• Ingen resultater fundet

HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag"

Copied!
22
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

HÅNDVÆRK & DESIGN

- et nyt fag

(2)

DESIGN I DIALOG MED STEDET

På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer, kan inddrage arbejdet med forskellige

designparametre i undervisningen i Håndværk og

design, og på den måde kan fortolke traditionelle

håndværksteknikker på en ny måde.

(3)

STEDSSPECIFIKKE VÆRKER

• Stedsspecifik praksis, er et ønske om at give værket en kontekst, hvor betydningen bliver til i samspil med omgivelserne.

Der sker altså en forskydning i fokus fra selve værket til stedet. Frem for at vende blikket indad og søge en kerne af betydning i værket, vender man blikket udad mod den kontekst, som værket er en del af.

• Her kan man skelne mellem værker, der føjer sig harmonisk ind i stedet eller går kritisk konfronterende imod det. Kunstnere med en stedsrelateret praksis ønsker, at beskueren skal være bevidst om sin egen tilstedeværelse som fysisk forankret krop sammen med

kunstværkerne

Kilde: http://www.kunsteder.dk/tema/stedsspecifik-kunst-en-oversigt

(4)
(5)

YARN BOMBING

• Begyndte som et undergrundsfænomen, der skaber værker af garn for derefter at donere dem til det offentlige rum

• Har til hensigt at forskønne og menneskeliggøre byrummet, er en verdensomspændende trend, der kan opleves i alle storbyer og verdenshjørner

• Der findes umiddelbart ikke nogen sikker definering af, hvad strikkeentusiasterne søger at opnå med deres udsmykning og kan måske netop af den grund nærmest betegnes som en blød afart af gadekunst

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Billedkunst,_stilretninger_efter_1910/Yarn_bombing,_garn_graffiti

(6)

ttp://iyftc1oqf704bytwz45ub151.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/05/Yarnbomb-OlekNYC-Union-Square-NYC-2.jpg

(7)

http://img.timeinc.net/time/photoessays/2011/yarn_bomb/yarn_bomb_01.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-oQ3RLpQInlI/TwhiNS41ZLI/AAAAAAAABVw/nBijYrfo-JY/s400/yarn_bombing_2.jpg

(8)

http://g-cdn.apartmenttherapy.com/2308264/yarnpothole01_rect540.jpg

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpf1/t51.2885-15/s306x306/e15/10533019_513886945381583_1462243174_n.jpg

(9)

http://www.kcet.org/arts/artbound/counties/los-angeles/yarn-bombing-los-angeles-black-lives-matter.html

(10)

PLACERING OG SKALAFORHOLD

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/c2/d3/35/c2d3352c75be4c20b083246358afb2b3.jpg

(11)

https://www.pinterest.com/pin/358951032775326477/

https://www.pinterest.com/pin/545991154796980330/

(12)

FORSKELLIGE TEKNIKKER

http://2.bp.blogspot.com/-SGJDlyc1ZD8/U3kb_Ct-RjI/AAAAAAAALEg/V_jBxrosjGU/s1600/Streetart+Projekt+Meraki+2014+22.JPG

(13)

https://treesartblog.files.wordpress.com/2013/06/untitled1.png

(14)

DEKORATION ELLER KOMMUNIKATION ?

(15)

DESIGNPARAMETRE

• PLACERING

• SKALAFORHOLD

• FORM (billede, tekst, abstrakt/figurativt)

• FARVE (symbolsk, i kontrast til omgivelser, gå i ét med)

• MATERIALE

• TEKNIK

• KONSTRUKTION (rumligt/plant, forgængeligt over tid)

• FUNKTIONALITET (budskab, taktil/sanselig oplevelse)

• KULTURELLE ASPEKT (hvem kommunikerer man til?)

Volf Mette: Design – proces og metode, kapitel 1: Design og designprocessen.

(16)

OPGAVEARK

| Design i dialog med stedet | KONTRASTER |

I skal arbejde sammen i grupper på ca. 5 personer. Hver gruppe får en pose med forskellige materialer mv. Det er med udgangspunkt i de

muligheder og begrænsninger materialerne giver, I skal skabe jeres værk.

Opgaven består af tre dele: en idegenererings- og skitseringsfase,

udførelse af værket/produktet og fremlæggelse og evaluering i plenum.

Der er afsat ca.2 timer og 45 minutter til idegenerering og udførelse af værket og 45 minutter til fremlæggelse i plenum.

Det er vigtigt at I både fotodokumenterer jeres proces og jeres endelige produkt, så I til fremlæggelsen har et før, under og efter billede.

(17)

FREMGANGSMÅDE

I gruppen skal I udvælge et sted i området, som skal danne

udgangspunkt for jeres værk. Ud fra temaet KONTRASTER skal I i fællesskab via mindmap metoden brainstorme over, hvordan man kan fortolke begrebet KONTRAST i relation til stedet.

Når I i gruppen har lagt jer fast på en ide, skal I blive enige om,

hvordan I vil udføre den. I grupperne afprøver og udvælger I hvilken teknik/metode I vil bruge – om I vil brodere, vikle, strikke eller? Her kan I afprøve forskellige forslag via tredimensionelle skitser.

Værket udføres på stedet og fotodokumenteres efterfølgende. De øvrige deltagere på kurset kan i løbet af eftermiddagen gå rundt og se de forskellige værker i området.

(18)

KONTRAST

(19)

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

Hvad vil I gerne sige med jeres værk - hvad er jeres

budskab? Vil I arbejde med, eller imod stedets karakter?

Hvilken genre vil I udtrykke jer i? Skal jeres værk være humoristisk, kritisk, abstrakt eller?

Hvilke formsprog vil I gøre brug af? Overvej hvilke

designparametre der bedst kan understøtte jeres budskab

(20)

DIDAKTISKE OVERVEJELSER

Hvilke formål og relevans kan en sådan opgave have?

Hvordan skulle opgaven evt. formuleres i skolen?

Overvej rammesætning, alderstrin, gruppedannelse,

konkretisering og afgrænsning af opgaven, valg af materialer,

teknikker, tematik etc.

(21)

FREMLÆGGELSE I PLENUM

Grupperne viser deres fotodokumentation af stedet, processen og det færdige produkt på en digital skærm.

Fotosne ledsages af overvejelser over designprocessens forløb og resultat.

Hvordan har gruppen fortolket temaet KONTRAST? Hvordan har I arbejdet med, genre, formsprog og designparametre undervejs? Hvilke valg og fravalg er foretaget?

Didaktiske overvejelser – perspektivering til folkeskolen (Idé- og

erfaringsudveksling)

(22)

FAGFORMÅL

Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi

Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.

Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og

designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og

evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.

Stk. 3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig

forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.

http://www.emu.dk/modul/h%C3%A5ndv%C3%A6rk-og-design-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Og det skal være denne artikels hovedpointe, at det metodiske forløb må ses i sin helhed - ikke blot som det, der foregår under indsamlingen af data, men som en proces, der

En forskel på de to kurser var de studerendes evne til at identificere kurset med en professionel og erhvervsmæssig identitet. LTDM-studerende kunne uden problemer

Der er imidlertid også negative grunde til, at man skal tage dette stykke håndværk alvorligt: hvis man ikke har præcise kildehenvisninger på direkte og indirekte citater

Dette er, som tidligere nævnt, i kontrast til de efterfølgende perioder begyndende i ældre jernalder, hvor tekstilproduktion som håndværk ses i gravmaterialet i form af tenvægte,

Interviewene med elever viser samtidig, at det blandt eleverne på de deltagende skoler er forholds- vis udbredt at bruge de gamle navne, sløjd og håndarbejde, om undervisningen i

Polyteknikken, den revolutionerende tanke, at man systematisk skulle indsamle viden om alle håndværk, beskrive teknik og redskaber på en overskuelig og pædagogisk facon

Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur - i elevernes hverdag, i forskellige kulturer og tidsperioder.. Eleverne skal tilegne sig forståelse

I skolen har hun to teknologi-relaterede fag: CDT (Craft and Design Technology), der nogenlunde svarer til håndværk og design, og ICT (Information and Communication Technology),