• Ingen resultater fundet

Rettelse til Kvinder, Køn og Forskning 4. 1996

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Rettelse til Kvinder, Køn og Forskning 4. 1996"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

N

oter til Tereza Burmeister:

“Mae preta” og “ neguinha” Etniske dimen- sioner i konstruktionen af kvindeligheden i det koloniale Brasilien, i Kvinder, Køn og

Forskning 4.1996.

7. Dette er grundlaget for bl.a. teoretiseringer om- kring "machismo" and "marianismo" i Latinameri- ka, det vil sige teoribygninger hvor latinamerikan- ske (subsidiært brasilianske) mænd defineres som essentialt mere mandschauvinistiske end euro- pæiske mænd, og latinamerikanske kvinder som både mere erotiserede og mere seksuelt under- trykte end europæiske og nordamerikanske kvin- der. Mønstrene for seksuelle identiteter og forhold formodes at have deres udspring i kontinentets

"kultur". Et vagt og upræcist ord, som især refere- rer til religion og familiestrukturer, og ignorerer såvel forskellene de latinamerikanske lande imel- lem, som disse fænomeners empirisk-historiske ud- vikling. Ved at henvise til en permanent, uforan- derlig "latinamerikansk kultur", knyttet til etniske rødder og metafysiske, religiøse trossystemer, er det som teoretikere og forskere faktisk refererer til natur og ikke kultur. Den diskursive inkonsekvens i disse konstruktionsprocesser kan iagttages og sæt- tes i relief ved selv det mest overfladiske blik rettet mod de såkaldte empirisk-konkrete (eller reelle) subjekter og relationer som diskursen påstår at re- ferere til. Eksempelvis: i Brasilien, er religionen (sædvanligvis forstået som en unuanceret beskre- vet, uforanderlig og homogen katolsk kirke), på

49

Rettelse til Kvinder, Køn

& Forskning 4. 1996

Ved en beklagelig fejltagelse var noterne til Tereza Burmeisters artikel i sidste nummer af

Kvinder, Køn og Forskning ukom-

plette. Hermed følger den fuldstœn-

dige noteliste til artiklen.

(2)

trods af sin magtfuldkommenhed som social og politisk institution, langt mindre indflydelsesrig som ordensprincip for organiseringen af hverdags- livet. Afro-brasilianske religioner, hvis opfattelse af erotik og seksualitet er fundamentalt anderledes fra den katolske kirkes, udøver en langt stærkere ind- flydelse. Dette til trods for deres mindre magtfulde position på det institutionelle plan, og det folklori- serede image de har. Endvidere: de enorme for- skelle i familiestrukturer, skiftende i forhold til re- gionale, nationale og klassemæssige variabler, umuliggør enhver formodning om fælles mønstre for strukturering af familierelationer. Dermed bli- ver det også umuligt at tillægge familiestrukturer- ne rollen som fælles kilde til generelt gældende kønsrollemønstre.

8. Michel Foucaults magtbegreb er her centralt.

Det jeg forsøger er at kortlægge bl.a. magtens ero- tiske og etniske mikrokosmos, samt mekanismerne i dens mikrofysik. For Foucault er magt den af- gørende kategori i en definition af subjektpositio- ner, samt i en fortolkning af betydningen af adfærd og livspraksis.

9. Denne del af fremstillingen baserer sig især på to historie-demografiske værker: Samara, Eni de Me- squita (1989): As mulheres, o poder e a familia , São Paulo, século XIX. Editora Marco Zero, S.

Paulo, Brasil og Nizza da Silva, Maria Beatriz (1984): Sistema de casamento no Brasil colonial.

in Ciencia e Cultura, vol.28; S.Paulo, Brasil. Se også: Mörner, Magnus (1960): La mezcla de razas en la historie de America Latina. Buenos Ai- res, Argentina; Stolcke, Verena (1974): Marriage, class and colour in XIXth century Cuba - a study of racial attitudes and sexual values in a slave socie- ty. University Press, Cambridge; Prado Júnior, Ca- io (1945): Formação do Brasil contemporaneo.

Ed. Brasiliense, S. Paulo, Brasil; Motta, Luiz R.B.

(1976): A demografia histórica e a história demog- ráfica do Brasil: fontes documentais e bibliografia.

ANPUH, Santos, Brasil.

10. miscigenation: raceblanding. Ordet er almin- deligt på brasiliansk-portugisisk, og det tilsvaren- de, internationale udtryk (spansk, engelsk og fransk) er grafisk næsten identisk på alle disse sprog.

11. Især i tiden før 1549, hvor den første central- regering installeres i Salvador da Bahia, var det ko- loniale administrationsapparat yderst begrænset, og omfattede udelukkende skatte-, told- og militære anliggender. For denne periode er de centrale kil- der kirkelige dokumenter , og disse er ligeledes sparsomme, da missionstiltag i Brasilien har aldrig været så omfattende og systematiske som i spansk Latinamerika. Officielle kilder findes først fra 2.

halvdel af 1600-tallet, men selv i den periode er in-

formationerne spredte og usikre. Andre brugbare kilder, såsom regnskaber fra den nationale og in- ternationale slavehandel, og ekspeditionsberetnin- ger er også usystematiske, mangelfulde, og i høj grad tvivlsomme. Alt i alt betyder dette at den hi- storiske demografi vedrørende den tidlige koloni- tid i Brasilien baseres hovedsageligt på projektio- ner, tilnærmelsesvise tal og følgeslutninger. Meto- den er snarere historisk-antropologisk , hvor det etniske landskabs konturer søges indkredset ved hjælp af mange og usystematiske data. Fra og med ca. 1650, er det primært i juridiske og kirkelige ar- kiver, og sekundært i rejse- og embedsmandsberet- ninger, man finder de mest udførlige og omfatten- de informationer.

Samara, Eni de Mesquita , op.cit., s.133 ff. dis- kuterer kildeproblematikken indgående og refere- rer udførligt den historisk-demografiske debat.

Ifølge hendes opfattelse er især testamenter værdi- fulde kilder til inter-etniske forbindelser.

Priore, Mary del (1987): Amor e desamor , a his- tória do corpo feminino em São Paulo no século XVIII, in Impressões , Feminismo e Cultura. Re- de de Arte e Literatura Feminista, Rio de Janeiro, Brasil, er et overordentlig kompetent eksempel på de mange veldokumenterede og originale histo- risk-antropologiske studier, hvor der de kirkelige og de sekulære (især juridiske) kilder supplerer og kontrasterer hinanden. Priore bruger prædikener og bekendelsesmanualer til at kortlægge kirkens normative diskurs, og især skilsmisseprocesser til at kortlægge den social-seksuelle praksis.

12. Jvf. Priore, Mary del (1987): Amor e desamor - a história do corpo feminino em São Paulo no século XVIII, in Impressões - Feminismo e Cultu- ra. Rede de Arte e Literatura Feminista, Rio de Ja- neiro, Brasil.

13. Chica da Silva: blandt mange andre fremstillin- ger, anbefales Hollanda, Sérgio Buarque de (red.)1960 - 67: História Geral da Civilização Bra- sileira, vol I - II. Difusão Européia do Livro, S.

Paulo, Brasil.

14. Paraguassú: her anbefales også Hollanda, Sér- gio Buarque de (red.) 1960 - 67: História Geral da Civilização Brasileira, vol I - II. Difusão Européia do Livro, S. Paulo, Brasil.

15. Freyre, Gilberto (1977 - 5. udgave): Sobrados e Mocambos - decadência do patriarcado rural e desenvolvimento do urbano. Livraria José Olym- pio, Rio de Janeiro, Brasil samt Freyre, Gilberto (1977 - 9. udgave): Casa Grande e Senzala - form- ação da família brasileira sob o regime da econo- mia patriarcal. Livraria José Olympio, Rio de Janei- ro, Brasil.

16. Det ville langt overskride denne artikels ram- mer, her at angive det kildemæssige belæg for mine

KVINDER, KØN & FORSKNING NR. 1 1997

50

(3)

konklusioner og fortolkninger vedrørende den sor- te kvindes magt. Derfor vil jeg henvise til især Freyres værk, men også til en række andre forskere, såsom: Nizza da Silva, Maria Beatriz: Escravidão e casamento no Brasil colonial. Lisboa, 1983 og Si- stema de casamento no Brasil colonial. S. Paulo, 1984.; Pinto Venancio, Renato: Ilegitimidade e concubinato no Brasil colonial, Rio de Janeiro, 1986; Silva Dias, Maria Odila Leite da: Quotidi- ano e poder em S.Paulo no século XIX. S. Paulo, 1984; og især Schwartz, Stuart B.: Slaves, Pea-

sants and Rebels - reconsidering Brazilian slavery.

University of Illinois Press, 1992. I sidstnævnte findes der en ajourført og omfattende bibliografi.

Derudover har jeg anvendt en række andre pri- mære kilder (litterære værker, erindringer, folkefor- tællinger), som endnu ikke er systematisk organise- ret og gennemanalyseret.

17. De yderst få hvide kvinder der optræder som sorte mænds elskerinder fremstilles, om muligt, endnu mere depraverede: de bruger mændene som de rene seksuelle objekter, råt og umoralsk.

51

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Hvis den henvisende læge ønsker det, får han eller hun automatisk besked om, at henvisningen er taget i brug (fig.13 side 12).. Er der fejl i forbindelse med mod- tagelsen af

En digital ansøgningsløsning understøtter virksomheder og forskeres udfyldelse af én samlet ansøgningsformular vedrørende ansøgning om adgang til offentlig sundhedsdata på tværs

Nogle stoppede deres brug af rusmidler, så snart de opdagede, at de var gravide, de fleste reducerede brugen og/eller ændrede mønster i forhold til, hvad de selv anså for mindst

Artiklerne i dette nummer af Kvinder- Køn og forskning viser, at temaet køn, magt og velfærd er i rivende udvikling i den nordi- ske forskning.. Metodologisk er feltet

I dette nummer af Kvinder, Køn og Forskning bliver der sat fokus på diskussio- ner af køn, etnicitet, identitetspolitik og kulturel essentialisme.. Områder der er kommet

Nogle rettelser fremsendt af Hans Kuhn til bidraget Grundtvig and the War that changed Danish Identity (Grundtvig Studier 2000, s. 190-202) blev desværre ikke inkorporeret i

Schultz Petersen, Søren Nordentoft, Vagn Kvist, Poul Dam, Bodil Andersen, Else Lidegaard, Jørgen Kristensen og Gunnar Milthers.. af Efterskolernes sekretariat, Vartov,

» Anmodningen rettes mod alle virksomheder i samme situation i samme udbud. » Anmodningen skal angå alle de punkter i ansøgningen eller tilbuddet, der skal suppleres,