• Ingen resultater fundet

og hans Spiral Press

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "og hans Spiral Press "

Copied!
13
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

og hans Spiral Press

Af Erik Ellegaard Frederiksen

Fine printing hedder det på engelsk, med et næsten uoversætte­

ligt udtryk. Hvis man konsulterer ordbogen når man frem til en betydning, der ligger nær adjektivet i Akademiet for de Skønne Kunster. Men heller ikke ordet skønt kan bruges. Og hvis man prøver med udtrykket bibliofilt tryk vil man også blive misforstået.

En privatpresse trykker og udgiver normalt bøger til sin ejermands fornøjelse. Oftest er al udførelse håndarbejde, med deraf følgende små oplag, der kun når frem til en begrænset kreds af formuende samlere. Kelmscott, Ashendene og Døves Press - vi nævner blot nogle typiske eksempler. Deres ind­

flydelse har ligget på et eksklusivt, men vidtrækkende plan.

Modsat denne enklave ligger så den store gruppe, for hvem pengene er vigtigere, ja måske det eneste. Her er kundens ord en lov. Formgivningen varetages af forlag og reklamebureauer eller af free-lance tilrettelæggere. Og det betyder, at bogtryk­

keren er blevet en maskinejer, som sælger sit produktions­

apparat til dem, der har brug for det.

Midt mellem disse yderpoler ligger det, som vi altså i det følgende vil kalde fine printing. Det bliver til på ét og samme sted, gjort med kunstnerisk forståelse i planlægning og design, den kombination af viden, dygtighed og hengivelse som skal til for at opnå første klasses håndværk. Og ejerne af sådanne virksomheder skal kunne leve af dem. Deres ansatte er normalt medlemmer af fagforeningerne, penge er en nødvendighed, men aldrig det afgørende.

(2)

Daw Cro<*keft in<jgjui*u. tn/o //f Nf A R I T A L S T A T E f o v / A f D E L E C T A T I O N tf /Ae FAITHFUL, u rrtfen fy ST^

SiZ/At h son J ^/altcyr/ay S-w nina, Øost sfyy./ f.9, ism. "//,,e/iyur/<./y (,//ec/

x/ros/u rb c n ar

A M E R I C A N C O M I C L E G E N D

u/u/ /tomiAeS </rya n//y cntée/AuAeeA Ay E D W A R D A . W I L S O N W A R R E N C H A P P E L L V A L E N T I A N G E L O R A Y M O N D L U F K I N

R O B E R T F O S T E R F R I T Z K R E D E L J O H N A V E R I L L A L L E N L E W I S

F R I T Z E I C H E N D E R G y? riva/r/y fir/n/ec/

Selected and edited by Richard M. Dorson. With a foreword by Howard Mumford Jones. Printed at

the Spiral Press for Rockland Editions, New York T n E T Y P O P n I L E S • * E W Y O R K

Til venstre: Et forsøg på under navnet Rockland Press at etablere eget forlag. Titelblad med 1800-tals amerikansk træsnit. 1939. Til højre: Titel­

blad. Dekoration i violet.

Selvfølgelig er denne gruppering generaliseret. Billedet har mellemtoner, men i hovedtrækkene dækker det og giver sam­

tidig en baggrund for den situation, hvori The Spiral Press opstod.

Navnet Blumenthal lader ane en tysk fortid. Og Josephs far forlod da også Europa i 1870'erne for at starte et nyt liv som bissekræmmer i Pennsylvania. Forretningen må være gået hæ­

derligt, for han fik råd til at holde sine tre børn på college.

Hans ønske med Joseph var, at denne skulle gå handelsvejen for at drive det videre end det fædrene ophav. Men Blumenthal junior fandt tidligt ud af, at handel alene ikke var nok til at fylde hans liv. Takket være moderen havde bøger og læsning

1967 369

(3)

været noget centralt i hjemmet, og det måtte være i den verden, Joseph Blumenthal skulle leve sit liv. I 1924 skrev han til samt­

lige forlæggere i New York for at søge et job og var så heldig at blive rejsende repræsentant for den store B. W. Huebsch.

Og det var på disse rejser han første gang stødte på bøgerne fra The Nonesuch Press og hørte navne som Bruce Rogers og D. B. Updike.

Efter en kort periode fulgte så den store tur til Europa med besøg på museer og biblioteker, og efter den et ønske om at lære boghåndværket at kende fra grunden. Endnu engang var Blumenthal heldig. Han blev volontør hos den berømte William Edwin Rudge i Mount Vernon, hvor der til stadighed var en halv snes unge mennesker i lære. Her lærte han både tilrettelægning og den rent manuelle udførelse. Det var sim­

pelthen lærestedet for dem, der ville noget. På første sal havde selve Bruce Rogers sit atelier, for resten lige over det sted, hvor Blumenthal arbejdede. Og skønt denne aldrig så et glimt af ,BR' kunne han siden prale med »at have arbejdet direkte under den store bogkunstner«.

Men det praktiske håndelag kneb det alligevel med. Det viste sig straks ved tiltrædelsen på The Marchbanks Press i New York. Aftalen med chefen var, at Blumenthal skulle betales efter fortjeneste. I den første lønningspose lå der ikke en cent.

Og faktoren, Georg Hoffmann, for over ham allerede den første dag: mon han ikke hellere skulle begynde forfra som læredreng! Det kunne ikke besvares i en håndevending; så efter arbejdstid drak de en kop kaffe sammen. Den ene kop blev til mange, og da det meste af natten var gået havde ide­

erne om The Spiral Press taget fast form.

1926-30. Det første arbejde var en lille digtsamling af den kendte, moderne maler Max Weber, der havde skåret egne træsnit til. Oplaget var på 350, kun 100 blev solgt. Det kunne man jo ikke leve af. Men i de følgende år grundlagdes det

(4)

G R O L I E R

A B I O G R A P H 1 C A L R E T R O S P E C T I V E T O C E L E B R A T E T H E S E V E N T Y - F 1 F T H A N N I - V E R S A R Y O F T H E G R O L I E R C L U B I N N E W Y O R K

C E N T E N N I A L L O A N

E X H I B I T I O N

D R A W I N G S & W A T E R C O L O R S

F R O M A L U M N A E A N D T H E I R

F A M I L I E S • V A S S A R C O L L E G E

P O U G H K E E P S I E • N E W Y O R K

Titelblad 1959. Tallet i rodbrunt. Titelblad 1961. Emblemet i carmin-rodt.

mønster, som i realiteten aldrig har været brudt. Princippet var ganske enkelt; at yde det bedste man kunne i såvel form­

givning som udførelse. Med det håndværksmæssige som kerne­

punkt lagde man hele sin energi i hver eneste opgave, stor eller lille, indbringende eller ikke, fra et visitkort til storværker.

Daniel Berkeley Updike på Merrymount Press var forbilledet.

Det var ham der sagde: jeg ønsker bare at udføre almindeligt arbejde ualmindelig godt.

Det synes at gå bedre efter kort tids forløb. Georg Hoffmann var også af tysk afstamning og havde først i sin ungdom forladt Europa. Han var derfor godt orienteret om nye skrifter fra

1967 371

(5)

Rudolf Koch, Paul Renner samt E. R.Weiss. Dem importerede man direkte fra støberierne i Tyskland og skabte dermed, før andre, et ansigt som hurtigt blev opdaget af bureauerne. En del af. arbejdet bestod derfor i reklametryksager af forskellig art. Men dertil kom også opgaver for forlæggere, boghandlere, museer og gallerier, biblioteker, universiteter, fonds, klubber og samlere. Man havde næsten altid bøger på bedding, og allerede i 1927 modtog man et manuskript, som egentlig skulle være havnet hos Rudge og Bruce Rogers, men som nu faldt i hænderne på Blumenthal og Hoffmann. Bogen blev senere udvalgt blandt årets smukkeste bøger. Det gav agtelse - og mod.

Igen i 1928 var Blumenthal i Europa for at se bogtryk­

messe i Køln. Men det blev også til uforglemmelige besøg hos Rudolf Koch i Offenbach, Bauersche Giesserei i Frankfurt, Bremer Presse i Miinchen og Gutenberg Museum i Mainz.

Forbilledet var som nævnt Updike, men jævnsides hermed må regnes Bruce Rogers. Før nogen anden havde han mellem 1900 og 1912 udgivet ca. 60 bøger i begrænsede oplag på sin Riverside Press i Cambridge. Før den tid havde man til sådanne udgaver oftest anvendt én og samme skrift, samme format, papir og indbinding, karakteristisk for den bestemte virksom­

hed. Rogers derimod skabte helt individuelle udgaver, hvor de enkelte elementer var nøje udvalgt. Og det var denne tanke­

gang, der senere i England blev fulgt op af Francis Meynell på hans JVonesuch Press. Det gjorde et stort indtryk på Blumen­

thal, da han i 1924 blev ejer af denne presses første publikation:

Love Poems of John Donne.

En af de forfattere, som kom til at betyde mest for Blumen­

thal var den berømte digter Robert Frost. Bekendtskabet går tilbage til 1929, hvor man trykte den første samlede udgave af hans digte. Og efter dette udsendte The Spiral Press hver jul et digt af Robert Frost, lige til 1962, efter Frosts død. Disse småtryk er naturligvis blevet samlerobjekter.

(6)

I over 30 år har The Spiral Press hver jul udsendt et digt af Robert Frost, i meget varieret formgiv­

ning. Tidslen herunder er et træsnit af Leonard Baskin, trykt i gront.

1957. Omslaget til hojre trykt på

japanpapir, stregen i rodt. A C C I D E N T A L L Y O N P U R P O S E

G R E E T I N G S A T C h n S t m a S I 9 6 O

A N D H O L I D A Y G O O D W I S H E S C O M E T O

Y O U W I T H T H I S N E W P O E M , F R O M

A N N C > J O S E P H B L U M E N T H A L

OBJECTION

TO BEING

STEPPED O N

A C C I D F , N T A L L Y O N P U R P O S E B Y R O C t R T F R O S T

niey mean to tell us all was rolling blind Till accidentally it hit on mind In an albino monkey in a jungle And cven then it had to gropc and bungle

Till Darwin came to carth upon a ycar To show thc evolution how to steer.

They mean to tell us, though, thc Omnibus Had no real purpose till it got to us.

Det kunne ske, at man især i de første år stod over for op­

gaver, som man ikke ønskede at have med at gøre, fordi disse gik mod trykkeriets principper. Men det var sjældent. Kunden

1967 373

(7)

må være klar over, at han langt fra altid har ret. På den anden side må man også være åben over for velbegrundet kritik og argumentation. Mellem disse to poler må man finde sit ba­

lancepunkt. Herpå beror opretholdelsen af en standard - og af fortjenstmulighederne.

1931-33. Men i 1929 kom det store krak, og året efter begyndte det at knibe med arbejde. En bogtrykker i New York tilbød at købe hele virksomheden samt overtage personalet, blandt andet for derved at kunne få Hoffmann med i købet. Og selv om det smertede dem begge, skiltes de to efter gode og lære­

rige år. Blumenthal var nu fri til at kunne få et længe næret ønske opfyldt: studiet af skrift og skrifttegning.

Og så rejste han da sammen med sin hustru til Europa for der at begynde på arbejdet med en bogskrift. Med Johnstons Writing and Illuminating and Lettering foran sig skar han gåsefjer, skrev med bredpen og foretog opfotograferinger af berømte skriftsnit til sammenligning. Efter nogle måneders ihærdigt arbejde rejste han med skitserne i hånden til Louis Hoell i Frankfurt a.M., en af de sidste, der mestrede stempelskæringens

Blumenthals skrift Emerson, skåret af Louis Hoell omkring 1932.

world in his head

;

the whole astronomy and chemistry suspended in a thought. Because the history of nature is charactered in his brain, there- fore is he the prophet and discoverer of her secrets.

Every known faet in natural science was diuined

by the presentiment of somebody, before it was

(8)

"i-S'a in-p

n'5377 ,7371,: O T w n ' J

n r u i i z n / - ) i n r < i n / <

E C C L E S I A S T E S OR, THE PREACHER

I N T H E K I N G J A M E S T R A N S L A T I O N O F T H E B I B L E

W I T H D R A W I N G S B Y B E N S H A H N . E N G R A V E D I N W O O D B Y S T E F A N M A R T I N

C A L L I G R A P H Y B Y D A V I D S O S H E N S K Y

P R 1 N T E D A N D P U B L I S H E D A T T H E S P I R A L P R E S S N E W Y O R K 1 9 6 5

vanskelige kunst. Fire stadier måtte der til før begge parter var tilfreds. Og da havde Blumenthal lært utrolig meget, for der var langt fra de første skitser til det færdige resultat, som udelukkende udførtes i 14 punkt.

På tilbagevejen gjorde de ophold i England og opsøgte der Stanley Morison, som straks tilbød at sætte skriften i produk­

tion på Monotype, hvor den fik navnet Emerson. Ganske vist havde sådanne nutidige skrifter langt fra været nogen økono­

misk gevinst for Monotype. Man havde forsøgt sig med Bruce Rogers CVwtowr, Jan van Krimpens Lutetia og Eric Gills Perpetua, fordi man følte en forpligtelse på dette område. Men Morisons forudsigelser gik også her i opfyldelse: Emerson blev en helt

1967 3 7 5

(9)

utrolig økonomisk fiasko. Dens kvalitet rangerer imidlertid på linie med ovennævnte skrifter foruden Mardersteigs Dante, som tidligere er omtalt i Bogvennen.

Fem hundrede kilo af Emerson var blevet støbt af Bauersche og sendt til USA. Og med dette som grundlag begyndte en toårig periode i Westchester i staten New York. I et lille hus uden for lands lov og ret indrettedes to små håndpresser og et sætteri. Og fra George Macy pa Limited Editions Club kom den fornemme opgave at fremstille Fran^ois Villons digte med træsnit af Howard Simon. Men den var også omfangsrig. To trykkere blev ansat. De havde tidligere arbejdet udelukkende med cylinderpresser, men da de stod uden arbejde indvilgede de i at håndtere dette »legetøj«. Snart lærte de imidlertid at værdsætte dette krævende arbejde, der var langt mere tilfreds­

stillende for dem end at trykke på en knap. Desuden fik man fat i en håndsætter og fra den nærliggende landsby kom to kvikke drenge, der optoges som lærlinge. Ann Blumenthal fik nok at se til. Hun havde ansvaret for papirets fugtning og tørring - samt madlavning til hele folkeholdet. Alt var primi­

tivt, og økonomisk holdt man kun lige skindet på næsen. Men det blev en frugtbar oase midt i den store elendighed, der rådede overalt i Staterne.

1934-35. Efter to år begyndte konjunkturerne igen at gå opad.

Men samtidig var Blumenthals økonomi så anstrengt, at han måtte søge nye veje. Det blev dr. Alvin Johnson som bragte ham til New School for Social Research, hvor håndpresser og skrift installeredes i afdelingen for kunsthåndværk. Blumenthal blev lærer ved denne skole, hvor eleverne som led i deres uddannelse skulle sætte og trykke mindst otte sider. Resulta­

terne herfra blev forbløffende gode og fandt vej til New York Public Library. Og ved siden af dette tilrettelagde Blumenthal bøger for Random House og New Tork University, foruden en del reklametryksager.

(10)

THE INAUGURAI. ADDRESS OF

J O H N F I T Z G E R A L D K E N N E D Y

E O B S E R V E TODAY N O T A VICTORY OF PARTY BUT A CELEBRATION OF FREEDOM -SYMBOLIZING AN END AS

AS THE THIRTY FIFTH PRES1 DENT OF FOLLOWING HIS OATH OF OFFICE

WELL AS A B E G I N N I N G - S I G N I F Y I N G RE- NEWAL AS WELL AS CHANGE. For I have sworn bcforc you and Almighty God thc same solcmn oath our fore- bcars prcscribcd nearly a ccntury and thrc'e-quancrs ago

THE UNITED STATES OF AMERICA ON

| AN U A RY THE TWENTIETH 1961

Thc world is very different now For man holds in his mortal hånds thc power to abolish all forms of human poverty and all forms of human life. And yct thc same revolutionary beltefs for which our forebcars fought are still at issue around the globe — thc bclicfs that the rights of man come not from the generosity of the state but from thc hand of God.

Wc darc not forget today that wc are the hcirs of that first revolution. Let thc word go forth from this time and place, to fnend and foc alikc, that the torch has becn passcd to a new generation of Amcrtcans — born in this ccntury, tempcrcd by war, disciplmed by a hard and bitter pcace, proud of our ancicnt hcritage —and unwilling to witncss or permit the slow undoing of those human rights to which this nation has always becn committcd, and to which we are committed today at home and around the world.

Let every nation know, whether it wishes us well or ill, that wc shall pay any pricc, bear any burden, mect any hardship, support any fnend, oppose any foe to assurc thc survival and thc success of liberty.

• Vv

Ihe Spiral Press har trykt mange officielle publikationer

1936-42. Og kunne man endelig igen få stablet The Spiral Press på benene. Den værste del af depressionen var ovre, selv om der endnu forestod to ret hårde år. Adressen hed nu 31.

Street, og der ligger bogtrykkeriet også idag. Allerede fra star­

ten kom de helt store opgaver. Random House skulle udgive Roosevelts taler i fem bind. Og præsidenten var en mand, der vidste noget om bøgers udformning, medlem som han var af Grolier Club. Blumenthal stod på tæerne og arbejdet lykkedes.

I hans eje findes et dedikationseksemplar med titulaturen A-l designer. En smuk begyndelse på den nye æra.

Et par forsøg med egen udgivelse af bøger blev gjort, men de bragte ingen økonomisk succes, kun glæden ved at produ-

1967 3 7 7

(11)

cere noget man helt og holdent var ansvarlig for. Men kunder skortede det ikke på. The under Paul A. Bennets ledel­

se satte for eksempel flere bøger i gang på The Spiral Press.

1942-44. Men endnu engang blev der krig, og angrebet på Pearl Harbor bragte også USA ind i konflikterne. Som jøde måtte Blumenthal betragte modstanden mod Hitler med sær­

ligt engagement. Og i 1942 pakkede han hele trykkeriet ned for sammen med sin hustru at drage til Washington, hvor de hver på sin post deltog i civilforsvaret, han i Army Map Service.

Fra 1945. Da krigen fik ende vendte forholdene tilbage til det normale og bogtrykkeriet kom igen til at fungere på sin gamle adresse. En ny periode tog sin begyndelse med alle de tekniske fornyelser, vi har været vidne til. Men trods hele denne ud-

Twelve Fables of Aesop. The Museum of Modern Art, New York. 1954.

Linoleumsnit af Antonio Frasconi. Sat med Emerson.

T h e G n a t , th e L i o n . a n d t h c S p i t l e n v e b A elever, courageous g'wt, confronted wilh a lion, thought how to conquer him. He winged lus way into the great cat's whiskers, arni thc re embcdded, bit as hard as he could.This maddened ihe lion, *vho clawed at himself wilh tu ice as much claw as the situation callcd for, and did himself injury, and presemly gave up the fight With a triumphant hum, a^ ay flew the gnat;

but in his jubilation he llapped into a spider web.

Thc littlc conccited msect, clasped by the spider, dying in thc sticky silk, felt infmitely sorry for himscU. Having prcvailed over the mightiest of mammals, to bc worsted by a mere arachnid, broke his heart.

(12)

Joseph Blumenthal fotograferet for en halv snes år siden, da han ledede

Stjerneseminaret i Stockholm. En mild, men bestemt mand, med kloge ojne, som let får et glimt af humor.

Nærværende artikels forfatter kigger bogtrykkeren i manuskriptet.

m

vikling er der stadig brug for og plads til det mindre værksted og for fine printing, så længe der findes individualister, som for­

mår at skabe noget udsøgt inden for en økonomisk tilfreds­

stillende ramme.

Ungdommens eventyrlyst afløses nu af dybere ro og indsigt, der giver sig udtryk i et mere forfinet håndværk og et tilhors- forhold til mennesker, som bliver hans støttepiller. Både med­

arbejderne i det daglige og kunderne, der kommer med arbejde bliver personlige venner. Opgaverne rækker fra kataloger og øvrige tryksager til Steuben Glass, Inc. til arbejder for Pierpont Mor­

gan Library, The American Academy of Arts and Letters og The Twentieth Century Fund.

1967 3 7 9

(13)

Til denne senere periode hører også samarbejdet med den store illustrator Ben Shahn, der kulminerer i The Alphabet of Creaton. Men også kunstnere som Fritz Eichenberg, Joseph Low, Fritz Kredel og Georg Salter har leveret illustrationsmateriale til bøger trykt på The Spiral Press.

Blumenthal siger et sted, at fine printing ikke er det samme som flot typografi. Det er ganske simpelt en artikuleret søgen efter klarhed, og det er for resten ikke så helt enkelt. I ordenes kombination, i nogle få bogstaver til et brevhoved eller i et helt manuskript til en bog ligger formen og læsningen gemt.

Og herud fra skal den typografiske tilrettelægger arbejde. Når form og indhold er sammenvævet til et integrerende hele har designeren nået sit mål.

Og han tilføjer: Med tiden er jeg blevet mere og mere over­

bevist om, at markedet for fine printing er ubegrænset. Der er i virkeligheden kun tale om produktionsmulighedernes begræns­

ning. Hvis der fandtes flere, som evnede at skabe fantasifuldt arbejde ville der også være købere, som var villige til at betale for det. Men det er nødvendigt for dette kreative håndværk at blive ledet af en, der rummer såvel den kunstnerisk disciplin som det der kaldes handelstalent. Ellers opnår man hverken den håndværksmæssige standard, eller det at arbejdet går ind og ud i en rolig strøm til priser, der muliggør en fornuftig plan­

lægning af udvidelser og tekniske forbedringer.

Blumenthal er netop en sådan mand. Med begge ben på jorden i det forretningsmæssige ejer han en følsomhed, der giver sig tydeligt til kende i hans typografi, som på én gang er opfindsom og fornem. Han har opnået det, som han måske inderst inde ville blive mest stolt over at gøres bekendt med:

han blev ^R's og Updikes arvtager. Og samtidig ved vi at han føler sig i gæld til dem.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

·andre verber end be mulighed for at optræde i forbindelse med det mentale.. rum, som er involveret i Den centrale eksistentielle konstruktion, katego- riserer

Metoden til at måle kosten er blevet valideret tre gange siden 2000 1-4. Resultaterne viser bl.a., at kostdag- bogsmetoden kan rangere deltager- ne forholdsvist korrekt i forhold til

Under afvikling af HOPLA forsøgene med at fodre kyllinger (Lohmann SPF hvide italienere) med levende fluer og larver, havde dyrepasserne bemær- ket, at de kyllinger, der fik

Der er foretaget målinger af elforbruget til cirkulationspumpning i 13 eksisterende huse samt 2 nye huse. De to nye huse opfylder energikravene i nye skærpede

Enkeltmedlemmer og grupper i organisationen stiller også spørgsmål for at få svar på spørgsmål som: Hvad sker der med mig, hvad vil lederen, kunne man ikke gøre noget.. 6

Når støtten til præsidenten falder under 50 procent, får mange politiske alliere- de, ikke mindst i Kongressen, travlt med at lægge en vis afstand til ham og udvise selvstændig

Det er en kendt sag, at lærere forbereder sig på de didaktiske lærings- formål til enhver undervisningssituation, men i forbin- delse med snakken om dette nye projekt lod flere, mig

Mens Margrethe Hald behandler et enkelt Omraade indenfor danske Textiler, væsentlig samlet om een Teknik, Kipperen, viser Fru Ellen Andersens populære og