• Ingen resultater fundet

Fra indvandrer- og integrationsforskning til migrationsforskning

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Fra indvandrer- og integrationsforskning til migrationsforskning"

Copied!
12
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Fra indvandrer- og

integrationsforskning til migrationsforskning

AfTinaKallehave

GeorgNellemanns artikel Polske vandrearbejdereiDanmark 1893-19291

er en fortællingomDanmark omkring år 1900. Historientagersitafsæt

i dansk landbrugs behov for arbejdskraft i slutningen af 1800-tallet.

Herfra blivervi ført gennem historien om,hvordan polsk arbejdskraft

eller folk blev rekrutteret til sæsonarbejde især i roeproduktionen,om

vanskelighederne med atrekruttere nok /olk bl.a. fordi Danmark havde

fået et blakket ry for sin ringe behandling af de polske arbejdere, og

om »Polakloven« og det skærpede tilsyn med polakkernes arbejds- og boligvilkår,somkritikken affødte. Herefterfølger historienom,hvordan sæsonarbejderne blev til indvandrere. Efter 1. verdenskrig forblev ca.

4000 polakkeri Danmarkog Nellemann fortæller videreom, hvordan

degiftede sig,ogatderessprog ogden romersk katolsketrovardemest karakteristiske træk, der blev bevaret afpolsk kultur.

Nellemanns artikel er publiceret i Bol og By 2002, men den bygger

i vidt omfangpå Nellemanns forskning i 1970erneog 1980erne.2Med

Nellemanns artikel fårviethistorisk indbliki arbejdsmigrationog ind¬

vandring for 100 årsiden,menvifår ogsåetindblikiden tænkning, der

dominerede indvandrerforskningen i 1980erne. I denne artikel skal vi

se nærmerpå dehistoriske forskellemellem 1900og2000 ogpå brud¬

dene med detkulturbegreb, der dominerede forskningeni 1980erne og de perspektiver på integration -eller rettere migration, der udviklede sig gennem dette brud.

Genstandsfelt og forskningsinteresse

Retter vi blikket mod 1960ernes arbejdskraftindvandring eller mod dagens aktuelle indvandring, ser det næsten ud som om historien fra

1900tallets begyndelse gentager sig. I 1960erne og 1970erne blev der

isærrekrutteretarbejdskraft fra TyrkietogJugoslavien til den industrielle produktion.Endel af disse arbejdsmigranter bosattesigligesomroepo- lakkernemerepermanentiDanmark, hvor deres børnogbørnebørnnu

339

(2)

vokser op. Idag bliver der igen rekrutteret arbejdsmigranter fra Polen

og andre østeuropæiske lande og nu især til byggebranchen. Såvel før

som nu er der debat om arbejdsmigranternes ringe arbejdsvilkår og behov for øgettilsyn. Om nutidens arbejdsmigranter også kommer til

at bosætte sig mere eller mindre permanent i Danmark, er det endnu

for tidligtat sige nogetom.

Men de mange historiske ligheder til trods, er der alligevel tale om

ganske forskellige historier.Densamfundsmæssige konktest har ændret sigoverårene.Velfærdsstatens gradvise udbygning, deøkonomiske kon¬

junkturerogDanmarks skiftende placeringidet globale felt harpræget samfundets opfattelse og håndtering af indvandrere og således sat sig igennem som skiftende vilkår for at være borger med indvandrerbag¬

grundiDanmark. Gruppen af indvandrereerendvidere blevet udvidet

siden 1960erne med familiesammenføringer og flygtninge fra verdens forskellige brændpunkter, og som helhed rummer indvandrergruppen

i dag selv eller via deres forældre mange forskellige nationaliteter og alle generationer, fra undfangelse til død. Indvandrernes relationer til

det danske samfund er både i intensitet og i omfang blevet udvidet til

atomfatteinstitutioner idet danskesamfund, der rækkerlangt udover den berøringsflade, der gjorde sig gældende for arbejdsmigranterne i

1960erne og for datidens polakker. Fødselsforberedelsen, sundhedsple¬

jerskens besøgihjemmet, børnehaven, skolegangen, fritidsliv, stemmeret,

uddannelse,arbejde, pensionisttilværelsen ogbegravelsen.Dennebrede

og intense berøringsflade udfordrer både den enkelte, familien og de samfundsmæssigeinstitutioneroghar tiltrukketsigopmærksomhed ikke

blot fra arbejdsmarkedets partere,men også fra de mange involverede professioner inden for f.eks. omsorg, uddannelse, sundhed og socialt arbejde. Indvandringen vedrører ikke blot relationen mellem arbejdskraft

og arbejdsmarkedet, men relationer mellem den enkelte og samfundet

somhelhed.

Nellemannsgenstandsfelterderfor også på mangemåder helt ander¬

ledes endgenstandsfeltet for den indvandrerforskning, der har udviklet sigsiden 1960ernesindvandring.Deternetop den brede berøringsflade,

debefordringerogudfordringer, detgiveranledning til for såvel indvan¬

drere og de berørte professioner og institutioner og måderne, hvorpå udfordringerne håndteres, der danner grundlag for den tematiske bredde,

som kendetegner indvandrerforskningen i dag. Ud over arbejdslivet

er daginstitutioner, uddannelsesinstitutioner sammen med politiske og kommunale foranstaltninger blevet centrale genstande for forskningen.

Derfor er det heller ikke overraskende, at indvandrerforskningen ikke

blot bedrives inden for de kvantitativtsamfundsøkonomisk orienterede

(3)

fag men også inden for de fag, der traditionelt har disse professioner,

deres institutioner og arbejdsområder som genstandsfelt. Det handler

om fagsomf.eks. pædagogik, sociologiogpsykologi.Men ogsådeikke- professionsorienterede fagsomhistorie, etnologi ogantropologihar-i

tråd med Nellemann - taget emner som indvandring og migration til sig. I disse professions og ikke-professions orienterede fag er det den

kvalitative tilgangtil studierne, der dominerer.

Indvandrer-ogintegrationsforskning

Det er imidlertid ikke blot genstandsfeltets historiske forandringer og den flerfaglighed, der kendetegner forskningen i dag, der adskiller den

aktuelle forskning fra Nellemanns studier. Det er i særdeleshed også

de begreber og perspektiver, hvormed genstandsfeltet begribes og ud¬

forskes, der er anderledes. I 1970 og 1980erne, hvor hovedparten af

Nellemanns arbejde fandt sted, tolkede forskningen i vidt omfang de udfordringer, der opstod ide mange nyerelationer mellemindvandrere

og velfærdsstatens institutioner, ikulturelle termer. Opmærksomheden

i indvandrerforskningen blevrettet mod indvandrernes kulturer ud fra

tesenom,atudfordringerneogproblemerneskyldtes misforståelser, der

kunne udredes gennem et større kendskab til indvandrernes kulturer.3

Relationerne mellemindvandrerneogde danskeinstitutionerblev tolket

i termer af kulturelle forskelle; et dem over for et os, og kulturmødet

blev saticentrum. Kultur blev i vidtomfang forståetsomidentisk med

den nationale baggrund; udvandringslandet.Deter ogsådenne forståelse

afgenstandsfeltet,somvigenfinderiNellemannsartikel.Hansbegrebs¬

mæssige forbindelse til den samtidigeindvandrerforskning understreges

endvidere iartiklensafrunding, hvor han forklarer de polskeefterkom¬

meres lette integration i det danske samfund.

»Efterkommere efter dengamle polakindvandring må siges atvære integrerede i det danske samfund, og det har da også væretlettere for dem end for mange andre senere indvandrergrupper. Deresbaggrundvaret kristent, europæisk land¬

brugsland; medsmå forskelle ikristendommenog landbrugetganske vist-og

serde udsom os andre«.4

Dermed antyder Nellemann ikke blot,at den arbejdskraftindvandring,

der fandt sted i 1960erne og først i 1970erne samt den efterfølgende indvandringiform af familiesammenføringerogflygtninge, ikkeerblevet integreretpå sammelette måde,sompolakkerne i sin tid blev det. Han antyder også en forklaring på,hvorfor disse nyere indvandrergrupper

ikke ladersig integrerelige så letsompolakkerne. Både med hensyntil

(4)

religion, erhvervsbaggrundogudseende, forklarer Nellemann,adskiller polakkerne sig nemlig (til forskel fra de senere indvandrer) kun i be¬

grænsetomfang fra »osandre« ogdermedfra den underforstået danske befolkning. Relationerne mellem indvandrerne og det danske samfund

beskriver Nellemann ilighedmeddenøvrige indvandrerforskningiter¬

mer afpolsk kulturover for dansk kultur; somenhedskulturerog som

mereeller mindre forskellige;somgradsforskelle.Interessant erdet altså,

at selv om forskningen allerede dengang i 1970erne og 1980erne var

spredt ud på flere forskellige fag somhistorie, antropologi, pædagogik

og sociologi ogmed opmærksomheden rettet modforskellige aspekter

af genstandsfeltet, så var forskningen i betydeligt omfang præget af

samme begreberom kultur ogkulturforskelle.

Opgennem1980erneudvikledeforskningenetmeredifferentieret blik påindvandrerkultureroginteressenfor den samfundsmæssige konteksts betydning øges. Alligevel var det i vidt omfang den tidlige forsknings begreber, der slogigennempåetsamfundsmæssigtniveau. Herblev den

videnomindvandrerkulturer,somforskningen producerede, ikke bloten

nøgle tilatforståindvandrerneshåndteringer af møderne med velfærds¬

staten.Indvandrerkulturerne blevsamtidigudpegetsomforklaringpå- somårsagtil-de udfordringerogproblemer, der opstodidemange nye relationer.Løsningenpåproblemerne blevi samfundsperspektivderfori

vidtomfang om ikke afskaffelsen afså i det mindste bearbejdningen af

indvandrerkulturen. Da det efterhåndenviste sig, atproblemerne ikke

lodsighåndteregennem denne bearbejdningaf indvandrerkultur, førte

det imidlertid ikke til en kritisk refleksion over relevansen afat forstå

problemerne i de anvendte kulturelle termer, men til en skærpet kritik

af indvandrernes kultur, som noget nærmest statisk og uforanderligt;

som essens. Indvandrerforskningens fokus på indvandrerkulturer blev

derfor grundlæggende kontraproduktiv,5 og det er disse kontrapro¬

duktive følger forskningen i dag i vidt omfang forsøger at arbejde sig

ud af. Det er derfor også (det essentialistiske) kulturbegreb, der for

den efterfølgende forskning blev enafgørende anke mod den tidligere indvandrerforskning.

Nellemannviseros også,atindvandrerforskningeni 1980erne ividt omfang selvvarenintegrationsforskning-,en forskning, dervaroptaget

af, hvordan indvandrerne bedstmuligt kunne blive integreret idetdan¬

ske samfundognetopforskningeniogdiskussionenomindvandrernes

kultur dannede grundlag for de såvel forskningsmæssige som politiske

diskussionerneomintegration,assimilationogsegregation.6 Den selvføl¬

gelighed, hvormed Nellemann anvender begrebetintegrationerslående.

Nellemann beskriverroepolakkernes efterkommeresomintegreredeidet

(5)

danske samfund, og begrundelsen derfor er, at »Detmedbragte polske kulturtræk,somholdersigbedst,også iandengeneration, erkonfessio¬

nen«7, oghan fortæller videre, at58 % af efterkommerneermedlemaf

den katolskekirke,men »påsammemåde,som danskereermedlemmer af Folkekirken«.8 Integration bliver dermed en gradvis opløsning eller tilpasning af anderledes kulturelle træk til de danske kulturelle træk,

mensdet danske står nærmestuændrettilbage.Integration kommertil

athandleomtilpasning af indvandrernes kultur til dansk kultur;atblive integreretind i og ikke sammen med dansk kultur. Denne forståelse af

forholdet mellem indvandrerog det danske samfund sometspørgsmål

om integrationeretaf de andre væsentlige kritikpunkter fra den aktuelle forskning mod 1980ernesforskning. Kritikken harflere afsætogretter

sig dels mod integrationsforskningens manglende opmærksomhed på betydningen af demangekomplekse relationer inden for ogtværsaf landegrænser, derermedskaberepå migranterneshverdagsliv. Delsretter kritikkensigimod den usynliggørelse afmagtrelationer, der finder sted,

nårproblemerne forklares med enkle referencer til migrantkulturer. Lige¬

somkulturbegrebeti sintid skabteetfælles teoretisk perspektivpåtværs affag,erden aktuelle flerfaglige forskning i dag fælles omkritikken af

dette kulturbegreb og de begrænsede muligheder, det tilvejebragte for

atforstå relationer mellem indvandrere og indvandringsland. Etfælles

træk vedmegenindvandrerforskning idagerderfor også interessenfor

atetablere en langtmere kompleks forståelse af de in-ogeksklusions-

mekanismer og processer, derer forbundet medmigration.

Aktuelle retninger imigrationsforskningen

Med denne beskrivelse af den aktuelle forskning peger jeg også på et

grundlæggende skift i terminologi. Med kritikken af kulturbegrebet følger kritikken af integrationsbegrebet.I stedet for at studere indvan¬

drernes kulturer studeres nudekomplekseogflertydige relationer, hvori

in- ogeksklusion finder sted.9 Derfor handlerdetikke omintegrationaf indvandrere,men omhvordan betingelserneforatvære med ellervære udelukketproduceres, legitimeres, mødermodstando.s.v.; ommigratio¬

nens processuelle, komplekse og transnationale karakter. Imidlertid er

der ikke tale om,at kritikken af 1980ernes forskning har affødt én ny

retningindenfor det, dernunok bedst betegnesmigrationsforskningen.

Migrationsforskningenertværsaf fag skrevetindimangeaf de do¬

minerende teoretiske retninger inden for akademia og må derfor også

ses sometsærligt produkt afen meregenerel bevægelseiforskningenog

ikke blot som en reaktionpå den tidligere indvandrer-og integrations- forskning.Jegvil i det følgende fremhæve nogleeksempler på aktuelle

(6)

retninger,sombidrager medinteressanteperspektiverpå migration. Det

bliver ikke etudtømmende billede afmigrationsforskningeni dag men et udpluk fra de tilgange, der for mig som etnolog er særlig relevante,

fordi de både udfordrer og udviklermin egen forskning.

Afsættet for det følgendeerderfor, hvordan den teoretiske tilgang til migrationsforskningen, som jeg skriver mig selv ind i, adskiller sig på nogle centrale punkter fra de begreber, somNellemann arbejdede med.

En dimension, der for mig har været meget vigtig i valget afstats- og

livsformsanlysen (Højrup 1995) som teoretisk afsæt, er den mulighed

stats- og livsformsbegreberne giver for at udforske samfundsmæssige forudsætninger for samt forskelle og ligheder i folks selvforståelse og

hverdagspraksis indenfor ogtværs af landegrænser Med de senere års udvikling af teoriens dannelses- og anerkendelsesbegreber10 har

teorien bl.a.været udgangspunkt for at undersøge, hvordan somaliske immigranters hverdagsliv fra de inkluderede på arbejdsmarkedet til de hjemløse på herberg, tager form som processer iet komplekst samspil

mellemden enkeltessærligelivsformstræk, relationer tilisær migrantnet¬

værk ogtil vilkåreneivelfærdsstaten.11 Aktuelt undersøgerjeg,hvordan

ledelsen af mindreprivatevirksomhederogmedarbejdernes håndterin¬

ger heraf skaber særlige vilkår for in- og eksklusion af medarbejdere

med indvandrerbaggrund. Stats- og livsformsanalysen gør det således muligt atudforske, hvordan migrationsproblematikkentagersigud fra

enlang række forskelligepositionerogperspektiver. Anerkendelses- og

dannelsesbegrebernegørdet muligtatudforske såvel samfundsmæssige forudsætninger for hverdagspraksis samt de komplekse processer, der

omformer disse praksiser. Dermed fastholdes et kulturanalytisk blik,

men som etdifferentieret, komplekst og processuelt perspektiv.

En anden central dimensionistats- oglivsformsanalysenerden teo¬

retiske bestemmelse af detgensidige betingelsesforhold mellem stat og

borger og mellem f.eks. den kapitalistiske produktion og lønarbejder¬

livsformen. Det er en teoretiske bestemmelse, der ikke nødvendigvis

modsvares empirisk af harmoniske relationer mellem stat og borger,

mellem virksomhed og arbejdskraft,men som gør det muligt at udfor¬

ske disse relationers gensidige forbindelser, modsætninger og kampe.

Alligevel rummer den teoretiske interesse for at bryde den dualistiske

kulturforståelse enrisiko for at undertone den magt, der finder sted i

disse relationer. Den pædagogiske forsknings tydelige inspiration fra

PierreBourdieus kulturoguddannelsessociologi,12 kan give inspiration

til en kritisk refleksion overmagtperspektivet i stats- og livsformsana¬

lysen. Mens livsformsanalysen teoretisk etablerer et gensidigt forhold

mellem livsformerne isamfundet, refererer den bourdieuinspirerede

(7)

pædagogik tileniudgangspunktet differentieretoghierarkiseretorgani¬

sering af samfundet.Etgennemgåendetræk ved flere af disse studierer

udforskningen af, hvordan struktur-ogpraksisformeriuddannelsesfeltet

honorerer nogle kapitalformer13 frem for andre og derigennem skaber ulige vilkår for elever med forskellige kombinationerogsammensætnin¬

geraf kapitalformer.14Interessanterf.eks. Bolette Moldenhawerskom¬

parative studie af, hvordan forskelleneide objektive struktureringer af

dedanskeogsvenske gymnasieuddannelsersættersig igennemsomhelt forskellige vilkår for elevernes subjektive muligheder foratpositionere sig iuddannelsesfeltetogiklasseværelset.I forhold tillivsformsanalysen giver disse studier anledning til at skærpe opmærksomheden overfor,

atlivsformer ikke blot videreføres fra generationtil generation via op¬

væksten,menatreproduktionogtransformation af livsformerogsåskal

sesilysetaf, hvordan forskellige livsformers »kapitalformer« honoreres

i uddannelsessystemet og skaber ulige muligheder. Interessant og en

nærmereundersøgelse værd eri øvrigt også demange ligheder mellem

Borurdieusoglivsformsanalysens begreber. Såvel habitus- somlivsforms- begrebet pegerf.eks. påerfaringen eller baggrunden somvæsentlig for udformningen af relationerne til samfundet men bryder samtidig med

den nationaleogessentialistiske kulturforståelse.

Etandetperspektiv imigrationsforskningen påmagterdeFoucault inspirerede traditioner.Et dominerende perspektiv her indenforerikke

at studere indvandrerens praksis, men de samfundsmæssige diskurser, hvorigennemen forståelse af indvandrerne som nogetandet; som pro¬

blematiske,somuvilligeellersomurealistiske produceresogderigennem legitimererudsagn, eksklusioner,stramninger-magtudøvelse-inden¬

for det sociale felt. Kirsten Hvenegård Lassen15 viser f.eks., hvordan socialrådgivere i deres integrationsarbejde legitimerer deres praksis og magt gennem ensamtidig konstruktion af indvandrerne som urealisti¬

ske børn. Formig etablerer disse studieren kritiskopmærksomhedpå magtrelationerneogmagtensmagttil atdefinere sandhederoglegitimere

bestemte praksisser. Opmærksomheden på magten og dens udøvelse

ermed anerkendelses- og interpellationsbegreberne centrale i stats- og

livsformsanalysen,mendet Foucault inspirerede blikerinteressant,fordi

det i højere grad gør det muligt at spørge kritisk til magtens udøvelse

og dermedproblematisere nødvendigheden af dens udformning.

Ide Foucault-inspirerede analyser bliver kulturividt omfang udfor¬

sket som samfundsmæssige konstruktioner og ikke som træk ved en livsstil,en befolkningsgruppe eller etsamfund. Deter også denne inte¬

resseogdens implicittekritik af det nationalt homogeneessentialistiske kulturbegreb, derprægerflere migrationsforskers aktuelle interesse for

(8)

begrebet intersektionalitet.16Denne forskningsopmærksomhed erisær

rettetmodbegrebersom køn,etnicitetogklasse.Køn,etnicitetogklasse

erietintersektionalitetsperspektiv hverkenbiologisk nedarvede eller kul¬

tureltoverført mellemgenerationer,men derimod situerede konstruktio¬

ner. Etniciteten,som erdetmestrelevantebegrebi denne sammenhæng,

skal derfor studeresikonkretesituationer ogsammenhænge.Hvad, der kategoriseres sometnisk, løsrives dermed fra referencen tildet nationale,

og det bliver muligt at få øje på, hvordan det etniske ikke er statisk,

men vedvarende formes i forhandling og handling mellem involverede

partere. Perspektivettvinger opmærksomheden overpå, hvad der sker

i situationen og reducerer den betydning som historien og erfaringen

havde i den tidligere indvandrerforsknings kulturbegreb. Perspektivet

er i mine øjne interessant, fordi det netop åbner opmærksomheden

overfor det situationelle, for alt det,der skabesiselve situationen. Men

det erfra et stats-og livsformsperspektiv samtidig problematisk, fordi betydningen af såvel den enkelteserfaringersomden samfundsmæssige kontekst, der bringes ind i situationen, om ikke negligeres, så kraftigt

nedtones.

Det fjerdeog sidste perspektiv, som jegvil fremhæve, går under be¬

tegnelsen transnationalisme. Migranten er i dette perspektiv ikke kun

en indvandrer, men også en udvandrer og en af mange udvandrere.

Migrantens liv ladersig i dette perspektiv ikke belyse gennem etfokus pårelationer mellem indvandrerogindvandringsland.Dennerelationer nemlig langtmerekompleks og rummer mangetransnationale relationer.

Transnationalismeforskningens afsæt er bruddet med antropologiens

stedbundne kulturbegreb17ogperspektivet inkluderesi dag istore dele

afmigrationsforskningen. Nauja Kleist18 harf.eks. med dette udgangs¬

punktudforsket samspillet mellem somaliskeflygtninges inklusion i det

danskesamfundogderestransnationale politiskeengagementer. Dethelt afgørende ved dette perspektiv er for mig,at dettvinger os til atvære opmærksomme på, at migranternes liv ofte er langt mere komplekse

end det er muligt at begribe med de klassiske begreber omindvandrer

og integration. I forhold til stats- og livsformsteorien tydeliggør denne forskning,atlivsformernes forudsætninger kan hentes idetglobale felt,

og at vilkårene for neokulturation, transformationog fremmedgørelse

derforer bundetop i langt merekomplekse relationer end ennaiv an¬

vendelse afinterpellationsbegrebet giver plads til.

Jeg har i det foregående lagtvægt på nogle af de perspektiver i mi¬

grationsforskningen,der aktuelt udfordrerminegen forskning,og som

samtidig kan siges at lægge afstand til kulturbegrebet i den indvan¬

drer- ogintegrationsforskning, som Nellemann skrevindenfor. Men ud

(9)

overkritikken af kulturbegrebeter den aktuelle forskningogså kritisk

over for begrebet integration og dermed overfor forestillingen om, at

mere eller mindre forskellige nationale kulturer skal sammensmeltes

eller leve side om side. Denne enkelthed eksisterer at sige ikke i de

nye perspektiver, derer bragt på banen.Deterkompleksiteten, dereri fokus,ogsamtidig forstærkes kompleksitetenogflertydigheden ved det

vedvarende fokusproces.Hviskultur overhovedet bringespåtale,så

bliver detsomnogetder vedvarende skabes ogomskabes.Denyere per¬

spektiver kvalificerer forståelsen af feltet.Menda forskningensamtidig

er med til atproducere nye fortællinger i samfundetom samfundet og

migranten,erder god grund til atreflektereover,hvordan denviden,vi

i dag producere, kan blive anvendt kontraproduktivt. I dag problema¬

tiserer ogprovokerer forskningen de aktuelle forståelser afintegration,

men spørgsmåleter, omopmærksomhedenpåmagt og processamtidig

kan være med til atlegitimere, atdet kulturelle negligeres. For mig er stats- oglivsformsanalysen etgodt udgangspunkt foratgribe omsåvel erfaringen som processen; forat gribe omkultur uden atnationalisere

elleressentialisere, men somet blik tilatgribeomrelationerog kampe

mellemforskellige livsformeriensamfundsmæssig kontekst.Deterikke

en tilbagevenden til Nellemann og hans samtidskulturbegreb, mendet

ersamtidigenfastholdelse afetkulturanalytisk perspektivogsåledeset

forsøg påathåndtereetvæsentligt problem ved dentidligere forskning

uden atsmide barnetud med badevandet.

1 Nellemann 2002 2 Nellemann 1977 3 Schierup 1988, Horst 1986, Schwartz 1985, Bøggild-Mortensen 1989 4 Nellemann 2002: 64. 5 Schierup 1993,Mol-

denhawer 2008 6 Horst 1986 7 Nellemann 2002: 64 8 Nellemann 2002:

64 9 Aismark, Kallehave, Moldenhawer 2007, KofoedogStaunæs 2008. 10 Bu¬

us2001,Kallehave2003 11 Kallehave2005,2006. 12 Bourdieu 1979,Callewaert 1992, 13 Borudieu arbejder med forskellige former for kapitalsomf.eks.kulturel kapital, social kapital ogøkonomisk kapital. 14 Moldenhawer2007,Gillam 2006, Øland, 2007 15 KirstenHvenegaardLassen2007 16 Staunæs 2004,Kofoed2007,

Hansen2007 17 OlwigogHastrup 1997 18 NaujaKleist2006

Litteratur

Aismark, Gunnar, Tina KallehaveogBolette Moldenhawer2007(red.): Migration ochTillhörighet. Inklusions- och exklusionsprocesseriSkandinavien.Makadam Förlag,Stockholm.

Noter

(10)

Bourdieu, PierreogPasseron,Jean-Claude 1979:Reproduction inEducation, Societyand Culture.SagePublications Ltd.

Buus, Henriette 2001:Sundhedsplejerskeinstitutionens dannelse.-En kulturteoretiskogkulturhistorisk analyse af velfærdsstatens embedsværk.

MuseumTusculanumsForlag.

Bøggild-Mortensen,Lotte 1989: »Atværeeller ikkevære«:tyrkisk ungdom i KøbenhavnogAnkara. Kultursociologiskeskrifternr.27.Akademisk Forlag.

Callewaert,Staf 1992: Kultur,pædagogikogvidenskab. Om PierreBourdieus habitusbegrebogpraktikteori. Akademisk Forlag, København.

Gillam, Laura 2006: Deumulige børnogdet ordentlige menneske. Ph.d.- afhandling. Danmarks PædagogiskeUniversitet,København.

Hansen, RasmusPræstemann2007:Humorens maskuliniteter-mellemfissesnak

oglatterlighed.I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift,nr.4, 2007.

Horst,Christian1986:IntegrationogAssimilation.I: Horst,Christian(red.):

Denflerkulturelle udfordring: socialisation ogbørn fra etniske mindretal.

Kultursociologiske skrifter24.Akademisk Forlag.

Hvenegård-Lassen,Kirsten 2007:Viljen til valg.I:Aismark, Gunnar; Tina Kallehave

ogBolette Moldenhawer(2007) (red.): Migrationoch Tillhörighet.Inklusions-

ochexklusionsprocesseriSkandinavien. Makadam Förlag, Stockholm.

Højrup,Thomas 1995: Omkring livsformsanalysens udvikling.Museum TusculanumsForlag.

Kallehave, Tina 2003: Somaliske livsformerivelfærdsstaten.Ph.d.-afhandling, Etnologi, KøbenhavnsUniversitet.

Kallehave, Tina 2005: Hjemoghjemløshed blandt somaliske mænd.I:NordNytt,

nr.97.

Kallehave, Tina 2006: Mellem sociale relationerog arbejdsmarkedet.Omviljentil integration. I: Bortom stereotypernafInvandrare ochintegration iDanmarkog

Sverige.Makadam Förlag, Stockholm.

Kleist, Nauja 2006: Spacesofrecognition. Ananalysis of Somali-Danish

associationalengagementand diasporic mobilization. Ph.d.-afhandling.

SociologiskInstitut,KøbenhavnsUniversitet.

Kofoed, JetteogDortheStaunæs 2007(red.): Magtballader. 14fortællinger

ommagt,modstandogmenneskers tilblivelse. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Moldenhawer,Bolette 2007: De indefra ekskluderede. I:Aismark, Gunnar;

TinaKallehave ogBolette Moldenhawer (red.): Migrationoch Tillhörighet.

Inklusions- ochexklusionsprocesseriSkandinavien. Makadam Förlag,

Stockholm.

Moldenhawer, Bolette 2008:Vidensproduktionovertid,ommigrationsstrukturelle

barriereripædagogiske opdragelses- oguddannelsessystemer. Under udgivelse.

Nellemann, George 1977:Fremmedarbejderbørn. Roepolakkernes efterkommere

ogderes skæbneidet danske samfund. The NationalMuseumofDenmark.

WorkingPapers 5.

Nellemann, Georg 2002:Polske vandrerarbejdereiDanmark1983-1929.Bolog

By.

Olwig,Karen FogogKirsten Hastrup 1997: SitingCulture. The skifting anthropological object. Routledge.

348

(11)

Schierup, Carl-Ulrik 1988: Integration?Indvandrere,kulturogsamfund. Billesøog Baltzer.

Schierup, Carl-Ulrik1993: Fåkulturens slagmark. Mindretalogstørretal talerom Danmark.Sydjysk Universitetsforlag.

Schwartz,Jonathan 1985:ReluctantHosts:Denmark'sReceptionofGuest Workers.Kultursociologiske skrifternr.21,København.

Staunæs,Dorthe 2004: Køn, etnicitetogskoleliv. Forlaget Samfundslitteratur Øland, Trine 2007: Grænserforprogressivepædagogikformer. Ph.d.-afhandling.

DetHumanistiskeFakultet, Københavns Universitet.

Summary

Fromimmigration andintegration researchtomigration research

Thepointof departure for this articleis GeorgeNellemann'sarticle »Polske vandrer¬

arbejdereiDanmark1893-1929« (PolishmigrantworkersinDenmark 1893-1929),

in which he furnishes the readerwith historical insightinto work-related migration andimmigrationacenturyago.The articlewaspublishedin 2002, butwasbasedon Nellemann's work in the 1970s and 1980s. The articlecantherefore also be readas anearly example of theimmigrationandintegrationresearch of the1980s.With this starting-point the presentarticle pinpoints three of the significant disjunctures that

have takenplacesinceNellemann'swork and which have contributedtothe shaping

ofcurrentmigrationresearch.Firstthe historical disjunctureisdealt with,inthe form

ofchangesin both the welfarestateandinthecompositionof the immigrantgroup,

and relations with thewelfarestate.This inturnentails anotherdisjuncture: theob- jectof the research fundamentally changesitscharacter and thusattractsattention in economic,profession-oriented and non-profession-oriented research. The third dis¬

juncturemainly involves qualitative research's critiqueof the culture andintegration conceptinherentintheimmigrationresearchofthe 1980s. Onthis basis, and inspired by upheavalsin academia ingeneral, newperspectives on the fieldare growingup.

Thebasis forelucidating these isthe author'sownpointofdeparture inethnology's

state and life-modeanalysis, from which she presents four other currentschools of thoughtin migration research.

(12)

S-tog

For mangemennesker erdet københavnskeS-togsnet en vigtiglivsnerve.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

udfordringer i forskningen, balancen mellem arbejde og øvrigt liv samt jobsikkerhed og forfremmelse opleves i nævnte rækkefølge som de faktorer, hvor der er det største gab

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Data for offentlige investeringer sammenlignet med udviklingen i fon- des donationer til anlægsbyggerier til museer viser et markant skifte, hvor de of- fentlige bevillinger

En af den nye sammenslutnings første opgaver måtte naturligt være at søge at inddrage de lokalhistoriske foreninger, som hidtil ikke havde været medlemmer af

Mens hoodoo (den.. amerikanske version af voodoo) spiller en forholdsvis begrænset rolle i The Freelance Pallbearers og Yellow Back Radio Broke-Down, får den imidlertid

De regio- nale forskelle er særlig store i Ru- mænien, ikke blot fordi landet er over dobbelt så stort som Bulgarien, men også fordi det historisk set har været delt mellem to