Begravelsesskikke i Ribe Amt
Fra varsler til kirkegårdens port
AfA. M. Futtrup
I Fra Ribeamt 1992 blev der fortaltombegravel¬
sesskikke på Mandø og Fanø1. Hvorledes be¬
gravelseskikkene harværetfor nogle generationer
siden i detøvrigeamt,erdet tankenatfortælleom inogle efterfølgende artikler i årbogen. Den første bringes hermed og vil i store træk omhandle de skikke, der harforbindelse til dødog begravelse,
indtilbegravelsesfølget står ved kirkegårdensport.
Jeg siger tak for den hjælpogstøtte,dererydet undersøgelsen undervejs. Ikke mindst harmange afamtets lokalarkiverværetbehjælpelige med at tilvejebringe oplysninger, der har været af værdi
forundersøgelsen. Ikke mindst skal der lydeentak
tilByhistorisk Arkiv i Esbjerg ved dets leder,Jør¬
genDieckmannRasmussen.
H. F.Feilberg,sompåettidspunktopholdt sig i Askov, hari forordet til 2.udg. af Dansk Bondeliv
fra 1899noglebemærkningeromsine kilder. Dis¬
se »erbyggetovertrykte kilder,menisæroveren rækkemeddelelser,jegfor 14-15 år sidenfikfra ele¬
verpåGedvedogherpåAskov. Jegbad demop¬
skriveformig, hvadde vidste eller kunne skaffe oplysning om,familiegilder angående.Atterforrige
vinterharjegfraåretselever her fået slige beret¬
ninger. De visersærdeles tydeligt, atde gammel¬
dags,storegilderervedatglemmes, »bydelagets«
retbrydes. I stedetfor den middelalderlige enhed
»laget« træder familien. Alt ordnes kortere, simp¬
lere, medfærre former. Samfundeter vedatom¬
dannes«.
Fejlbergs bemærkninger har stadig gyldighed,
ogvi kan tilføje,atomvæltninger i samfundslivet
også kan spores i de skikke, der omgiver dødog
begravelse.
Begravelsens pris
Atdrage detaljerede sammenligninger mellembe- gravelsesudgifter førog nuvil nok være vanske¬
ligt,men mankan noktagenogle enkelteposterud
fraenopstilling af priserne på begravelsesomkost- ninger,somJydske Vestkysten bragte den9. janu¬
ar1992 ogsammenligne dem med nogle tilsvaren¬
deposter,der findes indført i Sønderho Sogns Fat- tigkommissionsprotokold.3. januar 1798.
Enenkelt, hvid kisteerifølge avisen i 1992 sat til4.000 kr. Dertilkommersåudgift til kistepolst¬
ringogkistedekoration, i alt 1.400 kr., såselveki¬
steomkostningerne bliver 5.400 kr. I Sønderho Sogns fattigkommissionsprotokol erder ikke no¬
gensamletpris forenligkiste,menAnth. Madsen
harfået 2 mark foratlaveenkiste. Detfremgårog¬
så,athan harbrugt 50søm,ogatde har kostet 12
sk. Niels Jepsen har leveret» 'h tyltaf de bedste
deller(dvs. brædder) til kisten«. Det hele beløbsig
til 1 rd. 3 mk.
Efter begravelsen har der højst sandsynligt
været en eller anden form for mindesammen¬
komst, for iflg. fattigkommissionsprotokollen fik
kroholder S. Brinch 2 mk. og 11 sk. for mjød og brændevin.Jydske Vestkystenopgiver,atkaffe på
kroen koster2.000kr.idag.Somnævnterdetvan¬
skeligtatlave sammenligninger på dette område,
mendet kan dakonstateres, atdetoffentlige ikke
er kommet af med så mange penge, som de pårørende til den dødeanno 1994.
I Jydske Vestkystens oversigt over prisen for
den sidste rejse fremgår det, at bedemanden har udførtmangeaf deopgaver, somtidligere blevva¬
retaget ulønnet af naboer og familiemedlemmer.
Det gælder f.eks. kistelægning, gravkastning og
annoncering.Deromsenere.
I den regning, som en eller anden bedemand sandsynligvis harsendt, fremgår detogså,atderer taleom enbisættelse,og ensådan forudsætterlig¬
brænding. Da lovenomligbrænding blev vedtaget
i 1892, blev det ifølge professor Lindhardt ikke gjort til pligtforpræsterne atmedvirke. Flertallet i
kirkerådetstrittede imod. 1 1893skiftede flertallet.
Det nyeflertalmente, at præsternegodt-somvan¬
ligt - kunne medvirke i hjem, kirke eller kapel,
menikke i krematoriet. Senerekom så denendeli¬
getilladelse tilat foretage kirkelige ceremonier i
krematoriet.
Deternavnligibyerne,bisættelsererblevet al¬
mindelige. Treaf bedemændene iEsbjerg opgiver således,at60-70% af deresbegravelseshandlinger
erligbrændinger. Udei landkommunerneerdenne procentsatslangtmindre. I Bryndumer ca. 1/3 bi¬
sættelser. IVejruperdennebegravelsesformsvagt stigende.Fra Darumlydermeldingen: I 1991 væ¬
der i alt 11 begravelseshandlinger. Derafvardeto bisættelser. 11992vartallene 7-4.1 1993: 8-4. Fra Ho Pastorat beretter sognepræsten, at der er en svag stigning med hensyn tilligbrændinger. I Ti¬
struphartreudaf 27begravelseshandlingerværet bisættelser. I Greneer ca.40%ligbrændinger.Sog¬
nepræsten i Nordby, Jørn Martinsen, oplyser, at
mani1993kannotereenvoldsomstigning iantal¬
letaf bisættelser. Over60% afbegravelseshandlin-
gerne erligbrændinger. Manerved atkommepå højde medEsbjerg.
ISønderhoSognsfatigkommissionsprotokol fra
1798 findes deretparposter,der vilværeukendte
idag: »Degnen Fossf. ringning,hensyngenogte- stamonium5 mk.4 sk.«.Det,dereranderledes,er, atdegnenhar fåetpengeforatringeogforatfore¬
tage udsyngning. Testamonium er enlevnedsbe¬
skrivelse, som degnen normalt udfærdigede. Pa¬
storBiering har fået 2rdl. for sinligprædiken,som hanædelmodigt skænkedetil fattigkassen.På den
tidmåttepræstentagebetaling forenligtale,men jordpåkastelsenvargratis.
Selvombedemændene iEsbjerg på detseneste har givetmelding om, at der kan konstateres en stigningi antallet afdødsfald i hjemmet,erdetsta¬
dig detalmindeligste,atde fleste dørpå sygehuset
eller i andre fremmede omgivelser. Sædvanen er
også,atdeterdeprofessionellesåsombedemænd, sygeplejerskerogportørerved sygehusene, derfo¬
retagerde praktiskegøremålvedrørendeannonce¬
ring,kistelægningogkørselaf den døde,ogdeter den lønnedekirkebetjening, der modtagerkisten,
nårbedemanden ankommermed denafdøde ien
fabriksforarbejdet kiste tilkirken eller kirkegård¬
ens kapel. Begravelsererblevetnoget,andre står for,entensom endel af deresarbejde ellersomde pårørende betalerfor atfå udført. Kaffebordet til følget ved mindesammenkomsten, hvis noget
sådantoverhovedet findersted,eroverladttil for¬
samlingshuset, kroen eller hotellet. Bemærknin¬
geni dødsannocenom,at»højtideligheden slutter
vedgravenellerikirken« forekommer dogoftere
ogoftere.
Nogenlundesådanerbegravelsesmønstreti dag,
i hvert fald i de størrebyer. Også dette, at deter bedemanden, de pårørende til den døde i første
omganghenvender sig tilogikke tilpræsten,som det endnuofteer sædvanei landistrikterne. ISne¬
umgårmandirekte tilpræstentil trodsfor,atdet i Tjæreborg er bedemanden, der oftest foretager
henvendelsen tilpræsten på familiensvegne. Det ejendommelige er, at Tjæreborg og Sneum har
sammepræst.
Forenmenneskealder ellertosidenvarskikke¬
nevedbegravelseranderledes. Denprofessionelle
assistance var enten såre beskeden eller fandtes slet ikke. Sørgehusetkunnepåregne hjælp frana-
boer, familieog venner.Nabohjælpvar enrealitet
forfamilien, når deres kære skullebegraves.
Varsler
H. H. Sørensen, der var lærer i Veldbæk i Jerne Sogn (1893-1906), har i Fra Ribe Amt 1925 nogle bemærkninger, der kan give indtryk af, hvadman fortaltehinanden, nårman varsamletomaftenen:
»Nårfolk i juletiden og i de lange vinteraftener
komsammen,blev der, isæraf ældre mænd, fortalt
om ligskarer, gengangere,hekse, trolde, helheste på tre ben eller uden hoved, nisser, der hævnede sigpåpigerne,fordi de ikke havde givet demsmør igrøden juleaften -så børnene, der sad stille og hørteefter, blevså forskræmte,atdenæppeturde gå ind i den andenstue.-Ja,det sketeogså,atselv fortælleren efterensådanaftenvarkommet ienså¬
dansindsstemning,athannæppeturde gå hjem«.
Atdisse dramatiskeberetningermesthørte den mørke tid til - vinterog efterår- erogsåenfor¬
modning,somkommerfra den kyndigemuseums¬
lederHolgerØllgaard iØlgod2.
Holger Øllgaard hævder også, at dødevarsler
varretalmindeligeomkring århundredskiftet. Han
rtævner nogle eksempler: '»At klokken går i stå,
loddetfalder nedmed et bump i dødsøjeblikket, harjeg hørtetpar gange.Idetenetilfældevardet
en slægtning i USA«. Et andet eksempel var, »at bierdøde med mandenvar enalmindeligtroogdet passede også(forsåvarder ingen, dertogsigaf dem),men mantroede vist, detskyldtes ejerforhol¬
det«.
Idagkanvi måskestrækkeostilatnikkegen¬
kendende tilenberetning fraØse: »Nårvihar haft
tre dødsfald lige efter hinanden, ånder de ældre først lettetop,når meddelelseomdet tredie døds¬
fald indløber«. I Sønderho sigerman,atdødsfald
indtræfferpå faldendevande,ogderfor gårgamle
folktilkøjsmed beroligelse ved stigende vande.
Johanne(Ane) Munk, dererfødt i 1883 i Nov- rup,har sinvidenomdetgamle Jernefrasinefor¬
ældre.11960 meddelte hunNationalmuseet,atder
varenkelte i sognet, der kunne forudse dødsfald.
Hunmindedesogsåathave hørt,atenmand kun¬
nese,hvilken farve hestene havde, dervarforlig¬
vognen. »Og det kom til atpasse«, var hendes kommentar3.
Sognebøgernerummerogså eksempler på døde¬
varsler. FraStarup Sogn fortælles bl.a.: »Dergik
vistikke etmenneskebort, uden atder har været varselderfor. Såhavde en eller anden set et lys,
sombevægede sig. Detvartegnetpåen ligskare.
Hvisetsådantlys gik indpå kirkegården,ville det
til sidstståstillepådet sted, hvor dennæstegrav skulle kastes«*. Fra Bække Sogn fortæller John
Kvist:»Adskilligefikgennemvarsletvidenomde¬
res egen eller andres død. Således vågnede en mandpå Bække Marken nat,hørteen klippende lydogsånogethvidtifodenden afsengen.Kunot¬
tedage efter klippedeshans kones ligtøj påsamme sted. Et sted komkarlen, dersovved sidenafstor¬
stuen,ennatned til mandenogsagde,athan kun¬
neikkesovederlængere, da dervar nogenforat hente et.bordistorstuen. Nogle dage senerekom
naboerneforatlånebordet tilatlæggeendød ko¬
nepå strå på«.Et godt råd fraenmand tilensøn lød sådan:»Gåaldrig midtpåvejen.Man kanmø¬
deenligskare. Jeghar selvprøvetdet.Deter, som
enflokgæstramperhenoverén«5.
Ganskealmindeligeting kunne også varsle død.
Fra Andstlyder meldingen,at ethul i båleti kom¬
furet kunne varsle dødsfald6. Ligeså kunne man regnemeddødsfald,dersom hunde hylede,nårno¬
getfaldt pågulvet7.
Jørgen Bruun, tidligere lærerog distriktssanger
forHostrupSkoledistrikt iØseSogn, harenerin¬
dring fra barndommen i Sdr. Farup. Forældrene
fortalteham,atengårdmand,somforældrene hav¬
denavnpå,komgåendehjem til singården senaf¬
tentimeomkring år 1880. Til sinstoreforbavselse såhan,atsamtlige vinduer istuehusetvaroplyste.
»Lysetstrålede udfra alle værelserne, også udfra
storstuen.Fra sidstnævnterumkendte han demen¬
nesker, der var samlet omkring en ligkiste. De
kendteansigtervarhans kone, børn,nærmestefa¬
milieog naboer. Han forstod,atdetvarforvarsel
omhansdød«*.
Detvarforståeligt,atetsådant varsel kunne ska¬
be rædsel, når man en mørk aften i en lavloftet trangstuehørteensådanberetning.
Man kan vist konstatere, at varslerne stort set blevtroet.Hvadmanellers kan findepåatsige af dybsindigheder om varseltro - om deerdrømme
elleromde bloterovertroeller kanværehalluci¬
nationer - så kan de i hvert fald sige noget om svundne tiderstankegang. Selv dette beskedne ud¬
pluk kangøredet.
Selv idagerdetsådan,atmangen enværtinde undgåratdækkeoptil 13personer,fordet kunne jo være, at en afde indbudte gæster eller hende
selvvilledø indenåretrinder ud!
Hjælp tildepårørende
Detertidligere blevetnævnt, atved dødsfald kun¬
nesørgehusetpåregnehjælp fra naboer,venner og bekendtesamtdennærmestefamilie.
Det kansiges sådan: Fra detøjeblik, dødenvar indtrådt, begyndte nabohjælpen at fungere. Det
væresigveddøderingning, ligklædning, indbydel¬
serne til at deltage i udsyngningen og selve be¬
gravelsen. Endvidere med sendelseaf madvarer af forskellig art til sørgehuset, gravearbejdet ved gravkastningen og meget andet, som krævede hjælpende hænder, foratenbegravelse kunne ske
efter egnenssædogskik. Alt dettevar enselvføl¬
gelignødvendighed.
Hvornår denne udstraktehjælp hørteop, er van¬
skeligtatkonstatere,mensporadiskhar denfunge¬
rettiletgodtstykkeefter1.verdenskrig.
Sjæle-/døderingning
Reformationen i 1536 ændredevorebegravelses¬
skikkepå mange måder. Ændringerne skete ikke
fra denenedag til den anden ude isognene,fordet tagertid, inden »folket« kan kaperenyetankerog skikke.
Professor P. G. Lindhardtskriverbl.a., atrefor¬
mationensliturgiske brud medfortidennæppehar
væretføltskarperenogetsted, end hvor detdreje¬
de sig om begravelse9. Alle de foranstaltninger,
som den katolske kirke satte i gang dels ved dødslejetogdelsvedselvebegravelsen, forsvandt
velefterhånden efterreformationen,»men«skriver professor Lindhardt, »den stadige indskærpelse i kongeligeforordningeroglandemodebeslutninger,
viseratdetgamlevarsejlivet,ogisærsyntessjæ¬
leringning athaveudfyldt etfolkereligiøst behov forat vide sjælen ledsagetpåsin himmelflugt af
klokkeklang«.
En anden historiker, Troels Lund, siger i sit
værk: Dagligt Liv i Norden i det 16. Aarh., 14.
bog, side 53 om sjæleringning: »Denne klokke¬
ringningantogesisærlig gradatlette sjælens ind¬
gangihimmerig«. Troels Lundfortsætter:»Eneog
forladt skulle den (sjælen) stigetilvejrsop gennem
luften, hvor onde åndersøgte at spærre den ve¬
jen«. Klokkerne skulle hjælpe sjælen »til lempeli¬
gerekåriskærsilden«.
Ensådantankegangvarimod den protestantiske
lære,for, somdeterblevetudtryktogså af Troels
Lund: »Lyden af kirkeklokker kan hverken ophæve begåede synder ellerforøge den dødes retfærdig¬
hed«.
1539 fik den nyeprotestantiskekirke iDanmark
enforordning, kaldet Kirkeordinansen. I den hed
detbl.a.,atder kun måringes, nårdendøde blev
båret til graven. En sådan bestemmelse var en
»omvæltningpå tidens sædog skik,så sjælering¬
ningenfortsatte«. Nye indskærpelseromoverhol¬
delse afpåbudet hjalp ikke. Heller ikke da Chr. V's
Danske Lov af 1683 gentog: »Klokkernemå ikke ringe, nårnogendør, menførst når liget skal be¬
graves«.
Overtrædelseaf forbudetkunne hverken verds¬
lige eller kirkelige myndigheder blivevedatsepå
medmildeøjne.Manmåtte findepånoget,ogdet¬
tenogetvarat »lade skikken skiftenavn ogsåer¬
hverve en kongelig resolutionfor den tilladelig- hed«w. Detskete. ForLæsøs vedkommende skete det 1738. Nu hed det: »At klokkeringningen kun
skulletjenetil underretningom,atén isognetvar død«.Understregningen af den praktiske funktion
vedringningen, der de flestestederfiknavnet»dø¬
deringning« heftet på sig, havde sejret. En sådan løsning afdilemmaet havde man på et tidligere tidspunkt fundetudafi Sverige.
Sjæleringningen/døderingningen blev ikke gjort
tavs,selvomPederSyv i 1695mente, atden»pa¬
pistiske« klokkeklangvarophørt. 11950'erne fore¬
tog Nationalmuseets etnologiske afdelingen un¬
dersøgelse afvorebegravelsesskikke. Undersøgel¬
sen viste bl.a., at døderingningen praktiseredes ganske mangesteder særlig i Syd- og Sønderjyl¬
land. Enkelte sognei Midtjyllandogpå Fynsamt Læsøermarkeretpå kortet,somblev udfærdiget,
da resultatet af undersøgelsen forelå. Ved min rundspørgen iRibeAmt, kan der foreløbig konsta¬
teresdøderingningi mands minde i 25sogne.
Afeneller anden grund erder forskel på den måde,døderingningenforegår på. Jeg skalnævne
nogle eksempler:
I Vester Nebelringes der,menkun hvisgrave¬
renbliver bedtomdet.
I Skads siger regulativet: Ringning ved døds¬
fald: Udøbt barn: 1 gangaf 2 minutters varighed.
Fra dåbsalderen til konfirmationsalderen: 2 gange af 2 minuttersvarighed. Ogoverkonfirmationsal¬
deren: 3gangeaf2minutters varighed.
For Jernvedforlyderdetangående ringning ved
detokirker i pastoratet,JernvedogGredstedbro,at der ringes lige så snart, man får melding om et dødsfald(såsnartsommuligt) med kirkeklokken.
Foretbarn til ogmed 14 år lyder klokken i 15 mi¬
nutterogforenvoksen i 30 minutter.
Darum: Ved meddelelse om dødsfald i sognet ringesenhalv time (sjæleringning) efter gammel
skik. Såfremt denne ringning ikke kan ske inden aftenringning,ringes den efterfølgende dag.
Fra Føvling oplyser Ingrid Lauersen, der i en årrække harværetkirketjener ved kirken, til Mo¬
gensJuhl, Ribe,atogsådøderingning fandt sted i
1930'erne ogstadig praktiseres. Der ringesomfor¬
middagen - for voksne (mænd og kvinder) 3x9 minutter, medca. 1. minutspause,såledesatring¬
ningenvarer30 minutter i alt. For børn (under 14 år)ringes 1 x9 minutter. Der ringes ikke bedeslag.
Derringesogså, når dødsfaldetfinder sted udens¬
ognssamtligeledes i enkelte tilfælde, hvordenaf¬
døde harværetfraflyttetsognet i flere årog ikke
bliverbegravet isognet.
Fra Hunderup foreliggerto skriftlige beretnin¬
ger.Denene erskrevet af T. Tobiassen Kragelund.
Denanden af NielsMøller, dervargårdejer iKra¬
gelund. T. Tobiassens omhandler tiden fra om¬
kringogfør århundredskiftet. Niels Møllerserfra
tidenfør århundredskiftet. Det skal også bemær¬
kes,atT. Tobiassen har indsendtenredegørelse til
NationalmuseetsEtnologiske Undersøgelser. Dis¬
sekilderer nublevet suppleret med Thea Boesen Smidts besvarelser i det tilsendte spørgeskema.
Angående døderingning meddeler T. Tobiassen:
»Sdsnartsom muligt blev der sendten mand til
kirkenfor ved klokkeringning atmeddele sognet
om etdødsfald. Var det en gammel, dervardød, ringedesenhalv time, foren ung vardetetkvarter
ogderunder«. Niels Møllerafgiverenanden mel¬
ding vedrørendedøderingning:»Etparmænd, der
stod dendødenær,blev bedtomatringemed kir¬
keklokkenoverdendøde. Varafdøde gammel, blev
derringeten time. Foret ungtmenneske kun den
halve tid.De,der havderinget,gik derefter til den afdødeshjemogblev beværtet«.
I Vor FrelsersKirke iEsbjerg harmanhaft ring¬
ning ved dødsfald. I Verner Bruhns bog, Kirkeliv i Esbjerg, oplyses,atdenne ringning ophørte i 1923.
Præsterne kunne dispensere fra forbudet. Denne dispensationsreter-åbenbart blevet benyttet endnu
inogle år, for Verner Bruhn meddeler også i bo¬
gen,ati bestemmelsenomtakster ved Vor Frelsers
kirke anføres endnu i 1934: «For ringning med dødsklokkerne betales to kroner til kirken og to kroner tilkirkebetjenten«.
Detkanværevanskeligtatopspore,hvorfor dø¬
deringningenophørerietsogn.VernerBruhnan¬
fører: »I et bysamfund med færre traditioner, og
hvor alle ikke kenderalle,forsvandt ringningen ef¬
terhånden.IEsbjergvar enaf begrundelserne,at den generede undervisningen i gymnasiet, som
dengang havde til huse overfor kirken i det nu¬
værende dagcenter. Som nævntkunne præsterne dispensere fra forbudet,mensåskulle der ringes i
detstorefrikvarter eller i hvertfaldpåenforstats¬
skolen ikkegenerende tid«.
Hvorfor ikkedøderingning i Jerne
Når der harværetdøderingning ved Vor Frelsers kirke, og derstadiger ensådan ringning i Skads,
hvorforersåringningved dødsfaldet ukendt be¬
greb i Jerne? Trods megen spørgen og megen søgenerdetendnuikkelykkedesatfå konstateret døderingning i dettesogn.Man undrer sig, for Jer¬
ne og Skads har i mangfoldige årværeti samme pastorat.Detsammespørgsmål melder sig i Bryn¬
dum og Vester Nebel. Sammepastorat også der,
menBryndums klokker tier, medens Vester Nebels
klokker runger oversognet, dersom blotgraveren får den nødvendige oplysning om dødsfaldet.
Ligeså forholder det sig i AastrupogStarup, der bli¬
ver betjent af samme præst. Klokken er tavs i Aastrup,mendeterden ikke iStarup. Forunderligt.
Fra spørgeskemaet erdet blevetnoteret, at der
finderringningsted veddødsfald i følgendesogne:
Bramming, Vejrup, Malt, Verst, Vester Vedsted, Seem, Brørup, Andst, Gesten, Bække. Under¬
søgelsenerikke afsluttet, så jegregnermedenkor¬
rektion til denne liste.
Strålægning-ogkistelægning
»Kendes dereksemplerpå,atdetvarskik, naboer¬
ne trådtetil, når den døde skullegøres i stand«.
Sådanlødetafspørgsmålene på det spørgeskema,
der har væretudsendttil alleamtets lokalarkiver.
Næsten alle arkiverne harsvaretja til spørgsmålet
oghar yderligere i flere tilfælde henvist til lokale sognebøger, hvor dererblevet fortaltomstrålæg¬
ning og kistelægning. En anden kilde har været Nationalmuseets Undersøgelse: »Død og be¬
gravelse«. Som tidligerenævntharenafbidragy¬
derne til denne undersøgelse væretT. Tobiassen Kragelund. Han skriver bl.a.omde første forbere¬
delsertilbegravelsen i Hunderup:
»Såsnartdødenvarindtrådt blev der sendt bud tilnabolaget,ogetridende bud tilfjerntboendefa¬
milie«. Nu skullederhjælpes»både pådeneneog anden måde«. - Der var mangeforberedelser i hjemmet, når der »skulle laves til jordfærden«. To¬
biassen beretter: »Detførste var at brygge øl.
Mangegange varøllet brygget til begravelsen før
den sygedøde. Ølletskulle helstværemindst fjor¬
ten dagegammeltforatværerigtiggravøl. Idet
nyeølvarden godeogkraftigeølsmag ikke kom¬
metfrem«.Detsagdes derfor: »Æøl æfaany,de
er enskam,men æsmaaegka bejresmæ endram«.
Denærmestenaboerhjalp til medatlæggeliget på strå: »Oppe istorstuen blev et langt bordsat midtpå gulvet,også blev noglepænestiverugstrå
skåretsåledes, atlængden af stråenepassede til
bordets bredde«.Efteratden dødevarlagt»pænt tilrettepå strålagetoghændernesammenfoldede,
blevet storthvidtlagen lagtover.Således blev li¬
getliggende tilkisten komfrasnedkeren«. Kisten
blevofte lavet af den lokalesnedkeru.
Nogenlunde sådan harfremgangsmådenværet.
Såledesogså i Seem. Søren Mulvad, Historiskar¬
kiv i Seem, henviser til AndreasNørgaard Peder¬
sensbog: »Træk afSeem Sogns historie«, derfor¬
tæller, »at nabokonerne vaskede og istandgjorde
Et barnliggerpå ligbåre.(Foto i Janderup Lokalhistoriske Arkiv).
liget, lagde detpå strå påetbord,ogindbød byens børn tilatseliget«.
Gamledagbøger kan ofte give oplysninger,der
kan have historisk værdi. Agnes Andersen, der
mereendenmenneskealder har leveti Sneum og
Tjæreborg, harfremdragetendagbogoggengivet
den i bladetMågen fra 1956. Disse blade fra dag¬
bogen erpåbegyndt 1. november 1874. Jeg skal
her komme medetparnotaterfradagbogen:
»15.marts(1875), dervarligkleen ved Chr. An¬
dersen«. - »17. martsblev Chr. Andersens datter
jordet. Johannes(enbroder?) ringede. Jegvartil henfølge og kørte til kirken og »hafte« Hans
Kuskeshoppefor«. Detvarnaboens lille datter, der
vardød,og nu varder sendt bud til nabokonerne,
»omde ville kommeogklæde den lille«.Deklæder
ogpynterden lille så smuktsomdekanmedgrøn¬
ne buxbomkviste og en enkelt evighedsblomst.
Hvornår nabokonerne hørte op med at hjælpe til
medstrålægningogkistelægningerdet ikkenemt
at sættenogetårstalpå,menAgnes Andersen har i
en samtale fortalt, det varskik, atnaboerne »lig-
klædte«. Hun har selvværetmed til det såsentsom
i 1930'erne. Hun brugte udtrykket »lig i kleen«.
Hun anvendte ogsåordet »jordet« istedetforbe¬
gravelse.
Medhensyntil tidsfæsteise kandetnævnes,ati
Henne-Lønne kendte man til skikken, at naboer trådtetil, når den døde skullegøresistand heltop tilca. 1953.
J. R.Lorentsensbog, Bidrag tilØsesognshisto¬
rie, omtaler også strålægning og kistelægning:
»Den døde blev, nogle timer efter at døden var indtrådt,lagtpå strå (påetunderlagaflanghalm).
Efter 4a5dagesforløb kom nabokonerne foratsy
ligklæderne (hvis disse ikke var syet iforvejen,
hvad de undertidenvar)oglægge liget i kisten«.
Ane JohanneMunk, dererfødt i 1883 iNovrup
i Jerne sogn,har i sin meddelelse til Nationamuse¬
ets Etnologiske Undersøgelser i 1960 fortalt, at hun kunne huske, at hendes mor talte om mold- særk ogmoldskjorte (muld).»Dissehar nokværet syetekstra igammel tid«,menteAne Munk. Hun
omtalerogså, atsidst i halvfemserne døde hendes
onkel. »Der blevkøbt lærred til ligtøjet,for min
morog enmand i nabolaget skulle klæde liget, han
varnylig kommet til byen,og varforuden smedalt¬
muligmand. Min morog han var ikke enige om, hvormeget, der skulle til, hanvarsparsommelig,
hanvar kommetfraen anden egn«. Moderen fik
vistnok sinvilje12.
Tækkemand Hans PederNielsen,Janderup,har
til NationalmuseetsEtnologiske Undersøgelse gi¬
vetdennemelding: »Før itiden varder ofteina¬
bolaget ellersognetenligklæderske,enslagsfører for nabokonerne«. Deteraldrig letatfindeudaf,
hvornår»før i tiden« skulle dækkeientidsramme,
men Hans Peder Nielsen har opgivet at han kan
husketilbage til 1885. Det har ikkeværetmuligtat finde frem tilnoglenavnepå »ligklædersker«,men iHunderup har detværetsådan, i følge T. Krage¬
lund, at jordemoderen i en periode stod for lig¬
klædningen13.
PåRømøhavdeman enindklædningskone, fru
KarolineJørgensen. Hun har»klædtlig« fra først i
1900-tallet og helt op til 1940. Indklædningsko-
nensarbejdevarbetalt. Karoline Jørgensen fik 10
kr.+detstof, der skullebruges tilligtøjet14.1Borg,
Brede sogn,fikenindklædningskone,også kaldet
»ligkone« 3 mk. Det var i slutningen af forrige
århundrede.
Af de beretninger, som jeg har kendskab til, fremgår det,atideflestetilfælde lå den døde ved
strålægningen påetbord eller nogle brædder. Men
i enkelte tilfældeer endør blevet anvendt i stedet.
Deromfortælles ienikkeudgivetromanafHans Brinch, Protokol 11 og 12: »Allerførst toges den døde, somaltidfra alkovelejetog bares indi»æ dånsk«,somstorstuenkaldtes. HerlagdesMorten til hvilepådetsåkaldte »ru-leje«,endørmed strå på, eller halmerder vist«.Med døren skulle der hentydes tilnogetsymbolsk: »Densidste dør, der
skillerafdøde fra indgangen til detnæsteliv«.
Ogmedensvieri Sønderho. Niels Frederiksen
nævneri sinbog,atde, derhjalp til,da»liget skul¬
le klædes« fik kaffe ogkaffepunch »som enmody¬
delseforhjælpen«is.IHviding: »Naboer blev ind¬
budt tildagen før begravelse, hvor liget blev gjort
istandogblev lagt i kiste.Derefter blev derserve¬
retsødsuppe!sveskersammenmed stuvedekartof¬
lerogflæsk«Xb. Af andre beretninger fremgårdet,
atdetvaralmindeligt,atder vedstrålægningogki¬
stelægningen blev ydeteneller anden form for be¬
værtning. Dentidligere førstelærer i Grindsted, J.
K.Nielsen, har i sineoptegnelserenbemærkning
om at nabolagets kvinder efter endt arbejde med ligklædningblev beværtet.
Ligklædning
Medens derer meldinger fra sogne, der har lagt
megenvægtpå,at »gøre nogetud af« ligtøjet, såer der også underretning om det modsatte. Således
fra Ølgod. Holger Øllgaard fortæller: »Aftægts¬
folk,somikkevarinærfamilie, blev nokofte iført
noget rent, men ældre linned.Hvorfor ødelægge
noget nyt«. Dog »forlovede piger, der havdefået brudekjolensyet, blev iført dennesom ligdragt«.
Unge piger fikogså blomster i håret. IØlgodvar detogså sådan,atstrålægningblevforetaget afde
ældrekvinder i dennærmeste familie. »Detskete,
atdøendefrabad sig strålægning affremmede«1.
I Janderup var ligklædet noget forskellig. For
»småfolk«varder kunråd til detmestnødvendige.
Men der var andre, der var bedre stillet, og det
skulle åbenbart også vises i ligklædningen. Som
andre stedervardet skik hos koner og forlovede piger, at »ligklædet var deres brudelagen«, hørlærredslagenmed monogram. Foryngre piger
kunne det være etjævnt underskørt ogtrøje, det
kunneogsåvære,atde blevklædt igangtøj,pjalter
ogandet tøj i kisten. »Såvarmanjo af med det«,
meddeles der.(N.E.U. 13128).
Fra Alslev beretter Johanne Christensen »at kvindernehavdenatkappe på. Særken nåede ned til anklerne. Skjortenvar gernesyetmed læg ned
overbrystet. Enungforlovet pige fikgernesaten
myrtakvistihåret. Ofte brugtemantohovedpuder
i kisten«. Det forlyder. »Engang så en kone sin datter i kisten. Hun bemærkede da i en meget
skarptone:Jegsynes, Kirsten ligger så lavtmed hovedet, hun har ellersfåetensåstormedgift,at der nok kunneblivetilenhovedpudemeretil hen¬
de«11.Mangelfuldt ligudstyr skulletagesalvorligt.
Sløseri med den kunne føre til dramatikogpoliti- forhørogopgravetlig.H. K. Kristensens artikel i Fra RibeAmt,1961, der haroverskriften: »Var der
mangler ved muldsærk og ru« går tilbage til en
episode iVarde i 1746. En gammelVardepige, Ka¬
ren Hansdatter, vardød og blev lagt i kiste afen fattig borgerkone.En anden kone-engammeltysk
kone - mente, at »den døde ikke havde komplet
muldsærkpå«.Medensådankonstateringgik hun
tiløvrigheden,ogdet kom der så,somførnævnt, dramatik ud af.Nogenafslutningpåsagenharman ikke.H. K.Kristensenbemærker: »Selvomdetvil¬
le haveværet rart atseafslutningen påsagen, er der imidlertidnogetandet,somogsåhar interesse, nemlig begravelsesskikkeneiVardefor godtogvel 200 år siden«. Detder harsærlig interesse,er om¬
talenafruen,derer en delafen ligdragteller be- gravelsesudstyr. H. K. Kristensenhenviseriøvrigt specieltinteresserede tiltoartikler: Elle Jensens i DanskeFolkemål 1952: DenmandøskeruogEster
Andersens iBudstikken 1959: Ru ogskru. Sidst¬
nævntehørteogså med til ligdragten,somnavnlig
blev anvendtpå Rømø.
Gravkastning-Gravringning
I dagbeskæftigervi osikke såmegetmed, hvem
der skal gravedengrav,dendøde skal lægges ned
i. Bedemanden har truffet de nødvendige aftaler
med graveren ellereteller andetupersonligt kon¬
tor.Endnuerdetenselvfølge,i de fleste tilfælde,
atdepårørende harværetmed tilatgodkende den plads, hvor graven skal graves. Har familien et gravsted, vildet ikkeværesåvanskeligtat tageen bestemmelse. Et afspørgsmålene på de før omtal¬
te spørgeskemaerer, om sognets kirkegård er en
slags miniature afsognetmed hensyn til gravenes
placering? TheaBoesenSmidtsvarerfor Hunder¬
upsvedkommende:»Ja-måskeerdetvedatænd¬
resig«. Deteretsvar,som erdækkende formange
kirkegårde. Fra de dage, hvor Gesing hørte til Bryndum sogn, varderenkone iGesing, deren¬
gangbemærkede,at»hunihvertfald ikkevillelig¬
ge sammenmednogenfra Bryndumaf«.
I desmåogmindre samfundkendermannavnet
pådengraverderforetagerdetnødvendigegraver-
arbejde, nåren gravskal kastes. Men sådanhar det ikke altidværet.Før 1900vardersjældentansaten fast graver. Det kanman se i de gamlekirkelige regnskaber. Takket være Lokalhistorisk Arkiv i Holsted ogMogensJuhl iRibeharmanfåetkend¬
skabtil,atiår 1908erHansSørensenblevetansat som graver, iFøvling,en stilling han beklædtetil sindød i 1934.Alleredenogle år før1908 kanman idekirkeligeregnskaber aflæse,ati1885kostede det 100 kr. atrenholdekirkegården. Om dette be¬
løb også skulle dække assistance til kastning af
gravvides ikke. Det kanskønnes,atiFøvlinghar
manpåetforholdsvis tidligt tidspunkt bestræbtsig påatfåarbejdet ind i enfastramme,idet der den 15. marts 1891 vedtageskonditioner(betingelser)
forkirkegårdensrenholdelsem.m.,ogheri hedder
det: »...Dervirkeshentilatdenhvemrenholdel-
senoverdrages modenpassende erstatning tillige blivergraver ogbesørger klokkens ringning mod
enpassende godtgørelse. Ligesom manogså, når
gravenskal kastes måhavevedkommende henvist
til ham,for athan efter værgernes nærmere be¬
stemmelser, kanpasseden nødvendige orden her¬
med...«.
I Jerne er der blevet antaget en ringer den 1.
april 1906. Han kunne oppebæreenløn på 180 kr.
I hans instrukserder ikkeetordom,athan skulle foretagegravkastning. Måskeharetsådant arbejde
været en bibeskæftigelse? I 1926 ved man,hvad
det kan kosteatfåengrav graveti Darum. Ifølge vedtægt, dateret framarts 1926, bestemmes: »For gravkastning og sædvanlig ringning herved må
graverenhøjsttagesombetalingforbørnegrav10
kr. ogforenstørregrav15 kr.«.
Før de fastansatte graveres tid vardet overladt
depårørende selvat sørgefor gravkastningen. No¬
get sådant vardem pålagt ifølge lov og bestem¬
melser18.
H. F.Feilberg skriver iDanskBondeliv 1,atdet
varnaboernesmænd, der»graver graven ogringer
overden«19. Sådan har det nok været tilfældet i Darum, da Feilberg i en periode var præst der.
(1876-1892). På Mandøvar det seks mændaf fa¬
milien, der kastede graven. Det fortæller Edvard
Hansen i Erik Aalbæk Jensensværk,Livetpåøer¬
ne20. Og »de gamle Dagbogsblade fra Allerup«
omtalerati 1875vardetsådan,atdetvarnaboer¬
ne,der kastedegraven »til den lillepige«21.Sådan
varskikkendengang.
T. TobiassenKragelund oplyseromdensamme skik,at detvar»to mændom sommerenog4 om
vinteren ifrost«, der gravede graven. Endvidere:
»Nårgraven varkastet (3 alen dyb) blev der ringet
med kirkeklokken«. Tobiassen bemærkerogså, at
manher iHunderup ikke havdenogenfastgraver før omkringår 1900. Men hanvardog ikke»mere
fast«, dennegraver, »endfolkselv kunneladegra¬
venkaste«22.
I Seemblev gravenkastetaf husetsegnemænd,
eller nabomændenehjalptil23.
Fra Vorbasse oplyser fhv. gdr. Peter Jensen, at dersiden 1890 harværetenfastgravervedkirken.
Og så hedder det videre iberetningen: »Før dafor¬
skellige mænd, måske på omgang, påtog sig at
grave«2*.
Bemærkningen om, atdererblevet ringetover graven, når den var kastet, er forekommet nogle
gangei det materiale, dererindgået, bl.a. i Darum.
Idagsigeretregulativ: »Nårgraven erkastet,rin¬
ges ca.50 slag«. Graverogkirkegårdsleder Aksel
Freund i Nr.Nebel, der har virketmereend 40 år i tjenesten, bekræfter, at »derringes 120 slag med kirkeklokken, nårman erfærdig medatgrave gra¬
ven«.
Tidligerevargravringning blevet praktiseretan¬
dre stederiamtet.Således f.eks.iHolsted.Dennu¬
værende kirke i Holsted(by)erindviet i 1886. Den gamle kirke lå ude på den nuværende kirkegårds grund.Ifølge skriftetHolsteds kirke 1886-1986, så
havde dengamlekirke ilængeretidværeti forfald.
Vedet syni 1865 opdagedeman,atklokkensop¬
hæng ikkehavde det så godt. Kort tid efter faldt
klokken ned oghavdenærslåettomand ihjel. Iføl¬
ge en anden beretning af Jens Chr. Frederiksen i
Historiske EfterretningeromHolsted, skete klok¬
kens fald på en dramatisk måde. Klokken faldt ned, medenset parmænd ringedeover ennykastet
grav. Mændene kom ikke noget til. Dog fik den
eneaf mændene overfrakkenflænget. Detvarkne¬
belstangens værk.
Grindsted harogså haftgravringning. Dengam¬
leførstelærer J. K.Nielsen, harpåetstykkepapir,
der ellers var beregnet til eftermiddagsvejrberet- ning, noteret ned, at gravringningen i Grindsted
varophørt i 1938 til fordelfor kimning ved bryl¬
lup.
Men hvorfornu denne klokkeringningoverde
kastedegrave? Er detetlevn fra de katolske dage?
Den gang var man ikke karrig med klokkeklang.
Alene i forbindelse medenganske almindelig be¬
gravelse måtte klokkeringningenforetagestregan¬
ge. »Første gangpå dødsdagen, anden vedgra¬
vensåbningog trediegang ved begravelsen, når
gravenlukkedesoverdendøde«25.
Foratfåenklaring på, hvorfor middelalderens
kirker anvendte kirkeklokkerne ved begravelser,
kan det være nyttigt at læse Kirkeministeriets klokkekonsulent, organist Bendt Gammeltoft-
Hansens artikelomemnet26. Hangøri sin artikel
bl.a.opmærksompå,atikke alene benyttes kirkens
klokke til atafgive »praktiske signaler til menig¬
heden;menderudovererdenetredskab, der har til opgaveatrenseomgivelserne-sålangt dens lyd
rækker-for dæmoner«. Det vil sige ondemagter.
Mennesker, der levede i middelalderen, havdegan¬
ske bestemteforestillingerom,hvilken betydning
disse ondemagterhavde.Man havde bl.a. denop¬
fattelse,at mennesket herskeroverjorden,og det
skete ved fulddaglys. De ondemagtervarnattens hersker ogbeboede verden under jorden. Det helt
store problem opstår ifølge Bendt Gammeltoft- Hansen,nårmanskal afmedsine døde, thinu er
mannødt tilatgøreindgreb ienverden, der ikke
kommer én ved. Detforholdersig sådan,atder lig¬
ger enklar aftale med underverden: Tre alen,men så heller ikke mere! I detøjeblikgraverens spade
sættes ijorden foratgrave graven er man vedat
værepå fremmed grund. I den fremmede verden må der søges hjælp, og hjælpen kan komme fra klokkerne, for disseer»en viderværdighed (mod¬
bydeligt) for dæmonerne«. Kirkeklokken skal give beskyttelsen.
Gravringningen kan foregåved påbegyndelsen afgraverarbejdet. Endvidere når halvvejenernået,
og endelig når graverarbejdeter afsluttet. Det er vistsjældent i dag, atgraverenfatter klokkerebet
dissetregange.Oftest nøjes han med énringning.
Det skerogså, at »formålet meden gravringning
ergåetiglemmebogen«,konstaterer klokkekonsu¬
lenten. Hanfortællerogså,at der såerformuleret
enandenforklaring, der tilgodeseretpraktisk for¬
mål. Bendt Gammeltoft-Hansennævnereteksem¬
pel forenringer, der blot ringer denene gang,når
hanerkommethalvvejen med sin gravning. Kirke¬
ministeriets klokkekonsulent fortæller: »Nårgra¬
ven erkastethalvt,gårdenne ringeroptil klokken,
oghvis rystelsernefra ringningen harfåetnogetaf jordenpå siderne tilatfalde ned, så vedjeg«,siger ringeren, »atjeg skal sætte afstivningsbrædder.
Dem kanjegellersspare«.
I 1975 blev der fremstilletetoversigtskortover detganske land, der viste, hvormanpådette tids¬
punkt praktiserede gravringning. Kortetanskuelig¬
gør, atdetmestharværetanvendtpå Fyn. Af stif¬
tets247 kirkerpraktiseredes gravringning ved 102
kirker. For Ribe Amts vedkommendeerdetmeget sparsomtmed markering afensådanpraksis. For¬
udendesteder, derernævnt,har der, efter hvad der
eroplyst for mig, væretgravringning i Obbekær
ogAlslev samti Strellev. Sidstnævnte sted ringes
derstadig, når»graven erpyntet«.
Bydepigerogbydemænd
Nuomstunder meddelesetdødsfald ilangt de fle¬
ste tilfælde gennem en annonce i dagspressen.
Hvornår dette blevenskikervanskeligtatkonsta¬
terenøjagtigt. Poul Andersensfortæller i sin dag¬
bog,atenaf hansnærebekendtes begravelse blev bekendtgjort i Koldingposten og Kolding Avis i
august 1896.1 Ribe Stifts-Tidendefra den 16. ja¬
nuar 1900annonceresfølgende: »Det har behaget Forsynetathjemkalde tiletbedre Liv min kæretro¬
faste Mand, fhv. LærerogKirkesanger i Føvling, Dannebrogsmand Henning Kristensen, vedenblid
ogrolig Død, efter flere aarstiltagende Svaghed,
64 Aargammel. Dette Sorgens Budskabmeddeles
hervedfraværende Slægtog Venneraf hans dyb- tsørgende HustruogPlejedatter.Tobøl, den 13.ja¬
nuar1900. Ane Marie KristensenfødtMadsen21.
En andenannonce, somarkivlederen iJanderup,
Viggo Mikkelsen, har bragt til undersøgelsens kendskab, harfølgende ordlyd:
Bekendtgørelse
IGårhjemkaldte Herren min kære Mand, EliasJakobsen, 60Aargi.
efterenlangogsmertefuld Sygdom,
hvilkethervedmeddelesSlægtogVenner.
Janderup, den 29.Novbr.1898
Karen Jakobsenfødt Madsen.
BegravelsenforegaarTirsdag den 6te
December Kl. 12fraHjemmet.
Endødsannoncefra 1919, vistnokbragt i Vest¬
kysten,minderomDen spanske Syge, der hærge¬
de landet:
Vor kære lille Johannes
dødeidag knapethalvtAargi.
Debel, d. 3. Jan. 1919.
Niels S. Nielsen ogBørn.
Grundet paaSygdomiHjemmetbedes Venner,
somvil stede ham til Hvile
vedSidenafhans Mor, møde hos Andreas Poulsen
Lørdag den 11.JanuarKl. 12.
Denspanske Syge kostede 8.000 dødsfald.
Detvar ennogetanderledes måde, der blev ind¬
budt tilhenfølgeogbegravelse i tiden før 1900-tal-
let.
Et flertal af deindberetninger,somjeg har kend¬
skabtil, fortælleromdenfunktion,sombydepiger
og bydemænd udøvede. Mundtligt indbød de na¬
boer, familieogbydelavets medlemmer tilatkom¬
metil»sørgehuset« foratværemed til strålæg, ki¬
stelæg, henfølge og begravelse. Nogle steder var
deten pige ogandre steder vardetenmand, der bød ind.Påklædningen kunne også skifte frasted
til sted, ogden tekst, der blev benyttet, når byde-
folketbødind,varmegetvarierende.
FraJanderup fortællerViggo Mikkelsen at en
bydemand havde mistet sin kone,oghan gik selv
rundt ogbød til hendes begravelse med ordene: »I
ska væesguéokommtemikuensbegravls,for det
skanokblyw hovres (morsom)«.
I John Kvists bog, Bække Sogn, gengives føl¬
gende indbydelse, som bydemanden skulle med¬
dele de indbudte. På almindelig dansk lyder den
sådan: »Jegskulle hilse fraN. N.,omIvilværeså godatkommeogfølge lig til jorden, og omIogså
vilfølge med hjem foratspisetil middag. I bedes tagenoget»spisetøj«mæ«.
Selvom Harresleveruden for RibeAmt,nem¬
lig i Sydslesvig, så kan jeg alligevel ikke ladevære medatgengive H. F. Feilbergs meddelelsei bogen
Fra Heden: »IHarrisleviHanvedsognskal indby¬
delsenhaveeller havehaftfølgendeform (hergen¬
givetpå alm. dansk): »Jeg skalbedeDem,omDe påfredag formiddag klokken 9 vil kommeogfølge
æ lig til jorden aa slip«. Dette slip angår kisten,
som mannemlig ikke skaltagemed sig hjem, hvil¬
ket skalværesketengangfor længe siden.
Hvemderbødind,var somnævntkønsmæssigt forskellig. Fra Janderup: »Vardetenkone, dervar død,besørgede manden indbydelsen, ellersen nær
slægtning eller god nabo«n. I Jerne var det en mand, der indbød. »Hanfik ikkepengefordet«12.
IAlslev vardettounge piger, klædt isort,der
inviterede tilbegravelse17.
IFåborgvar opgavenkønsbestemt.Hvis detvar
enældre, dervardød,»skullebydemandenvære en
mand (gift), hvorimod det ved et ungt dødsfald
skullevære enungkarl«1*.IOksbyvardetenmand
afnærmestefamilie, der indbød tilbegravelse29.
Meddelelse angående bydepigers og byde-
mænds påklædning har detværet sparsomt med.
Eksemplet fra Alslev ernævnt. I Sønderho skulle bydemanden have »sitmørke tøjpå«. I Obbekær omtales, at enbydemand,der ogsåvar »skaffer«,
varblevetudstyret medenskødefrakke, højhatog stok30.
Skal dergivesenmalerisk beskrivelse af, hvor-