Fokus på FoU, 19. november 2020 Jan Halberg Madsen
Professionshøjskolen University College Nordjylland
Big-game-lystfiskeroplevelsers
konstruktion i et co-creation perspektiv
med henblik på godt købmandskab
Formålet med artiklen er at afdække big-game lystfiskeres oplevelse gennem mål-middel-
strukturer i et længerevarende
serviceoplevelsesmøde i et delvist ukontrollabelt, naturskabt oplevelsesrum herunder afdække
betydende aspekter af båden som en afgrænset
facilitet. Gennem denne afdækning giver forfatteren forslag til, hvordan oplevelsen kan blive endnu
bedre gennem kaptajnernes mulighed for
raffinering og forbedring af oplevelsens single acts
Formål
Artiklen kan også ses som et metodemæssigt forslag, der taler ind i diskussionen om, hvorvidt og hvordan indsigt i den oplevendes black-box kan udtrykkes i kontekster, hvor
oplevelsesmødet er længerevarende og den
oplevendes rolle i co-creation af oplevelsen har betydning for, at oplevelsen bliver værdifuld
Formål
Bidrag: Centrale aspekter: Co-creation perspektiver:
Pine & Gilmore (1999) Personlige Mindeværdige
Iscenesatte af virksomheden, men oplevelser bliver til indeni kunden Værdifulde
Virksomheden designer oplevelsen.
Kunden deltager som modtager af oplevelsen.
Lund et al (2005) Fortællingen om bruddet med hverdagen er centralt
Oplevelsen opstår i narrativet til omverden Værdifulde
Virksomheden designer oplevelsen.
Kunden deltager som modtager af oplevelsen.
Kunden fortæller historien
Boswijk et al (2012) Experience er både oplevelse og erfaring.
Erfaring giver mulighed for fortælling.
Oplevelser er værdifulde
Kunden skal deltage i aktivt i prægning og skabelse af oplevelsen.
Virksomheden faciliterer gennem brugerinvolverende metoder med brugerinvolveret indhold i centrum.
Jantzen og Vetner (2007) Jantzen et al (2012)
Brugerdrevne.
Oplevelser er erfaringsdannende Oplevelser er erfaringsbaserede
Oplevelser er et brud med forventninger og en afvigelse fra erfaring
Oplevelser er værdifulde
Oplevelser kan erkendes kognitivt og udtrykkes af kunden
Kunden producerer selv oplevelsen.
Virksomheden faciliterer oplevelsen.
Kunden skaber sin identitet gennem oplevelser
Oplevelser – teoretiske perspektiver
• Mindeværdige og erfaringsdannende
• Forventningsbrydende og forventningsbekræftende
• Iscenesatte, hvor virksomheden sætter scenen…
• … og kunden inviteres til aktivitet / co-creation
• Subjektive med hensyn til oplevelsesværdi
• Værdifulde for den, der oplever, og med…
• … potentialer for narrativer og deling med andre mennesker
• Kontekstspecifikke
• Oplevelser kan erkendes kognitivt og udtrykkes
Hvad jeg tager med….
Narrativet om oplevelsen
‘For den gode købmand kan der være
inspiration at hente i alle perspektiverne, uanset om det drejer sig om salg af memorabilia eller egentlig co-kreeret narrativ fx i form af brug af sociale medier og uanset om narrativet er rettet mod omverden eller mod selvet’.
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
Co-creation
‘At skabe incitament til og rammer for kunders deltagelse i co-creation er således afgørende kompetencer hos den gode købmand i
oplevelsesindustrien’
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
Udviklingspotentialer, hvor købmanden (måske) ikke forventer det
‘For den gode købmand er det derfor en dyd at erkende, at potentialer for udvikling og
raffinering af oplevelser kan findes udenfor
hans eget erfaringsfelt og hans forventninger til, hvad der er en god oplevelse for kunden’
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
Udviklingspotentialer, hvor købmanden (måske) ikke forventer det … og derfor..
‘kan agile co-creationvenlige tilgange til design af oplevelser med fokus på oplevelsesværdi i åbne, samskabende relationer i et omfang, som udbyderens oplevelsesrum, leverancesystem og kompetencer tillader, styrke købmandens konkurrenceevne i oplevelsesindustrien’
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
Oplevelser som forventningsbrydende
‘Derfor bør den gode oplevelseskøbmand være opmærksom på, at værdifulde, ekstraordinære oplevelser også ligger udenfor eller i periferien af kundens erfaringsgrundlag’
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
Oplevelser som forventningsbrydende betyder også
‘..han må være velorienteret angående kundens forudsætnings- og erfaringsgrundlag, og den
gode købmand må tage udgangspunkt i den enkelte kundes forudsætninger og erfaringer med henblik på at meddesigne oplevelser, der inviterer til tilpas udfordring for kunden’
Den gode købmand i oplevelsesøkonomien
• Big-game lystfiskeri i Zihuatanejo, Mexico
• Oplevelsesrum
Stillehavet / fartøjet
• Fartøjet som trang facilitet
• Et længerevarende encounter
Konteksten
• Samarbejde / co-
creation i væsentlige aspekter
Konteksten
Konteksten
Samme fartøj, til dels samme fiskemetoder og samme kaptajn
Research Question
Bidragets fokus
Analysedesign
Respondenter, dybeinterview
Means-end-chain og laddering
Black-Box
Hvor kommer det gode købmandskab ind?
Masterkoder
Implicationsmatricen
Hierarkisk værdikort for single acts 'Fighting' og 'Landing the fish'
Hierarkisk værdikort for single acts 'Socialising', Relaxing' og 'Enjoying'
Dataanalyse, supplerende spørgsmål
Båden som trang faciltet
Co-creation vedrørende fiskeriet
Sociale aspekter
• Big-game lystfiskeroplevelser adresserer værdierne:
'Happiness', 'Exciting life', 'Pleasure' og 'Comfortable life’
• Den gode oplevelse opstår i co-creation
• Inddragelse af lystfiskeren i et agilt design-perspektiv
• Trange facilitet understøtter oplevelsen af spænding og intensitet
• Trang facilitet har positiv betydning for det sociale samvær mellem vært og gæst.
• Socialt samvær er både et mål i sig selv og et resultat af kernen i fiskeriet
• Narrativet styrker det sociale samvær (fælles
Findings
• Tage initiativ og incitament til co-creation via
drøftelser af fiskemetoder gennem større inddragelse af lystfiskeren både før, under og efter fiskedagen.
• Større inddragelse af sportsfiskeren og
derved en agil, co-creation-venlig invitation til
gennem drøftelser af fiskemetoder, ændringer af agn, ændringer af trollinghastighed, betydningen af delfinforekomster og
tilstedeværelse af fugle som indikatorer på fisks tilstedeværelse, måling af vandtemperaturer, fortællinger om tidligere fangster og gældende forhold ved disse fangster baseret på kaptajnens notater i GPS-systemet.
Kaptajnen som god købmand
• Stimulere og hjælpe narrativet ved at lægge slagplan for fotografering og video samt gennemgå udstyr inden turen.
• Medtænke efter-oplevelsens potentialer for at dyrke relation til gæsten gennem restaurantbesøg, hvor dagens fangst tilberedes og næste fisketur (sælges) og indhold for turen aftales i et lærende relations-perspektiv.
• Trang facilitet styker elementer af oplevelsen og kan derfor betones i markedsføringen