• Ingen resultater fundet

Forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Forord"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

3

Forord

RV T 5 3 ( 2 0 0 9 ) 3 - 4

Forord

I november 2008 var Afdeling for Religionsvidenskab vært for et todages forskersemi- nar om Religion i den moderne verden. Det er bidragene fra dette seminar, vi bringer i dette temanummer om Religion i nutiden. Et enkelt bidrag af Brian Palmer fra Upp–

sala Universitet vil blive bragt i det følgende nummer af RvT.

Tanken med seminaret var primært at fokusere på de forandringer, som religiøsi- teten de seneste år har undergået i en nordvesteuropæisk sammenhæng, og overveje, hvilken betydning det har for forståelsen af religion. Det er derfor en tilsnigelse, når vi har kaldt temanummeret Religion i nutiden, for strengt taget forholder det sig alene til de forandringer, som religionen/erne har undergået i vor egen lokale kontekst. Ikke desto mindre kan man også her, som det fremgår af temanummerets artikler, iagttage interessante forskelle mellem udviklingen i fx Storbritannien og i Danmark og Sverige.

Samtidig rejser forskydninger og forandringer i vor egen midte en række interessante og udfordrende spørgsmål med både teoretisk og empirisk relevans. Giver et begreb som sekularisering fortsat mening og i givet fald på hvilken måde? Hvor en klassisk sekulariseringstese indebar en bastant forestilling om religionens forsvinden, vil de færreste i dag hævde, at religionerne står for at miste betydning, endsige forsvinde, heller ikke fra det vesteuropæiske landkort; men omvendt kommer man dårligt udenom, at sekularisering har sat et markant præg på betydelige dele af religiøsiteten i Nord- vesteuropa. Det efterlader selvsagt spørgsmålet, hvordan sekularisering og religiøsitet og forholdet mellem dem skal tænkes i dag, ligesom det rejser spørgsmål om forholdet mellem de ‘små’ og ‘store’ traditioner, mellem de institutionaliserede former for reli- giøsitet og forskellige former for ‘åndelighed’? Hvad betegner overhovedet kategorien

‘åndelighed’ eller spiritualitet, og hvordan skal den defi neres? En stadig større mang- foldighed af religioner i Vesteuropa åbner også for nye forskningsfelter og spørgsmål.

Hvordan reagerer fx forskellige former for sikhisme, islam og hinduisme på en vest- europæisk kontekst? Hvordan reagerer man i forskellige sociale og kulturelle segmen- ter, hvordan ser det ud, når man kigger på forskellige generationer og køn?

Religionsvidenskaben selv er ikke gået upåvirket gennem de seneste 30 års human- videnskabelige nybrud som fx dekonstruktivisme, diskursanalyse, postkolonialisme, queer-studies og nyfeminisme, der alle på forskellig vis har fremhævet betydningen af et magtaspekt, men hvordan kan det tænkes ind i religionsforståelsen? Hvis sekulari- seringsteser selv er del af en sekulær magtdiskurs og har del i, hvad de forudsiger, hvor uhildet er de da i forhold til deres genstandsområde? Som det fremgår af både Linda Woodheads og Ina Rosens bidrag, må også religionsforståelse og religionsdefi - nitioner gøres til del af det løbende arbejde med at gentænke disciplinen og dens

RvT 53 (ENDELIG).indd 3

RvT 53 (ENDELIG).indd 3 15-06-2009 12:00:2815-06-2009 12:00:28

(2)

Religionsvidenskabeligt Tidsskrift

4

muligheder for at kortlægge forandringer i det religiøse landskab. I den sammenhæng er det afgørende, at man forsøger at tænke en magtdimension ind i religionsforståelsen.

Spørgsmålet er blot, hvordan det kan og skal gøres.

Lars Ahlin er også optaget af udviklingen af nye kategorier og et bedre begrebsap- parat, der i højere grad formår at modsvare de forskydninger, som har fundet sted de seneste 30 år eller som betegner overgangen fra den første til den anden modernitet.

Ældre kategorier som fx klasse og familie, der gav god mening i forhold til den første modernitet, er i dag blevet zombie-kategorier, levende døde kategorier. Med udgangs- punkt i den religiøse situation i dagens Danmark drøfter Ahlin det problematiske i brug af kategorier som religiøse organisationer og religiøst tilhørsforhold.

Nye former for religiøsitet eller sammenhængen mellem ‘åndelighed’ og religion er emnet for Erika Willanders artikel, hvor hun sætter spørgsmålstegn ved den ofte hævdede påstand om, at ‘åndelighed’ eller spiritualitet skulle have afl øst mere tradi- tionelle former for religion, i særdeleshed klassiske former for kristendom. På baggrund af et nærstudium af den svenske by Enköping viser Willander imidlertid, at der er langt fl ere sammenhænge mellem ‘nyåndelighed’ og klassiske former for religion.

Derved rejser også hun spørgsmålstegn ved en hævdvunden tanke i nyere religions- sociologi og bidrager til, at vi gentænker forholdet mellem spiritualitet og klassiske former for religiøsitet, ligesom hendes artikel understreger nødvendigheden af en klarlæggelse af begreber som ‘åndelighed’ og spiritualitet. Med Marie Vejrup Nielsens artikel om Transformationer i Folkekirkekristendommen i dag fokuseres på forskyd- ninger i en af de etablerede former for religiøsitet. Også hendes artikel peger på nød- vendigheden af en større forståelse af forholdet mellem ‘små’ og ‘store’ traditioner, offi ciel og uoffi ciel religion, hvis man skal nå til klarhed over det religiøse landskab i dag.

Fælles for bidragene er deres vilje til at rejse spørgsmålstegn ved teoretisk vane- tænkning og at lade teorierne afprøve på nyt empirisk materiale, der i en vekselvirkning kan bidrage til at videreudvikle teorierne. Vi håber med dette temanummer at have rejst en række centrale spørgsmål i forhold til nutidens religiøse landskab, ligesom det gerne skulle give anledning til fornyet refl eksion over de teorier og metoder, vi bruger til at kortlægge landskabet gennem. Det er ikke nødvendigvis blevet lettere at forske og undervise i religion i nutiden, men det er bestemt heller ikke blevet mindre spæn- dende.

Tilbage står, inden vi ønsker vore læsere god læselyst, at rette tak til Det Teologiske Fakultet ved Aarhus Universitet, der i lighed med tidligere forskerseminarer har bi- draget med generøs støtte.

Redaktionen

RvT 53 (ENDELIG).indd 4

RvT 53 (ENDELIG).indd 4 15-06-2009 12:00:2815-06-2009 12:00:28

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

N, mg pr. lupini H.3 viste nogle af de fra Dr. Harmsen, Gro- ningen, modtagne stammer tegn på svag effektivitet: synligt rødt rodknoldpigment, friskere grøn bladfarve og tildels

Der skal ikke herske tvivl om, at der er langt fra forholdet mellem dobermannen og puddelhunden til oscillationen mellem fri vilje og prædestination; men mit forslag er, at

Forholdet mellem religion og sekularisering som et kulturelt forhold kompliceres yderligere i betragtning af, at for andre versioner af kristendommen er afmytologisering udtryk for

Gullivers rejser er mange ting, utallige fortællinger hvirvlet ind i hinanden, men det er også og meget væsentligt en fortælling om forholdet mellem ord og sandhed, om troværdighed

Paracelsus sammenlignede forholdet mellem videnskabsmanden og verden med forholdet mellem en mand i seng med en kvinde: han har ikke fuld kontrol, men deltager i skabelsen af

Et emne er adjunkters mulighed for at forbedre deres undervisning, et an- det er om forholdet mellem universitetet og den ydre verden, og hvordan det indvirker på undervisningen,

Den helt afgørende bevægelse på det materielle felt i middelalderen – som også i andre perioder – var selvfølgelig, at folk på landet mere og mere blev

Dertil kunne måske siges, at netop Hegels hævdelse af, at hans filosofi var målet for den historiske udvikling af filosofien, og dermed af verdensånden som