǤ¤ǡ
ÞǡϐǤ¤ϔ fundet ved hjælp af
§Þ, som blandt andet kendetegnes ved, at forskerne lader søgningen styre af en
ȋ ǡʹͲͳʹǣͳͷͲȌǤÞ§Þǡsom er karakteriseret
ǡȋǣͳͶͺȌǤ¤Þ
ϐ , ǡ ϐ
ǡϐǤ
ϐǤÞ§
ϐǡ¤Þ, der går forud
ϐǤÞ
ǡ¤ ǡǡǡ
ϐǤ
ϐÞ§ǡ
ǡ§
ϐǤÞǡ
Þ¤¤Ǥ
ǡ §Þ
Ǥ ǣ ǡ
ǡǡ ǡ Ǥ¤
Þ¤ǣdz
Þǡ¤ϔÞǫdz Efter en gennemgang af
ǡ §Ǥ
blev vurderet relevante, da de indeholder brugbare perspektiver på magt og styring, hvoraf styring
Ǥ¤
Ǥ
2.3 PRÆSENTATION AF EMPIRI
Þ§§ǣϔǤÞ
Ǥ§
ǡ ϔǤ§Ǥ
ʹǤ͵Ǥͳϐ
ϔʹͲͳͲǤ
Þ ʹͲͳͲ
ǡ Ǥ ǣ
, som skulle vurdere effekten af den fødselsforberedelse,
ϐ§ȋǤǡʹͲͳͲȌǤ ͳʹͷʹ
§§ǡ
ϐǤ Þϐ¤Ǥ
ǡ ϐ Þǡ
Ǥ ǡ
efter resultaterne fra studiet, fødselsforberedelsen Þ, hvis’ indhold ligner
ϐ ¤ ȋǤȌǤÞ ϐ
ÞÞȋǡǤ¤ǤȌǡ
nogle bruger derfor ϔÞǤ¤
§§ϐǡ§
empiri. I studiet af fødselsforberedelsens effekt, er der ikke nærmere beskrevet hvilke overvejelser
ǡǡϐǡ
ÞÞȋǤǡʹͲͳͲȌǤ
ϐǡǡ
¤¤ϐǤ
ǡϐϐÞǡϐ
ÞÞǤ
ǡ§Þǡ¤Þǡϐ
¤ϐÞǡ¤Þ¤
jordemoderen anvender ϔ.
ʹǤ͵Ǥʹϐ
Casper og
ϔǤ,
ϐǤ ϐ¤
ʹͲͳͲǤ
der er truffet undervejs i processen, samt hvilke grundlæggende elementer der har været fokus og
ϐǤÞ§§ǡ hvorfor hans rapport behandles som beskyttet kildeʹǤ
ϐ ϐϐ
ǡǤÞǤ
2.4 PRÆSENTATION AF TEORI
Þ§Ǥǡ
ǦǤÞ
Ǥ¤
Ǥ
2.4.1 Dramaturgisk analyse
§¤¤Ǥǡǡ
ȋǡʹͲͲͳǣȌǤ ϐ
ǡϐ§Ǥ
ȋÞ ͳͻͶ͵Ȍǡ ϐ
ǤʹͲͲ͵De
ͳ ʹǤ Þ ¤
§ȋǡʹͲͲ͵ȌǤÞ§
ǡ ȋǣͻȌǤ
ͳ § ǡ
Ǥ
§ȋǣͳͲȌǡÞ
Ǥ¤
§ ¤ȋǣͳͳȌǤ
ϐǡ
¤ȋǤȌǤ
2 ǣǡǡ§
ǡǤ
Ǥ
Þ Þ ¤ Þ¤ǣ
ϔ ϔ Þǫ ¤
¤ǡ¤ϐ
mindre dele, for derved at forstå hvilken virkning delelementerne har, på historien der søges
ȋǡʹͲͲͳǣȌǤǡ
ȋǡʹͲͲ͵ǣͳ͵ȌǤ, ϔ og , hvilke
§ § ͵ǤͳǤ
§Þ¤ϐǢ±, , form og Ǥ§Þ
til formål at styre og §ȋǤǡʹͲͲͳǣȌǤ± og handler om der fortælles, mens form og omhandler §ȋǤȌǤ
ϐ§ǡ historien udtrykkes, for at forstå ϐÞǤ er anvendeligt for projektet idet de tre andre
Ǣ±, og form,ȋǤȌǤ lyd og billeder, hvorigennem , og formȋǤȌǤ§ϐ, som
ǡ͵Ǥͳ.
§Þϐǡǣ
§
'LVVHIUHPVWLOOHVJUD¿VNLXGWU\NVEORPVWHQ'HIRUVNHOOLJHXGWU\NVPLGOHUYLOVXSSOHUHKLQDQGHQRJGHUPHG Y UHPHGWLODWSU JHSXEOLNXPVRSOHYHOVHUSnHWJLYHQWWLGVSXQNWL¿OPHQ/DUVHQ'HV\Y XGWU\NVPLGOHUHUVDPPHQVDWDIHWPLQGUHDQWDOXGWU\NVNRPSRQHQWHUVRPDOWLGHUWLOVWHGHRJKDUEHW\GQLQJ IRURJELGUDJHUWLOGHWVDPOHGHXGWU\NXDQVHWRPGHEHYLGVWHOOHUWLOI OGLJWHULQGGUDJHW,DQDO\VHQDIVQLW
LYD
LYS
RUM BEVÆGELSE KARAKTER
TID
PRODUKTION POST
YLOXGWU\NVPLGOHUQHRJGHUHVXGWU\NVNRPSRQHQWHUEOLYHSU VHQWHUHWRJDQYHQGWLUHODWLRQWLOCasper RJ6R¿H.
2.4.2 Governmentality
Governmentality HU VWXGHUHW RJ EHVNUHYHW DI SURIHVVRU L SROLWLN RJ ¿ORVR¿ YHG &RSHQKDJHQ %XVLQHVV 6FKRRO0LWFKHOO'HDQ%HJUHEHWWDJHUXGJDQJVSXQNWL0LFKHO)RXFDXOWVWHRULHURPPDJWRJVW\ULQJ VDPWDQGUHWHRUHWLNHUHRJIRUVNHUHLQGHQIRUKXPDQYLGHQVNDEHQLGHWW\YHQGHnUKXQGUHGH'HDQ 'HDQXGO JJHU)RXFDXOWVPDJWEHJUHERJEHVNULYHUVW\ULQJRJXG¡YHOVHDIPDJWVRPQRJHWGHUNU YHU EHW\GHOLJDQDO\WLVNRSP UNVRPKHGLELG'HDQV WWHULNNHY UGLSnVW\ULQJRJPDJWRJYXUGHUHULNNH
\GHUOLJHUHKYRUYLGWGHWHUSRVLWLYWHOOHUQHJDWLYWLELG
0LWFKHOO'HDQVNUHYLERJHQGovernmentality – Magt & styring i det moderne samfund,ERJHQ EHVNULYHVGHWDWHQJRYHUQPHQWDOLW\DQDO\VHEHKDQGOHUKYRUGDQYLNDQDQDO\VHUHGHQVW\ULQJGHUHUSn VSLOLQXWLGHQVYHOI UGVVWDWHULELG'HQXQGHUV¡JHUKYRUOHGHVVDQGKHGHUNRQVWUXHUHVJHQQHPVRFLDOH SROLWLVNHRJNXOWXUHOOHSUDNVLVVHULELG9LVW\UHURVVHOYRJDQGUHLRYHUHQVVWHPPHOVHPHGGLYHUVH VDQGKHGHUHNVHPSHOYLVXGIUDHNVLVWHUHQGHQRUPHURPHNVLVWHQVLELG
,I¡OJH 'HDQ NDQ JRYHUQPHQWDOLW\ EHVNULYHV JHQQHP EHJUHEHW conduct of conduct VRP HU 'HDQV IRUWRONQLQJ DI )RXFDXOWV EHJUHEConduct of conduct EHW\GHU DW I¡UH GLULJHUH HOOHU JXLGH RJ EHWHJQHU HQ HOOHU DQGHQ IRUP IRU NDONXOHULQJ DI KYRUGDQ GHWWH VNDO IRUHJn DOWVn HQ EHVWHPW PnGH DW IRUVWn VW\ULQJSnLELG&RQGXFWNDQVLJHVDWEHWHJQHHWKYHUWIRUV¡JSnDWIRUPHGHOHDIYRUHVDGI UG LRYHUHQVVWHPPHOVHPHGEHVWHPWHQRUPV WRJPHGEHVWHPWHKHQVLJWHULELG6nOHGHVEHW\GHUconduct of conductEnGHDWVW\UHDQGUHRJDWVW\UHVLJVHOY'H¿QLWLRQHQNDQXGYLGHVWLODWVW\ULQJNDQY UHLHQ KYLONHQVRPKHOVWNDONXOHUHWRJUDWLRQHODNWLYLWHWRJXGI¡UHVDIPDQJHDXWRULWHWHURJRUJDQHULELG VnVRPHNVHPSHOYLVVXQGKHGVSHUVRQDOHRJVXQGKHGVV\VWHPHU'LVVHEHQ\WWHUVLJDIHQPDQJIROGLJKHGDI WHNQLNNHU RJ YLGHQVIRUPHU L IRUV¡JHW Sn DW IRUPH YRUHV DGI UG YHG DW RSHUHUH JHQQHP YRUHV ¡QVNHU LQWHUHVVHURJRYHUEHYLVQLQJHULELG)RUDWV\QOLJJ¡UHRJEHO\VHconduct of conductHUGHWFHQWUDOWIRU HQJRYHUQPHQWDOLW\DQDO\VH DWWDJHXGJDQJVSXQNWLhvordanVS¡UJVPnOLELG$OWVnKYRUGDQYLVW\UHU RJEOLYHUVW\UHWLQGLIRUVNHOOLJHUHJLPHURJKYLONHIRUKROGGHUEHWLQJHUDWVnGDQQHUHJLPHUNDQRSVWn YLGHUHI¡UHVHOOHUWUDQVIRUPHUHVLELGConduct of conductV\QOLJJ¡UHVJHQQHPSUDNVLVUHJLPHDQDO\VHQV DIVQLWProblematisering.
'HW YXUGHUHV UHOHYDQW DW EHQ\WWH 'HDQV EHJUHE RP JRYHUQPHQWDOLW\ LGHW YL HU LQWHUHVVHUHGH L GH VW\ULQJVUHODWLRQHU GHU RSVWnU YHG MRUGHPRGHUHQV EUXJ DI &DVSHU RJ 6R¿H WLO I¡GVHOVIRUEHUHGHOVH
<GHUPHUHKDU'HDQEHVNUHYHWDWGHWHULQWHUHVVDQWDWJRYHUQPHQWDOLW\DQDO\WLNNHQDQYHQGHVSnIRUVNHOOLJH SUREOHPDWLNNHURJQ YQHUUHJXOHULQJDIJUDYLGLWHWVRPHWHNVHPSHO'HDQ'HDQEHVNULYHUDW GHQQH SUREOHPDWLN EOHY UHMVW L NUDIW DI IHPLQLVWLVNH GHEDWWHU RJ VWXGLHULELG 7HRULHQ HU UHOHYDQW LGHW YLPHQHUGHQKDUHQIRUNODULQJVPXOLJKHGLIRUKROGWLOSUREOHPIRUPXOHULQJHQRJNDQKM OSHWLODWEHO\VH NRPSOHNVLWHWHQLDQYHQGHOVHQDI&DVSHURJ6R¿HWLOI¡GVHOVIRUEHUHGHOVH'HUXGRYHUHUYLLQWHUHVVHUHGHLDW XQGHUV¡JHKYRUGDQELOOHGHWDIHQI¡GVHOVW\UHVQnUMRUGHPRGHUHQDQYHQGHU¿OPHQWLOI¡GVHOVIRUEHUHGHOVH 'HWWHNDQ'HDQVEHJUHERPJRYHUQPHQWDOLW\ELGUDJHWLODWEHO\VH'HVXGHQELGUDJHUJRYHUQPHQWDOLW\
SHUVSHNWLYHWWLODWXGIRUGUHYRUHVIRUIRUVWnHOVHDISUREOHPIRUPXOHULQJHQ.
'HDQKDUJHQQHPJRYHUQPHQWDOLW\SHUVSHNWLYHWXGDUEHMGHWSUDNVLVUHJLPHDQDO\VHQKYLONHQNDQXQGHUV¡JH KYRUGDQYLGHQVW\ULQJRJPDJWVSLOOHUVDPPHQLQGHQIRUNRQNUHWHIHOWHULELG3UDNVLVUHJLPHDQDO\VHQ HUHQV\VWHPDWLNVRPEHQ\WWHUIRUVNHOOLJHPnGHUDWLDJWWDJHSUDNVLVUHJLPHUSnLELG(WSUDNVLVUHJLPH GH¿QHUHV VRP HQ V\VWHPDWLVHUHW PnGH DW RUJDQLVHUH HW IHOW Sn HNVHPSHOYLV V\JHSOHMH RPVRUJ RJ XGGDQQHOVHLELG 3UDNVLVUHJLPHU EHQ\WWHU EHVWHPWH YLGHQVIRUPHU VRP HU IXQGHUHW Sn EHVWHPWH WHNQLNNHURJDQRUGQLQJHURJVRPV¡JHUDWVNDEHEHVWHPWHIRUPHUIRUVXEMHNWLYLWHWLELG'HDQRSVWLOOHU¿UH GLPHQVLRQHUVRPHQSUDNVLVUHJLPHDQDO\VHE¡ULQGHKROGHRJGLVVH¿UHGLPHQVLRQHUIRUXGV WWHUKLQDQGHQ
$WXQGHUV¡JHVW\ULQJHQVV\QOLJKHGVIHOWHU
$WV WWHIRNXVSnVW\ULQJHQVWHNQLVNHDVSHNWHUtechne.
$WDQVNXHVW\ULQJVRPHQUDWLRQHORJJHQQHPW QNWDNWLYLWHWepisteme.
$WXQGHUV¡JHVNDEHOVHQDILGHQWLWHWHU
LELG
'HDQEHVNULYHUDWIRUXGIRUGH¿UHGLPHQVLRQHUHUGHWQ¡GYHQGLJWDWWDJHXGJDQJVSXQNWLHQSUREOHPDWLVHULQJ DI SUDNVLVUHJLPHWLELG 0HG XGJDQJVSXQNW L SURMHNWHWV SUREOHPIRUPXOHULQJ YLO DQDO\VHQ WDJH XGJDQJVSXQNWLHQSUREOHPDWLVHULQJDIconduct of conductVDPWDQYHQGHSUDNVLVUHJLPHDQDO\VHQV¿UH GLPHQVLRQHU
Yderligere redegørelse og anvendelse af teorien foretages i analyseafsnit 3.2.
3.0 A NALYSE
ͷǣ¤ǡ
ǣ-Ǥǡǡ§.
3.1 DRAMATURGISK ANALYSE
ǡ Þ ǣ dz
ϔϔÞǫdzǤ§
ǡϔ Ǥ
ǡǡǡ§ǡ,ϔǤ
ǡ§ÞǤ
ǣǡ
.
Ǣ, ϔ og
ȋǡʹͲͲ͵ǣͳ͵ǦͳͶȌǤ omhandler hvilken faktuel
ǡ §ǡÞȋ.ȌǤ
Þǡ ÞǤϔ beskæftiger
ǡϐ ȋ.Ȍǡ¤
ÞǤϐ¤
ȋǤȌǤϔ er der
§ϐǡ¤ǡÞ¤, på samme måde som historiens hovedkarakterer, er kvinder og mænd, der står overfor at skulle
¤ Þ § Ǥ ¤ǡ
ÞǤǡ hvorvidt fødslen skal foregå i hospitals-‐ eller hjemmemiljø, men også de forestillinger de måtte
ÞǡÞ¤ Ǥϐ
Þ¤¤ǡ§ϐǡ
Þ Þ ¤ ¤ ȋǤǣȌǤ
Ǥ
¤ϐǡ
ȋǤȌǤǤǡ
§ ȋǤȌǤ Þ¤§ǡ§
ǡ§¤¤Ǥ
os klart hvorledes , ϔ og er tilstede i ϐ, dannes der
¤Ǥ
ÞǦǤ
ͺǤͷǤ
ǡǡϐǣǡǡ og .
ϐȋǡʹͲͲͳǣͳȌǤ
ikke i ϔǤ ǡ ǡ ,
¤ȋǤȌǤϔ¤ǡϐǡ
ǡ ϐ Ǥ
Þ ǡ ǡ ȋ.ȌǤ ¤ ϐǡǤ, ofte i kombination med musik, hvilket kan være
Þȋ.ȌǤ
ϐǡ¤§ȋǣͳͺȌǤ
3.1.1 LYD
ϐÞͳʹͳǡͶͷǡ¤ϐ,
¤ Ǥ ϐ ͳͶͷ
ʹ͵͵ǤÞǡ
§ ȋ.ȌǤ §
ȋ.ȌǤǡǡǡ
ÞǡϐǤ
Þǡ§§¤
Ǥǡ§
¤ǡÞǡǤ
§Þǡ¤ǡÞ
ϐǤÞǤ
§ǡ¤ §ǤCasper og
ϔ ǡ Þ Ǥ ϐ
ǡǤ
§Ǥϐ§
¤Þ¤Ǥ
Þϐǡ§
¤Ǥ
Endeligt er der tale om i form af underlægningsmusik,ϐ
og uden Ǥ ǡ §
§ÞǡȋǤ ȌǤ, at
§§ȋʹͲͲͳǣͳͻȌǤǣ dzÚdzȋǤ Ȍ
ǡǤϐ§Ǥ
ϐǡ§Þdz
Údz§Ǥϐ§
ȋ.Ȍǡ Þ ¤ Ǥ
§ Þ ÞǤ
formodes det at sangen kan bidrage til at skabe en rolig stemning, således at seeren oplever det som
ǡ¤ϐÞǤ
er virkelighedens eget lys der varierer i forhold til tidspunkt på døgnet, årstid og
ȋǡʹͲͲ͵ǣͳͺͳǦͳͺʹȌǤ beskrives som det udtryk der har størst betydning for
ȋǣͳͺʹȌǤϐ§ǡ¤
ϐ¤ÞǡǤ
¤, som blandt andet er det lys der ville være der, selvom optagelserne
Þȋ.ȌǤϐ¤ǤÞ
¤ǡÞǤ
ϐ farver ǦǤ ǡ
og ȋǣͳͺͶȌǤ ϐ
dramatisk motiverede farvevalg, og det realistisk motiverede farveudtryk er afdæmpet ved brug
ǦǤ Þ ȋ.ȌǤ¤
formentlig fravalgt i ϔǡ ÞǤ
fremkommer barnets farver netop efter fødslen i sort-‐hvid, hvilket ligeledes kan have en motivation
Ǥϐϐǡ
ȋǣͳͺͷȌǤ
3.1.2 LYS