• Ingen resultater fundet

Kopi fra DBC Webarkiv

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kopi fra DBC Webarkiv"

Copied!
34
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Kopi fra DBC Webarkiv

Kopi af:

Når sundheden skal frem : fotokonkurrence 2006

(2)

Dette materiale er lagret i henhold til aftale mellem DBC og udgiveren.

www.dbc.dk

e-mail: dbc@dbc.dk

(3)

Fotokonkurrence 2006

(4)

Fotokonkurrencen er arrangeret af Det Nationale Råd for Folkesundhed og Trygfonden, der opfordrede alle professionelle fotografer og fotoskoler til at deltage i konkurrencen.

En jury bestående af Per Folkver (Fotochef Politiken), Bente Klarlund (Formand for

Det Nationale Råd for Folkesundhed), Kåre Geil (Specialkonsulent i Indenrigs- og Sundhedsministeriet), Gurli Martinusen (Direktør for Trygfonden) og Søren Zeuth (Fotograf) har udvalgt de 4 vinderserier samt de 2 billeder med hædrende omtale som er at finde på udstillingen og i hæftet.

(5)

NÅR SUNDHEDEN SKAL FREM

Hvorfor en fotokonkurrence med temaet »Når sundheden skal frem«?

Der skal skabes debat og inspiration til at tænke nye tanker om vores folkesundheds tilstand.

Vi er trætte af de forudsigelige og kliche fyldte billeder, der kun spiller på én streng.

De billeder, der kun kan forarge og vække til afstands tagen.

Vi vil smile, glædes, overraskes og undres.

Inspireres til nye tanker, der måske kan præge os i en anden retning.

Derfor fotokonkurrencen »Når sundheden skal frem«!

Der var engang en klog mand, der sagde:

»Når jeg ikke ved, hvad jeg skal lave, kigger jeg på billeder – historien er ikke i billedet, den er oppe i mit hoved. Skægt nok var den der ikke, før jeg så billedet, det er det magiske ved fotografi«.

Det gør de billeder, som vi her har valgt at præmierer – de får os til at digte videre, får os til at undres og glædes.

(6)

Vi er ikke i tvivl om, at de portrætterede i denne serie er beviste om, at de bliver fotograferede.

De enten kigger lige på os eller posere bevist foran os. De bærer på noget, som de vil fortælle os – man betvivler ikke deres mod.

Hvorfor står de der ? Hvorfor ryger de? Må de ikke være indenfor?

Alle de spørgsmål, som billederne her sætter i gang – alt det som billederne ikke giver svar på gør, at det er dem, vi husker.

Som Casper Dalhoff selv skriver om serien:

Mennesker med meget kort tid tilbage at leve i. De, der ikke kan tale med deres familier om døden.

Kvinden, der lige havde mistet sit nyfødte barn. Den kræftsyge, der efter operationen bare skal i gang.

Den, der lever i uvished, fordi lægerne ikke kan finde løsningen.

Det handler om det øjeblik, hvor man falder ind i sig selv og bruger lidt tid for sig selv og ryger en smøg.

De ved, det ikke er sundt, men de har brug for det…

1. PRÆMIEN CASPER DALHOFF RYGERNE PÅ ”RIGET”

(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)

Der danses, grines og bliver holdt om hinanden.

Der er tid til omsorg og forfænglighed.

Vi bliver indfanget af udtrykkene i deres ansigter, vi tjekker dem af – er det sandt?

Er det autentisk?

Som beskuer har vi en ganske fin fornemmelse til at bedømme ægtheden af et udtryk – om det holder, om de er sat i scene.

Billedeserien »Plejehjemmet Lotte« vidner om, at de mennesker har haft et liv, der har givet dem rynker og krogede finger samt et mættede udtryk i øjenene.

Men de er sunde, de lever, de ler og de vil have mer’.

DELT 2. PRÆMIE UFFE WENG PLEJEHJEMMET ”LOTTE”

(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)

Billedsproget i denne serie er let at afkode, men gemmer alligevel på en overraskelse.

Vi kan lide, hvad vi ser – ældre mænd, der holder fast i deres drengede fodbold glæde.

De er fotograferet i et split sekund – vi formoder de bevæger sig, deres kropsholdning fortæller os, at de nok ikke står stille, men deres tøj er rent og målmanden står, hvor han er blevet sat.

Billederne efter kampen vidner om, at der blev spillet fodbold, ømme tær, behov for et bad og ikke mindst en øl og en cigar.

Billedeserien får smilet frem og gid jeg også får den tid med, hvor man hygger med vennerne over en kop øl og en fodboldkamp.

DELT 2. PRÆMIE REIMAR JUUL GRAND OLD MASTERS

(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)

Billedeserien her er æstetisk og stram i sin fortælle form.

Fotografen gentager set up´ et bare i en anden scene, det er det samme udtryk, der går igen.

Han fastholder på en og samme gang vores forskellighed og vores umættelige behov for at have de samme vaner.

Uanset hvilken generation vi tilhører, så har vi hver vores Fastfood præference.

Uden at være fordomsfuld betragter vi her mennesker, der er klar til at indtage deres velvalgte måltid, hos deres fortrukne Take away sted.

Det ku‘ være dig og mig – vi har alle vores sted, der hvor vi er klar til Take away.

3. PRÆMIEN ULRIK JANTZEN

FASTFOOD

(25)
(26)
(27)
(28)

Vi har måske prøvet det. Hørt om det eller set det.

Men ikke mange af os har været med under vandet og set, hvordan vores børn bevæger sig, når de som små rummænd i vægtløs tilstand nysgerrigt famler sig frem.

De bliver ført under vandet med sikker hånd af en voksen.

Billedet bekræftiger hvor underfundigt og smukt det er, at vi er til.

HÆDRENDE OMTALE HANS RAVN

(29)
(30)

»Walk into Paradise Garden« er titlen på en fotoklassiker –

et billede som nu afdøde fotograf Eugene W. Smith tog i 1946 af sine børn i haven.

Han havde været senge-liggende i to år efter operationer fra hans krigsskade, han gik en tur med børnene, så lyset og fik håbet og livet tilbage.

Der er en slående lighed mellem Eugene W. Smith`s billede og John Eduard Petersens.

Børnene går mod lyset i vores skønne natur – det er en pige og en dreng, de er anonyme, de er i bevægelse.

Vi frydes over det smukke sammenspil, der er mellem naturen og mennesket.

Det er vores børn, vores natur og vores fremtid.

HÆDRENDE OMTALE JOHN EDUARD PETERSEN

(31)
(32)

En stor tak til alle de fotografer, der har sendt billeder ind til fotokonkurrencen

»Når sundheden skal frem« – uden jeres deltagelse havde projektet ikke været muligt.

Koordinator: Mia Bendixen, Søren Zeuth Web-design: Henrik Mark, Flemming Rasch

Juryen: Bente Klarlund Pedersen, Kåre Geil, Gurli Martinusen, Per Folkver, Søren Zeuth Sponsorer: Trygfonden, Richard Larsen Grafisk

(33)
(34)

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Når operatørerne i visse sammenhænge udvælger sig virksomhedens tillidsmænd som sammenlignings-gruppe, opstår et spejl hvori det er operatørernes selvforståelse

I projektet undersøges det, hvordan videns- og ideskabende institutioner (f.eks. tænketanke), er organiseret og fungerer, og hvordan de har ændret sig i de sidste 17 år i fire typer

at indføre parameteren forvent- ning om koreference er vi blevet sat i stand til at skelne mellem de prototy- piske refleksive situationer, de situationer der altid markeres med

Der er tale om et konkret lokalt, nationalt og klassemæs- sigt funderet forsvar mod kapitalens flugt fra det lokale, som for at lykkes kræver international solidaritet og fælles

Mens hoodoo (den.. amerikanske version af voodoo) spiller en forholdsvis begrænset rolle i The Freelance Pallbearers og Yellow Back Radio Broke-Down, får den imidlertid

Tonerne vil blive anderledes i en ny, borgerlig regering, men i sub- stansen vil en ny tysk regering have fundamental interesse i at fortsætte den aktive østkurs, som Schröder

Det kommer blandt andet til udtryk gennem brugen af portfolio i skolen, hvor børnene skal refl ektere over, hvad de har lært, og gennem præsentationer af udvalgte produkter,

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of