• Ingen resultater fundet

Kulturkritik nu

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kulturkritik nu"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Redaktionen 3 Forord

Kulturkritik nu

Mikkel Bolt & devika ShaRMa 5 Kritikkens fortsættelse

Interview med Sianne Ngai enquete

21 Kritik i dag

andeRS JohanSSon 125 Vad var kritiken?

Om aktivism, cynism och kritisk teori Mikkel Bolt

143 På råbeafstand af marxismen

Et bidrag til kritik af kritikken af kritikken (Latour, Foucault, Marx) anne Ring PeteRSen & MoRitz SchRaMM

181 Postmigration

Mod et nyt kritisk perspektiv på migration og kultur cecilie ulleRuP SchMidt

201 Guldslør

Performative strategier som kritik og affirmation i senkapitalismen kathRine Bolt RaSMuSSen

221 Modstand fra neden

Det Fri Universitet i København og muligheden for et kritisk (re)engagement i kunstinstitutionen

eRik gRanly JenSen

243 Kulturindustri og sikkerhedsstat

To noter om kritikken af The Wire og en om ”Dread Pirate Roberts”

devika ShaRMa

263 Kritik på delagtighedens betingelser Om at være et problem

(2)

iSak Winkel holM 293 Litteraturens kritik

Franz Kafka og den kritiske sensibilitet toRSten andReaSen & JaMeS day 321 Plaidoyer for den destruktive karakter

chRiStoPheR gad & BRit RoSS WintheReik 343 Infrakritik og proximering

Om at finde den rette afstand

hanS JacoB ohldieck & giSle SelneS 359 Kulturkritikk av volden?

Begivenhet, tilblivelse og det reelle Jean-luc nancy

387 Vores tidsalder er ikke længere kritikkens egentlige tidsalder Kritik, krise, skrig

Anmeldelser

andeRS tRoelSen 397 Den totale transvisualitet

MoRitz SchRaMM

405 Kritikkens forskellige fundamenter Jan løhMann StePhenSen 415 En syndflod af afvæbnet kritik

FoRSiden:

Sprængning af AfE Turm, som husede ’Frankfurterskolen’, den 2. februar 2014.

(3)

3

FoRoRd

Kulturkritik nu

Redaktionen

Mikkel Bolt og Devika Sharma

Hvad er kritik? Dette er ikke et nyt spørgsmål, men med K&K 122 rejser vi det på ny. Hvilke mellemværender har kunst- og kulturvidenskaben i dag med kritikken? Kunst- og kulturvidenskaben er formet af kritisk tænkning og kritisk teori – fra Kant til Marx, Nietzsche og videre til Frankfurterskolen og Cultural Studies – men i dag synes utålmodigheden med en kritisk praksis, der beror på afsløring af bagvedliggende myter, motiver og ideologier ikke desto mindre lige så udbredt som den kritiske gestus selv. Kulturkritik og kritisk kulturvidenskab er selv blevet genstande for kritik. Kulturkritikken kan fremstå naiv (Peter Sloterdijk), paranoid (Eve K. Sedgwick) og måske har den helt mistet fornemmelsen af, hvem fjenden egentlig er (Bruno Latour). Kritik kan være autoritær, sværmerisk og upædagogisk. Kritik kan være moraliserende og den kan være udtryk for en elites selvforståelse.

Kritikkens tonearter kan opleves som uvedkommende og unødigt skingre.

Hvad skal vi overhovedet med ideologikritik i ’postideologiske’ tider, kunne man spørge – og det er der mange, der gør – er det da ikke kulturkritikken selv, der er blevet ideologisk?

Postideologisk tid? Er det en god analyse af samtiden; at vi lever i en postideologisk tid? Er det ikke i virkeligheden kritikken af kritikken, der har fået hegemonisk status i dag? Måske er vi nu i en situation, hvor

(4)

4 Kultur & Klasse * 122 * 2016 KulturKritiK nu

kritikken af kritikken er med til helt at fjerne grundlaget for en kritisk samtidsanalyse. Hvor ubehaget ved kritikkens dybdemodeller og politiske excesser har annulleret den kritiske gestus.

For Michel Foucault var kritik en analyse af, hvem vi er. Eller hvad vi er ved at blive til. Altså en analyse af den historiske samtid. Så når vi rejser spørgsmålet om, hvad kritik er, er vi allerede engageret i en analyse af sam- tiden, af den historiske situation. Spørgsmålet om kritik rejser sig heller ikke denne gang i et tomrum, men i en specifik historisk situation, som vi forsøger at forstå. En situation kendetegnet ved kriser. Kritikken er i krise, men det er økonomien, politikken og klimaet også. Vi forsøger således at analysere the historical conjuncture, som Stuart Hall ville formulere det, og overveje, hvad kritik er nu. Eller kan blive. For en analyse af samtiden kræ- ver en ny kritik, men en ny kritik kræver ikke bare en analyse af samtiden, men at vi allerede er i gang med en analyse af kriserne. Vanskelighederne er åbenbare.

Så: Hvad er kritik, og hvad er forholdet mellem kritik og krise, kritik og samtidsdiagnose, og hvilke rolle spiller kunst og kultur i analysen af samtiden – i dag? Og hvilke forbindelser er der mellem kritik, kultur og kulturvidenskab nu? Det er nogle af de spørgsmål, som teksterne i K&K 122 rejser. Eller burde rejse. Eller er lige ved at formulere…

God arbejdslyst!

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Denne artikel viser, hvordan pri- oriteringen af mål for kontraktdesign varierer på tværs af forskellige ty- per af regulering. Indtægtsrammere- guleringen af danske

Vi lever med risikoen for uheld eller ulykker: ar- bejdsskader, trafikulykker, lægelig fejlbehandling, madforgiftning, etc. Der sker mange uheld hvert år i Danmark. Ikke mindst

I det følgende beskrives korrektion af Z p og δ p med hensyn til luftlag i koppen og overgangsmodstande på prøveemnets to sider, jf.. Overgangsmodstande kan findes vha. Lewis'

Det blev også argumenteret, at den fremtidige forretningsmodel skal gentænkes, og at vi i højere grad end før bør tænke på en servicebaseret forretningsmodel, hvor vi

I en del tilfælde gør en utydelig skrift det i praksis umuligt at skelne mellem fx ”pærer” og ”porrer” (hvor sidstnævnte fejlagtig er skrevet ”porer”). Selv ord

Tabel 5.6 Antal erklæringer om aftalte arbejdshandlinger afgivet af medlemmer af FSR – danske revisorer Analysen opdelt efter geografisk placering øst og vest for Storebælt viser

Hvis eksempelvis virksomheder, der udarbejder manualer med en beskrivelse af værdiforringelsestest, begår signifikant færre fejl end virksomheder, der ikke anvender en.. manual,

paketförmedlingsteknik utvecklad av japanska NTT DoCoMo som gör det möjligt för användare av trådlösa terminaler att utnyttja tjänster som liknar internettjänster. I det