• Ingen resultater fundet

Raith Hardjono: The White Tribe of Asia

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Raith Hardjono: The White Tribe of Asia"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

pelvis får man at vide, at når folk i en eller anden subkultur „udsættes” for andre subkul­

turers perspektiver, kan de reagere ved enten at understrege deres egne perspektiver i langt højere grad end før, evt. bevæge sig mellem modsætningerne eller undergå kulturelle om­

dannelser (!). Vi får aldrig en dynamisk model, der kan forklare aktuelle valg af strategi.

De etnografiske eksempler, der er hentet fra Nigeria, de toneangivende cirkler i fin de siede Wien og Calcutta, samt den alternative scene i 1960’emes San Francisco, tjener ude­

lukkende til illustration af de generelle udsagn, og udgør altså ikke fænomener, der skal forkla­

res.

Kun meget sporadisk indeholder bogen en problematisering af konsumentens rolle - hvordan han forstår kulturelle udtryk, eller hvilke strategier, der ligger bag udvælgelsen og omformningen af fremmede produkter og betydninger. Information opnår hos Hannerz en objektiv eksistens, der flyder fra kilde til modtager. Misforståelser opfattes som konse­

kvensen af et uklart formuleret budskab.

Endvidere savner jeg en diskussion af hvordan vi skelner mellem mere betydnings­

fulde og mindre betydningsfulde kulturelle ele­

menter. Jeg finder at centrale kulturforskelle f.eks. er at finde i forskelle i opfattelsen af personen, tid og rum, hvordan ånd og materie forholder sig til hinanden, hvilke kræfter der virker i universet o.lign. Hos Hannerz optræder forskelle på sådanne områder på samme niveau som forskellen mellem jazz og reggae.

Det er en udokumenteret og udiskuteret påstand, at kulturforskellene nu bunder i rela­

tioner, hvor de før har bundet i autonomi. I Skandinavien har f.eks. Friedman og Ekholm i mange år vist, at det samme gjorde sig gæl­

dende i tidligere tider. Kreolisering har med andre ord altid været et livsvilkår for alle. Det er et spørgsmål om magt til at definere, hvem der skal opfattes som kreol.

Alt i alt: Spændende emner og nyttig op­

samling af pågående debatter, men uden forkla­

rende kraft.

Peter Henriques Institut for Antropologi Københavns Universitet

RATIH HARDJONO: The White Tribe of Asia. An ! ndone sian View of Australia.

Monash Asia Institute, Monash University in association with Hvland House, Victoria 1992. 238 sider, bibl. ISBN 0-7326-0412-5.

Ratih Hadjono kommer fra Bandung på Java, og er korrespondent i Australien for det største indonesiske dagblad Kompas. Bogen er skre­

vet for indonesiske læsere, og udkom først på indonesisk, men er nu oversat til engelsk.

Bogen er spændende og meget indsigts­

fuld, og strækker fra de australske indfødte, over europæiske og asiatiske immigranter og tidlige asiatiske handelskontakter, til de nuvæ­

rende australieres identitetsopfattelse i forhold til Australien og den større verden (Europa og Asien).

Af spændende indhold kan nævnes: En be­

skrivelse af Redefem området i Sydney, hvor hovedparten af befolkningen er indfødte bytil­

flyttere; en kontrastering af australiernes de­

mokratiopfattelse med Indonesiens styreform;

elementer af den oprindelige australske befolk­

nings verdenssyn, der er blevet optaget som elementer i europæisk australsk identitet; og de .jævne” europæeres afvisning af Asien og asia­

ter, ikke på grund af racisme, men på grund af en frygt for „kaos" - kaos, som det fremtræder i asiatiske byer...

Ordet „tribe” (stamme) er måske dårligt valgt, men giver en rammende titel. Dette næv­

ner Hardjono selv på bogens side 9. Titlen er nok hentet fra „The White Tribe of Africa”, David Harrisons (også forbilledlige) bog fra 1981 om boerne i Sydafrika.

Hardjonos bog er skrevet for asiater, hvil­

ket gør den endnu mere læseværdig for andre.

Hun søger ikke det journalistisk kuriøse - de billige kontraster - og bogen fremstår hermed som et næsten diametralt modstykke til Prakash Reddys: .fiådan er Danskerne”.

Hardjono er velformuleret, hun refererer til omfattende kildestudier, deltagerobservation og møder med australske politikere; hun for­

tæller med glæde og varme, og sætter pris på Australien, ligesom på sit hjemland Indone­

sien.

Nils Finn Munch-Petersen Gudhjem, Bornholm

202

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

As reality theater The Picture of Snow White (1994) demonstrates how certain fragments of reality can function as the material of the performance, and at fi rst glance The Picture

Bogen er så klar i sin for- midling af, hvordan man laver SEM-analyser, hvordan man bruger AMOS, og hvilke resultater man afrapporterer fra sine beregninger, at den kan kun være

Men tilbage til den (bio)kulturelle evolution – og jeg vil godt nu understrege, at når jeg fremover taler om kulturevolution, forstår jeg det som

Spørgsmålene strækker sig fra Lars Højers om, hvorvidt dem, vi studerer, selv forstår deres egen verden, over Inger Sjørslevs problematisering af ontologi- begrebet som uegnet til

Bogen gennemgår i 9 kapitler en række aspekter af fænomenet etnicitet, herunder hvad der ligger i begrebet, hvordan etnisk klassificering opererer, de kulturelle forskelles

Det bliver ikke for- klaret nærmere, hvorfor bogen fokuserer på disse young adults, eller hvordan de helt præcist defineres, men vi forstår, at det hand- ler om unge

Denne tjeneste er i øvrigt også interessant, fordi brugeren kan kombinere forskellige medietyper/objekter (altså lave sammensatte objekter). Fx kan man kombinere et billede med

Johannes Riis stiller i sin også rigtig gode artikel sådan set ikke spørgsmål ved realismen som kategori. Hans udgangspunkt er, at realisme er eller rettere kan være en effekt