• Ingen resultater fundet

Semele og Bachos. 10t

In document Digitaliseret af | Digitised by (Sider 146-156)

102

havde flaact dem med V a n v id , som et K iv hos N ym - pherne i det Arabiske N y s s a , hvoraf han fik N avnet

D i o - N y s o s .

T a nu B a c h o s blev stor og havde opfundet V i n - - a v l e n , giorde H e r e vel ogsaa ham v a n v ittig , men efter at have flakket om i W g y p t e n og S y r i e n , kom han sig ved (Andemoderen R e a s H je lp i P h r y g i e n , gjorde et seierrigt Tog t i l I n d i e n , og vendte saa tilbage t il T h r a k i e n og G r c e k e n l a n v , hvor de alle soer ilde, som foragtede ham. V e l maatte han, efter B i b l i o t he­

l e t , som efter J l i a d e n , flygte ned t i l T h e t i s fo rd e n T h r a k i s k e Kong L y k u r g , som med sin P ry g l adsplit­

tede hans Kvinde-Folge (B achantinderne), men snart gik dog L y k u r g fra Forstanden, indbildte sig, han består en Vinstok, da han star Hovedet a f sin egen S o n , og blev opoffret a f Landsfolket. E i bedre gik det P e n t h e u s , E c h i o n s S o n , iT h e b e n , (som ventelig havde s t o d t K a d ­ m o s fra T h ro n cn ,) thi hans egen M oder A g a n e , Moster t i l B a c h o s , tog ham for et R ovdyr og sonderrev ham, og selv i A r g o s , hvor P e r s e n s stal have gjort tapper Modstand, blev dog K v i n d e r n e saa rasende, at de soer v ild over B jerge og D a le og aad deres egne diende B o rn .

D e t sidste og storste V idunder, som fortcelles, er det, at da B a c h o s var gaaet ombord paa et T y r r h e n i s k

S k ib , for at seile t i l N a x o s , bandt Mandstabet ham og vilde solgt ham t il S la v e , men han gjorde dem saa gale at de sprang overbord og blev t i l M a rs v in , enten det saa va r, som der staaer i B i b l i o t h e k e t , ved det baade M ast og A arer blev t i l S la n g e r, elle r, som det langt smukkere

lyder i Hymnen, ved det, ban forvandlede sig selv t i l en brolende Love, og S lib e t t il en V in g a a rd , hvor Rankerne snoede sig om M ast og T o u g , og Dcekket flod med D ru e ­ saft. O m det var ved samme Leilighed, B a c h o s tra f A r i a d n e paa N a x o s , veed man ikke, men hun ncevnes dog a lt i S t a m t a v l e n som hans G em alinde, og strax efter nysncevnte S e ila d s fortceller man o s , han hentede sin M oder S e m e l e tilbage fra H a d e s og forde hende under N avnet T h y o n e ( D u f t ) i T riu m p h med sig op paa O l y m p e n , hvor ogsaa A r i a d n e blev ved at vcere evig ung.

Dersom nu B a c h o s ikke var andet end en D r u k ­ k e n b o l t , der trak om med sine S virebrodre og forvand­

lede skikkelige Folks Koner t i l vcerre end fulde Fiflerkicel- ling er, eller duede r og B a c h o s - M y t h e n ikke t i l andet end t i l M a le rie r a f Vinhosten og S k ild te r for Vinhuse, da havde v i a lt opholdt os fo r loenge derved, men da m a a t t e G r c e k e r n e , ved at forgude saa aandlostog smag- lost et Vcev, ogsaa aldeles have glemt sig selv, saa de maatte bogstavelig have gjort det i F u ldfla b og vilde da, ligesom v o r e fleste Nattesangere om B a c h o s , agtens angret det, saasnart de blev cedrue. D e r behoves im id ­ lertid ikke megen Dybsindighed t i l at opdage, hvad der forsonede G r c e k e r n e med B a c h o s - M y t h e n , og selv t i l en v is G ra d med B a c h a n a l e t, th i de fortceller os selv, at disse T o var Forceldrene t i l S y n g e s p i l l e t

i

begge sine Skikkelser, T r a g e d i e n saavelsom K o m e ­ d i e n , j a W s k y l o s flak selv have fo rta lt, at han skrev, sin forste T r a g e d i e efter B e fa lin g a f B a c h o s , som

aabenbarede sig for ham i D rom m e. H e r har v i da ikke blot en god h i s t o r i s k N ogel t i l det m y t h i ske Muse- C hor ved K ad m os-B ryllu pp et, men vist ogsaa en god h i ­ s t o r i s k Forklaring a f den T h e b a n ske B a c h o s -M o d e r S e m e l e , som Heelsyster t i l S y m m e l o s (Chorsangen), uncegtelig den Smukkeste a f alle Kadm os-D ottrene, i hvem den Olympiske Z e n s godt kunde voere bekiendt at forelske sig. N a a r v i da med P i n d a r s „citharbeherskende S a n g e "

fo r D ie , toenke os deres T ip -O ld e m o d re som dramatiske Cborsange, hvori Ostcrlandske M y th e r forbandt sig med Groeske, da er v i paa en M aade selv T i l s k u e r e ved Opforelsen af det „Thebanske B r y llu p " , af „B achos-Fod- selen"- og af „S em eles H im m e lfa rt" som T h y o n e , med D u f t e n a f det Himmelske i S te v e t. A t nu saa- danne d r a m a t i s k e Chorsange, der forholdt sig t i l de be- romte A t t i s k e S y n g e s p i l , som N a t u r ti l K o n s t , som M y t h e t i l F a b e l og som H a l v g u d e r t i l o p ­ v a k t e H o v e d e r , kunde scette G r c e k e r i F y r og Flamme, det er jo intet U nder, da man horer, at endnu kan en S a n g e r i n d e blot med sin Stemme fo rtrylle N o r d a m e ­ r i k a n e r e ; men at T h e a t r e t a ltid ligger ncer ved B a ­ ch a n a l e t , og at hele dets T r y lle r i maa lignes ved en R u u s , det undgik heller ikke Groekerncs Opmærksomhed, og naar det tiltrækker sig V ores, da gaaer der et Lys op over Bachos-Sagnene, der vel ikke klarer A lt, men lader os dog allevegne skimte Sammenhængen og viser os klar­

lig G runden t i l a l F o rvirrin ge n. V i kan saaledes godt see, at V i n e n , som, selv efter B r o e n d e v i n e t s Opkomst, og selv hvor man ingen V i n g a a r d e har, spiller en

be-105

tydelig R olle i Menneskelivet, maatte, baade t i l det Bedre og t i l det Vcerre, spille en endnu la n g t S to rre i O ld ­ tiden, isser ved V i n a v l e n s J n d f s r e l s e i e tL a n d , da det maatte gaae M ange, som det gik N o a h ester S y n d ­ floden, og det er hoist mcerkeligt, at med hans B a c h a - n a l forbinder sig ogsaa et lille d r a m a t i s k O p t r in , som viser os, hvor n a tu rlig denne Forbindelse falder. G aaer v i nu lid t dybere, og bctcenker, hvad V i n e n , som et cegte N aturprodukt og uden a l M is b ru g , kunde og maatte vcere for Mennesket, da maae v i med K y k l o p e n i Odysseen selv kalde den en Green a f N e k t a r - F l o d e n , og den b li­

ver os af sig selv et B i l l e d e paa S to v e ts O p l i v e l s e af A andcn, saa den forvirrede Sam m enblanding af B i l ­ ledet med Grundkrastcn, og selv denne Sam m enblandings

Forgudelse, som et Olympisk M yste rium , va r i Heden­

skabets, Dilleddyrkelsens og Afguderiets Dage uundgaaelig.

D e vittige G r c e k e r mcerkede im id le rtid selv godt, at Bachos-Sagnene var i Vilderede, som et H u u s Morgenen ester et stort Drikkelag, og de provede paa at bringe lid t O rden tilveie ved at antage, der var to eller tre D i o - n y s e r : en oprindelig O ly m p ie r, Sem ele-Sonnen og vel endnu en A m m o n i s k eller A f r i k a n s k ; men det gik dem over M agten at oprede Forholdet og de noiedes derfor soedvanlig, som H e r o d o t , med at tcenke, man -havde faact B a c h o s - D y r k e l s e n fra M g y p t e n , hvor den var ældgammel, og siden selv gjort M y th en, saadan som H e- s i o d og H o m e r gjorde Saam ange. V i kan derimod godt skimte, a t G r o e k e r n e havde en c e l d g a m m e l M ythe om O p l i v e r e n Z a g r e u s , som en S o n af P e r s e

-p h o n e med Z e u s i S langelignelse, der vel blev son­

derrevet i S trid e n med G i g a n t e r n e , men b le v, da A t h e n e bragde Z e u s hans H j e r t e , lyslevende paany, og kcempede sor O lym p iern e som en L o v e , og det er e n V i n - M y t h e , som har n a tu rlig B etydning for M e n ­ neske-Livet, saalcenge der endnu findes B e g e j s t r i n g , som a ltid er forbundet med en S la g s R u n s . V i kan frem­

deles stionne, at B a c h o s - N a v n e t , der paa D s t e r - l a n d s k betyder h e f t i g A t t r a a , maa, saavelsom Chor- sangen og V in a v le n , vane kommet t i l G r c e k e n l a n d med P h o n i c e r n e , og have skabt S agnet om S e m e l e - S o n - n e n - hvem man n a tu rlig v iis tillagde hele V i n a v l e n s H i s t o r i e , fra I n d i e n og Z E g y p t e n lige t i l T h e b e n og A r g o s .

Endelig kan v i i S agnet om D i o n y so s, som A m - m o n s - S o n n e n fra L y b i e n , der paa K r e t a holder S tr id med K r o n o s og alle T i t a n e r n e , ikke blot finde tydelige S p o r a f det A L g y p t i s k e Elements S tr id med det P h o n i c i s k e i Grcekenland, men ogsaa dunkle S p o r af en deilig V i n - M y t h e , der minder os om Livets Trce i P a ra d is ; th i i dette Ammonske S a g n bos D i o ­ d e r finder v i A m a l t h e a s F y l d e h o r n skildret som et

P a r a d i s med de mest levende F a rv e r, og m idt i H a ­ ven, frugtbar og im m ergron, hvor Fuglene synge a f N a ­ tu r mere harmonist end nogen Konst kan lcere, hvor a l Verdens Blomster uddufte deres S o d m e , og hvor man ikke seer et eneste a f f a l d e t eller v i s s e n t B la d , d e r opfodes D i o n y s o s i e n W d e l s t e n s - G r o t t e , som spiller

i alle muelige Farver, og er klart oplyst a f S o ls tin , men dog med kiolige Skygger.

F o r Resten maae v i ikke oversee det mcerkelige Trcek, at S e m e l e - S o n n e n , da han besteg O lym pen, tog H e - p h cest os med sig, som sad og suuxmulede p a a L e m n o s , thi det er v ittig sagt, at kun B a c h os kunde lofte den

K robling t i l S kyerne, og der er en dyb Sammenhceng mellem Sang-R usen og B illed-D yrkelsen.

I S t a m t a v l e n kaldes S p h i n x e n P h i x og be­

tegnes ikke som C h i m c e r a s S y s t e r , men som hendes D a t t e r med G e r y o n s Fcehund O r t h r o s , og det noevnes blot, at den blev K a d m e e r n e s Ulykke, uden a l O p ly s n in g om, h v o r l e d e s , saa hvordan baade S p h i n x e n og O d i p hax seet ud i M y t h c n , forend de A t t i s k e D igtere fik Fingre paa dem, det stal In g e n let kunne sige.

E fte r B i b l i o t h e k e t havde S p h i n x e n et J o m fru - Ansigt, Love-Kxop og F u g le -V in g e r, var sendt a f H e r e for at pine T h e b a n e r n e med en Gaade, som den havde lcert a f M u s e r n e , og leirede sig derfor ved Lande­

vejen over P h i x - B j e r g e t , hvor den tog alle dem af D age, som ikke kunde sige, hvad det v a r , der kun havde een Stem m e, men var baade f i r b e n e t , t o b e n e t og t r e ­ b e n e t ? Denne Gaade kunde In g e n gicette uden K ad-

meeren O d i p o s (Fodklog)som svarede: det v a r ,- M e n ­ n e s k e t , , , fo rd i v i gaacr paa F ire , mens v i er smaa, siden

paa T o , og naar v i bliver gam le, tager v i Kieppcn t i l

det tredie B e e n ; men saasnart S p h i n x e n borde det, styrtede den sig selv i Afgrunden.

Denne D eel a f S a g n e t betragtes bedst for sig selv, som en F a b e l , der vi l sige, at B l c e n d v c e r k er en Pe­

stilens, men falder bort a f sig selv, saasnart dets Hem ­ melighed, som er T o m h e d , opdages; th i P h i x betyder S m i n k e , og F o d g a a d e n , som F o d k l o g loser, maa man lee ad, men dog kan den dybere M ening ogsaa lege S k iu l deri, at „M ennesket" kun blcendes, t i l han kiender sig selv igien under alle Forklædninger.

D ette F ix-F a x er nu saaledes knyttet t i l K a d m o s - S a g n e t, at da Kong L a b d a k o s (S ta m ih a k ) en S on ne - son a f K a d m o s , var omkommet, hardtad paa samme M aade som P e n t h e u s , spilledes i hans S o n s M in d re - aarighed den beromte Tragedie med A m p h i o n og N i - o b e , men da den v a r ude og Niobe f o r s t e n e t , kom Labdakiden L a j o s (S tce n b id e r) paa T b ro n e n , og han vilde ingen B o rn havt, fordi det var ham spaaet, han skulde falde for sin egen Afkom. I en N u u s glemde han im id le rtid sig selv og blev Fader t i l O d i p , som vel blev udsat, men frelst, og drcebde siden i Uvidenhed sin Fader, hvorpaa der blev udraabt i T h e b e n , at hvem der kunde gicette Sphinxens Gaade skulde bave baade Thronen og Enkedronningen, og saaledes, siger m an, blev den ulykke­

lige Kadmeer uvidende sin egen M oders M a n d , og Fa­

der t i l de unaturlige T v illin g e r : E t e o k l e s og P o l y N i­

ke s , som stredes om Kronen, t il de fa ld t Begge.

D a nu O d i p aabenbar stal vcere den T h e b a n s k e V i i s m a n d , da D ronningen J o k a s t e eller E p i k a s t e s

N a vn peger paa A p h r o d i t e s T ryllebelte (O kestos); da E t e o k l e s og P o l y n i k e s ventelig stal betyde G r u n d - t r c e t og T r c e t t e k i c e r , og da det endelig er fra A r g o s Polynikes faaer Hjælpetropper t i l at bestorme T h e b e n , maa det Hele vel betragtes som en T e m p e l - M y t h e om den P h o n i c i s k e S torheds Undergangs Grcekenland, og det er i a lt Fald kun sra denne S id e , det h e r ved­

kommer os.

M a n har ellers ogsaa fo r ta lt, at da de unaturlige T v illin g e r blev brcendt paa samme B a a l, stildte selv L u ­ erne sig ad og kunde ikke bringes t i l at flyde sammen, og svarede de t i l deres N avne, da folger det afsig selv, th i D o r s k h e d og B a l s t y r i g h e d udelukke hinanden.

D e r er to T v illin g e r, som kun har M o de r sammen, da den Ene har Z e u s og den Anden et dodeligt M e n ­ neske t i l Fader, men som, desuagtet, er saa ganske eet H jerte og een S jo e l, at da D oden stildte dem a d , vilde G u d e - S o n n e n ikke modtage Udodeligheden paa O l y m p , med mindre han maatte dele den med sin T v illin g - B r o - der, hvad ogsaa blev bevilget, naar han igien vilde dele L o d n in g e n s K a a r, og nu er de Begge hvergnden D a g i H a d e s og hveranden paa O l y m p .

Denne F c e l l e s s k a b s - M y t h e er saa dyb og deilig, at den ei trcenger t il beromte Navne sor at blive ubode­

lig , men har meget mere nu over -totusinde A a r flcebt Fægtemesteren P o l y d e u k e s og Mestcrkudsten K a s t o r s Navne efter sig, uden at Nogen har kunnet opdage, hvor

d e n Kicerlighed kom fra , d a M y th e n aabenbar ligesaalidt har M o de r som Fader tilfæ lles med forncevnte Spartanske eller W to lifle L e v a - S s n n e r , om hvem man ellers flet ikke veed andet at fortcelle, end at de var o g f a a m e d paa V ild s v in s -J a g te n ved. K a l y d o n og paa Toget t i l K o l c h i s , og at de fa ld t for to M e s s e n i s k e B ro d re , hvis B ru d e de havde r a n e t . M a n seer im id le rtid godt, at M yth e n har fo r vceret henfort t il d e K a b i r i s k e B r o ­ dre J a s i o n og D a r d a n o s og sat i Forbindelse med T v i l l i n g e r n e s H i m m e l t e g n , hvis S tje rn e r a ltid ved O p g a n g og N e d g a n g folges a d , og O m b y tn in ­ gen er da et a f d e O r p h i s k e T r y l l e r i e r , baaret a fd e t a r g o n a u t i s k e Jcrrtegn under en svcer S to r m , da de himmelske T v illin g e r i S traale-S kikkelse stal have sat sig paa Hovedet af K a s t o r og P o l y d e u k e s , som under­

vejs var indviet i de K a b i r i s k e M y s t e r i e r .

V i kan derimod forstaae, at selv T villin g e rn e s H i m- m e l t e g n , hvor vist saa end de T y r i s k e eller G r c e s k e Skippere havde stirret paa det, um ulig kunde straalet m y t h i s k ud af Menneske-Munden, hvis der ikke i M e n ­ neske-Hjertet havde vceret en dyb Folelse a f det vidunder­

lige Fcellesflab, K i c e r l i g h e d kan flabe mellem H j e r - t e n s - V e n n e r , hvor forfliellige de end ellers maatte vcere, saa de v il l e v e o g d o e med hinanden. D e tte Fcellesflab, d e r i N o r d e n udviklede sig h i s t o r i s k , som et F o s t b r o d e r s k a b , opfattede G r c e k e r n e n a t u r l i g , som det cegte T v i l l i n g - M c c r k e , og v il vi see, hvor­

dan de forestillede sig Hemmeligheden, behove v i blot at lcese, hvorledes H e r a k l e s , denne udodelige H e lt, blev

T v illin g b ro d e r t i l J p h i k l e s (K ra fts ty g g e n ); m e n vim a a e heller ikke oversee, at det var i den S p a r t a n s k e F o r­

fatning F cel le s skabet fremtraadte mest glimrende fo r Grcekernes D in e , th i det er, hvad der baade har ta lt for K a s t o r og P o l y d e u k e s og stabt S a g n e t om O re ­

st es (B jcrgboen) og P y la d es (H u le b o e n ), som a ltid folges ad.

V i l v i nu see, hvad den ligesaa rige som dybe T v i l - lin g -M y th e har at betyde under alle Himmelegne, hvor Menneste-Livet faaer Held t i l at udvikle sig, da er n a ­ t u r l i g v i i s In d b ild n in g s -K ra fte n og Forstanden et P a r T v illin g e r, som det fcelles M o d e r - H j e r t e kan og stal uoploselig forbinde, og det v il h i s t o r i s k vise sig i F o r­

holdet mellem M u n d og P e n , som T v illin g e r af M o ­ de r s m a a l e t , der ogsaa kan og stal d o ie O n d to g G o d t, leve og doe med hinanden.

V i l v i endelig see, hvordan G r c e k e r n e tcenkde sig M u l i g h e d e n a f et saadant virkeligt Fcellesstab, da stal v i lcegge Mcerke t i l N a v n e n e paa det Firspand, som

^ H e r e og H e r m e s forcerede T v illin g e rn e , t h i P h l o g e o s og H a r p a g o s , E x a l i t e s og K y l l a r e s er aabenbar saaledes p a r r e d e , at de kommer ikke af S tedet, udende smukt overvinder dem selv og lcemper sig efter hinanden.

In document Digitaliseret af | Digitised by (Sider 146-156)