• Ingen resultater fundet

Søren Rud: Den rette blanding. Oprindelighed og ledelse i 1800-tallets Grønland. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences vol. 523). Syddansk Universitetsforlag, 2017.

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Søren Rud: Den rette blanding. Oprindelighed og ledelse i 1800-tallets Grønland. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences vol. 523). Syddansk Universitetsforlag, 2017."

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

312 Anmeldelser

motsetning til Birckner, ikke ser behov for et forbud mot ytringer som krenker privatlivets fred.11

Slik Mchangama og Stjernfelt ser det, har begrensningene i ytrings- friheten i Danmark siden reformasjonen hatt preg av „vilkårlighed, hykleri og misbrug“ (s. 944). På tross av at de finner en meningsfelle i Birckner, klarer de ikke å bevise at det finnes en tradisjon for ytrings- frihet uten noe men i Danmark. Tvert i mot viser deres detaljerte gjen- nomgang at det hele tiden har eksistert materielle begrensninger for lovlige ytringer. Det er bare hvilke hensyn som har vært beskyttet og formene for håndheving som har vekslet opp igjennom historien.

Bård Sverre Tuseth

| Søren Rud: Den rette blanding. Oprindelighed og ledelse i 1800-tallets Grønland, Syddansk Universitetsforlag, Odense 2017, 242 s., 249 kr.

Efter en langvarig og efterhånden noget teknisk debat om, hvorvidt Grønland var en koloni, senest af Jens Lei Wendel-Hansen i Historisk Tidsskrift (2016:2, s. 309-336), falder Søren Ruds bog Den rette blanding.

Oprindelig og ledelse i 1800-tallets Grønland på et tørt sted. Debattens fo- kus på koloni som statsretligt begreb er efterhånden udtømt, og bo- gens argument og dets præmisser er derfor en fordybelse værd. Ind- ledningsvist slås den store ambition an at „nuancere og kvalificere de endimensionelle billeder af fortidige og nutidige identiteter, som de- batten til tider er domineret af“ (s. 15). Det sker som afslutning på for- ordet, der solidt rammesætter 1800-tals studiets relevans i nutidens forhold mellem Danmark og Grønland. Bogens spørgsmål er da hel- ler ikke, om Grønland var en koloni, men „hvad der var kolonialt ved det danske koloniprojekt i Grønland?“. Det bringer læseren ud over diskussionen om kolonibegrebet og ind i historien om, hvordan og hvorfor administrationen af Grønland udviklede sig, som den gjorde i 1800-tallet, og, ikke mindst, hvordan den havde identitetsdannende eftervirkninger, der stadig er aktuelle i forholdet mellem Danmark og Grønland.

Besvarelsen af bogens indledende spørgsmål og forsøget på at nå målsætningen om at bidrage med et mere nuanceret og empirisk un- derbygget billede af disse identitetsprocesser – dengang og nu – ind- løses derefter gennem et grundigt kildestudie og en række teoretiske greb. Netop bogens teoretiske ramme gøres til genstand for et helt ka- pitel, der præsenterer hele apparatet fra Foucaults subjektiveringspro-

11 Birckner (1797), s. 171 (sitert s. 211).

(2)

313 Anmeldelser

cesser og governmentalitetsbegreb over den koloniale udgave af sam- me og dets begrænsninger i et aktuelt studie. Det udgangspunkt dis- kuteres med postkolonial teori, der også anvendes i læsningen af me- tropol-koloni-relationens og koloniadministrationens ledelsesrationa- ler som „et styre baseret på forskel“.

I det følgende kapitel lægges der i den første analysedel vægt på governmentalitetsbegrebets anvendelighed i forhold til en forståelse af, hvad Rud kalder „et afgørende skift i det politiske rationale“ (s.

23) i anden halvdel af 1800-tallet, et skifte, som både skete i metro- polen og kolonien, hvor „målet for ledelse blev den enkeltes subjekti- vitet“ (smst.). Dette argumenterer Rud så for gennem en samlet ana- lyse indledt af en gennemgang af eksempler fra København og Grøn- land. Analysen af den filantropiske organisation Christianshavns Un- derstøttelsesforening, oprettet i 1866, beskriver forsøgene på at opnå kontrol med byens fattige, blandt andet gennem en klassifikation af fattigdomstyper. Rud konkluderer afslutningsvis, at der var tale om en form for kolonisering, en „beherskelse af byens rum“ (s. 63). Dette var modernitetens aftryk i både metropoler og kolonier, hvor kontrol og styring af det fremmede, mørke og beskidte antog samme karakter som koloniseringen af det fremmede i kolonisamfundene.

I kapitlets anden og længste del gøres kolonistyrets udvikling i Grønland i 1800-tallet til genstand for analyse. Koloniadministrati- onens ledelsesprincipper og deres ændring over tid analyseres med hovedvægt på betydningen af forstanderskaberne i sidste halvdel af århundredet. Analysen bæres blandt andet af en kritisk, nuanceret brug af den faseinddeling, som David Scott knytter til begrebet colo- nial governmentality, idet Rud betegner perioden mellem 1835-kom- missionens biopolitiske reformer og indførelsen af forstanderskaber- nes kombinerede socialforsorgs- og retshåndhævelsessystem i slutnin- gen af 1850’erne som en overgangsfase. Med udgangspunkt i en ræk- ke cases fra forstanderskabsprotokollerne om både det såkaldte re- partitionssystem, der belønnede grønlænderne for deres evner som sælfangere, og straffesystemet, baseret på økonomiske sanktioner og fysisk udskammende straffe, betegner Rud den særlige form for colo- nial governmentality, som eksemplet Grønland viser, som en oprindelig- hedspolitik. Koloniadministrationens dyrkelse af et bestemt grønlandsk kulturideal baseret på sælfangsten handler i 1800-tallet ikke længere om merkantile interesser. Det centrale blev en ledelsesform, der, for at påvirke de grønlandske subjekter, måtte tilpasses den kultur, man (ko- lonimagten), mente at vide, de besad. Herefter udfolder Rud analysen med Foucaults installationsbegreb og en postkolonial diskurslæsning, der i den grønlandske kontekst bidrager til beskrivelsen af særlige op- rindelighedsinstallationer. Hermed når vi frem til konklusionen på ana-

(3)

314 Anmeldelser

lysen og sammenligningen, der, som bogens titel angiver, handler om opretholdelsen af forskel – den rette blanding. Alle tiltag og reformer samt deres fysiske manifestationer på seminarierne og hjemmet for grønlændere på uddannelse i metropolen var tilrettelagt for, at grøn- lænderne kunne blive nøje afstemte miks af oprindelige sælfangere og moderne europæere.

I bogens fjerde og sidste, indledningsvist meget teoretiske kapitel, tager Rud os igennem hele teoriapparatet igen i en kritisk diskussion af dets anvendelighed. Det afsluttes med en let kritik af Scotts udlæg- ning af „modernitetens koloniale karriere“, som ifølge Rud kun be- skriver sammenhængene mellem ledelsesrationalerne i metropol og koloni, ikke det særlige i den enkelte koloniale kontekst, således som analysen af den grønlandske koloniledelsesform i Ruds analyse viser.

Bogens styrke er ikke de fyldige teoretiske passager, der fungerer fint løbende, men især i det sidste kapitel med fordel kunne være ned- tonet. De forstyrrer i nogle tilfælde læseoplevelsen og formidlingen af analysen, som ellers ikke kræver, at hele teoriapparatet tærskes så grundigt igennem. Styrken er derimod den væsentlige analyse af, hvad der karakteriserede det koloniale projekts ledelsesmål og -midler i Grønland. Især i den aktuelle kontekst, hvor det koloniale har været diskuteret i perspektiver med fokus på fraværet af voldelig undertryk- kelse og udbytning, som statsretligt begreb eller slet og ret som dan- skernes følelser for „landsmænd“ i nord. I Den rette blanding, baseret på kritisk omgang med relevant teori og solide kildestudier, er det lykke- des at vise, hvad der var særligt kolonialt. Hvad der tjener til yderlige- re ros af bogen, er, at ambitionen om også at forholde sig til nutidige identiteter lykkes gennem den ramme, som forordet og afslutningen på sidste kapitel udgør tilsammen. Her får Rud fremført klare eksem- pler på, hvordan nutidens danske opfattelse af grønlandske identiteter har dybe rødder i oprindelighedspolitikken, og hvordan det til stadig- hed påvirker relationen mellem Grønland og Danmark. Dermed når bogen ud over rampen som „blot“ interessant, ny kolonihistorisk forsk- ning og skal betragtes som et væsentligt bidrag til debatten om rigs- fællesskabets historie – og fremtid.

Inge Høst Seiding

| Karen Vallgårda: Imperial Childhoods and Christian Mission. Edu- cation and Emotions in South India and Denmark, Palgrave Macmillan, London 2015, 279 s., 95 £.

Danske historikere markerer sig internationalt ved at publicere deres forskning på engelsk. Det har den fordel, at det danske kildemateriale

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ved at forfølge de tyske blottelser – herunder hele tiden at genopfriske jødeaktionens fiasko – og fastholde de centraltyske myndigheder på, at jøderne fra Danmark

1 Jens Vibæk i Politikens Danmarks Historie, bd.. Alt sammen er det væsentlige faktorer, som er fremhævet med henvisning til den svenske historiker Björn Furuhagen. Med

Med særligt fokus på perioden fra slutningen af 1980'erne, da de tidligere så uglesete tyske bunkers langs den jyske vestkyst i stigende grad blev anerkendt som bevaringsværdige,

Det bliver her i bogen til »fantastisk de- mokratisk overbevisning«, hvor ordene oven i købet er sat i kursiv (s. 147)! Men bortset herfra kan jeg godt følge forfatteren i hans

Samme år fusionerede Danish Crown med Tulip og to andre jyske slagteriselskaber og blev derved Europas største slagteriselskab med 20.000 andelshavere, der leverede 9 mio.. år

Dessa är: Ernst Schimmelmanns brev från den 18 juni 1791 (som utgör upptakten till själva händelsen), Ernst Schimmelmanns pro me- moria från den 16 juli 1791 (som

Hermed når vi frem til en anden pointe, som Jens Rasmussen vist ikke er opmærksom på, nemlig at indførelsen af en fri forfatning med ansvarlige ministre skabte mulighed for, at

Når Jørn Henrik Petersen kalder det »lidt tilfældigt«, at Danmark i 1891 kom ind på sit særlige spor, kan man jo være enig for så vidt, at det danske resultat fulgte af