• Ingen resultater fundet

Aarhus School of Architecture // Design School Kolding // Royal Danish Academy Forbilledlig arkitekturformidling Jensen, Boris Brorman

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Aarhus School of Architecture // Design School Kolding // Royal Danish Academy Forbilledlig arkitekturformidling Jensen, Boris Brorman"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Architecture, Design and Conservation

Danish Portal for Artistic and Scientific Research

Aarhus School of Architecture // Design School Kolding // Royal Danish Academy

Forbilledlig arkitekturformidling Jensen, Boris Brorman

Published in:

Arkitekten

Publication date:

2017

Document Version:

Også kaldet Forlagets PDF

Document License:

Ikke-specificeret Link to publication

Citation for pulished version (APA):

Jensen, B. B. (2017). Forbilledlig arkitekturformidling. Arkitekten, nr. 02, 2017, 14-15.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights.

• Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research.

• You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain • You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal ?

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

Download date: 25. Jul. 2022

(2)

14 ARKITEKTEN FEBRUAR 2017 15

I sin indledning skriver forfatteren, at han selv står til ansvar for bogens holdninger og indhold. At den ikke er bestilt af nogen, og at der er tale om et con amore-projekt motiveret af en personlig begejstring for tegnestuens arbejde. Og det skinner tydeligt igennem. Man fornemmer, at forfatteren har noget på hjerte. Vibrationer er indlevende arkitekturformidling på højt plan. Der er virkelig kælet for alle detaljer, og resultatet er blevet et bogværk, der vibrerer på samme måde som den arkitektur, der portrætteres – uden at Ifversen af den grund giver afkald på sin uafhængige og kritiske stemme.

Ifversen stiller i bogen Vibrationer – Et portræt af huse teg- net af Lundgaard & Tranberg Arkitekter skarpt på den særlige samklang mellem kontekst og bygning, krop og materialer, rum og socialitet, helhed og detalje, han med rette finder kende- tegnende ved Lundgaard & Tranbergs arkitektur. Monogra- fien går tematisk til værks og fokuserer hovedsageligt på otte udvalgte værker fra de sidste ti års produktion. Tegnestuens historie, selvforståelse, arbejdsmetode, kunstneriske afsæt og øvrige arbejder er med i portrættet som et intermezzo og bag- grundsgalleri for de udvalgte værker. Mens fokus rettes mod, hvad man må formode, Ifversen anser for at være tegnestuens hovedværker: Kilen på Frederiksberg, Tietgenkollegiet i Øre- stad, Skuespilhuset og Kvæsthusbroen i Københavns Havn, Sorø Kunstmuseum, SEB ved Kalvebod Brygge, en villa i Hel- lerup, Pakhuset på Langelinie og Axel Towers over for Tivoli.

Ifversen er tilsyneladende blevet på Politikens hjemmebane omkring hovedstaden og forbigår desværre den nyligt indvi- ede Kannikegård i Ribe, der for mig at se burde være med i den samling af arkitektoniske hovedværker, han sætter sig for at portrættere en bloc.

De otte udvalgte værker introduceres med en række vel- skrevne tekster, hvor de væsentligste facts og baggrundsop- lysninger flettes sammen med en indlevende og sansemættet øjenhøjdefortælling, der samtidig formår at anlægge et udvidet forståelsesperspektiv ved hjælp af relevante sammenlignin- ger og litterære referencer. Bygningernes konkrete fremtoning og arkitektoniske generøsitet træder tydeligt frem i Ifversens fortællinger, og jeg er overbevist om, at bogens facetterede formidlingsformat vil appellere til både almindeligt arkitektur- interesserede læsere og mere kræsne fagfolk. Forfatteren er tydeligvis tændt, men ikke ude på at reklamere for tegnestuen og lader sig ikke løbe over ende af sin egen begejstring. Man rives med af den lødige og balancerede entusiasme. Jeg kan også godt lide, at man får lov til at fornemme både værk og

betragter. Ifversen har sit sanseapparat med i fortællingerne og læner sig op ad arkitekturformidlingstraditionen fra Steen Eiler Rasmussen. Alt for mange arkitekturskribenter tror, at god arkitektur skal præsenteres med en fanfare af kunstfærdige analyser og legitimeres med avancerede filosofiske pointer.

Vibrationer handler heldigvis en hel del om at opleve arkitektur.

Tekststykkerne fungerer glimrende hver for sig som selv- stændige indføringer til de enkelte værker, og opdelingen giver en god læserytme. De forskellige bygningsværker får lov til at tale for sig selv undervejs, uden at det på nogen måde bliver en opremsning af isolerede eksempler. Ifversen fastholder nogle overordnede tematikker hele vejen igennem, men det var først til sidst, det gik op for mig, hvor subtilt den indledende henvis- ning til Svend Aage Madsens allegori om samspillet mellem del og helhed fra romanen Af sporet er du kommet bliver bragt i spil. Ifversen får drypvist udfoldet nogle gennemgående arki- tektoniske motiver og med stort overblik hægtet bogens for- skellige portrætdele sammen til en lysende helhed. På én gang ret enkelt og meget raffineret gjort. Ifversen får tydeliggjort den unikke konsistens i Lundgaard & Tranbergs arkitektur.

Bogens velkomponerede arkitekturfortællinger er i sig selv billedskabende og konsekvent renset for forstyrrende illu- strationer, hvilket giver et ekstra nærvær til Jens Lindhes smukke fotoserier, der er sat ind som selvstændige visuelle passager i portrættet. Der er naturligvis tale om stillbilleder, men Lindhe har arbejdet bevidst med tiden i sit fotografiske bidrag til bogen. Der er både bevægelse og skarpt fokus i de udvalgte fotografier, og det fotografiske blik underbygges af billedteksterne. Årstiderne og døgnets skiftende stemninger er kommet med i fotografierne sammen med menneskene og materialerne, og fremkalder på diskret vis noget af den atmo- sfære omkring Lundgaard & Tranbergs arkitektur, som Ifversen udfolder i det indledende essay.

Tekst- og billedfortællingerne om de otte udvalgte værker og den korte baggrundshistorie ‘Om tegnestuen’ er indram- met af et indledende og afsluttende essay. I det første slås bogens bærende tema om vibrationer an med henvisning til fænomenologien og atmosfærebegrebet, som det udlægges af bl.a. Peter Zumthor og Juhani Pallasmaa. Fænomenologien har rødder i eksistensfilosofien, og det bliver ofte meget hurtigt meget langhåret, men Ifversen, der er cand.mag. i filosofi og moderne kultur, geråder sig heldigvis ikke ud i en lang akade- misk redegørelse. Den sanseerkendelse, han bringer på bane,

forklares med eksempler og underbyggende citater af de arki- tekter, det handler om. Lene Tranberg får lov til at lægge ud i det korte afsnit om atmosfære: “Vi tænker altid arkitektur som atmosfære, noget man forsøger at fortætte og komplettere.

Det handler om at lytte til et sted, at finde tonen og den energi, der strømmer gennem alting. Det er her, det starter. Det svære er, hvordan du omsætter det til en bygning. Det begynder med fornemmelsen af en mættet stemning, som vi først langsomt begynder at oversætte til stof, struktur, lys og skygge”. Det behøver ikke at gøres indviklet, men det kræver et overblik at formidle stoffet så enkelt, som Ifversen gør det. Det afslut- tende essay retter et kritisk blik mod, hvad han kalder for en viljesløs kynisme i samtidsarkitekturen og tendenser – inden for visse dele af den fænomenologisk inspirerede arkitektur – til at overgive sig til solipsistisk materialefetichisme. Ifversen taler for en arkitektur, der er vedkommende for både øjet, kroppen og fællesskabet, og minder os om, “at mennesket måske ikke først og fremmest er et sansende, men mindst i lige så høj grad et socialt væsen”.

Vibrationer – Et portræt af huse tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter er arkitekturformidling på højt niveau. På én gang reflekteret og passioneret. Bogen giver langt mere, end den lover. Vibrationer er ikke bare en fremragende monografi om en af Danmarks bedste arkitekter, den er et meget veldrejet værk i sig selv. En sjældent god arkitekturbog. Jeg læste de 270 sider i to bidder uden på noget tidspunkt at miste pusten (måske det ligefrem er meningen, at man skal stoppe op efter det midterste afsnit om tegnestuen, for at vende tilbage til de sidste fem projekter med nye øjne?). Der er i al fald arbejdet meget bevidst med formidlingen. Man får lyst til at nærstu- dere alle Lindhes smukke og undersøgende billeder efter at have læst Ifversens introduktioner, hvis røde tråd griber fat i det næste eksempel, som giver lyst til at fortsætte. Og da jeg til sidst lagde bogen til side, fik jeg utrolig meget lyst til at tage ud og se alle bygningerne igen. Med nye øjne og en større ballast af viden.

Samarbejdet med Strandberg Publishing lægger et ekstra lag til bedriften. Det er tale om et lille stykke bogtrykkerkunst. Tek- sterne er nærmest opsat, som var der tale om lyrik. Spalterne står på papiret, som Lundgaard & Tranbergs bygninger står på jorden. Papiret og de grafiske elementer afspejler bygning- ernes materialepalet, og der er virkelig kælet for alle detaljer.

Politikens arkitekturredaktør Karsten R.S. Ifversen har udgivet en længe ventet og meget vellykket monografi om Lundgaard & Tranberg Arkitekter i samarbejde med arkitekturfotografen Jens Lindhe.

FORBILLEDLIG

ARKITEKTURFORMIDLING

Af Boris Brorman Jensen

Vibrationer

Et portræt af huse tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter Karsten R.S. Ifversen med fotografier af Jens Lindhe. 2016 Strandberg Publishing

272 Sider Vejl. Pris: 349 kr.

ANMELDELSE

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

At once generic and specific, the architecture of housing represents a rich field for inquiries into the commons as a physical, contextual manifestation of form and space..

Since the urban planning department closed, the Aarhus School of Architecture has not produced graduates specializing in public management, but we have raised a cohort of

Måske fordi der ikke altid var lige meget at sige om processen, eller fordi de gav udtryk for særlige forhold, synspunk- ter eller -vinkler, bevægede interviewene sig i retning

Different meanings and definitions of the diagram exist within architectural design: from a significant preliminary sketch, to a schematic representation of a design

by design, the school emphasises the development of research that is in close dialogue with design methods, tools, and the processes of the discipline.. It’s all about using

If we claim that architecture plays a role in society we are basically also saying it has a function in society.. Since the begin- ning of early 20th century we have

Eduard Sekler: Introducing a vocabulary to describe how technical concepts (such as reduction of energy losses through the building envelope) are realized through alterations to

In the third workshop - which took place in Lisbon, Portugal, in April 2008 - the network continued mapping the field of architectural theory, both as a speculative discipline aiming