• Ingen resultater fundet

Kulturhistorie som studiet af folk og kultur

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kulturhistorie som studiet af folk og kultur"

Copied!
6
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Indledning

Kulturhistorie som studiet

af folk

og

kultur

Af Lykke L. Pedersen

Folk og Kultur udgiver som regel ikke tematiske årbøger, idet redak¬

tionengernevil have frihed til atudgive artikler afmegetforskelligart, der tilsammen viser bredden i den danske kulturhistoriske forskning.

Denne årbog af Folk ogKultur udgør dog til dels en undtagelse, idet

ét tema er gennemgående, nemlig et faghistorisk tilbageblik på den

kulturhistoriske forskning i Danmark. Som det vil være årbogens læ¬

sere bekendt, er det over 30 år siden årbogen, udgivet af Foreningen

Danmarks Folkeminder blev søsat i 1972. Formåletvar dengang som

nu bredtatformidle kulturhistorie gennem hvad nyuddannedeog gar¬

vede etnologer, folkloristerogtilgrænsendefags folk producerer afnye

forskningsresultater eller nye synspunkter på gamle stofområder. Re¬

daktionen har hele tiden været sammensat af repræsentanter fra en række store forsknings- og formidlingsinstitutioner, der på forskellig

vis harbeskæftiget sigmedfolk ogkultur: DanskFolkemindesamling,

Dansk Folkemuseum, Institutfor europæisk Folkelivsforskning ogIn¬

stitut for Folkemindevidenskab ved Københavns Universitet. Institu¬

tionernehar siden det førstenummergennemlevet flerestørre omstruk¬

tureringsprocesser, omflytninger og endda nedlæggelse. Dansk Folke¬

mindesamling er flyttet til moderne bygninger ved havnefronten som

nabo til Det kongelige Bibliotek, Dansk Folkemuseum har fleregange

skiftetnavn (senest til Danmarks NyereTid, Nationalmuseet) ogefter godt 40 år i Brede er enheden nu tilbage på »Bondeloftet« på Natio¬

nalmuseet ved Frederiksholms Kanal. Europæisk Folkelivsforskning (nu Europæisk ogAlmen Etnologi) er ligeledes flyttet fra Brede til in¬

dre by (Vandkunsten) sammen med arkæologerne i 1994 og står nu

overforattage turentil de gamle bygningerpåKøbenhavnsUniversi¬

tet Amager. Folkemindeforskningen (folkloristik) er som universitets¬

fag desværre nedlagt ogde sidste folklorister ervedatgøresigfærdige

med studierne. Intet er altså helt, som det var.

Idenne periode af forandringererde historiske forbindelser mellem

de fireinstitutioner væsentlige atholde fasti, bl.a. for atprofilere den fremtidige faglige kurs. Jubilæerogmarkeringer hargennemåret 2004

(2)

givet anledninger til såvel at se tilbage som at skue frem. Trods æn¬

drede vilkår kunne Dansk Folkemindesamling den 1. april 2004 fejre

sit 100 års jubilæum, ogi 2004 markeredes også 50-året for oprettel¬

sen af det første lektorat i kulturhistorie på Københavns Universitet i

1954 (fra 1959 Materiel Folkekultur og i 1971 Europæisk Folkelivs¬

forskning/Europæisk Etnologi). Der blev i den anledning afholdt en konference »Kulturhistorieikulturforskningen«, der havde til hensigt

atbelyse udfordringer forenkulturhistorisk forskning påKøbenhavns

Universitet: Hvorledes kanetkulturhistorisk perspektiv berige kultur¬

analyser af fortidige og aktuelle, kulturelle fænomener? Og hvordan

kan denneopgave løftes i fremtiden?

Denbrede kulturhistorie i Danmark haren lang tradition,men er en ungvidenskab veduniversiteterne. IDanmark blev der praktiseret kul¬

turhistorisk forskning og fostret mange kulturhistorikere, længe før

der blev oprettet et universitetsfag. I slutningen af 1800-tallet søgte

Troels-Lund med sine brede kulturbillederligesom folkelivsskildreren, filologen ogmedstifteren af Dansk Folkemindesamling H. F. Feilberg

ikke blotat forstå kimen til den folkelige tro ogtankegang, men også

atforståogtolke selve udviklingen, inspireretsomman varaf Darwins

evolutionslære. Indsamlere af folkeminder som Svend Grundtvig, der

var filolog og docent, og senere Evald Tang Kristensen lagde i denne periode grunden til Dansk Folkemindesamlings store samlinger.

Navne som R. Mejborg, C. AxelJensen, Hugo Matthiesen, J.S. Møl¬

ler og H.P. Hansen knytter an til kredsen af skribenter, der også ind¬

drog såvel lokalhistorie som genstandsforskning. Ikke mindst på de

kulturhistoriske museer bidrog museumsfolk til indsamling af og do¬

kumentation af den materielle kulturarv. Dansk Folkemuseum blev opretteti 1885 og gennem årene blev der drevet etnologisk forskning på Nationalmuseet: I første halvdel af 1900-tallet Bondegårdsunder- søgelserne i 1920'erne, undersøgelser af dragt- og byggeskik, Natio¬

nalmuseets Etnologiske Undersøgelser med store indsamlinger i

1940'erne og 50'erne, landsbyudgravninger, herregårds- og arbejder¬

indsamlingerosv. Den svenskeinspiration vargennemgåendei den se¬

nere periode. Her fandt man et veldefineret begrebsapparat og en hi- storisk-geografisk metode, der ud fra kulturelementers alder og her¬

komst kunne forklare spredningsvejeog kulturkontakter.

Som sagt blev den første lærestol for kulturhistorie (fra 1959 Mate¬

riel Folkekultur) oprettet i 1954 ud fra et ønske om at uddanne pro¬

fessionelle fagfolk og ledere, først og fremmest til de kulturhistoriske

museer. Fagets første lektor og senereprofessor blev Axel Steensberg,

som fik stor betydning for fagets opbygning som universitetsfag.

(3)

Steensberg vægtede betydningen af den deskriptive materielle kultur¬

historie, baseret på et indgående kendskab til såvel arkæologiske levn

som arkivalier ogtekniske eksperimenter.Ud fra en tankegang om, at

vi i dag »kun kan finde tønden, ikke Diogenes«, blev de praktiske aspekter ved kulturhistoriens metode centrale.De studerende blev ind¬

ført i undervisning om saggrupper fx studiet af redskaber, brugsgen¬

standesommøbleroghusgeråd, sporimarkeni form af boliger,grave,

veje, byanlæg, agre, dyrkningsmetoder, økonomi m.v. Kulturen var den del afomgivelserne, sommennesket havde frembragt. Den meto¬

diske typologi stod dog ikke alene. Steensberg insisterede også på det

store udblik og den abstrakte syntese. Hertil krævedes en indføringi

den sammenlignende kulturhistorie, hvor devidenskabelige hovedpro¬

blemer skulle studeres og historiske lovmæssigheder fastlægges. Det

storeskel stod iSteensbergs optik mellem de uciviliserede, ikke-litterære

kulturer på den ene side over for de civiliserede, litterære kulturer på

den anden side, hvor den sidste gruppe rummede den hjemlige folke¬

kultur. Studiet af folkelivet blev således studietaf kulturforskellei Eu¬

ropa. Kultur kunne ikke studeres uden et historisk perspektiv, hvor

både de konserverende træk ogden dynamiske forandring indgik.

Dettenummer

I artiklen »Tilværelsens lovmæssighed« har lektor Lene Otto, Euro¬

pæisk Etnologi, Københavns Universitet genlæst de tidlige artikler af

Axel Steensberg med programmatisk indhold og genopdager herved

de teoretiske sider af Axel Steensbergs forfatterskab, som er gået i glemmebogen. Axel Steensbergs rolle nuanceres derved i kontinuite¬

tens navn. Da fageti 1971 skiftede navntil Europæisk Folkelivsforsk¬

ning/Etnologivar detnetop denmeget praktisk indrettede delaf faget,

man distancerede sig fra. Med badevandet røg imidlertid ikke kun de

materielle detailstudierog genstandskundskaben, men også overvejel¬

serne overkulturbegrebetogkulturhistorien,som låiden globale ind¬

retning,der blev indsnævret til eteuropæisk/ nordisk perspektiv. I dag

er tiden inde til at vedgå sig denne arv i skæringspunktet mellem hi¬

storie og antropologi. Kulturhistorie og materielle kulturstudier har

fåeten nybetydning oger blevetsatpå dagsordenen igen, ikke mindst

takket været internationale strømningers indflydelse. Kultur kan ikke

studeres uden et historisk perspektiv, hvor både konserverende træk

såvel som dynamisk forandring indgår i syntesen. Denne arv kan ses

somenambitionom atintegrere etkulturelt perspektivogeninteresse for det historiske perspektiv (etablering,vedligeholdelse ogforandring

af kulturelle mønstre) -de lange linjer.

(4)

I Danmark blev folkelivsforskningen (etnologien) og folkeminde¬

forskningen (folkloristikken) delt i to forskellige universitetsfag mod¬

sat fxSverige, hvor deto fag ikkeer adskilte. Med basei den »prakti¬

ske« folkemindeforskning - folkemusikken - tager mag.art. Lene

Halsskov i »KædedansiDanmark« fat i kædedansens udbredelse itid og sted i Danmark. Med udgangspunkt i forskellige kildetyper doku¬

menterer forfatteren skikkens tidligste oprindelse og tager de ældre

kilder op til nye overvejelser.

Iartiklen »Eneventyrfortæller og en afholdsmand« om hedesognet

Ørre stillerstud.mag. Christian Ringskou skarptpåto udvalgte skæb¬

ner. I en tæt beskrivelse ud fra mangeartede kilder kommer vi ikke

alene nærmere på konkrete enkeltpersoner, men også to forskellige

kulturelletyper,der illustrerer deomfattende forandringer, landetgen¬

nemgik efter 1849. Kontrasten mellem den mere driftige Iver Kristen¬

sen Holmgaard og den mindre driftige Jesper Pedersen Talund bliver

således til en lille Danmarks-krønike, hvor læseren selv kan inddrage

nutiden som kontrast.

Museumsinspektør ved Nationalmuseet Birgit Vorreinddrager i sin artikel om husholdningsregnskaber i tiden 1860-1970 ikke alene en prunkløs kildetypes mangfoldige sanselige verden af råvarer, måltider

og samvær, men lader også kvinder som aktører træde frem. Med regnskabsbøgerne og husholdsøkonomien som prisme befolkes de

skiftendeperioder med levende mennesker ienslags kulturbilleder. Ar¬

venfra Troels-Lund anesi interessen fordagligdagensomindfaldsvin¬

kel til kulturelleforandringer over tid.

Karsten Bierings artikel om kaffebarer i København indrammer et

fænomen, der havde sine forudsætninger i arbejderlivsformen i mel¬

lemkrigstiden og frem. De klassiske kaffebarer med deres specifikke sortiment, hurtige ekspeditionstid ogrimelige priser har været hastigt påreturde sidste 30 år. Dokumentationen afde nunæsten forsvundne

frokoststeder indhentesgennem interviewmed tidligere indehavere og kunder, der giver en fornøjelig skildring af livet mellem bordene med

de hurtige replikker og kærlige måltider, næsten som vor mor lavede

dem. Forandringer i fast food-branchen næsten råber på folkeminde¬

forskerensom bestyrer af familiealbummet med gode minder, men ar¬

tiklen peger også på de nye former, der kommer til.

Medblik fra middelalder til nutid, skift fra tæt empirisk beskrivelse

til faghistoriske diskussioner ognedslag påkryds ogtværsi det brede

kulturhistoriske feltudgør artiklerneenvifte af indtryk fra den danske

kulturhistoriske forskning. Redaktionen håber, at læsningen vil give

(5)

oplevelse og indsigt såvel som lyst til nye kulturhistoriske studier af

folk ogkultur.

Afslutningsvis skal det nævnes, at også redaktionens interne konti¬

nuitetændres fra ogmed dettenummer. Siden begyndelseni 1972 har GeorgeNellemannværetmediudgivelsesarbejdet,mentrækkersignu

tilbagesommangeårigredaktørogredaktionssekretær.Nellemann har

gennemårene satsitstærkeprægpåsåvel årbogensformsomindhold.

Han vil blive savnet i redaktionsarbejdet, men også husket som den,

der ihærdigt har udbygget tidsskriftets folkelige forankring i forlæn¬

gelse af den oprindelige målsætning.

Årbogen

vil løfte denne arv og

stadig søge at videreudvikle formidlingen af den kulturhistoriske forskning til inspiration for såvel gamlesom nye læsere.

(6)

Tilværelsens lovmæssighed

Axel

Steensbergs

syn

på materiel folkekultur mellem

kulturhistorie og

europæisk etnologi

AfLene Otto

Den 27. oktober 2004 fejrede faget europæisk etnologi 50 års jubi¬

læum for oprettelsen af det første lektorat i kulturhistorie på Køben¬

havns Universitet. Spørgsmålet om, hvorfor der midt i 1900-tallet

skulle åbnes mulighed for atstudere kulturhistorie på universitetet, er emnet for denne artikel. Det er især synet på kulturhistorie, som det

blev formuleret af fagets første professor Axel Steensberg (1906- 1999), som diskuteres i det følgende.

Kulturhistorie har ikke nogen lang historie som selvstændigt uni¬

versitetsfag i Danmark. Det lektorat i kulturhistorie, som blev opret¬

teti 1954 ændredes til materiel folkekultur allerede i 1959, ogi 1971

til europæisk etnologi. Foruden museerne blev det altså universitets¬

faget etnologi, der kom til at forvalte den kulturhistoriske arv i Dan¬

mark (1). Forud gik et omfattende lobbyarbejde. Både Dansk Kultur¬

historisk Museumsforening ogDansk Historisk Fællesforening disku¬

terede intenstmuseernes ledelsesproblemfra midten af1940'erne. Det fremgår af referaterne fra disse foreningers årsmøder, som er trykt i

tidsskriftet FortidogNutid, atbehovet for faglige ledere påde kultur¬

historiskemuseeri provinsen i årevis varet tilbagevendende punktpå dagsordenen. Der blev skrevet resolutioner og rettet henvendelser til

både universitet og rigsdagsmedlemmer. Foreningerne ønskede en fi¬

nanslovsbevilling til oprettelse af »lærestole, delsihistorisk arkæologi

og kulturhistorie, dels i nordisk og sammenlignende etnologi (folke¬

kultur)« (2). Denfrivillige arbejdskraft drevet af kærlighed til lokalhi¬

storien varikke længere nok, der skulle uddannes fagligt kvalificerede museumsinspektører til landets kulturhistoriske museer. Centrale fi¬

gurer var Nationalmuseets direktør Poul Nørlund, professor Albert

Thomsen og professor Axel E. Christensen, begge fra Københavns

Universitet. Desuden var Axel Steensberg en nøgleperson i den poli¬

tiske kamp om kulturhistorien somuniversitetsfag.

Det er ikke det politiske spil, der skal analyseres her, men den fag¬

lige debat, som det nye fag kulturhistorie på Københavns Universitet

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Der er særligt tre aktører, der har været fremherskende indenfor dette område; det er BoKlok, som er et samarbejde mellem Ikea og Skanska; det er De Forenede Ejendomsselskaber,

vidne paa Gørding Herredsting.2) Han maa være født i 1. Halvdel af 1400-Tallet, formentlig i 1420'erne eller 30'erne, idet den nedenfor omtalte Søn Grumme Pedersen, der første

Feigenberg, Cafeteatret 2010, s.. afspejler også i sin dystopiske grundtone den harme og angst, der mærkes, når pennen føres, mens katastrofen endnu hærger. På årsdagen for

Egoets bestandi- ge tænken og handlen i dets livsverden, dets »opmærksomhed på livet«, forhindrer til daglig en sådan opløsning i kontinuerlige oplevelseskvalite- ter (Schutz, 1932,

Andre projekter har med et mere eller mindre normativt udgangspunkt forsøgt at demonstrere det og har, selv om de ikke er lykkedes, bidraget med nyttig vi- den om betingelserne

Hvad er det jeg tager frem støver af og pudser.. Dette kostbare ingenting fyldt

tiden, og begge sogne bestod af tre- fire landsbyer og havde desuden store overdrev, der ikke tidligere havde været opdyrket. Et mere præcist udtryk er fertiliteten, der

Når de såkaldte farverevolutioner som Roserevolutionen i Geor gien i 2003 og den Orange Revolution i Ukraine 2004 blev gennemført i net - op disse to tid ligere sovjetrepublik -