• Ingen resultater fundet

, Johan v. Biilow

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del ", Johan v. Biilow"

Copied!
46
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

‘ . " Vi 4

o v e r d e n a f

Geheimeconferentsraad

J o h a n v. B i i l o w

t i l S a n d e r u m g a a r d ,

Ridder af Elcplianten, Storkors af D annebrogc, D annebrogsm and, Commandeur a f Nordstjerneordenen o. s. v.

» -

,

e f t e r l a d t e

b e t y d e l i g e S a m l i n g

a f

M alerier y Haandtegninger og Kobberstjkker, sam t en Gruppe og to Figurer a f Marmor

m . m.

j ^

som den Martz 1829 bortsælges ved offentlig Anction i Forværelset til det Moltkiske Billedgallerie, hvor Malerierne liver Onsdag fra Kl. 12

til 2 kan tages i Øiesyn.

K j o b e n h a v n .

T r y k t i T l i i ej e s B o g t r y k k e r i e .

1 8 . 2 8 ,

(2)

S. 1.

Fra Tilslaget ligger det Solgte for Kioberens Regning og R isico, og Alt sælges i den Stand, hvori det er og fore findes, uden Ansvar for Sælgerne i nogen Henseende.

$. 2.

betalingen erlægge? i Rigsbapkpenge Sedler og Tegn:

og have bekjendte og vederhæftige Kjobere 6 Ugers Credit , Andre hctalq contant ved Tilslaget.

§’ 3.

I Tilfælde af Sogsmaal, betale Kjoberne skadeslose Omkostninger og Renter 4 pCt. af Kjpbesummen, fra T il­

slaget til Betaling skeer, samt uden Exception af Forum, lide Tiltale og Dom ved Kjobenhavns Jurisdiction.

K j o b e n h a v n , den 31te October 1 828.

Treschow.

D en Samling af Kunstværker, be- staaende af M alerier, Haandtegninger og Kobberstykker, hvorover denne For­

tegnelse er forfattet, maa vistnok an­

sees for at være en af de storre og skjonnere private Samlinger i Danmark.

Skjondt der i Maleriesamlingen findes en Deel T. unstværker af udenlandske Mestere, udmærker den sig dog fortrin- ligen ved et Udvalg af Arbeider, der ere udforte af saavel ældre, som yngre dan­

ske Kunstnere, der vare samtidige med den afdode Samler. Denne, som for over 40 Aar siden begyndte at an­

skaffe sig Malerier og efterhaanden ind­

til sin sidste Levetid har vedblevet at

(3)

foroge deres A n tal, havde selv forfattet flere Fortegnelser over dem , h v ilk e man, saa m eget som m u lig t, har sogt at lægge til G rund ved nærværende Beskrivelse.

Iblandt H aan d tegn in gern e, der lig e le ­ des ere udforte baade a f indenlandske og udenlandske K u n stnere, ere flere a f me­

gen Interesse, deels formedelst den M e- sterhaand, man seer i d em , deels fordi de indeholde Com positioner til senere derefter udforte Arheider. K obberstyk­

kerne udgjore den m indre væ sentlige D e e l a f denne K u n stsa m lin g ; dog fin­

des der ogsaa iblandt disse fu re fortrin­

lig e A rbeider a f beromte K unstnere.

* * *

F or Udenbyes tilbyde sig

Kunst- og Musikhandler C. C. Lose, Hofboghandler F . B rum m er og den

Gyldendalske B o g h a n d lin g at overtage Commissioner.

I.

Malerier i Oliefarve.

N o. 1 . ^ Nicolai Abraham Abildgaaid. Jlf Paa Lærred. 12 T. h., 17 T. b.

H j c l i a r d den T red ie, som liar drom t, vaagner op i Skræk. Ved lians Side staaer lians Skjold og Hjelm, bagved paa et Bord hans Krone og et Timeglas. Es^uisse.

N o. 2. N . A , Abildgaard.

Paa Træ. 6 T . h ., 11 T . b.

E n Allegorie. Oresund, fremstillet ved en Flod­

gud, som ligger paa Jorden, lænende sig til en Kanon.

D et danske Flag hviler i hans Arm. I den ene Haand holder han en N ogle, med den anden indsamler han Penge. Esquisse til et D orstykke for Christiansborg Slot.

N o. 3 . N . A . Abildgaard.

Paa Lærred. 10 T. b., 8 T. b.

E n Amor. Han staaer og -spiller paa en L yre.

Ved Fodderne ligger han3 Pilekogger. Escjuisse.

No. 4- A . Abildgaar^.

Paa Jiærrcd. 24 T. h ., 39 T. b.

*

E t Landskab. Udsigt til S c h ie -K irk e i Sverrig.

Paa hoire Side ligger K irken, i en Dal til Venstre 1

(4)

Klokketaarnet paa en isoleret Klippe. Længere tilbage sees flere med Gran og Buskværk bevoxne Klipper. I Forgrunden nogle Figurer. D ette er et af de faa Land­

skaber, og maaskee det eneste, denne Kunstner bar m alet efter N aturen; det er formodentlig et Ungdomsarbeide.

No. 5. N. A. Abildgaard (efter C. Poussin).

Paa Lærred. 27 T. h., 32 T. b.

E t Landskab. I eit skovrig Bjergegn seer man et Vandfeåd. Paa Bjergene ere opforte flel’e* Bygnin­

ger. I Forgrunden adskiHtge,"Figurer. -Q q n e efter et Malerie af Casp. Poussin.

No. 6. N . A. Abildgaard (efter C. Poussin).

Paa Lscrred. 27 T. h., 32 T. b.

E t Landskab, Sidestykke til Foregaaende. I Mel­

lemgrunden en Soe med et lidet Vandfald. Længere tilbage en befæstet Bygning, bagved denne liæve sig nogle Bjerge. I Forgrunden flere Figurer. Ligeledes Copie efter et Malerie af Casp. Poussin.

No. 7. Christopher Ludvig Agricola.

Paa Lærred. 40 T. h., 30 T. b.

E t Landskab.

Dette Malerie er meget beskadiget.

No. 8< C- Agricola.

Paa Lærred. 40 T. h., 30 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Foregaaende. D ette er ligeledes meget beskadiget.

Paa Kobber. 6 T. h., 5 T. b.

E n meget, formindsket Copie af den Madonna med

Barnet, som findes paa Correggios beromte Nat i det Dresdner-Gallerie.

No. 10. P. Als.

Paa Kobber. 6 T. h., 5 T. b.

Ligeledes en meget formindsket Copie af et F ru en - timmerportrait. Originalmaleriet af Paul Veronese e r i det Dresdner - Gallerie.

1 ' -

No. 11. Paul v. Bardenfleth. . V Paa Lærred. 12 T. h., 9 T. br.

Landskab. Over en Bæk, der danner et lille Vandfald, gaaer en B ro, paa hvilken man seer 2 F o d - giængere. Bagved en Landsbye seer man Skove og Banker. Signeret Bardenfletb.

No. 12- Johan Franz van Bloemen (Horizonte).

Paa Lærred. 24 T. h., 28 T. b.

E t Landskab i Poussins Smag. I Mellemgrunden ligger en Bye med et Castel, der er opfort paa antike Ruiner. I Forgrunden, der adskilles ved et Vand fra M ellemgrundcn, nogle K lippestykker og omstyrtede Co- lonner. Paa et af Klippestykkerne sees en staaende og en siddende Figur.

No. 1 3 . Nolbert van Dloemen.

Paa Lærred. 18 T. h., 21 T. b.

E n Bondestue. Ved et Bord sees en G ruppe af 6 B onder, deels siddeYide, deel s -staaende, af hvilke de 2 spille K ort og de andre moere sig ved at see paa Spillet. Paa Gulvet ved Siden af Bordet sidder en Dreng. Længere inde i Stuen sees en G ruppe af 3 Bonder. I Forgrunden til Venstre ligger en Kobber- kjedel og et omvendt Leerkar. Sign. NO. V. B.

1*

(5)

No. 14. N. van Bloemen.

Paa Lærred. 18 T. h., 21 T. b.

Sidestykke til Foregaaende. U denfor et Huus sid-' der en gammel Kone i Samtale med et ungt F ruen­

timmer. Bagved dem staaer en Mandsperson, der ven­

der Ryggen imod dem , og ved Siden af dem sidder en anden, der sover og er nær ved at falde ned af Stolen. I Forgrunden ligger en H und og nogle L eer- kar. T il lioire Side er Udsigten til et Landskab.’

Sign. N. y . B.

No. 15- (N . N .) Bolt.

Paa Træ. 10 T. h., 8 T. b.

E n Krostue. Tvende dansko Bonder sidde ved et Bord med deres Tobakspiber. Foran dem staae tvende andre B onder, af hvilke den ene holder en 01- kande i Ilaauden.

No. 16. P. Bout. et A. F. Boudewyn.

Paa Lærred. 12 T. b ., 18 T. b.

E n italiensk Sokyst. I Forgrunden sees et gam­

melt Taarn. Ved Kysten ligger et tyrkisk Fartoi. Flere F ig u rer, deels til F o d s, deels til H est, oplive F o r­

grunden.

No. 1 7 . Johan Christian Brandt, Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

E t Landskab. Nogle Bjerge danne Baggrunden, hvilken skilles fra den nærmere Mellemgrund ved en Række af Buskværk og Huse. I Forgrunden et Van­

dingssted og en V ei, paa hvilken sees én P ige, der rid er paa et E se l; ved Siden af hende gaaer en Hyrde, der driver nogle Faar foran sig. Dette Malerie er stukket i Kobber af F. L. Bradt.

No, 18. J. C. Brandt.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Forrige. Ved Udkan- kanten af en Skov gaaer en V e i, der gjenncmbrydes af v.

et lidet Vand. I Forgrunden sees en Bondevogn, der nyligen har passeret Vandstedet. Ligeledes stukket i Kobber af Bradt.

No. 19. Peter v. Bredael.

Paa Lærred. 21 T. h ., 25 T. b.

E n Leierscene. Nedenfor en B anke, paa hvilket sees et Officeerstelt, ere flere Heste grupperede. I F o r-

j

grunden sidde nogle B onder, der spise og drikke. D et * er ikke afgjort, cm dette M alerie, om hvis Originali- tet der ingen Tvivl kan være, er af den angivne M e-r * s te r; det synes at have nogen Lighed med H. V er- schuirings Arbeider.

No. 20. Adrian Brouwer.

Paa Træ. 19 T. b., 24 T. br. / E n tystig Bonde sidder hos Kjelderpigen i en Krostue ved Skorstenen. I Baggrunden flere Figurer.

D ette Malerie er noget beskadiget.

I

No. 21- Carravaggios Skole.

Paa Lærred. 42 T. li., 36 T. b.

D en hellige H ieronym us, der horer Englens Ba­

sun. I den ene Haand holder han et Crucifix, i den anden en Steen, med hvilken han slaaer sig for B ry ­ stet. Ved Siden af ham sees Hovedet af hans Love.

Halv F ig u r; naturlig Storrelse.

No. 22- Henrich Clausen, -f 1805.

v Paa Lærred. 18 T. b., 23 T. b.

E t Skovpartic. Motivet er taget af Charlotten-

(6)

hinds Skov. E n V ei, der lober ved Siden af en gra­

vet Kanal, forer til det Indre af Skoven; paa Veien findes en eenlig Fodgjænger.

No. 23- Benedict Coffre.

Paa Lærred. 23 T. h., 31 T. b.

Den doende Cleopatra. H un er fremstillet seg­

nende tilbage i sine Opvartei’inders A rm e, som udtrykke den lioieste Grad af Skræk og Sorg. Ved liendes Fod snoer Slangen sig. D ette Malerie, som er en af Kunst­

nerens storre Compositioner, ligner Coypels Arbeider.

No. 24* B. Coffre.

Paa Lærred. 12 T. h., 10 T. b.

Brystbillede af en Asiater. Han er prydet med en prægtig Turban. O ver Skuldrene bæ rer lian en Bue. Sign. B. CoiFre 1712.

No. 25* B. Coffre.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T. b.

En fornem T y rk staaende. Foran Figuren er an­

bragt et stort Drapperie. Halv Figur. Sign. B. Coffre.

No. 26. Copie efter Correggio.

Paa Lærred. 23 T . h., 19 T. b.

E n bedende Magdalene.

A f en ung M aler, efter det bekjendte M alerie, som tilforn var i W estes og nu er i den Kongelige Maleriesamling.

No. 27- Lucas Cranach.

Paa Træ. 19 T. b., t t T. b.

Venus staasr i en formanende Stilling foran den grædende C upido, der to ld e r en Bikage i sine Hæn­

der. Flere Bier have sat sig hist og h er paa ham.

Bagved sees Hovedet og Forbenene af en liggende Hjort. I det overste HjSrne til Venstre findes en ita­

liensk Indskrift. Sign. med Kunstnerens Mærke og Aarstallet 1543.

No.

28

Cranach.

Paa Træ. 6 T. h ., 5 T. b.

Luthers Portrait. D ette S ty k k e, som paa nogle Steder ei’ overmalet, er signeret med Mesterens Mærke samt Aarstallet 1528.

No. 29* Efter L. Cranach.

Paa Træ. 6 T. h ., 5 T. b.

Catharina de Boras Portrait.

No. 30. L. Cranach. (?)

Paa Træ. 11 T. li., 8 T. b.

E t Fruentim m er, i en sortK aabe og med et gyl­

dent Belte om L iv et, staaer ved et Bord. I den ene Haand holder hun en Neglike.

Paa dette Stykke findes Aarstallet 1 5 1 4 , men ikke Cranachs Mærke. D et kan ei heller med Sikkerhed an­

gives, om dette gamle Malerie er af denne Mester.

No. 31. A. Cuylenburg.

Paa Træ. 15 T. h., 21 T. b.

Adskillige N ym pher i en m ork Hvelving. Nogle have væ ret, andre ere i Fæ rd med at bade sig. Igjen- nem en liden livelvet Aabning seer man den klare Dag, No. 32. Johan Clausen Dahl.

Paa Lærred. 26 T. h ., 33 T. b.

P rospect, af Laudslottet Quisisana i det Neapoli-

(7)

8

tanske. Paa den nærmere Side af en indlobende Ilav - bugt sees Slottet, som beskinnes af Solen. T il Venstre er et med Træ er og Buske bevoxet F jeld, ad livilken slynger sig en Vei. Ved en dyb Kloft adskilles dette Fjeld fra F orgrunden; paa denne sees en H y rd e , der vogter en Gjedehjord. I Baggrunden det rygende Vesuv.

Dette Stykke er udmærket malet og meget udfort, Sign.

J. D ahl, 1825,

No. 3 3 . ' S. C. Dahl.

Paa Lærred. 26 T. h ., 33 T. b.

Sidestykke til Foregaaende. Udsigt mod Staden Castellamare. Denne ligger ved Foden af et lioit Bjerg ved Havet. Man seer en Landtunge, paa Enden af hvil­

ken er et m uret Castel. Bagved Landtungen er den til Staden horende Havn. Man seer flere Skibe, der staae paa Stabel. I Forgrunden ere nogle Folk beskjæf- tigede med at udlosse et Fartdi. Dette skjonne M a- lerie, er malet med samme Delicatesse som det fore­

gaaende. Sign. J. D ahl, 1826.

No. 3 4. J. C. Dahl,

Paa Lærred. 16 T. h., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Udsigten er taget fra en af Kjobenhavns Skibsbyggerpladser. Paa den anden Side a f Vandet, der bliver oplyst af Maanen, ligge liere Bygninger, bagved hvilke hæver sig Taarnet af vor Frelsers Kirke. I Forgrunden liere Figurer. Sign. J.

D ahl, 1 816.

No. 35- J- C. Dahl.

Paa Lærred. 16 T. li., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Sidestykke til Foregaaende.

Udsigten er taget fra Frederiksholms-Canal. I Baggriin-

9

den, himsides Vandet, seer man nogle af de paa C hri­

stianshavn værende Skibsbyggerpladser samt Frederiks- kirken Foran til venstre Side ligger det gamle B ryg- huus. Skyerne og Vandet give Gjenskin af Maanen, • der bliver skjult ved Seilene af et ved Bryghuset lig­

gende Skib. I Forgrunden ikke langt fra Bolværket staaer en Vægter med sin Morgenstjerne under Armen og seer ud over Vandet. Sign. J. D ahl, 1817.

No. 3 6 . Ballhasar Denner.

Paa Lærred. 19 T. h ., 15 T . b.

Kunstnerens eget Portrait. Han er ifort en graa Kappe, paa Hovedet har han en graabruun Hue. Sign.

B. Denner fec. 1719. Æt. 332-, Dette Malerie er i Bi­

tingene noget mindre-»udfort, men Hovedet er dog u d - , m æ rket malet.

No. 37* B. Denner. (?)

Paa Lærred. 20 T. h ., 16 T. b.

E t Portrait. E n gammel Kone ifort en simpel Sort Dragi,

No. 38* Christian W ilh. Ernst Dieterich et Basi- lius Grundmann.

Paa Lærred. 22 T. h., 25 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden sees et Vand, i hvil- f k et speile sig Ruinerne af den sachsiske Borg T h a - ra n d t, der ligger paa en B anke; ad denne slynger sig en Fodstie op til Ruinerne. Nedenfor Banken ligger en Kirke og liere Bygninger.

No, 3 9. C. W . E. Dieterich et B. Grnndmann,

.

Paa Lærred. 22 T. h ., 25 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til forrige. Paa et ujevnt

i

(8)

10

Jordsmon sees nogle F o lk , der ere beskjæftigede ved et Skib, som ligger for A nker paa Elben. Paa den anden Side af Floden Byen og Slottet W elilen.

Ved den ovennævnte Angivelse af Forfærdigerne af disse 2 Malerier maa vel antages, at de ere malede under D ie te ric lis Tilsyn og med hans Hjelp af B.Grund- mann, der var en af hans Elever. D e ere begge op­

givne at være malede 1753.

No. 4 0. Dieterichs Skole.

P aa Lærred. 8 T . h . , 7 T . b .

Brystbillede af en K riger i pliantastisk Dragt efter Rembrandt.

No. 4 1 . Dieterichs Skole.

Paa Lærred. 8 T . h . , 7 T . b .

Sidestykke til forrige, ligeledes forestillende en Kriger. E fter Jan Lievens.

No. 42* Jacob v. der Does.

Paa Lærred. 1 8 T . h . , 17 T . b .

E t D y r s ty k k e . E n H yrde og en H yrdinde vogte en K oe, nogle Faar og en Vædder.

No. 4 3 . J. v. der Does.

P aa Lærred. 18 T . h . , 17 T . b .

Sidestykke til det Forrige. Nogle Koer og Faar, der vogtes af en H yrde og en Hyrdinde.

No. 4 4 . Gerhard Dov *).

Paa Træ. 9 T . h . r 7 T . b .

”Malerens eget Billede. Han seer ud af et V in-

*) Saavel v e d A ngivelsen a f Mesteren for dette M a le r ie , som v e d Beskrivelsen af det, er noiagtig fulgt en a f den afdode Samler selv forfattet raisonneret Fortegnelse o v er denne M a lerie-S a m lin g .

due, og er ifort en graaelig Kjole med Hue paa Hovedet.

D en venstre A rm hviler paa Vinduesposten med Pen­

sler i Haanden og en Palet paa Tommelfingeren. D en hoire Haand ligger ned ud af Vinduet og vises i fuldt Lys. U nder Vinduet er hæftet et P apir, hvorpaa læ­

ses

C

fcOU.

HegBe

1652 Ætatis 39. I Baggrunden sees en Staffeli, en Globus paa et B ord, og indenfor Vinduet hænger et optrukket gront Gardin. E t yp­

perligt Malerie.’’

No. 45• Anton van Dyck (?)

Paa Træ. 11 T . h . , 8 T . b .

E t Portrait. En middelaldrende Mand i sort Dragt med en hvid nedfaldende Krave om Halsen. I den venstre Haand holder han et antikt Silen-H oved, hvil­

k e t han nyligen har betragtet.

No. 4 6 . A. v. Dycks Skole.

Paa Lærred. 2 8 T . h . , 2 3 T . b .

T iden, fremstillet som en gammel bevinget Mand, klipper Fjedrene af Amors Vinger. Am or soger fo r- gjeves at modsætte sig. Paa Jorden ligge en L e e , et Dodninghoved og et Pilekogger.

No. 4 7. Christopher W ilhelm Eckersberg.

Paa Lærred. 1 2 T . h . , 9 T . b.

En Bjergegn. Man seer en Dal imellem Bjergene.

Ved Landeveien, der gjennemskjæres af en B æ k, lig­

ger en Vandmolle. Den E gn, dette Malerie forestiller, er Ilsedalen i Tydskland.

No. 48* C. W . Eckersberg.

Paa Lærred. 13 T . h . , 1 0 T . b.

Udsigt af R uiner og en Plads i Rom ; ufuldfort.

(9)

No. 49 . Efter C. W . Eckersberg.

Paa Lærred. 13 T h ., 10 T . b.

Udsigt fra en Deel a f Colonaden, som omgiver Pederspladsen.

No. 5 0 . David Kloeker Ehrenstrael.

Paa Lærred. 20 T. h ., 17 T. b. (ovalt).

P ortrait af Carl den Ellevte af Sverrig i meget ung Alder. Hans Haar hænger ned • i lange L okker paa den med G uldkroner broderede Kappe, som er fodret med Hermelin.

No. 5 1 . Aldert v. Everdingens Skole. (?)

Paa Lærred. 39 T. h ., 35 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden til H oire ved nogle G rantræer ligger en H ytte paa et Klippestykke. T il Venstre seer man en So og længere tilbage ved samme en Vandmolle.

No. 5 2 * Efter Domenico Feti.

, Paa Lærred. 24 T. h ., 19 T. b.

Den hellige Families Flugt til Egypten. Maria rid er paa et Esel med Barnet foran sig. Ved Siden gaaer JoSeph og leder Æslet.

No. 53. Claudius Ditlev Fritzsch.’

Paa Lærred. 15 T. h ., 20 T. b.

En Blom ster-Guirlande, ophængt foran en Niche.

Dette Stykke er et af Mesterens tidligere Arbeider.

Sign. C. D. Fritzsch pinxit.

No. 5 4 - Christian David Gebauer.

Paa Lærred. 14 T. h ., 11 T. b.

E t Jagtstykke. En Jæger er nyligen steget ned

13

af sin H est, og er i Begreb med at tage to dode Ræve o p , som ligge paa Jorden. Foran ham ligger hans Hund. Sign. 1820. Gebauer.

No. 5 5 * C. D. Gebauer.

Paa Lærred. 16 T. h ., 19 T . b.

E t Landskab. D et gamle Badehuus ved F red e­

riksborg. I Forgrunden sees flere G rupper a f Heste og Qvæg.

No. 5 6 . C. D. Gebauer.

Paa L æned. 15 T. h ., 19 T. b.

E t Landskab. Paa en liden Banke ved en Aae, over hvilken gaaer en B ro , ligger et H u u s; foran Aaen, seer man noget Qvæg. (Ungdoms-Arbeide.)

No. 57. Toussainet Gelton.

Paa Træ. 13 T. h ., 9 T. b.

P aris, der tilkjender Venus Skjonhedsprisen. Ma­

leren har sogt at efterligne den Maade, hvorpaa p o e - lenborg fremstillede lignende Gjenstande.

No. 5 8 - T. Gelton.

Paa Træ. 10 T h., 13 b.

D iana, omgivet af sine N ym pher, viser Acteon b o rt, der allerede foler de frembrydende Horn.

No. 5 9 - T. Gelton.

Paa Træ. 10 T. h., 13 T. b.

En N ym plie, der knælende overbringer Diana en Viindrueklasse. Sign. T. G.

No. 6 0 , T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

En bedende Magdalene. Hun fremstilles siddende

(10)

u

mellem K lipper, holdende i den ene Haand et Død­

ningehoved. Sign. T . G. fe.

No. 62. T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

En bedende Mag dalene i en Klippeegn. Sign. T .G .

No. 61- T. Gelton.

Paa Træ. 14 T. h., 21 T. b.

E n Helgen (formodentlig Set. Bruno) i en be­

dende Stilling i en Klippehule. Han skuer op mod nogle Engle, der svæve for ham. Dette Malerie er noget beskadiget

No. 63- T. Gelton.

Paa Kobber. 11 T. b., 8 T, b.

E t Knæstykke, forestillende en ung Prinds. Han er prydet med Elephantordenen og i den hoire Haand holder han Commandostaven. Foran ham staaer hans Hjelm. Formodentlig Portrait af F rederik den Fjerde som Kronprinds.

No. 64- Adam Gotlob Gjelstrup.

P a a P a p . 7 T. h., 9 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden et lidet Vandfald, over hvilket gaaer en Bro. Ved Siden ligge et Par Bon- derhuse. I Baggrunden sees et Kirketaarn.

No. 65. A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T. h., 10 T. b.

E t Landskab. Ved Udkanten af en Skov ligger * en Vandmolle, der speiler sig i en stille Soe. I F o r­

grunden sees et stort udgaaet Træ.

m

No. 66- A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T. h., 10 T. b.

E t Landskab. Udsigt a f Veien fra Ilelsingoer til det Schimmelmanske Geværfabrik langs med Molle-Soen.

Stykket er lidt beskadiget. D et er angivet at være fuldendt den 9de Aug. 1805.

No. 67. Jan van Goyen.

Paa Træ. 14 T. b., 23 T. b.

E t Landskab. Udsigt over en flad og bar Egn.

I Baggrunden sees Havet. I Forgrunden enkelte Træer, Sandbanker og et Bondehuus. Luften er tildeels over­

målet. Dette Stykke bæ rer sikkert Præg af at være a f van Goyens Skolej men om det er af Mesteren selv, kan ei med Vished angives.

No. 68. Anton Graf. (?) Paa Lærred. 21 T. h., 15 T. b.

E t Christus-IIoved. Copie af det bekjendte Ma­

lerie a f Hannibal Caracci i det D resdner Gallerie.

No. 69« Carl W ilh . ITamilton. (?) Paa Træ. 7 T. h., 9 T. b.

Skudte Vildænder, ophængte ved et Træ.

No. 7 0 . C. W . Hamilton. (?) Paa Træ. 7 T. h , 9 T. b.

Sidestykke til det Forrige. Tvende skudte Ager- lions, ophængte ved en Kurv.

No. 7 1. H. Hansen (efter Rembrandt).

Paa Lærred. 24 T. h., 19 T. b.

P ortrait a f et Fruentimmer. Hendes Haar hæn-

(11)

ger i L okker ned paa Skuldrene. Den venstre Haand holder hun paa Brystet. Copie. efter et bekjendt Ma- lerie a f Rembrandt.

No. 7 2 - Hans Harder.

Paa Lærred. 16 T. b ., 23 T. b.

Landskab. I en sjællandsk Egn foran en Bonde­

kirke ligger et Bondeliuus 5 bagved samme seer man nogle Bugter a f en liden Indsøe.

No. 73« Bartholomeus van der Helst (?)

Paa Træ. 4 T. b . , 3 T. b.

E t Portrait af en aldrende Koue i det syttende A år­

hundredes hollandske Drågt. Dette Stykke er malet med udmærket Klarhed.

No. 74. Efter B. v. der Helst.

Paa Lærred. 32 T. h ., 26 T. b.

P ortrait af en middelalclrende Mand i halv Figur.

Originalen, som forhen var i den W estiske Maleriesam- lin g , findes nu i det Kongl. Billedgallerie.

No. 75. Georg Hinz.

Paa Lærred. 44 T. h ., 35 T. b.

E t aabent Skab med Pretiosa, udskaarne A rbei- der i Elphenbeen, Conchylier og désl. Dette Stykke er i sit Slags udmærket ved den ualmindelige Sand­

hed, hvormed det er udfort. Sign. Georg Hinz. Altona.

fecit, Ao 1666.

No. 7 6 * Hans Holbem. (?)

Paa Kobber. 7 T. h ., 6 T. b.

Portrait af en ung Mand med et rodagtigt bredt

17

Skjæg. Man har ikke udfundet, hvem dette Malerie forestiller j det er omtrent fra Holbeins Tid.

No. 77. Christian Holm.

Paa Lærred. 10 T , li., 14 T. b.

E t Dyrstykke. Paa en Eng seer man en hvid Hoppe med sit Fol. Ved Siden af den ligge en Ko og en Kalv. Længere tilbage seer man et P a r Heste og et Fol ved et lidet Vand. I Baggrunden F rede­

riksborg Slot. Sign. C. H. 1826.

No. 7$. C. Ilolm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

E t Dyrstykke. E n hvidfødt Hoppe med dens Fol' Sign. C. IL 26.

No. 7 9 - C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

Heste efter Svømning. E n Kudsk h ar været ude i Stranden med to Heste for at lade dem svømme og e r i Færd med at ride op paa Land med dem. Ma­

leren har søgt at fremstille Hestenes M unterhed og Væ- lighed efter den Forfriskning, de have faaet ved Bad­

ningen. Motivet for dette Malerie er taget ved Kalk­

brænderiet. Sign. C. II. 26.

No. 8 0 . C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

E t Dyrstykke. En Hingst springer over et Steen- gjerde, for at følge nogle Hopper med deres F ø l, som løbe op ad en Vej. Sign. C. H. 1826.

No. 8 1 . C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

E t Dyrstykke. E n Hingst og nogle Hopper tumle 2

(12)

'18

sig paa en Eng. I Baggrunden sees en svag Regnline.

Sign. C. II. 1824.

No. 82- Gisbert Hondecoeter.

P a a Træ. 1 0 T . h . , 1 4 T . b*

E t Landskab. I en klippefuld Egn sees nogle H yr­

der med deres Qvæg. Sign. G. Hondecoeter.

No. 83- Nicolai van der Hoye.

P aa Træ. 17 T . h . , 2 4 T . b . ‘

E n Fægtning mellem Infanterie og Cavallerie. Uag­

te t der i den lier fremstillede Bataille bliver brugt Sky de gevær e r, ere dog liere af Krigerne iforte Rust­

ning, saaledes som det endnu brugtes i det 17de A ar- h undrede. D ette Malerie er udfort med megen Klarhed.

No. 84« Cornelius Huysmann. (?)

P a a Lærred. 2 5 T . h . , 19 T . b .

E t Landskab. Forgrunden, paa hvilken sees nogle F o lk , deels til H est, deels, til F o d s, bliver oplyst ved et enkelt Lysglimt. Længere tilbage hæve sig nogle Bjerge.

No. 85* Jan van Huysura.

Paa Lærred. 15 T . , 2 0 T . b.

E t Landskab. Maleren har sogt at give dette de syd­

lige Landes Charakteer. P aa den ene Side af en Flod ligge flere Bygninger fra M iddelalderen, paa den an­

den Side gaaer en Landevei, paa hvilken sees adskil­

lige Figurer. Sign. Jap van Huysum. F.

No. 86. P- H.

Paa Træ. 12 T. b., 16 T. b. . ( E t Landskab. En hollandsk Bondegaard ligger

19

ved Bredden af en Aae. Foran samme nogle hoie Træer. I Baggrunden sees nogle lave Banker. Sign.

P. H. 1661.

No. 87. Lucie Ingemann, fod Mandix.

Paa Lærred. 3 4 T . h . , 26 T . b .

E t Blomsterstykke. E n Vase med en riig Gruppe af Blomster, henstillet i en Niche. Sign. L. M. 1821.

No. 88* Jens Juel.

Paa Lærred. 18 T . h . , 14 T . b .

E t Natstykke. Portrait a f en middelaldrende Mand af Borgerstanden. Paa Hovedet har han en hvid N at­

hue. Ansigtet er belyst af et udenfor Maleriet værende Lys. D et er et med Genialitet udfort Ungdomsarbeide.

- '• ' .. '' .. v ' V

No. 89* J. Juel.

Paa Lærred. 1 6 T . li., 2 3 T . b.

E t Landskab. E t optrækkende T ordenveir har givet Maleren Anledning til at vise en frappant L ys­

virkning paa en eensomt liggende Bondegaard. D en Blæst, der gaaer forud for U veiret, er udtrykt med megen Sandhed. Flere Gjenstande, som Straaetaget, den kalkede Væg og Piletræ erne, ere meget udm ærket; man overbevises let om , at det forestiller en dansk Egn, og udentvivl er et af denne Mesters heldigste og meest chårakteristiske A rbeider, ja maaske det bedste Land­

skab han nogensinde har malet.

No. 9 0 . J. Juel.

Paa Lærred. 16 T . h., 23 T . b.

E t Landskab. En dansk Egn. Paa en Banke i Nærheden af en Kirke ligger en Veirmolle. Hen over

.2 * < ,

(13)

i — 2 0

en Slette med frugtbare M arker seer man Taget af en Herregaard. 1 Forgrunden gaaer en Bro over en Bæk.

Man form oder, at Motivet for dette Landskal) er ta­

get af Egnen ved M iddelfart, livor Juel var fodt.

t

No. 9 1 . ' J. Juel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 29 T. b.

L t Landskab. Prospect af Egnen omkring Jæ- gerspriis. I Baggrunden seer man Slottet og Fjorden.

I Forgrunden sees nogle Ilostfolk, der begive sig til deres Arbeide, og noget længere tilbage ligger en Lands - bye. Sign. Juel pinxit. 1782. Dette Malerie er stuk­

ket i Kobber af F. L. Bradt.

No. 92- J* Juel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 30 T. b.

E t Landskab. Udsigten er fra Landsbyen Soerup til Fredensborg-Slot. I Forgrunden sees nogle Hjorte.

Længere inde i Landskabet en stor Blegeplads. I Bag­

grunden Esrum - Soe og en Skov. Dette Stykke er stukket i Kobber af F . L. Bradt.

No. 9 3 - J. Juel.

Paa Lærred. 21 T. h ., 28 T. b.

E t Landskab. I Baggrunden, som adskilles fra det ovrige Landskab ved en Soe, sees nogle Bakker.

I Forgrunden paa cn Eng staaer en H est (Portrait).

Paa den venstre Side af Landskabet kommer en Bonde gaaende tilligemed en Malkepige.

No. 9 4 . J- Juel.

Paa Lærred. 15 T . h ., 18 T . b.

E t Landskab. E t Partie af Genfersoen. I Bag-

1

21

5

grunden liggér Byen Genf ved Foden af nogle Bjerge?

blandt livilke Montblanc hæver sig over de andre.

^ No. 9 5 . J- Juel.

Paa Lærred. 15 T. h ., 18 T. b.

Landskab. I en Klippeegn slynger sig en Soe i flere Krumninger. Paa en Landtunge, der gaaer ud i Soen, seer man nogle Huse og en Blegeplads. I Forgrunden en staaende og en liggende norsk Bonde. Motivet for dette Landskab er taget af Egnen omkring et Teglværk ved Miosen. D ette Malerie er stukket i Kobber af F .L . Bradt.

No. 96. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b. ^ ' E t Natstykke. E n Veirmolle sees i fuld Flamme.

F ra et nærliggende Huus ile nogle Folk hen til den brændende Molle.

No. 97. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t Natstykke. I Forgrunden sidder en Mand udenfor sin H ytte ved et Led og ryger Tobak. Ved Siden af ham staaer en Lampe. Luften er oplyst ved Nordlys.

No. 98. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t Uveir i en Klippeegn. Skyerne ere stærkt oplyste af L ynilden, der netop slaaer ned. I *Forgrun- dcn paa et Klippestykke sees nogle G rantræ er, i N æ r­

heden af hvilke staaer en Gjed. *

No. 9 9 . J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. li., 14 T. b.

En Skovegn. I Forgrunden ved et stille Vand staaer

(14)

22

en Hjort. D en tidlige Morgen inden Solen er opstaaet.

No. 96, 97, 98, 99 ere malet å la prima.

No. 100. J. Juel.

Paa Lærred. 25 T. h ., 19 T. b.

Brystbillede af en Olding med et langt Iividt Skjæg. E fter Angivelse skal dette Malerie forestille Antonius Karolikopski i lians 107de Aar. Denne Mand som var fodt i P o h len , skal liave været Soldat i dansk Tjeneste og tilbragte sine sidste Dage som Invalid i Kjohenhavn. Han er flere Gange bleven malet i sin hoie Alder og lians Portrait er to Gange stukket i Kobber.

No. 1 0 1 . W ilhelm Kalf.

Paa Lærred. 28 T. h ., 24 T. b.

E t M arm orbord, livorpaa er liensat en Pocal, en Rom er med Y iin , et Solvfad med en Melon m. m .;

paa Bordet er henlagt et tyrkisk Tæppe.

No. 102. W . Kalf.

Paa Lærred. 28 T. li., 24 T. b.

Sidestykke til Foregaaende. E t Marmorbord, h vor- paa ligeledes er lienlagt et tyrkisk Tæppe og desuden henstillet en Porcellainsskaal, et U lir, flere Glas, et Solvfad med nogle Pommerantser og en Citron. Sign.

W . KALF.

No. 103- Ferdinand v. Kessel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 16 T. b.

E t Frugtstykke. I et blaat Baand er ophængt en gron og en blaa Vindrueclasse, samt nogle F e rsk n e r, af hvilke den ene er flækket. Paa en af V iindrue- Q vi- stene sidder en Bie og paa en anden en Sommerfugl.

Sign. KL.

23

No. 104- F . v. Kessel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 19 T. b.

Sidestykke til Foregaaende. E n riig Frugtclasse, bestaaende af V iindruer, Ferskener og Figener, er op­

hængt ved en Ring paa en Væg. Om kring disse F ru g ­ ter flagre et P ar Sommerfugle.

No. 1 0 5 . Alexander Kierings.

Paa Træ. 21 T. h ., 35 T. b.

E t Landskab. Man seer Udkanten af en m ork Skov. Paa en V ei, der forer ind i Skoven, sees flere F ig u rer, blandt hvilke en Jæger, der er ledsaget af Hunde. T il Hoire én Soe.

No. 1 0 6 . J. van der Laenen.

Paa Træ. 19 T. li., 24 T. b.

E t Selskab. Handlingen foregaaer i en Hauge udenfor et IIuus. 'Nogle F igurer sees deels siddende, deels staaende om kring et Spisebord. D ette Stykke e r paa enkelte Steder overmalet. Sign. som det sy­

nes J. V. D er Lamen.

No. 1 0 7 og 108- Johan Philip Lerabke.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T. b.

Tvende Esquisser. Cavallcric-Attaquer i Bourguig- uons Smag.

No. 109. Hans v. Lin.

Paa Lærred. 22 T. h ., 30 T. b.

E n Bataille mellem Cliristne og T artarer. Den D eel, som er frem stillet, foregaaer under en Klippe­

fæstning. Penslen er fort mod Delicatesse i dette Ma-

(15)

24

lerie, Tegningen derimod lader til at være mindre correct. Sign. H. v. L.

No. 1 1 0 - Christian August Lorentzen, -f 1828- Paa Lærred. 22 T. h ., 30 T. b.

E n Skjærmydsel mellem nogle R yttere og Fod­

folk. I Forgrunden til den ene Side bliver en Rytter gjennemboeret i det Oieblik, da ban styrter med sin H est, og til den anden Side værger en af Fodfolkene sig mod en R y tter, der liar forfulgt liam ud i et lavt Vandsted. Handlingen foregaaer i en Klippeegn. Mo­

tivet til denne Composition er taget af et Malerie af Albert C uyp, som findes i det kongelige Malerie- Gallerie.

N o. 1 1 1 . Johan Ludvig Lund.

Paa Lærred. 18 T. h ., 24 T. b.

E n italiensk Bjergegn. Imellem Klipperne er en med Græs begroet Jordplet, paa hvilken er en frappant Solbelysning. I Forgrunden er en Mand steget af sin Hest og forretter knælende sin Andagt, for et Kors ved Siden af Veien. Sign. J. L. Lund.

N o. 1 1 2 . J. L. Lund.

Paa Lærred. 19 T. li., 31 T. b.

E t Landskab. I en med Skov begroet italiensk Bjergegn ligger en Borg. Imellem Bjergene slynger sig en Flod. I Forgrunden paa en V e i,'d e r taber sig ind mellem Bjergene, seer. man nogle F ig u rer, blandt hvilke den ene' driver tvende belæssede Lastdyr foran sig.

No. 113- J- L. Lund efter Ruysdael.

Paa Lærred. 19 T. h ., 31 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Foregaaende; Copie efter et Malerie af Ruysdael. Paa Toppen af et lioit,

med T ræ er begroet Bjerg ligger et gammelt befæstet Slot. Nedenfor Bjerget seer man adskillige Forhoinin- g e r, bevoxne med Buske og Krat.

No. 1 1 4 . J. L. Lund.

Paa Lærred. 23 T. h ., 18 T. b.

E t ungt Fruentim m er i romersk Dragt. H un har et hvidt Hovedtoi og Haaret hænger ned i L okker til begge Sider.

No. 1 1 5 . Julie Liitken.

Paa Kobber. 10 T. h ., 8 T. b.

Landskab. I en med T ræ er bevoxet Egn seer man en liden Indsoe. I Baggrunden nogle Hoie. Sign.

J. Liitken. 1 8 1 3 .

No. 1 1 6 . Johan Edward Mandelberg..

Paa Lærred. 14 T. h ., 18 T. b.

Antike R uiner, omgivet af Træer. Foran samme en H yrdinde og nogle Faar.

No. 1 1 7 . J. E. Mandelberg.

Paa Lærred. 14 T. h ., 18 T. b.

Sidestykke til det Forrige. Ligeledes antike R u i-, ner. Paa dette Stykke sees i Forgrunden en H yrde og nogle Gjeder.

No. 1 1 8 . J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. li., 11 T. b. - t Ruiner i Nærheden af Rom.

No. 1 1 9. J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. h ., 11 T. b.

Di to. Sidestykke til Forrige.

(16)

26

No. 120. J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 9 T . h . , 6 T . b .

Tmellem nogle K lip p e r, livorpaa nogle R u in e r, sees e t Vandfald. I F o rg ru n d en 3 F ig u re r.

No. 121. J. E . Mandelberg.

Paa Træ. 9 T . h . , 7 T . b .

E t Landskab. I B aggrunden sees nogle R uiner.

Esquisse.

No. 122* Anton Raphael Mengs, eller hans Skole.

Paa Lærred. 4 2 T . h . , 53 T . b.

S oplionisbe, til hvem d e r, im edens liun sidder og lader sig p y n te , b liv er ov erb rag t Massinissas B rev. Bag­

v ed h ende staae tvende O p v arte rin d e r, der m ed F o rv e n t­

n in g see paa deres H ersk erin d e og O verbringeren a f D ods-B udskabet. H alve F ig u re r, næsten naturlig Storrelse.

E t bekjendt A rbeide a f A nton R aph. Mengs h a r givet A nledning til denne G jentagelse, som man tro e r e r m alet i R o m , og uden T v iv l fo r storste D elen a f hans E le v e , den danske M aler P e d e r A ls, d e r h a r eiet dette M alerie.

No. 123* Albert Meyering.

Paa Lærred. 16 T . h . , 11 T . b .

E t Landskab. I F o rg ru n d en sees e t M onum ent.

P aa den nærm este Side a f en F lo d d riv e r en Mand 2 EsJer foran sig. L æ ngere tilbage ligge nogle R u in e r ved F oden a f et Bjerg. Sign. A L B E R T O M Y IR IN G .

No. 124- A. Meyering.

Paa Lærred. 11 T . h . , 11 T . b.

E t Landskab. S idestykke til F oregaaende. Bag­

ved en lille Soe seer m an paa en m ed T ræ e r omgiven Banke et Castel. I F org ru n d en lober en V e i, ved Si­

den a f h v ilk en m an seer 2 staaende F ig u re r og ik k e langtfra disse nogle Faar. 1 Baggrunden Bjerge.

No. 125- Franz Mieris. (?)

Paa Træ. 10 T . h . , 7 T . b.

E t M andsperson i spansk D ra g t sidder m ed et K ruus i den h o ire og et Glas i den venstre Haand.

H ans Ansigt u d try k k e r en m u n te r Sindsstemning.

No. 1 2 6 . Efter- F ranz Mieris.

Paa Træ. 10 T . h . , 7 T . b.

Sidestyke til det F o rrig e. E n M andsperson, lige­

ledes i spansk D ragt. H an h o ld er i den lioire Haand en T obakspibe og i den venstre et Glas. S aafel U d ­ tr y k k e t i A nsigtet, som M aaden, h v o rp aa h an h o ld e r Glasset, v is e r, at han e r noget beskjænket. O riginalen e r i den Kgl. Maleriesamling.

No. 127. Franz Mieris junior.

Paa Træ. 5 T . h., 4 T . b.

P o rtra it at en m iddelaldrende Mand. Hans H aar hæ nger ned i L o kker. P aa H ovedet h a r han en H at og om Kjolen e r k astet en los Kappe.

No. 128- Abraham Mignon.

Paa Træ. 15 T . h . , 2 0 T . b.

E n riig G uirlande a f nogle B lom ster og nogle F ru g te r e r ophængt foran en N iche, N ogle Inseetei', som sees paa d en n e , ere malet med m egen D elicatesse;

m en F arv ern e paa enkelte af B lom sterne have noget tabt sig. Sign. A. M ignon fe. " ,

No. 1 2 9 . Jan Minse Molenaer.

Paa Træ. 9 T . h . , 8 T . b. 7 ' E11 Krostue. F ir e hollandske B ø n d e r, a f hvilke

(17)

28

den ene læser for det ovrige Selskab. Dette Malerie, som er meget klart malet, synes at have nogle faa R e- touclier. Sign. J. Molenaer.

N o. 130. J. M. Molenaer.

Paa Træ. 13 T. h ., 12 T. b.

Tvende hollandske Bonder i en Krostue, a f livilke den ene er i F æ rd med at omfavne- en Pige. Den anden sidder paa et omvendt Kar. Foran ham paa en Tonde staaer et Kruus og et Glas m. m.

No. 1 3 1 . Kornelius Molenaer.

Paa Træ. 18 T. h ., 24 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Bredden af en Aae ligge flere Bygninger. Maleren har især foresat lig og været ovet i at fremstille det gamle M uurværk og det klare Vand, i hvilket Bygningerne speile sig. Ved Aaebredden sees flere hollandske Bonder, af hvilke nogle ere beskjæftigede med at fiske. Sign. K. Molenaer.

No. 132* K. Molenaer.

4 Paa Lærred. 20 T. h ., 26 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Siden af en Aae ligge nogle med T ræ er omgivne grundmurede Huse.

O ver Aaen er bygget en m uret Bro. M uurværket er ogsaa paa dette Stykke udfort med megen Held. Man seer i Forgrunden flere F igurer; dei’iblandt ere nogle beskjæftigede med at iiske. Sign. K. Molenaer.

N o. 1 3 3 . Antonio Molinari*

Paa Lærred. 14 T. li., 16 T. b.

Juno, der kommer svævende ned i en Sky til Jupiter.

29

No. 134. Formodentlig Paul Moreelze.

Paa Lærred. 18 T. h ., 14 T. b.

Portrait a f en Dreng i spansk D ragt med blottet

Hoved. .

N o. 1-35. Friederich Moucheron. (?) Paa Lærred. 28 T. h ., 33 T. b.

E t Landskab. E n Bjergegn i de sydligere Lan­

des Charakteer. (Dette Stykke s p i es at være en C o- pie efter den angivne Mester, eller maaskee snarere ef­

te r Jan Both).

N o. 136* Samuel Mygind.

Paa Lærred. 16 T. h ., 33 T. b.

E t Vinterlandskab. I Forgrunden sees flere F i­

g u rer, og iblandt disse en Bonde, der er i Fæ rd med at læsse noget Brænde paa en Slæde. Sign. S. Mygind.

N o. 137. S. Mygind.

Paa Lærred. 18 T. h ., 24 T. b.

E t Landskab. I en Skovegn ligge paa den fjernere Side af en Indsoe nogle Bygninger. I Baggrunden seer man en H o i, livorpaa staaer et eenligt Træ. I F o r­

grunden græsse nogle Koer og Gjeder.

N o. 1 3 § . S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. br.

E t Landskab. Imellem nogle T ræ er sees F red e- riksdals- Hovedbygning. Foran et Gjerde ligge nogle Bonderhuse, og ikke langt fra disse hvilt? nogle F aar og en* Ko. Sign. S. Mygind. 1S12.

No. 1 3 9 . S. Mygindv Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. b.

E t Landskab. Frederiksdals-M olle med de om­

kringliggende Huse. Sign. S. Mygind. 1812.

si A

(18)

No. 140. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T . b ., 12 T. b.

E t Landskab. I en klippefuld Egn ligge nogle Ruiner af en Ridderborg. Længere tilbage sees L ev­

ningerne af en R in g m u u r, der beskinne« af den ned- gaaende Sol. I Forgrunden driver en Mand et belæs- 'set Esel foran sig op ad en smal Klippevei. Sign. S.

Mygind. 1812. ;

No, ±4l. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. b.

E t Landskab. Nedenfor en lioi Ranke, paa hvil­

ken sees Ruinerne a f en Rorg fra Middelalderen, ligge nogle Huse. I Forgrunden græsse nogle F aar og en Gjed. Sign. S. Mygind 1810.

No- 142- Jens Peter Moller.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T. b.

E t Landskab. Udsigt ved Tliunersoen. Man seer flere Rygninger ved Strandbredden. I Baggrunden libie Bjerge. Sign. M. 1814.

No. 143- Johan Parcellis.

Paa Træ. 18 T, b ., 14 T. h.

E t Sostykke. E t Skib for fulde Seil. Paa D æk­

ket sees liere af Skibsmandskabet. I Baggrunden kan man oine Kysterne af et Land.

No. 144. Erik Poulsen.

Paa Lærred. 18 T. h . , 17 T. b. (ovalt).

E t Ideal-H oved af en aldrende kraftig Mand.

Kunstneren liar formodentlig . villet fremstille en af Apostlerne.

31

No. 145. Casper Poussins Skole.

Paa Lærred. 14 T. h ., 21 T. b.

E t italiensk Bjerglandskab. O ver et Vandfald, der lober mellem Bjergene, gaaer en m uret Bio.

No, 146. (N. N .) Priecz.

Paa Lærred. 15 T. h ., 19 T. b.

Pliaraos D atter, til livem man overbringer den af Nilen optagne Moses. I Baggrunden en Bro og flere antike Bygninger. Sign. Priecz p f

No. 147. August Querfurth.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E n ungersk Husar paa en hvid Hest taler til en anden, som er i F æ rd med at stige til Hest. Ved Siden a f dem staaer en Myndeliund. Længere borte seer man en Husar, der rid er i fuld Galop med dra­

gen Sabel.

No. 148* A. Querfurth.

Paa Lærred. 8 T. h ., 12 T b.

Fægtning mellem nogle Christue og T yrker. I Baggrunden Bataille.

No. 149* A. Querfurth,

Paa Lærred. 8 T . h . , 12 T. b.

Dette M alerie, som er Sidestykke til det F o r­

rig e, fremstiller en lignende Gjenstand.

Begge disse Stykker ere esquissemæssigen udfort i Bourgignons Smag og ligne Lembkes Arbeider.

No. 150. Rembrandts Skole.

Paa Lærred. 25 T. h ., 22 T. b.

E t Portrait. En middelaldren de M and, formo­

dentlig Rembrandt selv.

(19)

32

No. 151- Renibrandts Skole.

Paa Lærred. 22 T. h ., 17 T. b.

E t Portrait. E u ung Mand i phantastisk Dragt.

D et ligner meget et af de raderede Kobbere, man troer forestiller Rembratidt selv.

No. 1 5 2 . Efter Rembrandt.

Paa Lærred. 22 T. h ., 18 T. b.

Copie a f den overste Deel af det P o rtrait af R em - brandt i det Kongelige Malerie-Gallerie, som er bekjendt' under Navn a f de Jodenbruydt.

No. 153* Piembrandts Skole.

Paa Træ. é T. li., 6 T. b.

En Escjuisse, forestillende Christi Bespottelse.

No. 153,. Johan Heinrich Roos.

Paa Lærred. 12 T. h ,. 13 T. b.

E t Dyrstykke. I Forgrunden en rod K o, et Æsel og nogle Faar. Bagved dem , ved Udkanten af en Lund sees den nederste Deel af en antik Colonne. D et er uvist, om dette Malerie er af Joh. Heinr. R oos, maa- skee det er snarere et Ungdomsarbeide af hans Broder Philip Peter Roos. D et har ikke megen Lighed med disse Dyrmaleres bekjendte Arbeider.

No. 1 5 5 , Efter Peter Philip R oos (Rosa Tivoli).

, Paa Lærred. 12 T. h ., 17 T. b.

E t Dyrstykke. E n Gruppe af Gjeder paa eu Mark. I Baggrunden seer man Bjerge.

N o. 1 5 6 . Efter samme Maler.

Paa Lærred. 12 T. h ., 17 T. b.

Sidestykke til Forrige.

No. 1 5 7. Efter Rubens.

Paa Lærred. 16 T. h ., 13 T. b.

E t Silen-Hoved.

No. 1 5 8. Anton Christopher Puide. -j- 1 8 1 5 . Paa Lærred. 24 T. b . , 29 T. b.

Epaminondas, d e r, omgiven af flere af sine K ri­

gere, træ kker Spydet ud af sit Bryst i det Oieblik, da man overbringer liam Budskabet om at Slaget er vundet.

No. 159« Salomon Ruysdael.

Paa Træ. 13 T. h . , 13 T. b.

E t Landskab. I en Skovegn ved en lille Soe, seer man et forfaldent nederlandsk Bcndehuus. Uden­

for en Bagdor paa samme ligger en Baad.

N o. 1 6 0 . S. Ruysdael Paa Træ. 13 T. h ., 12 T, b.

Sidestykke til det Forrige. En hollandsk Lands- bye i en Skovegn.

D et er tvivlsomt, om dette Malerie er af den samme Kunstner, som det foregaaende. D et sidste h ar megen Lighed med K. <Mo]enaers Arbeider.

N o. 1 6 1 . Andreas del Sartos (Vanucchis) Skole* i

Paa Lærred. 43 T. h ., 33 T. b.

Maria sidder med Christus paa Skjodet. Ved Si­

den al dem staaer den lille Johannes. Foran den sid­

ste ligge hans Kors og en omvæltet Skaal.

N o. 1 6 2 . Gottfred Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h ., 12 T. b.

E t F ru g tstykke. E n Viindrueclasse er ophængt i ét rodt Baand. Ved Siden flagre tvende Sommerfugle.

Sign. G. Schalcken.

(20)

34

No. 163« G. Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h . , 10 T. b.

E t F ru e n tim m e r, d er sidder m ed et P a p ir i Haan­

d e n , i hvilket h u n nyligen liar læst. H endes Ansigt e r belyst a f et bræ ndende L y s , d e r staaer ved Siden af hende.

No. 164- J- Seehoff.

Paa Træ. 20 T. h ., 26 T. br.

E t Jagtstykke. T r e Jæ g e re , den ene til Hest, de andre to til F o d s , jage m ed deres H u n d e e fte r en H jort. Sign. J. S eeholf, 1647.

No. 165- Daniel Segers.

Paa Lærred. 42 T. h ., 29 T. b.

Maria, Irvis H oved er omgiven m ed en S tjerne-G lorie, sidder paa en S k y med Jesus paa Skjodet. Hendes F o d d e r hvile paa Jordkuglen, om h v ilk en en Slange h a r snoet sig.

Jesus holder i den lioiré Haand en S éiersfane, hvis u n ­ derste Spidse h a n stoder n ed paa H ovedet af Slangen, som ^ e r v e d ta b er ud af G abet et Æ ble (Kundskabens), a£ h v ilk et et S ty k k e e r afbidt. D enne AUegorie paa Jesu Seier over S ynden, e r omgivet af en Steenram m e, paa h vilken e r ophæ ngt en B lom sterguirlande. B lom sterne e r e 'u d f o r te a f den angivne M ester, h v orim od Allegorien form odes at væ re m alet a f hans B rodér, G erh ard Segers.

Sign. D . Segers pinxit.

No. 166- Bartholomæus Spranger.

Paa Træ. 11 T. h ., 11 T. b.

D en hellige Familie. C hristus staaer ved Si­

den af M aria, der slutter ham i sine A rm e. Ila n ho ld er i den ene H aand en Pæ re. Bagved dem staaer Joseph.

35

No. 167. Anton Stevens (Palamedes).

Paa Træ. 21 T . , h . , 29 T. b.

N ogle F ru e n tim m e r og M andfolk i spansk D ragf, som deels sidde, deels staae om kring e t Bord. D e n ene a f M andfolkene, som e r i en m u n ter Stem ning, tager et a f F ru en tim m ern e u n d e r Hagen m ed den ene H a a n d , medens han i den anden H aand h o ld e r e t Glas.

E t andet af F ru e n tim m ern e spiller G uitar.

No. 168- Henrik Stravius.

Paa Lærred. 44 T. h ., 33 T. b.

E n N ic h e , h v o ri e r ophæ ngt en skudt H a r e , og henlagt noget F u g le -V ild t; paa den ene Side et K ru d t- horn. Sign. H e n , Strauius pin. Ao. 1694.

No. 169* L. Sylvins. ^

Paa Lærred. 35 T. h ., 42 T . b.

E t Landskab. I F o rg ru n d e n til lioire S ide et Klippestykke. Paa venstre Side a f denne lober en Vei, paa h v ilk en m an seer liere F ig u re r og D y r. L æ ngere tilbage seer man en fortiobende R æ k k e a f B je rg e , d er tabe sig im od H orizonten. Paa en a f B jergtoppene e r op fo rt en Bygning. Sign. L . Sylvius.

f i * >

No. 170. Frantz W erner Tamm.

Paa Lærred. 37 T. h ., 50 T. b.

Adskillige dode F u g le , en dod H a re og en ro d Jagttaske ligge henkastede paa Jorden. V ed Siden sid-

► d er en H u n d og passer paa det skudte Vildt.

No. 171- F. W . Tamm* 1,.

Paa Lærred. 37 T. h ., 50 T. b.

Sidstykke til det Foregaaende. Nogle levende Hons og en And. T il hoire Side ligger en Kanin ved

3 *

(21)

ct Capitæl af en Colonne; 'oven paa dette sidder en Due. I Baggrmiden sees nogle Træer.

Dette er Originalmalerierne, hvoraf udmærkede Copier malede af Johan Salomon W a h l, forlien fand­

tes ved det kongelige Kunstkammer.

No. 172. F. W . Tamrn.

Paa Lærred. 15 T. h ., 18 T. b.

Livlose Gjenstande. E n rod Jagttaske og flere dode Fugle ligge samlede paa Jorden.

No. 173. David Terners Skole.

Paa Lærred. 31 T. h ., 30 T. b.

Hollandske B onder, der kjobslaae med hinanden om nogle Sviin. Dette Malerie er for en Deel be­

skadiget.

No. 174- . Efter David Teiiiers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h ., 15 T. b.

E t Spilleselskab i en Krostize.

1 '

No. 175. Efter David Teniers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h ., 15 T. b.

E t Dito.

No. 176* Titian Vecelli. (?)

Paa Lærred. 41 T. h., 35 T. b.

Simeon, der ved Jesu Fremstillelse i T em plet, ta­

ger ham paa sine Arme. D et Oieblik er valgt, da Si­

meon sig er: ” H erre! nu lade D u d in Tjener f a r e i F red, som D u haver sa g t Ved liaiis Side staaer Jo­

seph og Maria.

Uagtet dette Malerie flere Gange har været ud ­ givet for at vaére malet af T itian , bærer det dog Præg saavel af den Rembrandtske som af den Rubensske Skole,

hvorfor man snarere maa antage, at det er malet af en duelig nederlandsk Kunstner. — D en afdode Sam­

ler havde Formodning om at dette Malerie skullp være et udmærket Arbeide af Johan van Neck.

No. 177. Jacob (?) Torenvliet.

Paa Træ. 10 T. h ., 8 T . b.

E n hollandsk Værtshuuskone, staaende i et aabent V indue, betragtende en K ru k k e, som er ophængt paa et Som. Ved Siden af hende ligger en Tobakspibe.

No. 178. Esaias v. der Yelde.

Paa Lærred. 10 T. h ., 18 T. b.

E t Landskab. Paa den ene Side et lavt Bjerg, paa hvilket en Vei slynger sig op i flere Krumninger.

Nedenfor Bjerget sees et lidet Vandfald. Ved den an­

den Side en viid Udsigt over nogle lave Banker.

D ette Partie adskilles fra det Ovrige af Landskabet ved en Flod. I Forgrunden sees en Jæger til Hest med sin H u n d , et Muulæsel, samt nogle Figurer. Med*

Undtagelse af en ej betydelig Retouche i Luften er dette Malerie udmærket vel conserveret, i sit Slags skjont og vistnok et af denne Mesters fortrinligste og bedste Arbeider. Sign. E. V. V ELD E 1625.

No. 179. Daniel de Verdion.

Paa Lærred. 8 T. h . , 10 T. b.

E t gammelt P iletræ , der brydes over ved en stærk Storm. Paa en lioi B anke, der adskilles fra det øv­

rige Landskab ved en F lo d , ligge nogle Ruiner. Sign.

D e Verdion.

No. 180- Efter A. Vermeulen.

Paa Lærred. 23 T. li., 31 T. b.

Skoitclobere paa en Kanal i Holland efter den

(22)

38

ovenangivne Mesters Original-Malerie’, som fmdes i det Kgl. Malerie-Gallejrie.

No. 181* Regnier Vries.

Paa Træ. 12 T . h ., 17 T. b.

E t Landskab. En hollandsk Egn i Udkanten af en Skov. I Forgrunden et P ar Bonderhuse, foran livilke nogle Bonder, der ere i Samtale. I Baggrun­

den sees en Kirke. Dette Malerie er meget saftig og harmonisk malet. Sign. R. VRIES.

No. 182* Egidius de W inter.

Paa Træ. 7 T. h ., 5 T . b.

E n Bonde sidder ved et Bord med et Olglas i den ene Haand og en Pibe i den andfen. Foran ham staaer en Kande.

No. 183* P* Wouwerraann. s

Paa Lærred. 15 T. li., 33 T . b.

E t Landskab. E n hoitliggende, men dog flad Egn. I Forgrunden en Sandbanke med et Vandings­

sted, hvor en Mand rider ud i, for at vande sin Hest.

Bagved Banken sees Tagene af nogle Huse. Dette Ma­

lerie, hvorpaa Hestene kun spille en underordnet Rolle, e r i sit Slags udmærket og meget vel conserveret.

No. 184- Copie efter Wouwermann.

Paa Lærred. 13 T. h ., 11 T. b.

En Bonde, der lægger Seletoiet paa sin Hest.

No. 185. Abraham Wuchter.

Paa Lærred. 18 T. li., 14 T. b. (ovalt).

Portrait af en Adelsmand fra Frederik den T re ­ dies Tid. Over Skuldrene har han et gyldent Kaar-

39

degehæng med Fryndser. Paa Brystet bæ rer han, som det synes, et Portrait.

No. 1 8 6- A. W uchter. * ;

Paa Træ. 11 T. b . , 14 T. b.

P o rtra it af en ung Mand fra F rederik den T r e ­ dies sidste, eller Christian den Femtes forste Regje- lingsaar.

No. 1 8 7- J- W .

Paa Lærred. 26 T. h., 21 T. b.

Foran et T ræ staaer en Karl og holder en op­

sadlet Hest. Ved denne staaer en Jagthund. D ette Stykke synes at være a f en nederlandsk Maler fra Slut­

ningen af det syttende Aarhundrede. Sign. J. W . f.

No. 1 8 8* En nyere italiensk Maler.

Paa Lærred. 14 T. h ., 19 T. b.

E n liggende Venus. H un er fremstillet at hvile paa et rodt Floiels Leie. E t ro d t D rapperie er op­

hængt omkring hende. Igjennem en Aabning er U d­

sigt til et italiensk Landskab. Hovedet synes at være et Portrait.

No. 189* En fransk Mester Ira det 18de Aar- hundrede.

Paa Lærred. 25 T. h ., 36 T. b.

> E t Qvægstykke. Paa Forgrunden seer man et Vandingssted; liere Koer og Faar ere drevne ud i dette og drikke af det klare Vand, længere tilbage ere tvende H y rd e r, hvoraf en til Hest. Ved den ene Side en R u in , hvorved tvende H y rd in d e r; den ene holder et Lam under Armen. Qvæget er især udmærket paa

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Til brug for vurderingen skal kommunen beskrive projektets organisering, som skal være i overensstemmelse med den fa gl i g e r amm e for lovende praksis på området, som er beskrevet

De metriske egenskaber blev videreanalyseret som afvigelser fra deres respektive parringsb1okmidde1 og ikke som afvigelser fra deres respektive fareblokundergruppemiddel (se

Desuden forekommer det plausibelt at antage, at den stigende økonomi- ske og sociale marginalisering af etniske minoriteter siden midten af 1980’er- ne har være medvirkende til, at

Det kan da godt være, at de også er kvalificerede, men det er slet ikke det, sagen drejer sig om … Hvis vi overhovedet skal vide, hvad der foregår, og også kunne varetage

viklede Plantedele blive slappe og fremkalde »Lejesæd«, men ogsaa- at disse ikke tilstrækkelig hærdede og med en ringe Mængde Kiselsyre i Overhuden forsynede

Ligesom i foregaaende Beretninger er der ogsaa i Aar i Tabellerne V a, b, c, d og e foretaget en Sigtning af Materialet idet de Hold for hver Forsøgsstation her er fremhævet, som

Malet af Poul Fischer.. Malet af Poul

Der hed   I de af s   Et e sen tion   På g sam for  Kar   Afst Alle ved  .. ntationsrapp