• Ingen resultater fundet

Dansk Filosofisk Selskabs Årsmøde 2017 Retfærdighed - Justice

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Dansk Filosofisk Selskabs Årsmøde 2017 Retfærdighed - Justice"

Copied!
47
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Dansk Filosofisk Selskabs Årsmøde 2017

Retfærdighed - Justice

Fredag den 3. marts 2017

09:00

Registrering, udenfor lokale A220 (festsalen) 10:00

Velkomst v. årsmødets værter i lokale A220 (festsalen) 10:30

Første hovedtaler: Paul Standish i lokale A220 (festsalen) 12:00

Frokost i lokale A141 (aulaen) 13:00

Parallelsession I (45 min x 3) i lokalerne A401, A403, A405, A408, A410, A412, A414 & A416

15:15

Pause, kaffe omkring lokale A409 (tagterrasse) 15:30

Parallelsession II (45 min x 3) i samme lokaler 17:45

Generalforsamling i lokale A220 (festsalen) 19:00

Festmiddag i kantinen (bygn. C) 21:00

Bar i lokale A120 (caféen)

(2)

Lørdag den 4. marts 2017

09:00

Parallelsession III (45 min x 2) i samme lokaler som fredag 10:30

Pause, kaffe omkring lokale A409 (tagterrasse) 10:45

Parallelsession IV (45 min x 2) i samme lokaler 12:15

Frokost i lokale A141 (aulaen) 13:15

Parallelsession V (45 min x 3) i samme lokaler 15:30

Pause, kaffe udenfor lokale A220 (festsalen) 15:45

Anden hovedtaler Rainer Forst i lokale A220 (festsalen) 17:15

Afslutning v. arrangementskomiteen og selskabets formand

Arrangementskomité

Anette Eriksen, Jørgen Huggler og Asger Sørensen

Programsoftware

Set Lonnert.com & Asger Sørensen

(3)

Sessioner og tovholdere

Ethics

Raffaele Rodogno filrr@cas.au.dk Anvendt filosofi Antje Gimmler

gimmler@learning.aau.dk Deleuze

John Benedicto Krejsler jok@edu.au.dk

Erkendelsesteori Mikkel Gerken mikkel@sdu.dk Filosofihistorie Lise Huggler

l.o.huggler@gmail.com Filosofisk æstetik

Cynthia Grund & Dorte Jelstrup cmgrund@sdu.dk

Tidsskriftet Turbulens Vanessa Poulsen

poulsenvanessa@gmail.com

Fænomenologi og bevidsthedsfilosofi Thomas Szanto

thomas.szanto@hum.ku.dk Genstridig tænkning

Oliver Kauffmann og Per Jepsen peje@edu.au.dk

Global filosofi og interkulturel tænkning

Michael Paulsen og Jesper Garsdal garsdal@learning.aau.dk

Natur og Antropocæn Sune Frølund

sufr@edu.au.dk

Ontologi og metafysik Søren Brier

sb.ibc@cbs.dk

Philosophy of Mind Nikolaj Nottelmann nottelmann@sdu.dk Political Philosophy Sune Lægaard

laegaard@ruc.dk

Pædagogisk filosofi Hans Siggaard Jensen hsj@edu.au.dk

Religionsfilosofi Henrik Vase Frandsen hvf@edu.au.dk

Robophilosophy Martin Mose Bentzen mmbe@dtu.dk

Societal Ethics & Political Philosophy

& Economy Øjvind Larsen ol.mpp@cbs.dk TIDskrift

Niklas A. Oehlerich-Zurita niklas@tidskrift.dk

Teknologifilosofi Søren Riis

soerenr@ruc.dk Tysk idealisme

Anders Moe Rasmussen filamr@cas.au.dk

(4)

Parallelsession I

Fredag den 3. marts 2017, 13:00–15:15

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk)

Lise Marie Andersen

Does interventionism introduce a new exclusion problem?

13:00–13:45, A414

Jonas Christensen

Compatibilism vs Incompatibilism in the Mental Causation Debate

13:45–14:30, A414

Adrian Alsmith

Intellectual and Agentive Self-location

14:30–15:15, A414

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk)

Jens Damgaard Thaysen

Criminalization and the Justification of the Coercive State

13:00–13:45, A401

Thomas Søbirk Petersen

Criminalization theory and Dignity: The New (plausible) Kid in Town?

13:45–14:30, A401

Jesper Ryberg

Neurointerventions and criminal offending

14:30–15:15, A401

Societal Ethics & Political Philosophy ... v. Ø. Larsen (ol.mpp@cbs.dk)

Hans Fink

Concept and Conceptions of Justice

13:00–13:45, A412

(5)

Lisbet Rosenfeldt Svanøe

Civil Disobedience - a Political Necessity for Sustaining and Developing a Legal State

13:45–14:30, A412

Asger Sørensen

Alienation. A Challenge for Citizenship Education

14:30–15:15, A412

Anvendt filosofi v. Antje Gimmler (gimmler@learning.aau.dk)

Caroline Schaffalitzky

Philosophy in Schools: Philosophical Challenges Ahead

13:00–13:45, A410

Esben Nedenskov Petersen

Vollsmoses kultur(er)

13:45–14:30, A410

Martin Munk

Et anvendt filosofisk perspektiv på filosofisk samtale

14:30–15:15, A410

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk)

Mikkel Helding Vembye

Evidensforskningens kausale lovmæssigheder og manglende anvendelighed for pædagogisk praksis

13:00–13:45, A408

Anders Dræby

Normalitetens genkomst - tilbagevenden eller fornyelse?

13:45–14:30, A408

Anders Dirksen

Opdragelse til demokratisk anarki

14:30–15:15, A408

Robophilosophy v. Martin Mose Bentzen (mmbe@dtu.dk)

(6)

Iordanis Kavathatzopoulos Ryoko Asai

Robots as companions in feelings and discussions

13:00–13:45, A416

Johanna Seibt

How to Ascribe Responsibilities in Human-Robot Interactions

13:45–14:30, A416

Martin Mose Bentzen

Towards Hybrid Ethical Reasoning Agents

14:30–15:15, A416

TIDskrift v. Niklas A. Oehlerich-Zurita (niklas@tidskrift.dk)

TIDskrifts panel

Køn og retfærdighed (1.del)

13:00–13:45, A405

TIDskrifts panel

Køn og retfærdighed (2.del)

13:45–14:30, A405

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk)

Jens Erik Kristensen

Det genstridige dannelsesbegreb

13:00–13:45, A403

Benjamin Vilmann

Katastrofen at være menneske - En distinktion af en eksistentiel attitude i Tom Krisensens 'Hærværk'

13:45–14:30, A403

Oliver Kauffmann

Stil og genstridig form i filosofien

14:30–15:15, A403

(7)

Parallelsession II

Fredag den 3. marts 2017, 15:30–17:45

Ontologi og metafysik v. Søren Brier (sb.ibc@cbs.dk)

Eline Busck Gundersen

Dispositional theories and theories about dispositions

15:30–16:15, A410

Søren Brier

C. S. Peirce’s semiotic answer to the riddle of Consciousness

16:15–17:00, A410

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk)

Rasmus Thybo Jensen

Merleau-Ponty and the Possibility of Conclusive, Perceptual warrant

15:30–16:15, A414

Gry Ardal Printzlau

Intersubjectivity and the sense of reality

16:15–17:00, A414

Sune Frølund

Hermann Schmitzs fænomenologi: at finde sig selv i sine omgivelser.

17:00–17:45, A414

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk)

Jakob Thrane Mainz

Demokratiets krise - Epistokrati som mulig løsning

15:30–16:15, A401

Jørn Sønderholm

Representative democracy and flip-flopping: when the will of the people can legitimately be ignored

16:15–17:00, A401

(8)

Joshua Sabih

Maimonides' political thought in Religious Nationalism in Israel

17:00–17:45, A401

Societal Ethics & Political Philosophy ... v. Ø. Larsen (ol.mpp@cbs.dk)

Gorm Harste

The social philosophy of war - Critique of War Reasoning

15:30–16:15, A412

Jacob Dahl Rendtorff

Possibilities and Limits of rationalization of the logic of war: Gorm Harste and Raymond Aron

16:15–17:00, A412

Øjvind Larsen

The Hermeneutics of War – Questions to Gorm Harste’s Kritik af Krigens Fornuft

17:00–17:45, A412

Filosofisk æstetik v. Cynthia Grund & Dorte Jelstrup (cmgrund@sdu.dk)

Dorte Jelstrup

Æstetiske kunstbegreber

15:30–16:15, A416

Cynthia M. Grund

The Ethics and Aesthetics of the Music(al) Appreciation Movement

16:15–17:00, A416

Cynthia M. Grund og Dorte Jelstrup

Æstetikkens rolle i et kulturdement samfund

17:00–17:45, A416

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk)

Merete Wiberg

Moralsk opdragelse og etisk dannelse i et Hartmann og Benner

perspektiv

(9)

Søren Engelsen

Emotioner og menings-skaben i læringssammenhæng

16:15–17:00, A408

Lisbeth Jørgensen Jørgensen

Hvad laver filosofi i gymnasiet - nu, før og i morgen?

17:00–17:45, A408

Teknologifilosofi v. Søren Riis (soerenr@ruc.dk)

Karsten Schjødtz Nymand

What Humans and Robots can teach each other

15:30–16:15, A405

Jesper Balslev

Det digitale potentiale - en monstrøs komposit?

16:15–17:00, A405

Søren Riis

The Internet of Things and the Ontology of the Future

17:00–17:45, A405

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk)

Martin Pasgaard-Westerman

”»das gerade Gegentheil und Widerspiel der Philosophie« - Om hermeneutik og historie hos Schopenhauer.”

15:30–16:15, A403

Mia Skjold Henriksen

Kierkegaards genstridige gentagelse

16:15–17:00, A403

Per Jepsen

Den genstridige virkelighed: Om filosofien og det metafysiske behov

17:00–17:45, A403

(10)

Parallelsession III

Lørdag den 4. marts 2017, 09:00–10:30

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk)

Martin Lemberg-Pedersen

Realism and Idealism in European Deportation Politics

09:00–09:45, A401

Theresa Scavenius

Climate Change and Moral Excuse: The Difficulty of Assigning Responsibility to Individuals

09:45–10:30, A401

Tysk idealisme v. Anders Moe Rasmussen (filamr@cas.au.dk)

Carsten Fogh Nielsen

Teori, Praksis og moralfænomenologi i Kants filosofi

09:00–09:45, A403

Jacob Lautrup Kristensen

Formalismeproblemet i Kants etik

09:45–10:30, A403

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk)

Jesper Garsdal

Filosofisk æstetik, procestænkning og global filosofi

09:45–10:30, A412

Deleuze v. John Benedicto Krejsler (jok@edu.au.dk)

Jens Tang Kristensen

Deleuziansk avantgarde

09:00–09:45, A416

Martin Ejsing Christensen

(11)

Dewey og socialvidenskaberne: Immanens, transcendens og pragmatisme

09:45–10:30, A416

(12)

Parallelsession IV

Lørdag den 4. marts 2017, 10:45–12:15

Erkendelsesteori v. Mikkel Gerken (mikkel@sdu.dk)

Karen Brøcker

Justifying the evidential use of intuitions (in linguistics)

10:45–11:30, A410

Helle Bøjlesen

Retfærdighed som et trilemma. Kritisk Rationalisme.

11:30–12:15, A410

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk)

Thor Grünbaum

Remembering Intentions

10:45–11:30, A414

Nikolaj Nottelmann

A problem for scaffolded practical knowledge

11:30–12:15, A414

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk)

Anne-Marie Søndergaard Christensen

Contextualising Virtue – von Wright’s Challenge

10:45–11:30, A408

Kristian-Alberto Lykke Cobos

Dydsetik: en objektiv konsekventialistisk dydsteori modstridigt forsvaret

11:30–12:15, A408

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk)

Steffen Kjær Johansen

(13)

The future role of our universities

10:45–11:30, A401

Frej Klem Thomsen

The Badness of Surveillance

11:30–12:15, A401

Filosofihistorie v. Lise Huggler (l.o.huggler@gmail.com)

Peter Wolsing

Om rettens grundlag og begrundelse i Hegels politiske filosofi

10:45–11:30, A403

Jørgen Huggler

Hegels Phaenomenologie des Geistes

11:30–12:15, A403

Forskningsformidling og dannelse v. Turbulens (poulsenvanessa@gmail.com)

David Budtz, Carsten Fogh, Peter Hyldgård, Anders Blok

Paneldebat 1. del

10:45–11:30, A405

David Budtz, Carsten Fogh, Peter Hyldgård, Anders Blok

Paneldebat 2. del

11:30–12:15, A405

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk)

Saer El-Jishi

Mystik og filosofi i middelalder islam: den nyplatoniske variant hos mystikeren Ibn M. al-Hallaj

10:45–11:30, A412

Johannes Adamsen

Hvor står jeg, når jeg bidrager til en ikke-eksisterende disciplin (global filosofi)?

11:30–12:15, A412

Deleuze v. John Benedicto Krejsler (jok@edu.au.dk)

(14)

Stuart Pethick

Deleuze: A Tragic Stoic?

10:45–11:30, A416

John Benedicto Krejsler

Radikal forskelstænkning og jagten efter affirmativ pædagogisk praksis: Deleuze-læsninger og perspektivistisk samtidsdiagnose

11:30–12:15, A416

(15)

Parallelsession V

Lørdag den 4. marts 2017, 13:15–15:30

Religionsfilosofi v. Henrik Vase Frandsen (hvf@edu.au.dk)

Gorm Harste

Luther eller Erasmus - Find svaret hos Kant

13:15–14:00, A416

Anders Dræby

Filosofien som vækkelse

14:00–14:45, A416

Henrik Vase Frandsen

Æstetisk erfaring og subjektivitet

14:45–15:30, A416

Erkendelsesteori v. Mikkel Gerken (mikkel@sdu.dk)

Esben Petersen

In defence of a certainty norm of assertion

13:15–14:00, A410

Asbjørn Steglich-Petersen

Explaining the illusion of asymmetric insight

14:00–14:45, A410

Mikkel Gerken

Pragmatic Encroachment and the Challenge from Epistemic Injustice

14:45–15:30, A410

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk)

Søren Harnow Klausen

On the very idea of a phenomenal self

13:15–14:00, A414

(16)

Henning Nörenberg

Are Shared Feelings Parasitic to Joint Actions?

14:00–14:45, A414

Olle Blomberg

Knowledge of complex action

14:45–15:30, A414

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk)

Chengying Guan

Defending the Reflective Deliberation View of Agential Activity in Human Actions

13:15–14:00, A408

Carsten Fogh Nielsen

Pligt, dyd og moral: Hvordan William Frankena opfandt dydsetikken

14:00–14:45, A408

Raffaele Rodogno

For a practical study of well-being

14:45–15:30, A408

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk)

Alessandra Cenci

Developing welfare indicators for the allocation of ‘scarce’

resources in public health: New methodological trends and philosophical perspectives

13:15–14:00, A401

Sune Lægaard

Religious toleration and securitization of religion in national and transnational perspectives

14:00–14:45, A401

Jakob v. H. Holtermann

Naturalized jurisprudence as an error theory

14:45–15:30, A401

(17)

Filosofihistorie v. Lise Huggler (l.o.huggler@gmail.com)

Jens Kristian Larsen

Destruction or return? Heidegger, Strauss and Klein on ancient philosophy

13:15–14:00, A403

Esben Korsgaard Korsgaard Rasmussen

Aristoteles, Heidegger og spørgsmålet om "teknikken"

14:00–14:45, A403

Jørgen Hass

Historiefilosofi og filosofihistorie

14:45–15:30, A403

Natur og Antropocæn v. Sune Frølund (sufr@edu.au.dk)

Benjamin Boysen

The Embarrassment of Being Human: A Critique of New Materialism and Object-Oriented Ontology

13:15–14:00, A405

Sune Frølund

John Dewey on nature and time qualities.

14:00–14:45, A405

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk)

Joshua A Sabih

"Faith and Knowledge" In Middle Eastern & North African Philosophical Thought

13:15–14:00, A412

Kurt Dauer Keller

Godt liv - her og der, idé og virkelighed

14:00–14:45, A412

Michael Paulsen

Om forholdet imellem dannelse, ermergens og verdenslitteratur

-refleksioner over Biesta, Arendt og Pamuk

(18)

14:45–15:30, A412

(19)

, TIDskrifts panel

Køn og retfærdighed (1.del)

Panelet vil forsøge at kaste lys over »retfærdighed« i et kønsperspektiv.

»Retfærdighed« lader til at være så implicit for kønsfilosofi, at få tænkere inden for feltet for alvor beskæftiger sig med at formulere et retfærdighedsbegreb. Så kan der spores et eller flere retfærdighedsbegreber?

Hvad kan siges om deres brug og muligheder samt begrænsninger? Og hvilken rolle spiller eventuelle retfærdighedsbegreber for empiriske kønsdiskussioner såsom dem om ligeløn, kvoter eller statslig forpligtelse på at sikre ligestilling?

TIDskrift v. Niklas A. Oehlerich-Zurita (niklas@tidskrift.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:00–13:45, A405

, TIDskrifts panel

Køn og retfærdighed (2.del)

Samme abstract som del 1

TIDskrift v. Niklas A. Oehlerich-Zurita (niklas@tidskrift.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:45–14:30, A405

Adamsen, Johannes

Hvor står jeg, når jeg bidrager til en ikke-eksisterende disciplin (global filosofi)?

Er det sekterisk at ville være global/interkulturel? Hvor står jeg selv, hvis jeg forsøger at tænke i og med andre traditioner? Med afsæt i nogle nedslag i filosofihistorien vil jeg dels forsøge at vise hvordan traditionen hele tiden forudsættes, men dog forandrer sig integrativt; dels prøve at få øje på hvilke blinde vinkler, hvis nogen, der opstår, når man så at sige 'står' - ikke nowhere - men alle steder.

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 11:30–12:15, A412

Alsmith, Adrian

Intellectual and Agentive Self-location

I compare two accounts of spatial self-consciousness. Intellectual accounts hold that perceptually based thoughts about one’s location involve an operative conception of oneself as a spatiotemporal being. Agentive accounts appeal to the experience of objects as the focus of possible action in explanation of how an experience can represent oneself as located. I argue that our conception of ourselves is vague with respect to our spatial properties and that agentive accounts provide a better candidate for a fundamental

(20)

explanation of spatial self-consciousness.

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 14:30–15:15, A414

Andersen, Lise Marie

Does interventionism introduce a new exclusion problem?

Several philosophers have suggested that the interventionist account of causation, provide a solution to the exclusion problem of mental causation (Woodward (2008). In contrast, Baumgartner (2009) argues that the interventionist approach introduces a new and different exclusion problem. He argues that the interventionist account rules out the possibility of mental properties being causally efficacious with respect to the effects of their physical realizers. I explore different replies to Baumgartner’s challenge and argue that interventionism does not introduce a new exclusion problem.

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:00–13:45, A414

Balslev, Jesper

Det digitale potentiale - en monstrøs komposit?

Oplægget er en præsentation af en hermeneutisk læsning af danske policy papers om digitalisering - tolket gennem Luc Boltanskis teorier om berettigelsesregimer, byggende på politisk filosofi. Der veksles mellem en intensiv læsning af ét dokument fra Dansk Teknologiråd og en ekstensiv læsning af et større korpus. Til sidst perspektiveres en nutidig fascination af det potentielle, med Aristoteles' begrebsliggørelse af samme.

Teknologifilosofi v. Søren Riis (soerenr@ruc.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 16:15–17:00, A405

Bentzen, Martin Mose

Towards Hybrid Ethical Reasoning Agents

Social robots present new oppportunities for philosophers to work with roboticists and to apply insights from the humanities directly to this technical domain. In this talk, I present joint work with roboticist Felix Lindner on creating a hybrid ethical reasoning agent (HERA), a robot which can reason according to ethical principles such as the utilitarian principle and the principle of double effect. This is carried out within a formal framework including causes and effects, intentions, utilities, uncertainties, and deontic logic. More info:

http://www.hera-project.com/

Robophilosophy v. Martin Mose Bentzen (mmbe@dtu.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 14:30–15:15, A416

(21)

Blomberg, Olle

Knowledge of complex action

Most of the intentional actions we perform are complex intentional actions which are composed of many smaller intentional actions. For example, a cooking of dinner is composed out of actions such a chopping the onions, heating the pan, and so on. Many types of such complex actions can be performed by a single agent on his or her own as well as by several agents together (cooking dinner is a case in point). But while causalists in contemporary philosophy of action have provided many analyses of joint intentional action---complex intentional action performed by several agents---they have hardly paid any attention to complex singular actions (an exception is Dalton 1995). In light of the close parallel between joint intentional action and complex singular intentional action, I will in this talk consider and examine what (if any) kind of knowledge of one's own intentional action that might be essential for intentional action as such.

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:45–15:30, A414

Boysen, Benjamin

The Embarrassment of Being Human: A Critique of New Materialism and Object-Oriented Ontology

Taking as exemplary the work of Jane Bennett and Graham Harman (yet also drawing on other figures within these materialist fields), this paper argues that the theories are self-contradictory and rooted in what I label semiophobia (an unease with human reality as em-bedded in a semiotic reality). In addition, I argue that Harman’s poetics (weird realism) and Bennett’s strategic anthropomorphism are inconsistent and fail to deliver what they promise.

Finally, I argue that in spite of its honorable intentions new materialism entails undesirable ethical and political consequences.

Natur og Antropocæn v. Sune Frølund (sufr@edu.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A405

Brier, Søren

C. S. Peirce’s semiotic answer to the riddle of Consciousness

A scientific explanation of consciousness that is not partially based on phenomenology seems logically impossible. C.S. Peirce’s pragmaticist semiotics attempts to bridge the gap between natural sciences and humanities by combining a phenomenological approach with an evolutionary and realistic understanding of nature and society in the development of a new transdisicplinary and evolutionary theory of meaning and logic in a semiotic theory of mind and consciousness. Though a contributor to the development of modern logic and science Peirce, through inventing a semiotics that

(22)

embraced phenomenology, tried to heal the split between empirical science and phenomenology

Ontologi og metafysik v. Søren Brier (sb.ibc@cbs.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 16:15–17:00, A410

Brøcker, Karen

Justifying the evidential use of intuitions (in linguistics)

Both in philosophy and linguistics, “intuitions” (in the form of immediate and fairly unreflective judgements) have a prominent role as a source of evidence.

However, in both fields, this practice has been questioned. Should these types of intuitions be used as evidence at all? If so, how and from whom should they be obtained? What justifies their evidential status? In this presentation, I focus on the debate within linguistics and present the design of an ongoing study which investigates linguists’ theoretical beliefs about intuitions and the justifications for using them as data.

Erkendelsesteori v. Mikkel Gerken (mikkel@sdu.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 10:45–11:30, A410

Bøjlesen, Helle

Retfærdighed som et trilemma. Kritisk Rationalisme.

Intet kan i virkeligheden retfærdiggøres, da intet kan måles, bortset fra matematisk lineær udregning. Men tid og rum er ikke lineære, målbare begreber, de er anskuelsesformer (Kant). Eftersom jorden er rund, og der i virkeligheden ikke eksisterer lige endimensionelle linjer, kan alt vende tilbage til sit udgangspunkt. Vi er alle en del af et hele og kan ikke fornægte de handlinger vi gør eller de hensigter, holdninger og tanker vi har, som afspejles i vore handlinger.

Erkendelsesteori v. Mikkel Gerken (mikkel@sdu.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 11:30–12:15, A410

Cenci, Alessandra

Developing welfare indicators for the allocation of ‘scarce’

resources in public health: New methodological trends and philosophical perspectives

The presentation aims offering a philosophical view on latest advancements in health economics/economic evaluation and their methodological/practical insights for measuring well-being, inequalities and, health states against conventional techniques. It is argued that performing both ‘efficient’ and 'fairer' allocations of scarce resources in public health (eg. primary attention to the needs of the ‘worst off’) demands adopting methods/concepts which combine ‘epistemic’ (objectivity/impartiality, consistency) and ‘non-epistemic’

(23)

values (equity, social justice) for science in democratic settings

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A401

Christensen, Anne-Marie Søndergaard

Contextualising Virtue – von Wright’s Challenge

My aim is to explore the rarely considered suggestion in von Wright’s The Varieties of Goodness (1963) that the realisation of the virtues is always contextually determined, which means that ethics has to be related to iphilosophical anthropology – for example as developed by the later Wittgenstein. I will present von Wright’s suggestion, the arguments for accepting it and the few places in contemporary virtue ethics where similar suggestions have been considered. Finally, I look at what acceptance of von Wright’s suggestion would entail for a normative virtue ethics.

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 10:45–11:30, A408

Christensen, Jonas

Compatibilism vs Incompatibilism in the Mental Causation Debate

Several philosophers have argued that a difference-making account of causation provides the key to rejecting the exclusion argument against mental causation. They disagree, however, over which premise to reject.

Compatibilists such as Woodward argue for psycho-physical overdetermination. Incompatibilists such as Menzies and List argue for downward exclusion and reject the causal closure of physics. In this paper we argue that non-reductive physicalists ought to be compatibilists since the incompatibilist solution undermines both the physicalist and the non-reductive aspirations of the view.

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:45–14:30, A414

Christensen, Martin Ejsing

Dewey og socialvidenskaberne: Immanens, transcendens og pragmatisme

I oplægget vil jeg præsentere og diskutere den Deleuze-inspirerede belgiske videnskabsfilosof Isabelle Stengers kritik af John Deweys tanker om socialvidenskaberne. Stengers og Dewey er fælles om at ville udvikle et alternativ til det, de forstår som positivistisk main-stream socialvidenskab, men ifølge Stengers har Deweys forslag til en alternativ form for socialvidenskab historisk været uden virkning, fordi hans tilgang til

(24)

socialvidenskaberne er præget af en form for transcendens, som har rødder i hans (pragmatiske) forståelse af filosofi. Spørgsmålet er, om hun har ret heri.

Deleuze v. John Benedicto Krejsler (jok@edu.au.dk) Parallelsession III, lørdag den 4. marts 2017, 09:45–10:30, A416

Dirksen, Anders

Opdragelse til demokratisk anarki

Med udgangspunkt i Simon Critchley´s beskrivelse af den anarkistiske demokrat ønsker at vise, hvorledes dette begreb kan bruges til motivere studerende til at føle et tilhørsforhold til demokratiet i dag - som en afstandstagen til staten inde i staten. Samtidig ønsker jeg at modstille denne person til Kierkegaards forståelse af en suspension af det etiske, hvilket for mig kan blive en anerkendelse af terrorhandlingen, som udføres i Guds navn.

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 14:30–15:15, A408

Dorte Jelstrup, Cynthia M. Grund og

Æstetikkens rolle i et kulturdement samfund

I denne paneldiskussion, hvor bidrag fra publikum efterlyses, vil vi bl.a. rette fokus på den rolle, som æstetikken spiller - eller ikke spiller - i vores samfund, og hvorvidt en opprioritering af æstetikkens rolle i dagens samfund kunne modvirke det, vi kendetegner som 'kulturdemens' ved at fremelske sådanne dyder som fx - opmærksomhed - koncentration - fastholdelse af fokus og - appreciative virtues.

Filosofisk æstetik v. Cynthia Grund & Dorte Jelstrup (cmgrund@sdu.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 17:00–17:45, A416

Dræby, Anders

Filosofien som vækkelse

Begrebet om vækkelse spiller en central betydning i de store verdensreligioner. Det er imidlertid også muligt at argumentere for, at en del af den oprindelige filosofi er baseret på en vækkelsestanke. Oplægget følger det filosofiske spor, som desuden åbner for en sondring mellem religiøs åndelighed og filosofisk spiritualitet

Religionsfilosofi v. Henrik Vase Frandsen (hvf@edu.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:00–14:45, A416

Dræby, Anders

Normalitetens genkomst - tilbagevenden eller fornyelse?

Kandidaten Warren G. Harding fremsætter i forbindelse med det

(25)

amerikanske præsidentvalg i 1920 et løfte om at genoprette normaliteten.

Oplægget undersøger, om det på tilsvarende vis er muligt at tale om

’normalitetens genkomst’ som et nyt socialt og politisk ideal i begyndelsen af det 21. århundrede. Ved at tage udgangspunkt i socialfilosofiens og sociologiens idéhistorie bliver det muligt at belyse, i hvilket omfang dette ideal er udtryk for en tilbagevenden til eller fornyelse af den sociale normalitet.

Samtidig udforskes det, hvorvidt den aktuelle tendens kan bidrage til en filosofisk forståelse af sociale normer.

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:45–14:30, A408

El-Jishi , Saer

Mystik og filosofi i middelalder islam: den nyplatoniske variant hos mystikeren Ibn M. al-Hallaj

Mystik og filosofi i middelalder islam: den nyplatoniske variant hos mystikeren Ibn M. al-Hallaj

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 10:45–11:30, A412

Engelsen, Søren

Emotioner og menings-skaben i læringssammenhæng

At tingene giver mening for de deltagende er på mange måder afgørende i de fleste læringssammenhæng, hvad end vi betragter det fra den lærendes eller underviserens perspektiv. Men hvilken rolle spiller emotioner i denne proces? Med baggrund i en fænomenologisk analyse af emotioners rolle i erfaringen af værdi og eksistentiel mening præsenteres konturerne af en teori om, hvilke basale funktioner – og dysfunktioner – det emotionelle liv spiller i skaben af mening i læringssammenhæng.

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 16:15–17:00, A408

Fink, Hans

Concept and Conceptions of Justice

John Rawls famously distinguished between the one concept and the many conceptions of justice. I shall reflect on the difficulty and the importance of upholding this distinction. Beginning from a broad view on the history of the use of 'justice' and cognate terms, I shall focus on the different ways in which John Rawls and Amartya Sen approach the question of the unity in the variety of conceptions of justice. I shall argue why I prefer Sen's account.

Societal Ethics & Political Philosophy ... v. Ø. Larsen (ol.mpp@cbs.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:00–13:45, A412

(26)

Frandsen, Henrik Vase

Æstetisk erfaring og subjektivitet

Foredraget vil se på forholdet mellem æstetisk erfaring og selv-erfaring.

Hovedtesen: At æstetisk erfaring er en responsiv erfaring. Det er i svaret på værket, at værket viser sig æstetisk.

Religionsfilosofi v. Henrik Vase Frandsen (hvf@edu.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:45–15:30, A416

Frølund, Sune

Hermann Schmitzs fænomenologi: at finde sig selv i sine omgivelser.

Hermann Schmitz fik inspirationen til sin 'nye' fænomenologi da han i en artikel i et psykiatrisk tidsskrift læste en karakteristik af en elementær identitetserfaring, Den franske psykiater Eugene Minkowskis beskriver den stærkeste oplevelse man kan have af at være sig selv som: ”moi ici maintenant”, ”mig her nu”. Schmitz har siden arbejdet på at klargøre vores erfaring af fænomenerne, især af jeg'et, kroppen, følelse og atmosfære. To af hans bøger er netop udkommet på dansk, og jeg vil give en introduktion til hans filosofi.

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 17:00–17:45, A414

Frølund, Sune

John Dewey on nature and time qualities.

In Experience & Nature from 1925 Dewey is trying to rehabilitate qualities in nature, in particular temporal qualities, and to deprive causes the superior reality they have in traditional explanations of natural events. Rather, natural events are “histories” in which both beginning and ends – “consummatory fulfillments” - are integral and active parts. Qualities like life, sentiency and mind are only dependent on material causes in a “practical or instrumental”

way, not in a metaphysical/ontological way. As a consequence of his program, Dewey gets close to teleology. How close?

Natur og Antropocæn v. Sune Frølund (sufr@edu.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:00–14:45, A405

Garsdal, Jesper

Filosofisk æstetik, procestænkning og global filosofi

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk)

45 10 30

(27)

Gerken, Mikkel

Pragmatic Encroachment and the Challenge from Epistemic Injustice

I argue that paradigmatic cases of discriminatory epistemic injustice raise an important challenge for pragmatic encroachment theories in epistemology. In particular, I argue that strict purist invariantism is well suited to accurately diagnose paradigmatic cases of discriminatory epistemic injustice as such. In contrast I argue that pragmatic encroachment theorists face problems accounting for the relevant cases. On this basis, I consider the roles of epistemology in combating epistemic injustice.

Erkendelsesteori v. Mikkel Gerken (mikkel@sdu.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:45–15:30, A410

Grund, Cynthia M.

The Ethics and Aesthetics of the Music(al) Appreciation Movement

Music(al) Appreciation was a 20th century North American and British movement aimed at teaching the public how to listen to ‘good’ music

‘correctly’ in order to ‘enjoy’ it. After providing an overview of MA, I discuss aesthetic and ethical issues that it raises. Some aspects of MA are clearly are out-of-step with the reception and production of music in the 21st century; I maintain, however, that many aspects of MA still may be of ethical, aesthetic, pedagogical and general philosophical relevance to the enterprise of listening and interacting with music – and fellow listeners – today.

Filosofisk æstetik v. Cynthia Grund & Dorte Jelstrup (cmgrund@sdu.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 16:15–17:00, A416

Grünbaum, Thor

Remembering Intentions

In this talk, I develop an account of what is being remembered when an agent remembers her intention to do something.

Philosophy of Mind v. Nikolaj Nottelmann (nottelmann@sdu.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 10:45–11:30, A414

Guan, Chengying

Defending the Reflective Deliberation View of Agential Activity in Human Actions

Abstract: The problem of agential activity in human actions concerns in what sense a human person can be categorized as being active rather than passive with respect to the production of a certain action. According to the reflective

(28)

deliberation view, which has been popular for a while, the answer is in the sense that the person brings out the relevant process through reflective deliberation. But recently, Paul Katsafanas contends that this view is incompatible with findings in empirical psychology. In this essay, I take issue with Katsafanas. As I shall argue, there are two problems with the line of argument advanced in his objection and thus it does not work. Consequently, such a pro and con is relevant to constitutivism about the foundation of ethics.

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A408

Gundersen, Eline Busck

Dispositional theories and theories about dispositions

Dispositional theories have been advocated for many domains, including e.g. colours, values, mental states, knowledge, and laws of nature. The implications of a dispositional account vary tremendously depending on how dispositions (and dispositional concepts) are understood - e.g. whether they are viewed as primitive sui generis properties, as patterns of stimuli and manifestations across possible worlds, as identical with their causal bases, or as nothing at all. This talk explores the implications of each of these views of dispositions for dispositional accounts of specific domains.

Ontologi og metafysik v. Søren Brier (sb.ibc@cbs.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 15:30–16:15, A410

Harste, Gorm

Luther eller Erasmus - Find svaret hos Kant

For 500 år siden begyndte Erasmus og Luther en debat, hvis højdepunkt var Erasmus' forsvar for den fri vilje og Luthers angreb på den til forsvar for en ufri vilje. Debatten, der går tilbage til Augustin, skabte grundlaget for konflikter om statens konstitution fra Boëtie til Rousseau og om opfattelse af suverænitet eller europæisk samarbejde. Kant løste imidlertid problemet dels i sin religionsfilosofi, dels i sin Zum ewigen Frieden. Hvad kan vi lære af hans svar?

Religionsfilosofi v. Henrik Vase Frandsen (hvf@edu.au.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A416

Harste, Gorm

The social philosophy of war - Critique of War Reasoning

The presentation is based upon Harste's senior dissertation Critique of War Reasoning (Kritik af Krigens Fornuft, Aarhus Universitetsforlag 2016).

However, the presentation aims to go further from the Kant-Clausewitz-

(29)

phenomenological-hermeneutical development in line with Svetlana Aleksijevitz more literary narrative. The unspoken in-between-the lines of wars is the subject for the presentation.

Societal Ethics & Political Philosophy ... v. Ø. Larsen (ol.mpp@cbs.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 15:30–16:15, A412

Hass, Jørgen

Historiefilosofi og filosofihistorie

Hegel, der kunne stille spørgsmålet om, hvorfor filosofien (som ren fornuft) overhovedet har en historie, udkastede også den tanke, at filosofiens historie var en art "filosofiens filosofi", forstået som det sted, hvor filosofien gjorde rede for sin selvforståelse. Den slags overvejelser blev dermed selv til en (historie)filosofi, enten man - antikt - definerede faget som en indsigt i det sande, skønne og gode eller - moderne - som en kritik af det falske, slette og hæslige og de dertil knyttede ideologier. Det er hensigten at kaste et blik på nogle af disse historiefilosofier.

Filosofihistorie v. Lise Huggler (l.o.huggler@gmail.com) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:45–15:30, A403

Henriksen, Mia Skjold

Kierkegaards genstridige gentagelse

Læser man Søren Kierkegaards Gjentagelsen som man læser et systematisk filosofisk værk med henblik på at aftvinge det en definition på begrebet

”gentagelse”, må man skuffes fælt over den snurrige, lille bog. Derimod må værket læses på andre præmisser, som jeg vil hævde antydes i udgivelsesmåden og tekstens udformning. Gjentagelsen må i det hele taget ses som et stykke filosofisk tekst, der kun genstridigt overgiver sig til sin læser, men i dette gemmer værket netop sin pointe og peger i det hele taget på det principielt genstridige i at overse filosofiens tekstuelle omstændighed.

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 16:15–17:00, A403

Holtermann, Jakob v. H.

Naturalized jurisprudence as an error theory

Alf Ross’s legal realism can (in spite of the program’s original affiliation with logical positivism) be rationally reconstructed as a kind of Quinean epistemological replacement naturalism. But how does this reconstructed program relate to skepticism and semantic naturalism? Considering Ross’s famous critique of justice and rights, he is often read as a non-cognitivist and classified as a semantic naturalist. However, I shall make the controversial case that we should read him rather as a Mackie-style error theorist and hence a norm-skeptic, which brings him at odds with semantic naturalism.

(30)

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:45–15:30, A401

Huggler, Jørgen

Hegels Phaenomenologie des Geistes

Hvordan kan den såkaldte Videnskab om Bevidsthedens Erfaring via en fremstilling af den fremtrædende viden ende som en Åndens Fænomenologi?

Hvad er forholdet mellem bogens rammer og dens indhold, herunder hvor kommer dette fra? Hvordan legitimerer Hegel, at bogen skrider frem på en konsekvent måde og uden tab af enhed? Hvilken rolle spiller Hegels løbende omtolkninger af bevidsthedens erfaringer? Jeg vil søge at vise, hvordan Hegels skeptiske metodeovervejelser viser sig tjenlige for en løsning af bogens metafysisk-erkendelsesmæssige hovedproblem: at tematisere det absolutte som subjekt.

Filosofihistorie v. Lise Huggler (l.o.huggler@gmail.com) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 11:30–12:15, A403

Jelstrup, Dorte

Æstetiske kunstbegreber

Der gives en bred vifte af forskellige filosofiske teorier om kunst. En gruppe teorier knytter kunstbegrebet til begrebet om det æstetiske. Jeg vil diskutere en teori jævnfør hvilken, kunst lader sig definere under henvisning til begrebet om æstetisk erfaring. Og jeg vil overveje en teori jævnfør hvilken, kunstens essens lader sig karakterisere i termer af æstetiske egenskaber. Centralt i denne sammenhæng er også spørgsmålene om, hvorledes begrebet om æstetisk erfaring lader sig analysere, samt hvad en æstetisk egenskab er. Jeg vil tillige også opholde mig ved disse to spørgsmål.

Filosofisk æstetik v. Cynthia Grund & Dorte Jelstrup (cmgrund@sdu.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 15:30–16:15, A416

Jensen, Rasmus Thybo

Merleau-Ponty and the Possibility of Conclusive, Perceptual warrant

Berendzen recently argued that Merleau-Ponty's phenomenology of perception provides a promising alternative to McDowell's disjunctivist response to skepticism. However, Berendzen remains neutral on whether Merleau-Ponty's account of our perceptual relation to the world allows for conclusive, perceptual warrant. I argue that we need an account of perception that allows for such conclusive warrant and that Merleau-Ponty's account is compatible with such an account.

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk)

(31)

Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 15:30–16:15, A414

Jepsen, Per

Den genstridige virkelighed: Om filosofien og det metafysiske behov

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 17:00–17:45, A403

Johansen, Steffen Kjær

The future role of our universities

This work will be based on and motivated by the observation that the tasks of our universities seem to be ever more oriented towards serving the needs of the business world. The free press is sometimes referred to as the fourth power of state. I will argue that the universities hold a similar role in a modern democracy - a role that make them critically important and for which they merit being called the fifth power. Normative thesis: In a modern democratic society the purpose of the universities cannot be reduced to exclusively serving the needs of the business world. A critical residual task remains.

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 10:45–11:30, A401

Jørgensen, Lisbeth Jørgensen

Hvad laver filosofi i gymnasiet - nu, før og i morgen?

Filosofien har været til stede i mange fag, før det i 88 fik egne ben at gå på.

Hvordan har filosofi udviklet sig i løbet af institutionaliseringen i gymnasiet?

Og hvad har faget at tilbyde i denne sammenhæng?. Der lægges op til en diskussion om fagets kanon ud fra tal fra 2003. Skal der undervises ud fra primærtekster, fremstillinger eller sekundærlitteratur? Hvad bliver der praktiseret og hvad står der i fagbekendtgørelserne? Udviklingen i undervisningsformer og i forholdet mellem de forskellige teksttyper vil blive vist. Hvordan kan undervisningen bedst lykkes? Hvad er målet og hvad er midlerne Der sluttes af med overvejelser over, hvad der venter faget fremover i det nye gymnasium og hf.

Pædagogisk filosofi v. Hans Siggaard Jensen (hsj@edu.au.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 17:00–17:45, A408

Kauffmann, Oliver

Stil og genstridig form i filosofien

(32)

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 14:30–15:15, A403

Keller, Kurt Dauer

Godt liv - her og der, idé og virkelighed

Der er visse ligheder mellem en vestlig, dydsetisk opfattelse af 'godt liv' og en buddhistisk opfattelse af 'lykke', som drejer sig om relationelle og hverdagslige karaktertræk. Det skal diskuteres, hvori disse ligheder nærmere bestemt består, og tematiseres, hvordan deres kulturelle, historiske forankring kan anskues.

Global filosofi & interkulturel... v. M. Paulsen & J. Garsdal (garsdal@learning.aau.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:00–14:45, A412

Klausen, Søren Harnow

On the very idea of a phenomenal self

I argue that extant notions of a phenomenal self are insufficient to account for the most fundamental kind of selfhood. Theories appealing to the phenomenological quality of "mineness" that is arguably part of any experiences face serious reduplication problems, as they are unable to distinguish numerical from qualitative identity. Moreover, both such theories and Barry Dainton's experience-based account have difficulties capturing diachronic selfhood adequately. I explore some more radical alternatives, including ”bare locus”-theories and the idea of particularizing phenomenology.

Fænomenologi og bevidstheds...v. T. Szanto (thomas.szanto@hum.ku.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A414

Krejsler, John Benedicto

Radikal forskelstænkning og jagten efter affirmativ

pædagogisk praksis: Deleuze-læsninger og perspektivistisk samtidsdiagnose

Ifølge Deleuze og Guattari består filosofiens opgave i at skabe begreber, der gør det muligt at tænke anderledes. Inspireret af Deleuzes konfrontationer med Bergson (det virtuelle rum – aktualiseringer), Nietzsche (terningekastet) og Spinoza (potentialitet) præsenteres en affirmativ tilgang til at tænke det samtidige anderledes. Det problematiseres, hvordan skole og professionel praksis kunne tænkes affirmativt anderledes. Diagnosen trækker på Deleuzes hypotese om disciplinære samfund og kontrolsamfund, og forfatterens optegning af en skala fra den professionelle mod kompetencenomaden.

Deleuze v. John Benedicto Krejsler (jok@edu.au.dk)

(33)

Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 11:30–12:15, A416

Kristensen, Jacob Lautrup

Formalismeproblemet i Kants etik

Kants etik indvarsler den tyske idealisme, idet den legitimerer den frihedsmetafysik, som lægger grunden til idealismens livtag med 'det absolutte' eller 'det ubetingede'. Kants forståelse af det ubetingedes praktiske virkelighed var den rene 'sollen' - dvs. ideen om en rent formel praktisk lov.

Jeg vil forsøge at skitsere udfordringerne for denne forståelse og diskutere mulige 'løsninger' på formalismeproblemet såvel i Kants etik som i Kantiansk etik i det hele taget.

Tysk idealisme v. Anders Moe Rasmussen (filamr@cas.au.dk) Parallelsession III, lørdag den 4. marts 2017, 09:45–10:30, A403

Kristensen, Jens Erik

Det genstridige dannelsesbegreb

Dannelse er igen kommet i vælten i den skole- og uddannelsespolitisk debat - ikke mindst i lyset af og som refleks til en stadig mere totaliserende og individualiserende uddannelseslogik. Dannelse er imidlertid et særdeles flertydigt og genstridigt begreb. For at undgå, at der igen går inflation i begrebet vil mit indlæg forsøge at pege på en række idehistoriske ’ståsteder’

eller afsæt for et opdateret og offensivt dannelsesbegreb, der ikke på forhånd har bragt sig I modsætning til enhver tale om uddannelse.

Genstridig tænkning v. Oliver Kauffmann & P. Jepsen (peje@edu.au.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 13:00–13:45, A403

Kristensen, Jens Tang

Deleuziansk avantgarde

I min præsentation ønsker jeg at vise, hvordan Deleuzes filosofiske begrebsapparater på forskellige måder kan siges at være i dialog med mange af de historiske avantgarde-formationer, som opstod i tiden omkring 1.

verdenskrig. Forbindelserne mellem Deleuzes tænkning og de historiske avantgarder er blevet marginaliseret, og dette gælder såvel inden for Deleuze- forskningen som i de kanoniserende studier af de meget forskellige avantgarde-formationer såsom konstruktivisme, dadaisme og surrealisme. Jeg vil med afsæt i futuristen og lingvisten Roman Jacobsens sprogfilosofi, der omhandler udviklingen af en lang række neologismer, fremhæve, hvordan hans tænkning på mange måder kan siges at påvirke Deleuzes æstetik og politiske målsætninger og illustrere, at f.eks. Roman Jakobsens indgående beskrivelser af begrebet paranomasia har paralleller til Deleuzes interesse for det irrationelle, som det bl.a. kommer til udtryk i Logique du sens.

Deleuze v. John Benedicto Krejsler (jok@edu.au.dk)

(34)

Parallelsession III, lørdag den 4. marts 2017, 09:00–09:45, A416

Larsen, Jens Kristian

Destruction or return? Heidegger, Strauss and Klein on ancient philosophy

The purpose of this presentation is to locate the thought of Jacob Klein in the larger context of the phenomenological movement. It will do so by comparing Klein’s approach to ancient thought to that of Heidegger and proceed to look at similarities and differences between Strauss’ and Klein’s respective understanding of the “quarrel between the ancients and the moderns”, to borrow an expression from Strauss. Finally, it will turn to Klein’s engagement with Platonic ontology and dialectic.

Filosofihistorie v. Lise Huggler (l.o.huggler@gmail.com) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 13:15–14:00, A403

Larsen, Øjvind

The Hermeneutics of War – Questions to Gorm Harste’s Kritik af Krigens Fornuft

This paper will be concerned with a discussion of Gorm Harste’s doctoral dissertation Kritik af Krigens Fornuft. The main thesis in the book is that war can be considered as a social system in the same way as other social systems such as economy, law, politics, etc. The main point in the discussion of the dissertation is that a hermeneutics of war is needed as a framework for the understanding of war as a social system.

Societal Ethics & Political Philosophy ... v. Ø. Larsen (ol.mpp@cbs.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 17:00–17:45, A412

Lemberg-Pedersen, Martin

Realism and Idealism in European Deportation Politics

The 2000s heralded a “deportation turn” in European border politics, which is analyzed, first, by tracing the European targeting of unaccompanied minors for deportation and scrutinizing national and common-European initiatives between 2008-2016. Second, by assessing the feasibility of normative ideals for such deportation corridors. Four related arguments for such deportations are considered: the credibility argument; the humanitarian argument; the snowball argument; and the insecurity argument. The paper rounds of with re- assessing ideals and realism in nationalistic deportation policies.

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession III, lørdag den 4. marts 2017, 09:00–09:45, A401

(35)

Lykke Cobos, Kristian-Alberto

Dydsetik: en objektiv konsekventialistisk dydsteori modstridigt forsvaret

I det 21. århundrede har utilitaristiske moralteorier forsøgt at udvikle en plausibel og egenartet forståelse for dyd for at undgå dydsetikkens presserende indvendinger. Et forsvar for disse minoritetssynspunkter er ønskeligt, fordi det vil sætte spørgsmålstegn ved dydsetikken for at bevirke en dialektisk bevægelse imod dydsetikkens egen forbedring på sigt. Imod ortodoksien konkluderes, at objektiv konsekventialistisk dydsetik er stærkere end antaget og udførelsen af dyd ikke nødvendigvis indebærer intentionalitet eller viden, derimod kan dyd udføres i uvidenhed og sågar under selvbedrag.

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk) Parallelsession IV, lørdag den 4. marts 2017, 11:30–12:15, A408

Lægaard, Sune

Religious toleration and securitization of religion in national and transnational perspectives

Religion is the classical object of toleration. Liberalism developed as toleration and rights protection of religious differences. More recently, religion - and more specifically, Islam and Muslims - has returned to the political agenda as part of processes of securitization, where religion has been framed as a threat requiring extraordinary political measures. The paper examines what securitization of religion implies for religious toleration. It argues that securitization affects the scope of toleration but also threatens to undermine the very meaning and function of toleration.

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession V, lørdag den 4. marts 2017, 14:00–14:45, A401

Mainz, Jakob Thrane

Demokratiets krise - Epistokrati som mulig løsning

Det tages ofte for givet, at demokratiet er den eneste retfærdige styreform, der findes. I hvert fald den mest retfærdige af de styreformer, der hidtil er afprøvet. Men hvad sker der, når store dele af befolkningen ikke agerer, som det forventes i et demokrati? Når store dele af vælgerne er uinformeret, irrationelle og moralsk biassed? Disse spørgsmål og mange flere tager Jason Brennan op i sin seneste bog "Against Democracy". Brennan argumenterer for, at demokratiet bør begrænses til et epistokrati, så der kræves et minimum af relevant viden for at kunne stemme.

Political Philosophy v. Sune Lægaard (laegaard@ruc.dk) Parallelsession II, fredag den 3. marts 2017, 15:30–16:15, A401

(36)

Munk, Martin

Et anvendt filosofisk perspektiv på filosofisk samtale

Filosofiske samtaler tilbydes i stadig stigende grad udenfor universiteterne af akademisk uddannede kandidater, Phdere og professorer. Under betegnelser som filosofisk samtale, filosofisk praksis, proteptik, eksistentiel terapi og coaching tilbydes forskelligartede samtaleformer der alle har filosofien som omdrejningspunkt for eksempelvis personlig rådgivning, behandling af stress og konfirmationsforberedelse m.m. Selv om filosofien givetvis har stort potentiale som samtaleform og terapeutisk behandling, er det stadigvæk et underbelyst videnskabeligt område der, i takt med større udbredelse og indflydelse, forventeligt må kalde på mere forskning og undersøgelse. I oplægget præsenteres udvalgt forskning fra en anvendt erkendelsesteoretisk undersøgelse af innovation fra en større dansk virksomhed. Med udgangspunkt i denne forskning søges det afklaret, hvorledes man ved at identificere og anvende filosofiske teorier empirisk kan bidrage til en yderligere afklaring af feltet for filosofisk samtale.

Anvendt filosofi v. Antje Gimmler (gimmler@learning.aau.dk) Parallelsession I, fredag den 3. marts 2017, 14:30–15:15, A410

Nielsen, Carsten Fogh

Teori, Praksis og moralfænomenologi i Kants filosofi

Med udgangspunkt i Kants opgør med Christian Garve i essayet "Über den Gemeinspruch: Das mag in der Theorie richtig sein, taugt aber nicht für die Praxis" fra 1793 vil jeg i dette oplæg argumentere for, at en form for quasi- fænomenologisk redegørelse for og analyse af hvorledes moralske fordringer melder sig i og for menneskets bevidsthed, spiller en vigtig rolle i Kants praktiske filosofi.

Tysk idealisme v. Anders Moe Rasmussen (filamr@cas.au.dk) Parallelsession III, lørdag den 4. marts 2017, 09:00–09:45, A403

Nielsen, Carsten Fogh

Pligt, dyd og moral: Hvordan William Frankena opfandt dydsetikken

I de fleste historiske oversigter over den moderne dydsetiks tidlige udvikling er de væsentligste filosofiske skikkelser Elizabeth Anscombe, Philippa Foot og Alasdair MacIntyre, undertiden suppleret med henvisninger til Bernard Williams og Iris Murdoch. I mit oplæg vil jeg kritisere denne historie for at være både misvisende og ufuldstændig. Jeg vil argumentere for, at den amerikanske moralfilosof William Frankena i 1960'erne og 1970'erne spillede en afgørende, men overset, rolle i etableringen af det begrebslige og teoretiske rum, som dydsetikken i dag indtager.

Ethics v. Lars Binderup & Raffaele Rodogno (filrr@cas.au.dk)

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Kvalitetssikring med indførelse årshjul, professionel releasestyring og koncept for ændringsønsker til standarder. Hurtigere kommunikation og

Studienævnet besluttede, at det til dette års årlige status ikke giver mening at have studerende fra Diakoni med til behandlingen, da det har været et helt sær- ligt år for dem

Peter Stray Jørgensen, pædagogisk konsulent, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, (CUDiM), Arts, Aarhus Universitet.. Lotte Rienecker, pædagogisk konsulent, Center

Henry Nielsen, Keld Nielsen og Hans Siggaard Jensen udgav i 1990 bogen Skruen uden ende – den vestlige teknologis historie.. Det her anmeld- te værk ligger på mange måder i

dom. Først udkom SFI’s undersøgelse om fattigdom og afsavn, og senest har Rock- woolfondens Forskningsenhed udgivet deres længe ventede minimumsbudgetter.. fattigdom og

rende Stridsmand for Bondebeskyttelse, Skaberen frem for alle af det nye landboretlige System«. Samtidig karakteriseres han med Rette som »mere Lovens og Ordenens

Mere end de mange Sognehistorier af problematisk Værdi vilde en saadan Gennemgang interessere, og Adgangen dertil er ikke længer alt for vanskelig, efter at

riske amtssamfund havde Dansk historisk Fællesforening henlagt sit årsmøde til Ribe, så repræsentanterne også kun¬.. ne deltage i